Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:12

Nieuwsredactie

Vanavond was er op sbs6 bij het consumentenprogramma 'Das je goed recht' een item over een paard dat door een verkeerde diagnose van een dierenarts haar staart kwijtraakte.

Uniek had een wond onder haar staart. volgens de behandelende dierenarts was het slechts een schrammetje dat vanzelf over zou gaan. Het paard had echter duidelijk pijn en verontrust belde de eigenaresse opnieuw dezelfde dierenarts. Opnieuw kreeg zij te horen dat ze zich geen zorgen hoefde te maken.De wond verminderde niet en de ontsteking werd groter en groter. De staart begon zelfs te scheuren en stonk, terwijl de pus eruit liep.

Uiteindelijk is de hulp van een tweede dierenarts ingeschakeld. Het paard werd verdoofd en de haren werden weggeschoren. De staart bleek na onderzoek zo erg ontstoken dat de staart in de kliniek is geamputeerd. De kans dat de infectie oversloeg op de ruggenmerg was groot, maar gelukkig is dit niet gebeurd.

De eigenaresse is ruim 3500 euro kwijt aan de behandeling en wil deze kosten verhalen op de eerste dierenarts die nalatig zou zijn geweest. De dierenarts is vanaf 1 januari, mede door deze zaak, gestopt met zijn beroep.

De aflevering van 'Das je goed recht' is terug te kijken via de website van sbs6.
Klik hier voor de aflevering.

suuzepuus

Re: Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:13

het is nog niet afgelopen hoor!!!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:14

heb het net gezien.. wat vreselijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:15

Heb het net nog een klein stukje gezien, echt schandalig!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:15

wow zeg, dan vertrouw je op je DA, flikkert hij je zoiets... Zou de eigenaresse misschien niet wat lang gewacht hebben voor een tweede DA op te bellen? Ik ben nogal nauwkeurig in zulke zaken en bel voor het minste geringste de DA op, als de diagnose volgens mij niet klopt bel ik een andere...

Ik hoop dat ze een deel van haar centen terugziet! Hoewel ik eigelijk een beetje vrees voor de uitslag, aangezien de DA gestopt is met zijn beroep, denk ik wel dat er nog wat anders aan de hand is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:16

Niet om de eigenaresse af te vallen, maar zoals ik het begreep is de eerste DA meerdere keren komen "kijken" en vertrouwden ze het al vanaf het begin niet.
Ik had na die 2e keer meteen een andere DA laten komen...
Zoals die wond eruit zag, dat was niet normaal!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:16

heb het net gezien !!! Echt erg! -:(- snap niet dat die dierenarts er iets tegen deed:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:17

Ik heb het gezien, en ik begrijp niet dat de eigenaren zelf niet alerter waren. Tuurlijk is het niet juist wat de DA heeft nagelaten maar ik vind dat ze dit zelf ook behoorlijk hebben laten escaleren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:17

Ik denk dat je er met die 3500 euro schade nog niet bent. Die staart zal toch op de een of ander (bv extensions) manier toch opgeknapt moeten worden. De vulva en de anus zijn zo onbeschermd tegen vliegen met alle gevolgen van dien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:18

ik snap ook niet waarom ze niet eerder een andere da hebben gebeld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Ik had eerlijk gezegd ook contact opgenomen met een andere da als je het vanaf het begin al niet vertrouwt.
Het blijft verschrikkelijk voor het paard.
Vraag me alleen af of ze het geld terug kan eisen van de eerste da...

Anouk91

ow wat erg:O ik heb t niet gezien maar bij een rijpaard is dat toch niet echt een zicht :+
& ik denk dat ik dan toch wel eerder een andere DA hat laten komen.. Zonde voor het paardje :(:)
Laatst bijgewerkt door Anouk91 op 08-02-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:19

ik heb het ook gezien.
Wat een figuur zeg!! Zeker als je meerdere keren belt, dan snap je als veearts zijnde wel dat er iets niet klopt.
Ook het feit dat deze beste man niet eens de moeite heeft genomen onder de staart te kijken, terwijl daar wel op aangedrongen is.

Dat deze veearts nu gestopt is ''mede door deze zaak'' is wel iets om aan zijn kwaliteiten te twijfelen.
Ik hoop dat ze in ieder geval een groot deel van de gemaakte kosten terug zien.

Verder vond ik ''persoonlijk'' het paard niet bepaald soepeltjes lopen. |Misschien een moment opname, maar het viel mij wel op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:19

suuzepuus schreef:
het is nog niet afgelopen hoor!!!

