Economische crisis treft ook de rijpaardenhandel zeer hard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Economische crisis treft ook de rijpaardenhandel zeer hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:24

www.deondernemer.nl

De economische crisis slaat ook in de paardenwereld toe. Dat was bijvoorbeeld zaterdag te merken tijdens de 32e veiling van KWPN-rijpaarden in de Flevomanege in Dronten. Daar waren maar weinig bieders en de prijzen vielen tegen.

Het bod op verschillende paarden was zo laag, dat veilingmeester Peter Buis een 'niet gegund' afkondigde. Acht van de 22 paarden werden niet gegund. De omzet bleef steken op 75.000 euro. "Ja, hier wordt stroef geboden. Heel stroef'', zei voorzitter Coen van Zanten van de Veilingcommissie Dronten. "Mensen worden een beetje ziek gepraat door de economische recessie.''

De paardenwereld ontkomt niet aan de gevolgen van de crisis, moest Van Zanten concluderen. "De markt is overvoerd. Veel aanbod, nauwelijks vraag. Er is heel weinig export van sportpaarden. Het aantal mensen dat een paard wil kopen is maar heel klein op het moment'', aldus Van Zanten.

Ron van Eerden uit Assendelft was zo'n verkoper die zijn paard niet gunde. Veilingmeester Buis had Bien Venue flink in de etalage gezet als een "groot springtalent en zadelmak''. Maar het hoogste bod stokte bij 6400 euro. Te weinig, vond Van Eerden. Welk bedrag hij in gedachten had, wil de verkoper niet vertellen.

"Dit kan gebeuren, het is all in the game. Ik ben niet teleurgesteld. Maar het bod was te laag voor Bien Venue, want dat is toch een mooi beest. Ik was gewoon niet tevreden.''

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Economische crisis treft ook de rijpaardenhandel zeer hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:27

Ajjj, hier merken we het nog niet zo eigenlijk, maar ik zou dit dan ook doorzetten in de lagere prijsklasses?

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:34

Ik merk het wel :) heel specifiek zelfs!
We waren een tijdje geleden (3maanden) gaan kijken naar een paardje. Was een heel tof ding echt iets voor ons, maar vraagprijs was overdreven hoog. In de 3 maanden tijd is die vraagprijs 4x zo klein [*] geworden. En daar zie je niet echt de recessie aan maar wel aan het feit dat er na ons NIEMAND meer ik komen kijken. En de prijs die de mensen nu vragen erg laag is voor dat paardje. We gaan zelfs deze zaterdag nog een keer zien en voor deze prijs kopen we haar waarschijnlijk wel.
Verder hadden we zelf net voor kerstmis een paard te koop die we ok verkocht hebben onder de waarde. Paard kon voor ons niet meer genoeg dienen waardoor we haar te koop zette en er is ook een heleboel van de vraagprijs af. de prijs die we gekregen hebben, hadden we een half jaar geleden nog dubbel zo veel geboden gekregen. Maar dat zijn beslissingen die je moet maken zeker :) De reden dat we dat paard voor die lagere prijs dan verkocht hebben: de recessie.. :D

(*) edit : ik kan niet rekenen: 3x zo klein dus

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:37

Helaas hoor je toch ook van grotere stallen die paarden aanbieden in de hogere prijsklassen dat het moeilijk doorstroomt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:51

meneer van Eerden mocht zijn handjes wel dichtknijpen voor dat bedrag :j dat paard was zo enorm strak in de rug :oo

ik vond dat de mindere paarden nog veel geld opbrachten en de goede paarden heel weinig :o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:52

Miss_Malfoy schreef:
Ajjj, hier merken we het nog niet zo eigenlijk, maar ik zou dit dan ook doorzetten in de lagere prijsklasses?

Dat lijkt mij wel.... De recessie treft ook, en misschien wel juist de mensen met een kleinere portomonaiee. (de werkende mensen met een kleine portomonaiee dan... Als je in de bv in de bouw werkzaam bent en je raakt je baan kwijt dan lijkt het mij dat de koop van een paard even uit beeld raakt)

De mensen met een grotere financiele buffer gaan uit voorzorg op hun geld zitten. Ook logisch.

