Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 07:59

www.kwpn.nl

Doek valt in derde bezichtiging voor Bon Vivant

Vandaag presenteerde de Gelderse hengst Bon Vivant (Upperville x Zep) zich in de derde bezichtiging. De zoon van Upperville uit Namanda ster v.Zep, gefokt door G. Hekkert en geregistreerd bij R. Tewis en J. van Kooten staat goed in het Gelders type en heeft veel jeugd over zich. In beweging had de hengst in draf resoluter moeten zijn in het achterbeen om voor aanwijzing voor het verrichtingsonderzoek in aanmerking te komen.

SophievdV

Re: Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:49

Ik vind het wel jammer, maar als de hengst in beweging echt te wensen over laat, dan is het wel beter denk ik..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:35

Pletje123 schreef:
Ik vind het wel jammer, maar als de hengst in beweging echt te wensen over laat, dan is het wel beter denk ik..

Ik vraag mij dan wel een aantal dingen af:

1). Worden de gelderse paarden door eenzelfde jury beoordeeld als dressuur en springpaarden?. Bij Tuigpaarden zie ik altijd andere jury leden en hier nooit.

2). Zo ja dan vind ik dat men heel goed moet weten wat het verschil maakt tussen een KPWN dressuur paard of een Gelders Paard.

3). Is dit wel eerlijk naar de fokkers toe, zou er niet een afweging gemaakt moeten worden in elke fokrichting met elk een eigen jurering?.

4). Zou dit nu niet precies de redenen kunnen zijn dat er ruzie is tussen het KWPN en het Gelders Paard Associatie.?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:46

hilden1971 schreef:
Ik vraag mij dan wel een aantal dingen af:

1). Worden de gelderse paarden door eenzelfde jury beoordeeld als dressuur en springpaarden?. Bij Tuigpaarden zie ik altijd andere jury leden en hier nooit.

2). Zo ja dan vind ik dat men heel goed moet weten wat het verschil maakt tussen een KPWN dressuur paard of een Gelders Paard.

3). Is dit wel eerlijk naar de fokkers toe, zou er niet een afweging gemaakt moeten worden in elke fokrichting met elk een eigen jurering?.

4). Zou dit nu niet precies de redenen kunnen zijn dat er ruzie is tussen het KWPN en het Gelders Paard Associatie.?

1) Er staat gedeeltelijk een andere jury.
2) Ze weten uiteraard heel goed wat het verschil is tussen GP en DP. Ze hebben zelf nl het fokdoel opgesteld. Niet jury uiteraard maar het KWPN.

4) Het GPA wil een ander type fokken dan het KWPN. Het KWPN wil een moderner belijnde Gelderse het GPA wil het ouderwetsere. Dat is voor een grootdeel de ruzie. Er zijn nog wel een aantal punten maar dat heeft niets van doen met het afkeuren van Bon Vivant te maken.

Helaas helaas iedereen hier weet dat ik Bon Vivant graag gekeurd had zien worden maar de hengst presenteerde zich gisteren niet. Wellicht had hiij op grond van zijn presentatie over de hindernissen een kans verdiend..maar helaas zo gaat het als je een paard voorsteld.

Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen...letterlijk. (Charisma en nog een..naam vergeten)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:47

Natuurlijk is dit weer olie op het vuur en eigenlijk wel een beetje terecht. Geef zo'n jong ding gewoon de kans; hij liet zich toch qua springen goed zien en de afstamming is buitengewoon interessant?
Er zijn helaas in het verleden te veel echt goede Gelderse hengsten door de keuringscommissie afgeserveerd en dat geeft wrevel.
Ik hoop dat de eigenaren hem even laten groeien en dan voor de herkansing gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:21

NatasjavE schreef:
Helaas helaas iedereen hier weet dat ik Bon Vivant graag gekeurd had zien worden maar de hengst presenteerde zich gisteren niet. Wellicht had hiij op grond van zijn presentatie over de hindernissen een kans verdiend..maar helaas zo gaat het als je een paard voorsteld.

@Hilden: op bovenstaande is het waarschijnlijk mis gegaan. Daar kan die jury ook niets aan doen, ze keuren op wat ze zien en als dat te wensen over laat.. tjah..

Natuurlijk is het discutabel, want hadden ze zo'n hengst met een interessante pedigree niet gewoon een kans moeten geven? Het is dubbel.. aan de ene kant had hij zich gewoon goed moeten laten zien en aan de andere kant speelt de bloedspreiding een heel belangrijke rol!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:17

Pletje123 schreef:
NatasjavE schreef:

@Hilden: op bovenstaande is het waarschijnlijk mis gegaan. Daar kan die jury ook niets aan doen, ze keuren op wat ze zien en als dat te wensen over laat.. tjah..

