Brandweer Barneveld oefent met paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Brandweer Barneveld oefent met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:21

www.omroepgelderland.nl

De Barneveldse brandweer heeft dinsdagavond geoefend met het ontzetten van paarden bij een calamiteit.

Een stal werd in de rook gezet, waarna brandweerlieden paarden uit de stallen moesten halen. De commandant van de brandweer wilde oefenen met levende have, omdat het steeds vaker voorkomt dat brandweermensen in aanraking komen met dieren, bijvoorbeeld bij ongelukken.

De oefening werd gehouden in de stallen van het trainingscentrum PTC plus in Barneveld.

Zie hier voor een radiofragment.

Zie hier voor een filmpje

Zie hier voor twee foto's

Lennox

Re: Brandweer Barneveld oefent met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:27

Het wordt vanavond om 18.00u uitgezonden op tv Gelderland nieuws, maarja daar heeft niet iedereen wat aan natuurlijk.
Mijn vriend heeft de oefening (mede) uitgezet en volgens mij is het zowel bij PTC als bij het corps goed ontvangen :).

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:27

klinkt als een goed idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:28

idd ! zeer goed initsiatief !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:29

Wij hebben een tijd terug iets soortgelijks bij ons op de manege gedaan, en ik moet zeggen, het was voor zowel de brandweer als de paarden erg leerzaam. Het was mooi te zien dat de meeste paarden zich op zo'n moment volledig aan je overgeven :j Ook goed om te zien welk paard precies hoe reageert. Bij ons op stal zijn er hierdoor ook een aantal stalwisselingen geweest. De paarden die er minder goed tegen konden, zijn dichter bij de uitgang gezet :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:32

Goh Angela, dat is een goed voorbeeld van gebruik maken van opgedane kennis :)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:36

He mijn vent staat ook op de foto die je aan kunt klikken (fel geel ding aan en zonder brandweerhelm) wat leuk! :D

[edit] hij gaat nu meteen door naar het filmpje...beetje loze info dus sorry.

Maar zeker een goed initiatief!
Laatst bijgewerkt door Lennox op 11-02-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:37

Het rare was dat de typjes waarvan je verwacht dat ze door het lint gaan heel rustig bleven, en sommige meer koele kikkers het ERG spannend vonden...

Het zou goed zijn als meer stallen zo'n oefening houden. Met een beetje een rookmachine kom je een heel eind, en dat kan een hoop leed besparen als er daadwerkelijk een keer brand uitbreekt. Zo kom je ook obstakels tegen die je eventueel kunt verhelpen om de kans te vergroten dat alle paarden levend naar buiten komen.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:39

de vreiwillige Brandweer van klaaswaal heeft bij onze stal ook een oefening gehouden, dan wel zonder paarden ivm pensionklanten.... maar gewonden waren er wel, wel raar om je huis te zien roken :+

Volgende week ga ik met mijn klas naar het PTC, ben benieuwd.... :D :o

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:43

Angela schreef:
Wij hebben een tijd terug iets soortgelijks bij ons op de manege gedaan, en ik moet zeggen, het was voor zowel de brandweer als de paarden erg leerzaam. Het was mooi te zien dat de meeste paarden zich op zo'n moment volledig aan je overgeven :j Ook goed om te zien welk paard precies hoe reageert. Bij ons op stal zijn er hierdoor ook een aantal stalwisselingen geweest. De paarden die er minder goed tegen konden, zijn dichter bij de uitgang gezet :)

goed bezig! +:)+

en het komt idd steeds vaker voor. goed dat ze daar aan oeffenen. al doende leerd men.
toppie!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:49

Superinitiatief....komt idd steeds vaker voor dat brandweer te hulp moet komen hetzij door door brand hetzij door paard te water...ALleen maar goed dat zij weten hoe ze met vluchtdieren om moeten gaan in dit soort situaties.
Vraag me allen af of die rook niet schadelijk is voor de paarden die binnenstonden?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:49