Hopelijk realiseren fokkers (zowel proffessioneel als gelegenheidsfokkers) zich dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en wordt er dit jaar minder gedekt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:55

jasmijn78 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dat lijkt mij wel.... De recessie treft ook, en misschien wel juist de mensen met een kleinere portomonaiee. (de werkende mensen met een kleine portomonaiee dan... Als je in de bv in de bouw werkzaam bent en je raakt je baan kwijt dan lijkt het mij dat de koop van een paard even uit beeld raakt)

De mensen met een grotere financiele buffer gaan uit voorzorg op hun geld zitten. Ook logisch.

Hopelijk realiseren fokkers (zowel proffessioneel als gelegenheidsfokkers) zich dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en wordt er dit jaar minder gedekt.

Als het doorzet zal dat dan idd wel het geval zijn ja.
Het is zeker te hopen dat er minder gedekt word, en anders zal de prijs van frikandellen omlaag gaan... :\
(Om het zo maar even te zeggen.)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:20

jasmijn78 schreef:

Wat een kul
Dronten was nooit een topveiling en voor gewoon spul is al jaren nauwelijks meer een markt.
Laten we hopen dat mensen wat kritischer naar hun merries kijken en niet meer met ongezond spul fokken.
Voor goede paarden is er nog steeds een goede markt.

Als je niet genoeg geld hebt om een goed paard te kopen kan je beter geen paard kopen, die slechte vreet evenveel als die goede, dat zal nu wel iets duidelijker worden.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:25

Miss_Malfoy schreef:

Je merkte het vorig jaar al op de veulenveilingen, veel lagere prijzen voor anders hele goede veulens.
Dit jaar nog een veulen maar de paarden blijven bij mij een jaartje gust. Was ik trouwens toch al van plan, komt nu alleen goed uit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:25

tsja, in Ierland is de markt qua paardenveilingen ook al aardig ingestort en dat wijt men daar wel degelijk aan de recessie. paarden staan ook goedkoper op MP, dus dat het hier een rol speelt op het moment, dat kan ik me ook wel voorstellen.

even vb: Een drachtige Volbloedmerrie met een veulen in haar buik van 8 maanden waarvan de dekking 7.500 euro was, ging de deur uit voor 800 euro! (Ierland).. Zwangere merries worden geslacht, mensen zitten met hun handen in het haar...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:27

sarabande schreef:
jasmijn78 schreef:

Wat een kul
Dronten was nooit een topveiling en voor gewoon spul is al jaren nauwelijks meer een markt.
Laten we hopen dat mensen wat kritischer naar hun merries kijken en niet meer met ongezond spul fokken.
Voor goede paarden is er nog steeds een goede markt.

Als je niet genoeg geld hebt om een goed paard te kopen kan je beter geen paard kopen, die slechte vreet evenveel als die goede, dat zal nu wel iets duidelijker worden.

O SARA wat een scherpe taal weer, waarom ben je toch altijd zo bitter?. Wat is er mis gegaan in je leven om zo kattig te zijn, ik heb medel;ijden met je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:28

Mijn paard staat ook al 5 maanden te koop en dr is niks mis met dat paard, echt een leuk dier, maar er is gewoon geen interesse voor...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:29

detour schreef:
tsja, in Ierland is de markt qua paardenveilingen ook al aardig ingestort en dat wijt men daar wel degelijk aan de recessie. paarden staan ook goedkoper op MP, dus dat het hier een rol speelt op het moment, dat kan ik me ook wel voorstellen.

even vb: Een drachtige Volbloedmerrie met een veulen in haar buik van 8 maanden waarvan de dekking 7.500 euro was, ging de deur uit voor 800 euro! (Ierland).. Zwangere merries worden geslacht, mensen zitten met hun handen in het haar...

Je leest dat er veel vraag is naar bitterballen en een broodje kroket door de crisis. Oh ja de crisis die ons wordt aangepraat en aangedaan door wie ook alweer??....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:29

Ik snap je reactie even niet, hilden.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:34

Heb ook overwogen om men paard te verkopen maar dat ga ik (als ik t uberhaupt ga doorzetten) nu zeker niet doen. Als je wel geld te besteden hebt kun je nu voor een redelijk normaal bedrag denk wel een goed paard kopen!

