Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:22

www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Een vooraanstaande wetenschapper heeft gewaarschuwd dat het gebruik van verzwaarde peesbeschermers bij springpaarden en jonge paarden kan leiden tot langdurige problemen aan het bewegingsapparaat.

Onderzoek door dokter Jack Murphy van de Universiteit van Dublin laat duidelijk zien dat er meer aandacht moet worden besteed aan het gebruik van deze middelen, omdat het welzijn van paarden in het geding zou kunnen komen.

De studie werd vorig jaar gehouden en gemeten via het liften van de achterbenen van het paard tijdens het springen. Het bleek dat paarden welke gereden werden met de verzwaarde en drukverhogende peesbeschermers, gemiddeld 30 centimeter hoger sprongen over hindernissen dan de paarden die zonder deze hulpmiddelen werden getraind.

De peesbeschermers werden ooit ontworpen om de hyperflexie van de achterbenen te bevorderen en worden voornamelijk gebruikt bij het springen. Meer dan 70% van de springpaarden in Ierland die op Internationaal Niveau meespringen, en meer dan 47% van alle jonge paarden die in de nationale rubrieken tot 1.30m uitkomen dragen deze peesbeschermers.

Tijdens een symposium voor dierenartsen op 18 februari jongstleden, verklaarde dokter Murphy: "Net zoals alle hulpmiddelen hebben deze peesbeschermers voor en nadelen. Op dit moment is het nog onduidelijk of herhaaldelijk gebruik kan leiden tot beschadiging of overbelasting van paardenbenen, maar het is wel overduidelijk dat er een verschil te zien is tussen de paarden die deze beschermers gebruiken en de paarden die zonder ze springen. Dit kan toch wijzen op de mogelijkheid tot langdurige problemen aan het bewegingsapparaat."

Internationaal springruiter Peter Charles: "Ik zou graag willen zien dat deze verzwaarde peesbeschermers verboden worden. Sterker nog, ik wil dat alle achterbeschermers worden verboden behalve de beschermers met alleen zacht materiaal aan de binnenkant en die een beperkt gevoel van stevigheid geven. Ze veroorzaken meer schade dan dat ze voorkomen en in de verkeerde handen is het gewoon mishandeling. Er zijn geen sluiproutes in de paardensport en die moet je ook niet toestaan."

_Bonte_

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:06

heb je ook een foto van deze beschermers ?

ps: het is allemaal de schuld van angela

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:12

Ik vind persoonlijk peesbeschermers niet al te goed , en ik zie veel mensen ook dressuur rijden met peesbeschermers en vraag me dan echt af waarom nodig..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:17

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:21

Ik vraag met bij dit soort dingen soms toch echt af waar sommige ruiters mee bezig zijn.
Als ze maar denken dat het geld kan opleveren worden er dit soort belachelijke hulpmiddelen gebruikt. Jammer genoeg is het "paard" voor dit soort ruiters van een liefhebberij tot een apparaat om tot grotere roem te stijgen. Als het kapot is of niet meer werkt gooien ze het weg en kopen een nieuwe! :(

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:49

maar de peesbeschermers van bv. eskadon die gewone zijn wel goed of gewoon alle peesbeschermers ?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:52

Gaat vooral om achter volgens mij. Ik zie het hier eigelijk niet veel gebeuren.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:57

Wel jammer dat het bericht zo kort is...ik had graag gezien hoe en wat en waarom met het onderzoek....misschien even zoeken op internet. Ik rijd zelf overigens nooit met beschermers, maar dat neemt niet weg dat dit super interessant is. Ik wist overigens niet eens dat dit soort dingen bestaan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:00

tis toch logisch dat meer belasting op jonge leeftijd meer kans op schade kan opleveren...
Maar hoe groot is die schade dan wel niet, waar over gepraat wordt, voordat men weer loze kreten begint te roepen over dierenmishandeling.
Is er een verschil in 'werkjaren' of in leeftijd tussen de paarden met en zonder verzwaarde beschermers?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:04

ElCid schreef:
Ik vraag met bij dit soort dingen soms toch echt af waar sommige ruiters mee bezig zijn.
Als ze maar denken dat het geld kan opleveren worden er dit soort belachelijke hulpmiddelen gebruikt. Jammer genoeg is het "paard" voor dit soort ruiters van een liefhebberij tot een apparaat om tot grotere roem te stijgen. Als het kapot is of niet meer werkt gooien ze het weg en kopen een nieuwe! :(

Sorry, maar wanneer je besluit om op een paard te gaan zitten, werk je ook mee aan vroegtijdige slijtage van je paard.....
Ik vind je reactie nogal overdreven, aangezien er toch maar weinig in het artikel staat.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:36

vind het erg goed dat ze hier onderzoek naar hebben gedaan, maar minder goed dat dit onderzoek nódig was. Als mensen beter nadenken wat voor beenbescherming ze om doen bij paarden als ze dat überhaupt nodig hebben.

