Gelderse hengstendemonstratie 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Gelderse hengstendemonstratie 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:35

Nieuwsredactie
Aimée Albers

Binnen de politiek is al enige tijd veel ophef omtrent het Gelders paard, de roep om behoud van dit veelzijdige type reikte tot in de Tweede Kamer. Maar eigenlijk is deze kleinste regio van het KWPN vooral gebaat bij positieve promotie. Een uitgelezen kans daarvoor is de jaarlijkse Gelderse hengstendemonstratie. Dit jaar mochten de Gelderse hengsten op vrijdag 20 februari aantreden in Ermelo om zichzelf en hun fokrichting in een positief daglicht te zetten. De liefhebbers zorgden voor een volle tribune.

Het beloofde een avond met een mooi programma te worden. Van de twaalf nog in leven zijnde Gelderse hengsten zouden er acht aantreden, aangevuld met diverse opvallende nakomelingen. Voordat de show van start ging, zat de sfeer er op de tribune al goed in. In de platte streektaal werd de gelegenheid goed benut om elkaar bij te praten over de laatste fokkerijnieuwtjes. Het ons kent ons gehalte was hoog en dat is niet verwonderlijk gezien de kleine omvang van de Gelderse paardenstapel.
Later dan aangekondigd verzorgde de voorzitter van de Regio Gelders paard een welkomstwoord. Hoewel meneer Van der Velden ontzettend veel hart voor het Gelderse paard heeft, was de openingsspeech niet erg sprankelend. De reeds aan het Gelders paard verknochten zullen er geen erg in hebben, voor nieuwkomers en buitenstaanders zou een meer professionele opening echter prettiger zijn. Hoe dan ook, uiteindelijk is het aan de paarden om te laten zien wat ze in huis hebben en dat deden ze met verve.

Sirius mocht het spits afbijten. Deze tienjarige zoon van Zichem uit Iris ster pref v. Goudsmid liet zich aan de hand goed zien. Met veel lossigheid in de lendenen draafde hij enthousiast de grote baan in Ermelo rond. Hij werd opgevolgd door de jongste aanwinst voor de Gelderse fokkerij, namelijk de vorig jaar goedgekeurde Alexandro P. Hij voert het bloed van Koss en de tweevoudig UTV kampioene Itilde keur pref v. Satelliet. De hengst liet zien niets onder te doen voor een rijpaard, zo spectaculair kan hij bewegen. Alexandro P is gezegend met een krachtig ondertredend achterbeen, een ruimgrijpend voorbeen en ook nog een hoofd met allure. Vervolgens toonde ook vader Koss aan de hand acte de présence. Al bokkend maakte hij er zijn eigen feestje van, maar de fokkwaliteiten van de keurhengst (El Corona x Erona keur pref prest v. Goudsmid) staan buiten kijf.
Al gauw bleek dat zonder blikken of blozen van het vooropgestelde programma werd afgeweken. Keurhengst Elegant schitterde in afwezigheid en ook Vitens en Zethar werden niet aan de hand getoond. Daarentegen betrat Vitens aan de lange lijnen de baan en daarmee kreeg hij de handen van het publiek op elkaar. De Parcival-zoon liet zien over een geweldig bewegingsapparaat te beschikken, met veel lossigheid en een fantastisch front was hij met zekerheid het hoogtepunt van de avond. Enige verwarring ontstond toen omgeroepen werd dat zijn nieuwe amazone hem in de dressuurklasse M zou gaan starten, was hij niet al Z geklasseerd onder Liseon Kamper? Met de juiste ruiter moet dit een paard zijn die tot het hoogste niveau in de sport mee kan, kwaliteit genoeg.
De veelzijdigheid en het goede karakter van het Gelderse paard kwamen duidelijk tot uiting tijdens deze showavond. Zo bleek de zwarte ruin Maurits (Bazuin x Formateur) uitermate geschikt te zijn als voltigepaard. De merrie Widieni (Parcival x Laurentz) toonde haar werkwilligheid zowel onder het zadel als aangespannen. Ook Zidieni (Laurentz x Hendo) uit dezelfde moederlijn liet aangespannen zien hoe cadans en blijheid het Gelderse paard kenmerken, terwijl de nog zeer jonge Abrilon (Ahoy x Galant) zijn voorbeeldige karakter toonde door geduldig te blijven staan terwijl zijn fokker tussen het programma door een mooie stalplaat aangeboden kreeg. Dit gebeurde weliswaar en publique, maar zodanig dat het meer een informeel onderonsje was over kippenboutjes bij een 25-jarig huwelijksfeest. Voor de toeschouwers was daardoor helaas erg onduidelijk wat er gaande was.