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:37

detour schreef:

tsja, wil ik er wel even bij zeggen dat er in de UK ontzettend wordt geadventeerd over de krediet crisis.. tot vervelends aan toe.
Niet gek dat mensen dan met de handen in het haar zitten.

Ik ben van mening dat het best meevalt, en dat het allemaal opgeblazen wordt. Tuurlijk zullen grote bedrijven etc hier wat van gaan merken,
maar wij niet. Wel snap ik dat de handel een beetje op zn gat ligt. Paarden zijn 'luxe artikelen', en kosten een hoop geld die mensen nu liever besparen.

Wat sarabande zei: Hopelijk realiseren fokkers (zowel proffessioneel als gelegenheidsfokkers) zich dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en wordt er dit jaar minder gedekt.

Ben ik het absoluut mee eens, in de UK is dit al een groot probleem, een groot overschot aan paarden (gelegenheids fokkers) die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen!

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:40

AronenLoutje schreef:
Heb ook overwogen om men paard te verkopen maar dat ga ik (als ik t uberhaupt ga doorzetten) nu zeker niet doen. Als je wel geld te besteden hebt kun je nu voor een redelijk normaal bedrag denk wel een goed paard kopen!

Ik hoop idd dit jaar een fatsoenlijk veulen op de kop te kunnen tikken, voor een leuk prijsje..
3 jaar in de opfok, tegen die tijd moet de handel toch al weer wat beter zijn, en dan verkopen.

Een leuke theorie, maar of het zo uitpakt is nog ff afwachten ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:43

Citaat:
"Mensen worden een beetje ziek gepraat door de economische recessie.''

van dit zinnetje kan ik pissig worden.
Is echt een antwoord van iemand die het in zijn eigen portemonee voelt bah...

Ik heb al eerder een topic geopend over het feit of de paardenprijzen niet moeten gaan zakken door economische crisis dit is ong 1-2 maanden terug en nu gaat men het merken.

Vele mensen merken er nog niks van maar het aantal bedrijven wat werktijd-verkorting aanvraagd stijgt behoorlijk.
Onze klap voor de gewone mensen komt nog wel en tuurlijk niet voor iedereen.

En dat er een overschot is aan paarden, daar is niks aan te doen.
Iedereen mag een veulentje fokken en daar is niks mis mee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:49

ammi schreef:
detour schreef:

tsja, wil ik er wel even bij zeggen dat er in de UK ontzettend wordt geadventeerd over de krediet crisis.. tot vervelends aan toe.
Niet gek dat mensen dan met de handen in het haar zitten.

Ik ben van mening dat het best meevalt, en dat het allemaal opgeblazen wordt. Tuurlijk zullen grote bedrijven etc hier wat van gaan merken,
maar wij niet. Wel snap ik dat de handel een beetje op zn gat ligt. Paarden zijn 'luxe artikelen', en kosten een hoop geld die mensen nu liever besparen.

Wat sarabande zei: Hopelijk realiseren fokkers (zowel proffessioneel als gelegenheidsfokkers) zich dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en wordt er dit jaar minder gedekt.

Ben ik het absoluut mee eens, in de UK is dit al een groot probleem, een groot overschot aan paarden (gelegenheids fokkers) die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen!

De Uk is ierland niet, hoor. ;) UK heeft inmiddels wel spijt gekregen dat ze neit bij de EU zitten en maakten zich financieel en qua handel veel anfhankelijker richting de VS dan bv NL. ;)

Daar is het er nog erger aan toe mbt de paardenbuisness dan in Ierland.

En in beide landen speelt het dier een heel prominente rol.
Dat het met de recessie te maken heeft geloof ik meteen, het is in beide landen erger gesteld dan in NL momenteel, volgens kenners gaan wij ook die kant op.

We zullen het wel zien.
Ik kan me er nog niet zo druk over maken. maar vond het daar wel shocking.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:57

De prijzen dalen overal .
De regiring praat alleen maar , maar onderneemt verder weinig tot niks goed , ja bezuinigen op dingen waar je niet op moet bezuinigen .
Koningshuis bezuinig daar eens op moet je kijken hoeveel miljoen je overhoud , maar nee ze bezuinigen liever op de burgers zelf .
Nu ligt er een plan bezuinigen voor ontwikkelingshulp, sterker nog stop ontwikkelingshulp, stoppen vind ik groot , minder mag best .
Het geld pompen in de alochtonen die hier nederlands moeten spreken , en bied ze een cursus nederlands aan , de burger betaald .
Gemeentelijke belastingen dit jaar was dat hier ook alweer 639 euro.
Waterschap 234 euro
Dat gaat allemaal niet omlaag , ik vind het niet zo gek dus dat het geld probleem momenteel groter word .