@superwoman ik kan de reactie van ElCid wel begrijpen. Vind dat ze zeker gelijk heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:50

Gaan we nu ook onderzoek doen bij tuigpaarden en ijslanders . daar is gebruik van gewichten ook meer als normaal.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:50

_danieke_ schreef:
maar de peesbeschermers van bv. eskadon die gewone zijn wel goed of gewoon alle peesbeschermers ?

dat vroeg ik me ook al af..

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:55

Arme paarden !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:56

lrm schreef:
_danieke_ schreef:

dat vroeg ik me ook al af..

Het gaat hier om vezwaarde peesbeschermers

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:56

Cowgirl schreef:
Gaan we nu ook onderzoek doen bij tuigpaarden en ijslanders . daar is gebruik van gewichten ook meer als normaal.

Idd...

En al die mensen die fittnessen met gewichten om enkels of polsen... word dat ook verboden?

Oeh en laten we allemaal aluminium ijzers nemen, want ijzer is ook te zwaar :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:57

@MyHorseGirl:Er worden zo veel onderzoeken gedaan niet niet nodig zijn. De reden van dit onderzoek staat er niet bij. Kan ook zijn dat de branch er zelf om vroeg, aangezien hun dure paarden belangrijk voor ze zijn.

Ik kan de reactie van jou en ElCid ook wel begrijpen. Alleen vind ik het een reacie vanuit een erg negatief denkbeeld, terwijl er maar weinig info wordt gegeven...

Tuurlijk zijn er mensen zoals ElCid om schrijft, maar er zullen ook betere ruiters en eigenaars zijn. Beetje krom om gelijk zelf conclusies te trekken en mee te 'schoppen' met de 'wetenschapper'.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:59

ik vraag me af of dit onderzoek nou echt nut heeft gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:04

crossmonster schreef:
Cowgirl schreef:

Idd...

En al die mensen die fittnessen met gewichten om enkels of polsen... word dat ook verboden?

Oeh en laten we allemaal aluminium ijzers nemen, want ijzer is ook te zwaar :+

Maar mensen maken een bewuste keuze hier mee te trainen, een paard wordt het aangedaan.

Eigenlijk zouden alle hulpmiddelen die de prestatie beïnvloeden verboden moeten worden. Al is het alleen maar om de sport fair te houden. Het is een ongewenste situatie dat mensen die hun paarden bewust 'risico' laten lopen hiervoor beloond worden met betere resultaten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:10

Juliette86 schreef:
Maar mensen maken een bewuste keuze hier mee te trainen, een paard wordt het aangedaan.

Eigenlijk zouden alle hulpmiddelen die de prestatie beïnvloeden verboden moeten worden. Al is het alleen maar om de sport fair te houden. Het is een ongewenste situatie dat mensen die hun paarden bewust 'risico' laten lopen hiervoor beloond worden met betere resultaten

Ga er dan ook niet op zitten! Ook dat is slecht voor de paarden en daar kiezen de paarden ook niet voor :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:12

superwoman schreef:
Juliette86 schreef:

Ga er dan ook niet op zitten! Ook dat is slecht voor de paarden en daar kiezen de paarden ook niet voor :?

Ging mij om de opmerking van crossmonster dat mensen ook trainen met gewichten en of dat dan ook niet verboden moet worden ;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:18

Ik vind het jammer dat dit maar een kort artikel is :) . Heel interssant, ik ga op internet zeker even verder zoeken. Thanks voor het artikel hier :D +:)+

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:45

intral schreef:
Ik vind het jammer dat dit maar een kort artikel is :) . Heel interssant, ik ga op internet zeker even verder zoeken. Thanks voor het artikel hier :D +:)+

_/-\o_

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:03

Weer zo'n fantastisch onderbouwd onderzoek met een uitkomst die elke sufferd kan bedenken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:26

Verzwaarde peesbeschermers?? Had er nog niet van gehoord maar het zal wel hetzelfde effect geven als dubbele ijzers bij tuigers. Kan me goed voorstellen dat het een extra belasting geeft. Wordt tijd dat dit soort dingen eerst eens bij de ruiter zelf worden uitgeprobeerd. Eerst twee weken met extra verzwaarde klompen lopen en daarna zien of ze het nog bij hun paard willen omdoen.