Jawel hoor :j

Mopjemop

ja ik had ook al iets van, bel even een andere DA als je het niet vertrouwd. zag er niet fijn uit!

Yvanka_

Ik heb het ook gezien. Vind het ook te gek voor woorden dat zoiets kan gebeuren. Maar vind dat de eigenaren zelf wel wat alerter konden zijn. Gelukkig dat de DA er vandoor is, kan hij het niet nog een keer flikken. Want dit wens je geen enkel paard/eigenaar toe.

Machonito

Ook net gezien :(
Hoorde ik nou dat de dierenarts met de noordezon vertrokken was :(
Hoop niet dat ie ergens anders zich bevestigt dan kan hij weer zo iets flikken :(
Laatst bijgewerkt door Machonito op 08-02-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:20

De dierenarts is ermee gestopt. ;)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:21

Ik heb t net gezien, zag er niet lekker uit.
Leek mij erop dat het paard zomerexceem had, ook te zien later aan de manen.
Mischien heeft ze geschuurd, en is daardoor een wondje ontstaan waar bacterien hun gang zijn gegaan.
Ik vind het wel een slechte zaak dat die 1e dierenarts het paard niet heeft verdoofd, om zo toch uitgebreid die staart te kunnen bekijken! En ook wel erg vind ik dat die eigenaren dan niet eerder zijn overgestapt naar een second opinion van een 2e dierenarts, want aan die foto's te zien was het al heel erg voordat ze ermee naar een andere dierenarts toe gingen.

pipeloi

vreselijk ...helemaal voor het paard .
Het enigste wat ik me af vraag .....hoe lang wacht je tot het zo ver komt ....ik heb het idee en kan het verkeerd hebben ,maar zo iets komt niet in een dag of een week .
na een week wanneer er geen verbetering optreedt zou ik al weer aan de bel hebben getrokken .
ik denk en dat mag ik alleen van uit me eigen spreken dat er te lang mee gewacht is .
Maar desondanks vindt ik het voor het paard en mede voor de eigenaar in en in triest , je vertrouwt op je dierenarts en dan is dit wat je overkomt.
gelukkig dat zo dierenarts niet meer zijn beroep kan en mag uitoefenen .

Liezel1

De manen van het paard waren trouwens ook kort/piekerig, terwijl het midden winter was. Dit was duidelijk geen kortgeknipte manenkam, wat door een persoon is gedaan....
Ik vraag me af of dat paard geen eczeem heeft, ook op de staart (daar was het wel de juiste plek voor) waar een infectie in is gaan zitten...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:22

Liezel1 schreef:
Niet om de eigenaresse af te vallen, maar zoals ik het begreep is de eerste DA meerdere keren komen "kijken" en vertrouwden ze het al vanaf het begin niet.
Ik had na die 2e keer meteen een andere DA laten komen...
Zoals die wond eruit zag, dat was niet normaal!!

Nou inderdaad. Ik vond ook dat ze lang hadden gewacht met een andere DA laten kijken.
Als mijn DA er niet goed naar zou willen kijken zou ik toch heel wat meer stampij maken :=

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:22

toch kut dat artsen zo nalatig kunnen zijn!! maar de eigenaar.. als je het naar de eerste keer al niet vertrouwd zou ik allang naar de kliniek zijn gegaan... maarja zo denk ik nu, misschien had ik in die situatie ook wel anders aangepakt.. maar ja, zo denk je achteraf he!!

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:23

Het jammere van zulke programma's vind ik altijd dat ze zo vreselijk op sensatie berust zijn. Het is ontzettend erg voor de eigenaars van het paard wat er gebeurd is, laten we dat voorop stellen.

Ik vind het alleen niet netjes dat er nu gespeculeerd wordt over het feit waarom deze dierenarts gestopt is met het uitoefenen van zijn beroep en of er dan wel of niet nog meer aan de hand zou zijn. Dat gebeurt zowel in de uitzending als in dit topic.

En nee hoor, deze dierenarts is niet met de noorderzon vertrokken (......dat bedoel ik dus met 'op sensatie berust zijn').

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:23

Liezel1 schreef:
De manen van het paard waren trouwens ook kort/piekerig, terwijl het midden winter was. Dit was duidelijk geen kortgeknipte manenkam, wat door een persoon is gedaan....
Ik vraag me af of dat paard geen eczeem heeft, ook op de staart (daar was het wel de juiste plek voor) waar een infectie in is gaan zitten...

ja en dat neemt nog niet weg dat de da fout geweest is