Dat de veiling zo weinig opgebracht heeft gister vind ik zonde, er zaten echt wel leuke dieren bij .
maar goed het is overal voelbaar .

Ik hoop ook van harte dat er meer mensen beslissen een jaar niet te dekken .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:58

tita schreef:
Citaat:
"Mensen worden een beetje ziek gepraat door de economische recessie.''

van dit zinnetje kan ik pissig worden.
Is echt een antwoord van iemand die het in zijn eigen portemonee voelt bah...

Ik heb al eerder een topic geopend over het feit of de paardenprijzen niet moeten gaan zakken door economische crisis dit is ong 1-2 maanden terug en nu gaat men het merken.

Vele mensen merken er nog niks van maar het aantal bedrijven wat werktijd-verkorting aanvraagd stijgt behoorlijk.
Onze klap voor de gewone mensen komt nog wel en tuurlijk niet voor iedereen.

En dat er een overschot is aan paarden, daar is niks aan te doen.
Iedereen mag een veulentje fokken en daar is niks mis mee.

Ben het met je eens. Ik merk zelf heel veel van de crisis helaas ;( . Mijn ex vertelde me vrijdag dat hij per 1 mei op straat staat samen met zijn hele divisie. En ik ben al maanden op zoek naar een leuke en passende job in het toerisme. Toen ik vroeger solliciteerde werd ik altijd meteen aangenomen, maar nu ben ik te duur en te 'ervaren'. Ze hebben geen geld meer voor een ervaren kracht, en kiezen nu dus voor een onervaren en jong persoon die stukken minder kost. Helaas voor mij, ik begin de moed op te geven...

Ik denk dat de paardenhandel zeker ook last heeft van de crisis, mensen denken wel heel goed na of ze het allemaal kunnen betalen. Ook als ze straks op straat staan. Zekerheid dat je je baan behoud heb je gewoon niet (zie mijn ex, die er al 10 jaar werkte!)...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:59

Ja weet wat gedaald is :( mijn spaarrekening van 5% naar 4.5% en vanmorgen bericht gehad dat het 4.25% gaat worden...dat is het enige wat ik nu nog merk.

De regering doet zijn best, dat mensen geld gaan uitgeven ipv oppotten sparky

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:02

Ik vond de kwaliteit van de paarden in Dronten ook matig en daar zijn de prijzen dan ook naar.
Misschien 1 of 2 uitschieters, maar daar gaan weinig kopers voor naar Dronten.
Mensen willen gewoon teveel geld voor een hele gewone.
Het is goed dat het gebeurd want de prijzen rezen gewoon de pan uit, had niets meer met de realiteit te maken.
De echt goede paarden brengen hun geld nog wel op, maar de kopers zijn nu gewoon meer kritisch en terecht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:05

kiana schreef:
Ik vond de kwaliteit van de paarden in Dronten ook matig en daar zijn de prijzen dan ook naar.
Misschien 1 of 2 uitschieters, maar daar gaan weinig kopers voor naar Dronten.
Mensen willen gewoon teveel geld voor een hele gewone.
Het is goed dat het gebeurd want de prijzen rezen gewoon de pan uit, had niets meer met de realiteit te maken.
De echt goede paarden brengen hun geld nog wel op, maar de kopers zijn nu gewoon meer kritisch en terecht.

Precies, en mensen met geld die wat goeds willen kopen dat nog steeds en hebben er ook geld voor over.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:11

Citaat:
De Uk is ierland niet, hoor. ;) UK heeft inmiddels wel spijt gekregen dat ze neit bij de EU zitten en maakten zich financieel en qua handel veel anfhankelijker richting de VS dan bv NL. ;)

Tuurlijk weet ik dat IRL geen UK is, ik ben zelf engelse, misschien niet helemaal goed verwoord. Ik bedoelde UK + IRL.