Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:32

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De drie jaar oude kloon van de beroemde hannoveraanse springhengst ET zal dit seizoen ter dekking staan.

Tijdens een test met kunstmatige inseminatie afgelopen januari bleek de hengst goed vruchtbaar. De geinsemineerde merrie is inmiddels veertig dagen drachtig. E.T Cryozotech is goedgekeurd als dekhengst bij studbook Zangersheide en bij het AES stamboek. Hij zal dit jaar een paar merries mogen bedienen in het Franse Normandie.

E.T. FRH was een internationaal topspringpaard onder Hugo Simon. Zijn kloon werd in juni 2006 geboren in Texas.
Omdat het paard nu ook goedgekeurd is als dekhengst kan zijn nageslacht worden ingeschreven bij studbook Zangersheide. Het AES stamboek volgde al snel en keurde hem eveneens goed. De regel in Europa luid dat een paard maar in een stamboek geregistreerd mag worden, maar een paard kan door meerdere stamboeken worden geaccepteerd wanneer deze zijn genen interessant genoeg vinden om mee te fokken.

Om de jonge hengst niet teveel te belasten zal er maar een beperkt aantal merries worden geinsemineerd. De hengst is nog te jong voor diepvriessperma, en zijn sperma zal niet getransporteerd worden.

De originele E.T. is nu 23 jaar oud en werd gecastreerd op driejarige leeftijd. Gereden door Hugo Simon stond het paard maar liefst tien jaar aan de top. Hij was tweemaal de winnaar van de Wereldbekerfinale, en stond drie jaar achter elkaar bovenaan in de wereldranglijst.

Klik hier voor foto's van de kloonhengst.

Getup

Re: Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:39

Echt knap is hij niet...ik heb er niets mee, met dat gekloon. Maar ben op zich best nieuwsgierig om te kijken wat de nakomelingen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:42

je laat je merrie tog niet dekken door een kloon? oke, als hij nou echt bloedmooi was begrijp ik het nog wel maar goed, wie zegt dat deze hengst ook zo goed is in springen? het is dat wel een kloon maar wat dan nog? ik zou dan wel een springfoto van deze kloon willen zien!

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:44

Het is zekers geen knapperd, lijkt wel of ie "inelkaar" is gezet...

Ik ben geen voorstander van gekloon. Straks hebben we in een bepaald stamboek allemaal van hetzelfde.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:47

ben benieuwd hoe hij lijkt te springen,

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:49

Ik zou het ook niet doen hoor...
Wie zegt dat die kloon wel even goed is??
Ik vind het best raar hoor, wil dit paard wel eerst op internationaal niveau zien springen...

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:54

Vind het ook geen mooi paard.
Ben benieuwd wat ie gaan doorgeven op zn veulens

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:54

milkystar schreef:

Ik ben geen voorstander van gekloon. Straks hebben we in een bepaald stamboek allemaal van hetzelfde.

Dat is ie ook... ;) bij wijze van dan he..

Vergeet niet dat ET destijds niet voor niets geruind is en die ken je waarschijnlijk alleen in sportconditie (dus mooi bespierd e.d). Van ET moet je een foto zien op 3 jarige leeftijd.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:56

Ik ben ook niet van het klonen.Hij is genetisch misschien wel het zelfde,maar ET(de orginele) heeft heeft zo goed gepresteerd omdat hij bij Hugo Simon terecht kwam.Dit is bij veel internationaal paarden zo.Ze zijn zo hoog gekomen door samenloop van omstandigheden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:58

Ik vind het een heel naar idee, een in een lab in elkaar geknutselde hengst die gaat dekken. Geen idee wat het gevolg is voor volgende generaties nakomelingen zowel fysiek als lichamelijk en vraag mij oprecht af of deze ontwikkelingen wel wenselijk zijn.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:59

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:11

survival of the fittest is al miljoenen jaren de beste selecteerder gebleken en nu denken we dat kopiëren gaat werken :?

Een kopie is altijd slechter, het is alsof je een theezakje twee keer gebruikt.

Het meeste bereik je met training. Hier in de buurt was een dravershouder die de boel fleste. Zijn superhengst kon niet dekken, dus verkocht hij zaad van een één of ander ander hengstje dat niks gepresteerd had. Omdat de klanten dachten een veulen te hebben van die superhengst gingen ze hard aan het trainen en wonnen ze dus ook prijzen.