Natuurlijk is het discutabel, want hadden ze zo'n hengst met een interessante pedigree niet gewoon een kans moeten geven? Het is dubbel.. aan de ene kant had hij zich gewoon goed moeten laten zien en aan de andere kant speelt de bloedspreiding een heel belangrijke rol!

Gelet op de gang van zaken lijkt het een ouderwetse gang van zaken. We willen een modern paard met alle goede beentechnieken, maar zou het niet anders moeten. Pedigree goed heeft zich in voorgaande bezichtigingen goed laten zien anders was hij hier niet Neem eens een score op bij alle bezichtigingen en werk met gemiddelden. Wanneer je een goed gemiddelde hebt over 3 bezichtigingen kun je aan de hand van de score`s een hengst toe laten tot de dekdienst(na verrichtingsonderzoek uiteraard) voor resp de duur van één jaar. Aan de hand van en nakomelingen en sportprestaties van een hengst zou je opnieuw kunnen bepalen om de dekdienst door te zetten of te eindigen. De fokkers krijgen zo een betere kans om denk ik toch wel de Gelderse paarden in een beter daglicht te krijgen. Ik weet ook niet alles maar lijkt me een idee zeker voor de Gelderse paarden, en misschien ook voor de KWPN-ers meer op basis van punten dan elke keer opnieuw bij een bezichtiging van ja loopt hij nu wel goed mooi, loopt hij nu niet goed wegwezen. Zag je gister ook op de keuring goed bewegende paarden alleen met springen ging het even iets minder maar door met punten te scoren en een vervolg bezichtiging `s middags krijg je denk ik een beter beeld van het bewegen en springen van de paarden dan een moment opname. In de sport moet een paard zich ook bewijzen door elke keer opnieuw hetzelfde te doen, ze maken ook daar de foutjes. Misschien een idee voor de KPWN Bobo`s

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:24

@Hilden: de hengst liet zich tijdens de 2e bezichtiging al niet super zien en kreeg toen min of meer het voordeel van de twijfel.

Het KWPN hanteert al een afstammelingenkeuring bij de eerste veulens. Echter, het blijven veulens. Mijns inziens kan je niet zien aan een veulen of het een GP -paard wordt en dat is uiteindelijk wel het fokdoel. Althans, bij de rijpaarden.

De selectie bij de Gelderse hengsten zou wellicht anders kunnen, maar van jouw theorie raak ik niet overtuigd :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:21

Ik kan me best in Hilden's theorie vinden.
Wat ik mij zelf afvraag is als de hengst zich eerder wel goed heeft laten zien, dan betekend dat, dat hij die kwaliteiten wel heeft.

Ik moet zeggen dat ik niet bijster veel van hengstenkeuringen weet, maar ik vind het apart dat hij wel de 1e (en dus de 2e twijfelachtig) doorkomt en dan in de derde niet, terwijl bekend is dat blijkbaar het paard zich tijdens de 1e keuring wel heeft laten zien.
Zo'n hengst heeft het dan blijkbaar wel in zich, dus waarom gaat hij er nu uit?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:24

Judje schreef:
Ik kan me best in Hilden's theorie vinden.
Wat ik mij zelf afvraag is als de hengst zich eerder wel goed heeft laten zien, dan betekend dat, dat hij die kwaliteiten wel heeft.

Ik moet zeggen dat ik niet bijster veel van hengstenkeuringen weet, maar ik vind het apart dat hij wel de 1e (en dus de 2e twijfelachtig) doorkomt en dan in de derde niet, terwijl bekend is dat blijkbaar het paard zich tijdens de 1e keuring wel heeft laten zien.
Zo'n hengst heeft het dan blijkbaar wel in zich, dus waarom gaat hij er nu uit?

Ze keuren op wat ze zien. Misschien had hij die eerste keer gewoon een hele goede dag, maar is het niet wat hij normaal gesproken laat zien. Dat kan ook, draai het eens om :)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:46

Erg jammer, Upperville x Zep lijkt me erg boeiend!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:05

Het is een heel mooi lijntje waar hij uit komt met veel sport.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:18

@Pletje: zo kan je het ook zien inderdaad! :j
Ik denk dat het zeker binnen de GP belangrijk is om ook uit te gaan van de potentie en zoals gezegd de hengst de kans moet geven, omdat we anders qua bloedvoering helemaal een probleem gaan krijgen.