Het werd tijd om nog wat Gelderse hengsten aan het werk te zien. Boegbeeld Parcival (Koss x Unitas) bleef afwezig, dus was het aan Rubus B en Zethar om zich onder het zadel te presenteren. Vanaf de tribune werd met enthousiast applaus gereageerd op Rubus B. De zwarte parel onder de Gelderse hengsten werd voorgesteld door zijn amazone Daniëlle te Bokkel. Met meer dan dertig winstpunten in het ZZ-L zal deze combinatie binnenkort de overstap maken naar het ZZ-Z. Terwijl het duo een perfecte serie wissels om de twee liet zien, maakte de omroepster duidelijk dat juist deze in de sport presterende hengst het echt oude Gelderse bloed voert. De eveneens zwarte Ahoy tekende voor het vaderschap, terwijl we aan moederszijde de hengsten Locomotief en Roland vinden.
Daarna was de eer aan Zethar. Gereden door Sanne Boeve liet hij zien zich fijn te laten bewerken. De vos is flink uitgezwaard, heeft een prachtig front en met veel gemak voerde hij de gevraagde arbeid uit. Deze Parcival-zoon voert aan moederszijde het bloed van Cabochon waardoor hij zeer waardevol zou kunnen zijn voor de fokker.
Vervolgens toonden Sirius en Alexandro P zich een tweede maal aan het publiek, nu respectievelijk aangespannen en onder het zadel. In een interessante menclinic gaf Tamara Busselink duidelijke en kundige uitleg over het werk dat Sirius doet. Hij loopt momenteel aangespannen ZZ-dressuur, Z-vaardigheid en is onder het zadel M2 dressuur geklasseerd.
Gereden door Sarah van Fessem verzorgde Alexandro P een spectaculair slot van de avond. In Den Bosch had het tweetal al zoveel indruk gemaakt dat hij ook rijpaardmerries aangeboden kreeg en dat deden ze nu nog eens dunnetjes over. De jonge hengst heeft werkelijk alles in huis voor de sport, maar staat toch ook duidelijk in het Gelderse type. Van deze hengst werd tot slot nog een gratis dekking verloot.

Al met al waren er prachtige paarden met veel potentie te zien. Stuk voor stuk toonden ze front, maat, massa, een sterk achterbeengebruik, veel uitstraling en een prettig karakter. Wanneer echter het voortbestaan van het Gelders paard verzekerd moet worden, zal het één en ander organisatorisch professioneler aangepakt moeten worden om ook buitenstaanders aan te spreken.

Afbeelding
Koss werd aan de hand getoond

Afbeelding
Vitens toonde zijn geweldige bewegingsmechanisme aan de lange lijnen

Afbeelding
Alexandro P werd onder het zadel voorgesteld door Sarah van Fessem

Foto's: www.beeldplein.nl

eekhoornerik

Re: Gelderse hengstendemonstratie 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:53

Morgen in het TV programma Vroege Vogels wordt er ook aandacht besteedt aan het Gelderse Paard.

