Gestolen paarden geven probleem met paardenpaspoort weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gestolen paarden geven probleem met paardenpaspoort weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:47

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Afbeelding
Twee verschillende soorten paspoorten.
Foto door Margreet

Het slachten van twee gestolen leenpaarden heeft een mogelijk probleem aan het licht gebracht met het oog op de actuele wet voor paardenpaspoorten.

Politie uit Norfolk, Engeland, onderzoekt de verdwijning van twee merries, welke allebei waren uitgeleend. Ondertussen is al aan het licht gekomen dat de paarden naar het slachthuis zijn gegaan met valse paspoorten.

Emma Hitchcox gaf haar oude paard Lady en de tienjarige Gwen, die last had van kissing spines, afgelopen oktober te leen aan een vrouw die -wat later bleek- een valse naam en adres op had gegeven. Een maand later stonden de twee paarden in het slachthuis van Cheshire.

"Ik ben helemaal gebroken," aldus Hitchcox. Ik ben maandenlang bezig geweest om mijn paarden te vinden en heb alle slachthuizen gebelt. Het bewuste slachthuis vertelde me toen dat ze op zes november 2008 zijn geslacht."

Gwen was gechipt en Lady had een brandmerk, maar de organisatie die paardenpaspoorten verstrekt heeft niet gecontroleerd of de paarden al in de nationale paardendatabase stonden, of waren opgegeven in het register voor gestolen paarden. De paarden kregen daarom dan ook zonder controle een nieuw paspoort.

Ook het slachthuis controleerde de paarden niet voordat ze de dieren afmaakten.

Deze zaak zou volgens kenners laten zien dat het paspoort-systeem makkelijk misbruikt kan worden, en hoe het tegelijkertijd ook een gevaar kan zijn voor de gezondheid van de mens -de eerste reden waarom het paardenpaspoort uberhaupt werd geintroduceerd in 2005.

De paarden hadden namelijk allebei de pijnstiller bute gekregen van Hitchcox, slechts enkele weken voordat de dieren werden gestolen. Deze pijnstiller mag volgens de wet niet worden aangetroffen in vlees dat wordt gebruikt voor consumptie.

Volgens een woordvoerder van het slachthuis is de fout niet aan het bedrijf te wijten. "Wij hebben de paarden wel gecontroleerd. Het waren de juiste paarden met de juiste aftekeningen. Een had een brandmerk en ze hadden allebei het juiste profiel."

Volgens de organisatie die ook paardenpaspoorten verstrekt zal dit niet meer kunnen gebeuren wanneer in juli alle veulens en volwassen paarden met paspoort ook een microchip krijgen. Slachthuizen zullen het chipnummer dan moeten controleren en doorgeven aan de nationale paardendatabase.

Rinskee

Re: Gestolen paarden geven probleem met paardenpaspoort weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:54

De nachtmerrie van iedere eigenaar.. echt verschrikkelijk het zou je maar gebeuren.. :n

Wel heel erg, dat dit zo had kunnen gebeuren,.... en dat iemand het in zijn hoofd haalt om zoiets te doen.. :X

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:59

Dit is inderdaad al 1 punt aan die paspoorten maar wat ik gewoon ook niet snap is de gehele regelgeving hier, de eigenaar van het paspoort is hier niet automatisch de eigenaar van het paard dat is de gene die het laatste jaar of jaren de rekeningen van het paard heeft betaald. wat zegt dat hele paspoort dan nog? als het paard op jou naam in het stamboek staat wat zegt dat dan nog?

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel paarden er nog steeds niet gechipped zijn en nog geen paspoort hebben..... en inderdaad hoe goed wordt er in het slachthuis gecontroleerd we hebben allemaal wel eens zon broodje aap verhaal gehoord van een chip in je paardenbiefstuk?

de chips zijn zoiezo ook makkelijk te vervalsen, de huidige chip kan gemakkelijk vernietigd worden er daarna wordt er gewoon een nieuwe ingedaan... frauderen is gewoon nog zo makkelijk... te makkelijk.....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:16

Ik vraag me af waarom we in godsnaam zoveel geld blijven steken in chippen, papieren aanvragen etc. Als je paard morgen gestolen wordt, overmorgen geslacht, ben je hem/haar alsnog kwijt!

