Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:46

www.destentor.nl


Omdat zijn pony in een veldje stond zonder droge lig- of staanplaats, is Deventenaar D. van E. (38) gisteren veroordeeld tot een boete van 400 euro waarvan de helft voorwaardelijk.

De rechter hield er in strafverlagende zin rekening mee dat de man na de controle de pony naar een ander (lees: droger) terrein heeft gebracht.

Tussen november 2007 en januari vorig jaar gingen controleurs meerdere keren een kijkje nemen. Ze zagen dat enkele pony's (onder wie eentje van Van E.) geen droge ligplaats hadden. De officier van justitie noemde het een 'schandelijke situatie', maar dat vond Van E.'s advocaat schromelijk overdreven.

De Deventenaar had de pony al zo'n acht jaar. Bovendien bleek het dier wel in prima conditie te zijn. Maar omdat de pony in die periode eind 2007 soms toch geen droge ligplaats had, werd Van E. veroordeeld wegens onthouden van goede zorg aan het dier. Tegen de man was een boete van 400 euro geëist.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:49

Maar zo te horen dus wel in zijn eentje. :(

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:49

Opzich goed hoor.....maar er zijn zoveel ernstigere zaken en daar kan vaak niks aan gedaan worden, om de eén of andere vage reden.

Tuurlijk heeft die man wel straf verdiend, maar aangezien hij de pony meteen verplaatst heeft had een waarschuwing ook wel voldaan vind ik....

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:50

mmmm oke, ik snap dat je een droge ligplaatst moet hebben voor die paarden, maar vind het raar als je dan veroordeeld wordt terwijl het dier in prima conditie blijkt te zijn.....
maar ja misschien dat ze het erg vonden omdat het al 8 jaar was...

en is alleen hij veroordeelt?

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:49

Apart dat dat verhaal over een droge ligplaats kennelijk in Beets niet geldt...

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:52

Hmm, ben benieuwd waar het is, is namelijk in mijn woonplaats..

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:55

Beetje vaag, dat deze man een boete krijgt terwij zijn pony in super conditie is.

Maar als ik bel voor een stel magere pony's in een droog weiland, zonder eten, er niemand komt kijken.

brenin21

Berichten: 363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:12

Deze pony had geen droge lig EN slaapplaats. Het lijkt er op dat hij in het water stond en dat is natuurlijk niet goed. Het zou fijn zijn als er eens een lijn getrokken werd met dit soort zaken, zodat andere wantoestanden die dieren betreffen dan ook evenredig ( zwaarder) bestraft worden. Natuurlijk is het goed om te lezen dat het dier verder in prima conditie was, maar op deze manier had hij w.s wel klachten gekregen. Verder ben ik wel van mening dat er over het algemeen beter opgetreden moet worden tegen dieren misstanden.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:15

Ik vind het een beetje overdreven ik denk dat een waarschuwing hier ook we goed aan was gekomen.
En ik wil de paarden niet de kost geven die dagelijks in het nat van blubber of eigen stront liggen.
Ik keur het niet goed als een pony geen droge ligplaats heeft maar wat ik niet begrijp is dat de man een boete krijgt ondanks dat hij de pony verplaatst heeft.

Danique07

Berichten: 2492
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:38

Corelli schreef:
Hmm, ben benieuwd waar het is, is namelijk in mijn woonplaats..


Dat was ook mijn idee..
Hij verplaatste de pony na de waarschuwing. Dan weet je toch dat hij er van leert...

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:42

Typisch een geval van mierenne*kerij en meten met 2 maten.
Er zijn genoeg dieren die het nog een stuk slechter hebben, daar wordt dan weer niks aan gedaan. :(
Die dierenwelzijnswet behoeft nog een hele berg werk blijkbaar.

Sunbo

Berichten: 37
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:27

Tja maar als je geen schuilstal mag zetten en je hebt verder geen andere plek voor je Paard/Pony, wat moet je dan?
Veel gemeentes staan niet toe dat je een schuilstal zet en kan je dus ook niet echt voor een droge plek zorgen als het zo nat is door al die regen.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:48

een stukje van de weide verhogen met goed matriaal en je hebt een hogere drogere ligplaats.

