‘Paarden hebben langetermijngeheugen’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

‘Paarden hebben langetermijngeheugen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:03

www.horses.nl

Een studie met drie paarden bevestigt volgens een onderzoeksteam uit Californië de vermoedens dat paarden beschikken over een langetermijngeheugen. Het team ontdekte dat de geteste paarden oefeningen die ze minimaal zeven jaar niet hadden gedaan, vrijwel even goed uitvoerden als voorheen.

Tijdens het onderzoek - geleid door dr. Evelyn Hanggi, mededirecteur van de Equine Research Foundation - kregen de paarden drie verschillende testen voorgelegd die ze zeven, acht en elf jaar geleden ook hadden uitgevoerd. Bij elke test, onder meer het bepalen van de grootste illustratie, moesten ze een afbeelding kiezen die getoond werd op een LCD-scherm. Uit de resultaten bleek dat de paarden niet alleen in staat waren om bekende objecten opnieuw te herkennen, ze konden de geleerde theorie ook toepassen op nieuwe objecten. De studie bewees bovendien dat paarden in staat zijn beelden op LCD-schermen te herkennen.

Omdat de onderzoeksgroep uit slechts drie paarden bestond, zegt Hangghi dat er meer onderzoek nodig is om betere conclusies te kunnen trekken. In een grotere opzet kan ook de invloed van fokkerij en geslacht worden meegenomen.

Joto

Re: ‘Paarden hebben langetermijngeheugen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:08

Verrassing...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:08

Goh, volgens mij kun je het geeneens een onderzoek noemen alshet over 3 paarden gaat hoor...

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:10

Dit is een hele geruststelling!
Als ik dan straks over 5 weken weer bij mijn paardje kom herkent ie me gelukkig nog.
(Ben over de kop geslagen dus lig de komende weken nog gestrekt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:10

Er zijn toch al miljoenen paarden die bewezen hebben na jaren nog te weten wat de hulpen betekenen en wie de voerkar bestuurt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:44

En ook dat paarden hun "paardenvriendjes" echt herkennen al hebben ze deze jarenlang niet gezien...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:48

tja het is niet erg een verrassend resultaat dat paarden een goed geheugen hebben....

hoe kan een paard anders ooit ingereden worden?
en hoe kan je hem leren voetjes op te tillen

je leert veulens over het algemeen op jonge leeftijd al wat dingen, juist omdat je wilt dat ze het over 3 jaar al "gewend" zijn..(lopen aan de lijn, hoefjes optillen, lichamelijk onderzoek)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:49

Idd, beetje open deur intrappen... ;)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:16

Is dit zo een openbaring?
Ik krijg vaak zat paarden die soms jaren niet zijn gereden, die zijn ook niet vergeten wat een zadel is? Reageren hooguit een keer wat kriebelig..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:18

*Gaap* is daar een onderzoek voor nodig?

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:25

hahaha ik moest evne lachen om die laatste reactie van "*Gaap*" omdat haar account naam ook Sleeper is en dat plaatje van haar ook gaapt. maar even over het onderzoek, ja ik vind ook niet dat je dat echt een onderzoek kan noemen. als het maar 3 paarden waren, maar het was eigenlijk al veel langer bekend ja.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:34

nou nou onderzoekertjes... en nu iets wat we nog niet weten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:38

nog even en paarden zijn slimmer dan wij :P

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:38

Nou ben niet onder de indruk. en keken die paarden nou op een lcd scherm :O? dat heb ik nog nooit mee gemaakt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

Wat er al niet allemaal onderzocht wordt := ze kunnen dat geld beter aan nuttigere dingen besteden, want dit is idd niet echt opzienbarend nieuws
edit: begrijp dat gedeelde van het LCD scherm ook niet geheel, beetje aparte manier om zoiets te testen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:55

Ik zeg het niet vaak, maar: DUH!!!!

Wat een onderzoek zeg...
Onderzoek moet toch nieuwe feiten opleveren? Of feiten herbevestigen waar aan getwijfeld wordt.

Paarden zijn prooidieren. Ze MOETEN wel een langetermijngeheugen hebben, anders waren ze al lang uitgestorven.
Als ze immers niet kunnen onthouden wat een dreigende/gevaarlijke situatie is, kunnen ze daar een volgende keer niet op anticiperen.

Dat is ook de reden waarom paarden zo snel "getraumatiseerd" zijn als ze iets naars meemaken. Ze slaan de slechte herinnering op om de volgende keer te de situatie te vermijden/voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:48

Allemachtig.. wanneer komt er eens een écht nuttig en goed uitgevoerd onderzoek over iets dat met paarden te maken heeft...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:26

Citaat:
Omdat de onderzoeksgroep uit slechts drie paarden bestond, zegt Hangghi dat er meer onderzoek nodig is om betere conclusies te kunnen trekken. In een grotere opzet kan ook de invloed van fokkerij en geslacht worden meegenomen.