Waarom zijn ze er dan in godsnaam mee begonnen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:20

Mjay schreef:
we hebben allemaal wel eens zon broodje aap verhaal gehoord van een chip in je paardenbiefstuk?

Hoezo broodje aap? Heeft een paar jaar terug nog in de Volkskrant gestaan dat het hier in NL 2 mensen is overkomen.
Niets broodje aap, gewoon realiteit.

De overheden maken een grote fout te denken dat ze een waterdicht systeem kunnen bedenken voor identificatie.
Ze gaan daarbij volledig voorbij aan het feit dat iemand die echt kwaad wil een manier zal vinden om te frauderen.
Ondertussen jagen ze de eigenaren op kosten voor een systeem dat niet werkt omdat het doodleuk niet betrouwbaar is. En dan nog niet eens gesproken over de gevaren van het chippen.

Maar wat zou het, de chiplobby lacht zich suf. Die verdienen miljarden over de ruggen van onze paarden. :n

Ik vraag me werkelijk af of overheden echt zo naïef zijn of dat ze een dubbele agenda hebben. Ik vrees voor het laatste.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:31

Waar gaat het toch allemaal heen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:28

Cayenne schreef:
Volgens de organisatie die ook paardenpaspoorten verstrekt zal dit niet meer kunnen gebeuren wanneer in juli alle veulens en volwassen paarden met paspoort ook een microchip krijgen. Slachthuizen zullen het chipnummer dan moeten controleren en doorgeven aan de nationale paardendatabase.

Tsja... mijn pony heeft ook moeiteloos een tweede chip gekregen omdat er niet eerst gecheckt was of 'ie er al een had... En dan was er gelukkig helemaal geen sprake van kwade opzet, maar je ziet maar hoe gemakkelijk het kan gaan.

Wel vreselijk voor die eigenares trouwens.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:40

Zolang niet alle readers alle chips herkennen zal het een probleem blijven. Dan wordt er al snel een nieuwe chips ingestopt als er niets gelezen wordt. Eigenlijk zou het verboden moeten worden bij dieren die ouder zijn dan een jaar. Als veulen chippen en anders het veel duurdere DNA-controle.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 07:54

Ik dacht dat paarden met een chip niet geslacht mochten worden omdat het nog niet bekend is wat zo'n chip doet op langere termijn.
Is dus blijkbaar ook een broodje aap verhaal, ach ja ben ook zo goed gelovig....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:54

Dan zouden er theoretisch geen slachtpaarden meer zijn omdat alle paarden gechipt moeten zijn. Alleen mogen ze geen medicijnen hebben gehad in de laatste periode, en volgens mij krijgen heel veel paarden juist medicijnen omdat mensen toch proberen om ze te redden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:05

jeetje! t zal je maar gebeuren! afschuwelijk dit. al snap ik ook niet dat je je paard zomaar aan een onbekende meegeeft?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:12

ranna schreef:
Mjay schreef:
we hebben allemaal wel eens zon broodje aap verhaal gehoord van een chip in je paardenbiefstuk?