Ned 2 om 19.20 uur

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:06

Vind Koss een geweldig dier. Al een aantal keer op stal (& er buiten ook) mogen bewonderen. Erg leuk dier, karakter wat er in zit. :))

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:19

Mooi verslag!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:30

Mooi verslag idd. Maar waarom werd Elegant niet gepresenteerd?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:26

Muzefee schreef:
Vind Koss een geweldig dier. Al een aantal keer op stal (& er buiten ook) mogen bewonderen. Erg leuk dier, karakter wat er in zit. :))

Ik vind zijn karakter juist minder :D

Goed verslag Aimee, zo heb ik de avond eigenlijk ook ervaren :) Mooie paarden gezien, gezellige avond gehad, maar inderdaad mag de promotie iets proffessioneler aangepakt worden. Ik heb vooral genoten van Vitens, en Alexandro P lijkt een zeer fijne, veelbelovende hengst. :) Het is mij trouwens ook nog steeds niet duidelijk waar Elegant was? Maar wellicht is het wel omgeroepen en was ik te druk aan het kletsen :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:38

Ik blijf er bij. Vitens vind ik echt zo'n mooi beest.
Waar staat die ter dekking eigenlijk?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:50

Goed verslag Aimee, mijn complimenten! :D

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:52

Vitens is inderdaad echt een fijn beest!
Aimée, goed geschreven, kan me er wel in vinden. Toch jammer dat de professionaliteit van zoiets matig is, dat kan inderdaad veel beter.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:57

"De hengst liet zien niets onder te doen voor een rijpaard, zo spectaculair kan hij bewegen."
Hoe bedoel je dit Aimee? Het gaat over Sirius, maar is het eigenlijk niet andersom?
Het gemiddelde rij/dressuur-paard mocht willen dat hij zo kon lopen als een Gelderse...........................

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 09:10

Lotte1990 schreef:
Mooi verslag idd. Maar waarom werd Elegant niet gepresenteerd?

Geen idee. Werd ook niets over gezegd. Ik had hem als vader van mijn paard graag gezien :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 09:13

linky schreef:
"De hengst liet zien niets onder te doen voor een rijpaard, zo spectaculair kan hij bewegen."
Hoe bedoel je dit Aimee? Het gaat over Sirius, maar is het eigenlijk niet andersom?
Het gemiddelde rij/dressuur-paard mocht willen dat hij zo kon lopen als een Gelderse...........................

Dat gaat over Alexandro P, niet over Sirius.
Als jij vindt dat het andersom is, mag jij dat vinden. Maar over het algemeen gaat een dressuurgefokt paard met meer spectakel in de benen. Alexandro heeft echter een voorbeengebruik dat eerder doet denken aan Krack C dan aan een allround gefokt gebruikspaard. Hetzelfde geldt trouwens voor Vitens. Beide gebruiken ook nog eens het achterbeen heel sterk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:14

Ik had Elegant ook graag gezien. Ik verwacht dat de hengst wat te oud wordt voor dit soort shows, wat me wel logisch lijkt. Zoveel drukte en opwinding is op een hoge leeftijd niet meer aan te raden :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:04

Ik ben het wel een beetje met Linky eens Aimee. Kenmerk van een Gelders paard is goed bewegen met een sterk achterbeen :o

Maar je hebt er wel werk van gemaakt! Duidelijk verslag.
En die Alexandro. Die is onder het zadel al veel meer paard dan een poosje geleden zeg!

Sjoert: Vitens is ook nog eens héél lief :P

Elegant is al 23 inderdaad.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:28

Was idd een leuke avond :j

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:30

Duidelijk verslag en goed gedaan !

Ik vind Koss een echt kwijldier, maar ik zou hem absoluut niet gebruiken op mijn merrie. Zijn karakter vind ik ontzettend jammer. Maar kan er heel goed inkomen dat mensen hem wel gebruiken.