Wij geven Trainingen aan brandweercorpsen hoe te handelen bij calamiteiten met paarden. Het is erg belangrijk dat brandweermensen kunnen oefenen met paarden omdat ze vaak niet weten hoe paarden kunnen reageren in geval van brand of andere calamiteiten.
Heel goed dus dat dit soort oefeningen worden gehouden. Wij horen ook vaak positieve reactie van de brandweermensen, omdat sommigen toch wat huiverig zijn voor deze grote dieren en het dus als prettig ervaren om in een rustige situatie wat uitleg en oefening te krijgen hoe ze het beste met de paarden om kunnen gaan.
Binnenkort staan er bij ons ook weer wat oefenavonden op het programma, dus wij hopen dat we zo de brandweer wat nuttige tips mee te kunnen geven om in dit soort dramatische situaties, zo goed mogelijk te kunnen handelen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:51

wat een goed initiatief! dit moeten meer korpsen gaan doen, en dan niet alleen met paarden maar ook met honden kennels en dergelijke.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:58

Bij ons doen ze het ook regelmatig op de manege.

haflingertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:02

Een heel goed idee!
Mijn paard heeft op een manege gestaan waar snachts brand uitbrak. (gelukkig heeft de pensioneigenaar alle paarden uit de stal kunnen halen)
Dan ben je blij dat de brandweer weet hoe ze met een paard om moeten gaan.
Hoop dat meer korpsen dit voorbeeld volgen!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:07

ze hebben vorig jaar ook bij ons op stal geoefend. was op initiatief van de vrijwillige brandweer; ik vond het enorm slim van ze!

PTC ken ik goed; de dierfysio-opleiding oefent daar op die paarden, evenals de chirpractie-opleiding die ik nu doe.
niet al die paarden zijn even gezellig, dus ben benieuwd hoe dat allemaal gegaan is met de brandweer. ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:33

PTC is een bekende ja! :j

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:17

Goed dat ze oefenen zodat ze als er echt iets gebeurd weten hoe te handelen :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:55

ik vind t wel goed dat ze hiermee oefenen op stallen idd zo kom je meteen problemen tegen..
ik vind dat ze dit eigenlijk op elke stal gewoon 1 keer in t jaar moeten oefenen ofzo...

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:25

heel goed!! Moeten ze vaker orginiseren bij zowel brandweer maar idd ook bij de stallen zelf.
Dat voorkomt denk ik dan heel wat problemen door ontwetendheid.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:54

Vind dit een erg goed initiatief! Eigenlijk zou het in de basis training van brandweerlieden moeten vallen, denk dat dat een hoop levens kan redden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:14

vind dit neit echtvoorpagina nieuws! hier in de buurt word dit regelmatig georganiseerd door de brandweer, op de manege waar ik eerst stond (pck eersel) heb ik het vaker meergemaakt, op de kinderboerderij hier in veldhoven, en ik heb het ook wel eens gehoord dat ze zo'noefefing op een koeienboerderij houden.

het zit al in het trainen bij de brandweer hoor :) de vader van mijn vriend is brandweer en elke donderdag om de 2 weken gaan ze iets anders onder rook zetten om te oefenen, van loods tot bejaardenhuis tot manege.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:43

poekel schreef:
Angela schreef:

goed bezig! +:)+

en het komt idd steeds vaker voor. goed dat ze daar aan oeffenen. al doende leerd men.
toppie!

op mijn vorige stalling is het ook gedaan alleen stalwisseling niet want ze stonden toevallig goed:P
alleen een brandweer man liet een paard los en toen liep die terug naar stal niet zo slim maar daarna liep die rustig mee naar buiten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:51

bij de vrijwillge brandweer hier is het standaart 1 a 2 x per jaar oefening bij de manege

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:12

Ik vind het nu niet zo leuk voor die paarden maar moet zeggen dat ze er erg rustig onder blijven, mede daarom vraag ik me ook af hoeveel zin het heeft om hiermee te oefenen. Denk niet dat dit goed te vergelijken is met een echte brand.
Maar evengoed wel een goede les voor de brandweermannen, zeker als ik op het filmpje zie dat verteld wordt hoe ze een paard beet moeten pakken om hem rustig te krijgen ed.