Pas later bleek met een DNA onderzoek dat die superhengst niet de vader was :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-03-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:12

Voor geen goud op een van onze merries := Als ik hem zo op de foto zie lijkt het me heel sterk dat hij een topspringpaard is...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:13

maverick schreef:
Ik ben ook niet van het klonen.Hij is genetisch misschien wel het zelfde,maar ET(de orginele) heeft heeft zo goed gepresteerd omdat hij bij Hugo Simon terecht kwam.Dit is bij veel internationaal paarden zo.Ze zijn zo hoog gekomen door samenloop van omstandigheden.

Helemaal mee eens!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:13

ET..

ET phone home!

:+

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:14

Ik dacht altijd dat je dan echt een exacte kopie kreeg, maar die bles alleen al lijkt voor geen meter op die van de originele ET; hoe kun je dan verwachten dat zijn vermogen als springpaard wel gekopieerd zal worden??

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:16

Arabesk schreef:
survival of the fittest is al miljoenen jaren de beste selecteerder gebleken en nu denken we dat kopiëren gaat werken :?

Een kopie is altijd slechter, het is alsof je een theezakje twee keer gebruikt.

Jij zegt het Abaresk :D Ik dacht zelf ook aan een 'slap aftreksel' ;) Nothing beats nature!!!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:19

NoireIdylle schreef:
Ik dacht altijd dat je dan echt een exacte kopie kreeg, maar die bles alleen al lijkt voor geen meter op die van de originele ET; hoe kun je dan verwachten dat zijn vermogen als springpaard wel gekopieerd zal worden??

Daar zat ik ook al naar te kijken :P. Dacht idd dat het een kopie zou zijn met hetzelfde 'uiterlijk'. Hij heeft dan wel dezelfde genenen, maar er is meer nodig voor een 'top'paard! Ik vind zijn bouw nu ook niet echt mooi, maar ja het is een driejarige die nog niet in training is. We zien wel wat er van komt :P. Maar ik geloof ook niet dat als ik een keuze zou moeten maken voor een hengst ik voor deze zou gaan...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:21

euhhh, zo op de foto gezien had het elk willekeurig karrepaard kunnen zijn...
Als je me had gezegd dat het de versleten manegeknol van de manege even verderop was geweest, was ik er ook ingetrapt.

Verder ben ik érg benieuwd hoe dit paard het in de sport gaat doen. Klonen is wel leuk voor dezelfde genen, maar karakter blijft ook erg belangrijk...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:22

Hadden ze maar vroeger een volle broer moeten fokken...
En dan is er tam tam over inteelt, maar dit is volgens mij echt niet beter hoor...

laat de natuur toch zijn gang gaan, die hengst hebben ze gecastreerd om een reden, ja pech dan voor de mensen die ermee wouden fokken...je kan niet alles willen.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:25

inderdaad geen beauty, ik zou er op dit moment ook niet voor kiezen...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:49

Hij gaat ok niet de sport in deze kloon. het probleem met klonen is dat het paard misschien wel 3 jaar is momenteel, maar de genen waaruit hij is opgebouwd waren destijds 20-jaar. In feite staat hier een 3-jarige met nu 23-jaar oude genen. op zich geen probleem lijkt het zo, maar schaap Dolie werd ook niet oud.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:58

Wat een lelijke ezel zeg! :=
Ik vindt dat gekloon ook maar niks!
Zoals die E.T was, zo was er maar 1, dat valt niet na te maken

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:03

milkystar schreef:

Is bij sommige stamboeken al zo hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:04

als ik de foto'a van de kloon zie is mijn gedachte
"oeh, das en heul lelluk peerd "
overbouwd, vreemde rug, die hals is er ook maar vaag ingeplant..
bij mij zou die er niet niet op komen in ieder gevl ...welke genen hij ook mag hebben ....

is hij uberhaupt wel voor een stamboek goedgekeurd?
of is het "dekken maar en we zien wel?"
vraag me ook af of hij goed doorgelicht is kwa foto's etc
en dan schoot me nog iets te binnen , ik snap niet dat ze er mee gaan dekken, tis maar afwachten wat de levensverwachting is van die kloon en de kwaliteit van wat hij doorgeefyt
dolly was ook niet veel soeps op de lange duur ,
ik geloof nou niet dat nakomelingen ene gok zouden zijn die ik op mijn geweten zou willen hebben , wie weet wat je die beesten kwa gezondheid aan doet
ik zou de kloon zelf al niet op mijn geweten willen hebben ...