Alexandro P ziet er al een stuk volwassener uit dan een tijdje terug ! Wauw, vind hem eigenlijk leuker dan zijn vader :)

Vitens blijft erg gaaf, en ook op mijn lijstje voor eventuele kandidaat voor het volgende veulentje.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:10

Leuk item!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:35

Leuk stuk!
Meer dan 20 wp in het ZZ-licht is alleen niet mogelijk..
Jammer voor de toeschouwers dat o.a. Parcival niet aanwezig was.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:43

Hier nog een die hetzelfde ervaarde. :)
Het was een mooie en gezellige avond en ik was er dit jaar voor de 2e keer en het staat nu alweer op de agenda voor 2010!

Koss vond ik inderdaad qua karakter niet de allerbraafste. Onder de nakomelingen vond ik Abrilon echter verschrikkelijk braaf voor zo'n jong dier. Ok, hij wordt ook al dressuurmatig uitgebracht, maar dat staat ook pas in de kinderschoenen. En die Widiena/Zidiena wat een plaatjes zeg! Ik weet niet meer welke dan de twee, maar de zwaarste vond ik echt een mooi, compleet en goed paard zeg!

Alexandro P vind ik een heel mooi paard, echter heb ik meer het idee dat hij beter bij de rijpaarden thuis zou horen. Hij staat nog wel ietsjes in het Gelders type, maar hij is zo rank dat het niet mijn keuze zou zijn geweest.

Vorig jaar heeft Parcival daar een spetterende show gegeven, maar zijn Zethar heeft het ook laten zien zeg! Wat een geweldig paard! :~ Wat een soeplesse zeg! Echt super gaaf! Zo mooi nog overduidelijk in het Gelders type, mooi compact, wat een geweldig paard!
Sirius en Vitens zijn idd ook zeker mooie hengsten, maar ik heb een overduidelijke nieuwe favoriet!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:54

[***] schreef:
Ik ben het wel een beetje met Linky eens Aimee. Kenmerk van een Gelders paard is goed bewegen met een sterk achterbeen :o

Dat is een persoonlijke mening. Over het algemeen wordt het Gelders paard als braaf gebruikspaard gezien, dat de kwaliteitsvolle Geldersen qua beweging niet onderdoen voor rijpaarden mag daarom wel wat meer bekendheid krijgen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:22

Muzefee schreef:

Mmmz, ik heb Koss ook zijn mindere karakter zien tonen ;) Henk (v. Donkelaar) is toch wel eens flink door hem te grazen genomen. Een pittig karakter okee, maar happen naar alles en iedereen en die losse benen van hem :n Dat voer hem ik wel ns zijn stal ingeflikkerd met de hoop dat 'ie niet mijn arm zou meehappen. En heftig dat 'ie kon worden in de manege onder het zadel.
Maar een lekker dier is het wel!

Elegant is ondertussen wel wat jaren gevorderd, een oude heer. Wel jammer dat 'ie er niet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:26

Aimee schreef:
Dat is een persoonlijke mening. Over het algemeen wordt het Gelders paard als braaf gebruikspaard gezien, dat de kwaliteitsvolle Geldersen qua beweging niet onderdoen voor rijpaarden mag daarom wel wat meer bekendheid krijgen.

In je beginpost zeg je zelf al dat positieve promotie nodig is.
Over het algemeen wordt het Gelders paard als een tuigpaard gezien.
Dat is net zo'n vooroordeel.

Koss is veel hengst, Parcival ook. Ik vind de nakomelingen fijne karakters hebben en dat is waar het om gaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:51

[***] schreef:
In je beginpost zeg je zelf al dat positieve promotie nodig is.
Over het algemeen wordt het Gelders paard als een tuigpaard gezien.
Dat is net zo'n vooroordeel.

Ja, dús wordt aangegeven dat Alexandro qua beweging niet onderdoet voor een rijpaard.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:55

Koss is de vader van de tweeling veulen op mijn profiel

een prachtige hengst !!