Ook andere hengsten kunnen alsnog worden goedgekeurd, nadat het paard zelf goed in de sport heeft gepresteerd, dus ik hoop dat dat voor deze hengst ook geldt, of dat hij alsnog later nog een keer aangeboden zal worden. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:19

ja als hij Z2 loopt kom je denk ik al een heel eind.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:38

Ja ik hoop ook echt dat BV later nog een keer aangeboden wordt. Dus als hij wat ouder is, meer van zich heeft kunnen laten zien en dat hij dus ook beter ontwikkelt is. Nu is hij echt nog jeugdig, als ik de berichten mag geloven en dat is ook wat wij via filmloop hebben gezien, al blijft dat een video :)

Ik vind het ook discutabel of ze zo'n interessant gefokte hengst niet gewoon een kans hadden moeten geven. Zelf heb ik een merrie die Gelders is en vrij van Koss-bloed. Een hengst als BV vind ik om zijn pedigree alleen al interessant :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:21

Toen ik mijn ruin kocht was ik nog niet zo bekend rond het hele gedoe rond het GP, maar nu ik hem langer heb (hij is een Sirius x Batello) baal ik wel dat hij ruin is. :+ Het liefst had ik ook een merrie gehad, waarmee je dan ook de populatie kan vergroten, maar dan wel op verantwoorde wijze natuurlijk! :)

Ik ben benieuwd!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:25

Bon Vivant is kampioen geworden op de nationale veulenkeuring in 2006. Nu is dat geen garantie, maar het geeft wel de potentie aan die hij heeft, anders was hij daar geen kampioen geworden. Ik heb 2 foto's van hem gezien, helaas nog niet in levende lijve. Op de foto's is hij inderdaad erg jeugdig, maar hij is ook nog heel jong. Hij kan nog erg veranderen in de komende 2 jaar en behoorlijk uitzwaren. Zijn bloedlijn is erg interessant, maar moet je een hengst dan alleen maar op zijn bloedlijn selecteren, zonder naar de rest te kijken (even heel zwart-wit gesteld)? Als men al zover zou zijn de fokkerij, dan is het niet best denk ik. Wat nog zou kunnen is dat je een aanparingsadvies meegeeft, elke hengst heeft wel wat, ook de goedgekeurde hengsten. Sommige KWPN hengsten vererven ook afwijkingen, om maar iets te noemen..
Bon Vivant was niet resoluut genoeg in het achterbeen in de draf. Je zou hem dus kunnen gebruiken voor merries die voldoende resoluut zijn in het achterbeen. Ik vraag me overigens wel af of de gemiddelde eigenaar van een Gelders paard zo zwaar tilt aan dat achterbeengebruik? Wie het weet, mag het zeggen...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:10

Bon Vivant was niet resoluut genoeg in het achterbeen in de draf.
en dan nemen we bijvoorbeeld Gribaldi als maatstaf? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:24

fokfanaat schreef:
ja als hij Z2 loopt kom je denk ik al een heel eind.

Dan mag je zelfs nog oc hebben :+
Ik ben er absoluut geen voorstander van om hengsten door te verwijzen om maar wat te hebben.
Ook in een kleine populatie moet je streng blijven selecteren.
Zoals al eerder gezegd misschien had juist tijdens de 1e bezichtiging wel een goede dag....
Als hij het echt goed gaat doen in de sport komt hij vanzelf wel weer bovendrijven.

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:53

Gewoon jammer, maar zoals hij zich tijdens de tweede bezichtiging en gisteravond presenteerde, hoorde hij niet door te gaan.....
Gribaldi is wel grillig, ook in zijn nakomelingen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:55

Dat ben ik zeker met je eens Lia, alleen betwijfel ik of we de eisen voor de GP hengsten wel net zo hoog moeten leggen als voor de rijpaarden.
Ik zeg niet dat je maar van alles moet goedkeuren, maar de eisen voor de kwpnrijpaarden zijn gewoon érg hoog, omdat het duidelijk een sporttype is, dat zich wilt meten met de beste ter wereld en dat ook kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:17

Judje schreef:
Dat ben ik zeker met je eens Lia, alleen betwijfel ik of we de eisen voor de GP hengsten wel net zo hoog moeten leggen als voor de rijpaarden.

Dat vind ik dus wel, als je enkel voor bloedvoering boven kwaliteit gaat kwa GP kun je ook wel terecht bij andere stamboeken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:26

Zal deze nog hengst zijn?
Misschien wordt hij komend jaar aangeboden! :9

Afbeelding

Afbeelding

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:43

Welke is dit dan? :o?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:50

Dit is Charisma: Upperville x Laurentz