Ik kan me goed inbeelden dat paarden niet constant met de voeten in drassige grond willen staan.
heb er hier ook op paddoks die drassig zijn,maar in hun stal is wel droog strooisel
ik krijg soms ook de opmerking van de paarden lopen in de modder,maar ze kunnen binnen wanneer ze willen,en toch zien mensen liever dat ze staan opgesloten in droge stal,terwijl ze hier hun keuze zelf maken.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:02

jahh dat klopt, ik heb nu ook een paddockje die een beetje droger is als de rest, maar ik kom ze toch ook regelmatig in de blup tegen(ik had laatst plots een andere paard doordat mn schimmeltje een uitgebreid modderbad had genomen, 1 helft van dr hoofd was wit/grijs en de rest was helemaal zwart:p, maar dan ook echt zwart)

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:53

Prima dat meneer aangepakt wordt. Want een paard moet inderdaad een droge plek hebben (mok, kwaliteit hoeven enz...)
Maar er word wel weer lekker met twee maten gemeten. De één krijgt een boete voor huisvesting, terwijl de ander enkel een waarschuwing krijgt voor ondervoeding...

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:44

Laika schreef:
Typisch een geval van mierenne*kerij en meten met 2 maten.
Er zijn genoeg dieren die het nog een stuk slechter hebben, daar wordt dan weer niks aan gedaan. :(
Die dierenwelzijnswet behoeft nog een hele berg werk blijkbaar.


helemaal mee eens.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:23

Die man heeft meerdere waarschuwingen gehad van controleurs. Pas toen de zaak voor de rechtbank kwam heeft hij de pony verhuisd. Ik vind die boete dan ook terecht.

ansje325

Berichten: 265
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: ergens in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:26

gewoon aanpakken die handel! Je weet dat als je een paard bezit, je er goed voor moet zorgen. Mijn paardjes staan 's nachts lekker op stal en als ik het 's nachts ooit hoor regenen vind ik het erg fijn dat ze droog staan. En dat een wei nat is, is helamaal niet erg, maar ze moeten wel droog kunnen staan. Hopelijk leert deze man ervan.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:04

Mooi! Ik hoop dat er nou eens wat meer gekeken wordt naar al die paarden en pony's die gewoon in een land(je) gegooid worden zonder schuilmogelijkheid of droge plek om op te staan.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:06

hmm ben benieuwd wie dat is.. Zou zo geen pony kunnen bedenken die er hier in de buurt extreem slecht bij staat..

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:29

Enige wat ik zou kunnen bedenken is de holterweg, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet..Er zijn zo veel plekken in Deventer waar ik niks vanaf weet ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:54

Pfff, laat ze nou eest de echte dierenbeulen maar eens aanpakken....

spottyhors
Berichten: 67
Geregistreerd: 16-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:48

Miss_Malfoy schreef:
Pfff, laat ze nou eest de echte dierenbeulen maar eens aanpakken....

helemaal mee eens.

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Deventenaar krijgt boete voor slecht behandelen van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:26

Ik weet niet precies hoe de situatie was, maar als ze hier iemand voor bekeuren..? Mijn ponys staan op een modderwei, maar echt elke dag maximaal 5 uur. 's ochtends en 's nachts en als het echt niet gaat staan ze op stal.
Maar nu vraag ik mij af, als er dan een voorbijganger voorbij komt op het moment dat ze in die blubberwei staan, kan ik daar dan ook voor worden beboet? Mijn ponys zijn goed verzorgd, en van de dierenarts moeten ze die paar uren naar buiten (mijn pony heeft altijd een snotneus en dat komt van het stof op stal)..

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:28

spottyhors schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Pfff, laat ze nou eest de echte dierenbeulen maar eens aanpakken....

helemaal mee eens.


Ik ook.