Misschien moeten sommigen eerst even lezen voor ze roepen dat het onderzoek nergens voor nodig is/was?

Citaat:
Wat een onderzoek zeg...
Onderzoek moet toch nieuwe feiten opleveren? Of feiten herbevestigen waar aan getwijfeld wordt.

Kun jij mij een onderzoek noemen waarin dit al eens aan de orde is geweest?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:52

Citaat:
Wat een onderzoek zeg...

Mahitri schreef:
Kun jij mij een onderzoek noemen waarin dit al eens aan de orde is geweest?

Ja hoor, hoofdstuk 21 van het boekje Horsewatching van Desmond Morris, een Britse zoöloog en bioloog. Boekje is uit 1989 dus dat is jaren geleden al onderzocht.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 24-02-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:55

Aaaah ja dit wist ik ook wel. :+
Heb 2 jaar lang bij een boer gestaan met mijn paard vanaf het begin dat ik em had.
8 jaar lang niet in de buurt geweest en na 8 jaar rijden we met lange teugel langs en ja hoor, meneer neemt de afslag naar die boer :D
(waar al jaren geen paarden meer staan :+ )

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:56

Wisten ze dat dan nog niet??
Het kan soms zelf goed zijn voor een paard de training een paar weken te laten liggen. Zo kan al het geleerde even doordringen bij het paard. En meestal doet het paard dan de geleerde oefeningen nog beter dan voorheen. Het enigte nadeel is dat zijn conditie dan ook wat minder is.
Zo trainen ze de paarden in Amerika ook. Ze worden jong ingereden voor een maand of 3 en gaan daarna terug een jaar de wei op om wat verder uit te groeien. Na dat jaar pikken ze draad gewoon weer op.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:00

Lovely schreef:
Er zijn toch al miljoenen paarden die bewezen hebben na jaren nog te weten [...] wie de voerkar bestuurt?

Dat had ik vorige week nog _O-
Liep met mijn pony buiten en de jongen die hem bijna 3 jaar geleden altijd voerde op de stal waar we maar een maandje hebben gestaan fietste langs, hij herkende hem meteen :))

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:31

IcePrincess schreef:
Lovely schreef:
Er zijn toch al miljoenen paarden die bewezen hebben na jaren nog te weten [...] wie de voerkar bestuurt?

Dat had ik vorige week nog _O-
Liep met mijn pony buiten en de jongen die hem bijna 3 jaar geleden altijd voerde op de stal waar we maar een maandje hebben gestaan fietste langs, hij herkende hem meteen :))

liefde gaat door de maag :')

Bolieke schreef:
Wisten ze dat dan nog niet??
Het kan soms zelf goed zijn voor een paard de training een paar weken te laten liggen. Zo kan al het geleerde even doordringen bij het paard. En meestal doet het paard dan de geleerde oefeningen nog beter dan voorheen. Het enigte nadeel is dat zijn conditie dan ook wat minder is.
Zo trainen ze de paarden in Amerika ook. Ze worden jong ingereden voor een maand of 3 en gaan daarna terug een jaar de wei op om wat verder uit te groeien. Na dat jaar pikken ze draad gewoon weer op.

Klopt :j doe ik met mijn jonge pony ook. Ik leer m iets nieuws, bevestig het en vraag het dan gerust een paar weken niet. Na die paar weken weet ie t nog precies en is ie helemaal enthousiast dat ie die nieuwe oefening weer mag doen, en doet hij t inderdaad nog beter dan eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:33

lucienne schreef:
Dit is een hele geruststelling!
Als ik dan straks over 5 weken weer bij mijn paardje kom herkent ie me gelukkig nog.
(Ben over de kop geslagen dus lig de komende weken nog gestrekt)

Ik ook, v/d zomer. En Vief heeft degene die haar vond meegenomen naar de plek waar we waren gevallen (penny haha) .... Toch een goed geheugen dus :D

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:54

Dùh, da's toch oud nieuws ? Ik herinner mij een verhaal van Wouter Slob, een jaar of 25 geleden in De Hoefslag, over een (dacht ik) springruiter die een paard 10 jaar eerder verkocht had en op een dag tussen een massa volk rondliep, toen dat paard ook aanwezig was. Het paard pikte z'n vroegere ruiter tussen al dat volk er zo uit, en begon te hinniken.

Het feit alleen al dat paarden zich een slechte ervaring levenslang kunnen herinneren moest toch al aangegeven hebben dat ze een langetermijngeheugen hebben ?