Twee verschillende soorten paspoorten.
Foto door Margreet
Het slachten van twee gestolen leenpaarden heeft een mogelijk probleem aan het licht gebracht met het oog op de actuele wet voor paardenpaspoorten.
Politie uit Norfolk, Engeland, onderzoekt de verdwijning van twee merries, welke allebei waren uitgeleend. Ondertussen is al aan het licht gekomen dat de paarden naar het slachthuis zijn gegaan met valse paspoorten.
Emma Hitchcox gaf haar oude paard Lady en de tienjarige Gwen, die last had van kissing spines, afgelopen oktober te leen aan een vrouw die -wat later bleek- een valse naam en adres op had gegeven. Een maand later stonden de twee paarden in het slachthuis van Cheshire.
"Ik ben helemaal gebroken," aldus Hitchcox. Ik ben maandenlang bezig geweest om mijn paarden te vinden en heb alle slachthuizen gebelt. Het bewuste slachthuis vertelde me toen dat ze op zes november 2008 zijn geslacht."
Gwen was gechipt en Lady had een brandmerk, maar de organisatie die paardenpaspoorten verstrekt heeft niet gecontroleerd of de paarden al in de nationale paardendatabase stonden, of waren opgegeven in het register voor gestolen paarden. De paarden kregen daarom dan ook zonder controle een nieuw paspoort.
Ook het slachthuis controleerde de paarden niet voordat ze de dieren afmaakten.
Deze zaak zou volgens kenners laten zien dat het paspoort-systeem makkelijk misbruikt kan worden, en hoe het tegelijkertijd ook een gevaar kan zijn voor de gezondheid van de mens -de eerste reden waarom het paardenpaspoort uberhaupt werd geintroduceerd in 2005.
De paarden hadden namelijk allebei de pijnstiller bute gekregen van Hitchcox, slechts enkele weken voordat de dieren werden gestolen. Deze pijnstiller mag volgens de wet niet worden aangetroffen in vlees dat wordt gebruikt voor consumptie.
Volgens een woordvoerder van het slachthuis is de fout niet aan het bedrijf te wijten. "Wij hebben de paarden wel gecontroleerd. Het waren de juiste paarden met de juiste aftekeningen. Een had een brandmerk en ze hadden allebei het juiste profiel."
Volgens de organisatie die ook paardenpaspoorten verstrekt zal dit niet meer kunnen gebeuren wanneer in juli alle veulens en volwassen paarden met paspoort ook een microchip krijgen. Slachthuizen zullen het chipnummer dan moeten controleren en doorgeven aan de nationale paardendatabase.

zal iig niet in de bierfstuk hebben gezeten dan denk..