Hoezo broodje aap? Heeft een paar jaar terug nog in de Volkskrant gestaan dat het hier in NL 2 mensen is overkomen.
Niets broodje aap, gewoon realiteit.
.

ff off topic, de biefstuk is toch de bilspier en volgens mij zit de chip in de hals := zal iig niet in de bierfstuk hebben gezeten dan denk..

maar goed heb het ook al eens meegemaakt dat een paard nogmaals gechipt werd omdat ze dachten dat hij geen paspoort had, toen bleek dat hij 2chps had hebben ze gewoon de 1ste soort van uitgeschakeld.. zo makkelijk is het dus..
en idd het is belachelijk dat als het paspoort op jou naam staat dat het dan geen eigendomsbewijs is

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:37

Ik vind het allemaal te triest voor woorden.
Maar wat ik niet begrijp, waarom werden deze paarden uitgeleend, waarvoor.
En dan ook nog aan een wildvreemde zo blijkt.
Ik bedoel de ene had kissing spines en de ander was oud.
Neemt niet weg dat dit weer zo'n vreselijke fout is en idd wij als paardeneigenaar betalen ons blau aan het chippen en paspoorten en die onzin terwijl het alleen maar gevaarlijker wordt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:42

cheyentic schreef:
ff off topic, de biefstuk is toch de bilspier en volgens mij zit de chip in de hals := zal iig niet in de bierfstuk hebben gezeten dan denk..

Nope, nie biefstuk, was 1x hamburger, 1x worst. Eet smakelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:12

Tjongjejonge, ze doen of dit nieuws is maar dat had ik ze al een paar jaar geleden kunnen vertellen (en gedaan ook trouwens!)
Mijn eigen paard, die ik wel verkocht had (heel verhaal, wil je meer weten moet je de linkjes in m'n profiel maar lezen, over Fly), is zoek geweest en tijdens mijn zoektocht werd al snel duidelijk dat geen slachthuis chipnummers registreert (paard was dus wél gechipt) en er zelfs op de paardenmarkt in Utrecht geen chipnummers in een computerbestand gezet, de meneer van de paardenmarkt heeft toen een stapel papieren van de laatste twee markten voor me doorgebladerd, maar verder kon hij niet kijken. Zelfs dus niet wat betreft export paarden.
Ook was mijn paard via haar chipnummer niet terug te vinden op de diverse sites, ze stond nog steeds op mijn naam, maar stel dat ze gestolen was, dan was ik niet als eigenaar te achterhalen. Alleen als je wist dat ze een KNHS paspoort had, kon het via de KNHS zelf opgevraagd worden (maar dat paard is een Paint en meeste Painst zijn inmiddels via de NQHA gechipt dus ook daar moet je maar net op komen).
Kortom... waardeloos systeem die hele chip.

Wat dat paspoort betreft, ook daar wordt niet naar gekeken. Aantal jaren terug ben ik op zoek geweest naar de voorgeschiedenis van een paard wat vanuit Nederland naar Engeland gegaan was en daar gekocht was door een mevrouw uit schotland. Ze wilde meer info maar kon dat via de info die ze uit het paspoort had niet vinden.
Nee.. gek hé. Paspoort bleek vals en niet bij het paard te horen, waren bij een handelaar in Engeland verwisseld (stond bekend als fraudeur, meerdere rechtzaken liepen inmiddels tegen die man) en uiteindelijk na wat speurwerk van mijn kant bleek het paard een wesdstrijdtuiger te zijn geweest van een zéér bekende Nederlandse menner, die het paard verkocht had 'voor de verzekering' om geslacht te worden wegens hoefkanker.
Schotse mevrouw had het dier een poos op een kliniek gehad en 't bleek geen hoefkanker maar zeer ernstige vorm van hoefrot te zijn, paard loopt inmiddels vrolijk door de schotse heuvels gezond te wezen, maar er kwam zo wel even een vies zaakje omhoog.
Dat bleek ook niet de enige want door het succes wat ik had met het achterhalen van info over dit paard, kreeg ik via haar nog meer verzoeken om dingen uit te zoeken van paarden die vanuit Nederland geïmporteerd waren. Helaas had ik daar minder kenmerkende info van de paarden waardoor dat niet lukte, maar duidelijk werd wel dat er in Engeland héél veel paarden met valse nederlandse paspoorten rond lopen en veel van die paarden ook eigenlijk bedoeld waren voor de slacht.

Die hele chip en dat hele paspoort zijn één grote bureaucratische wassen neus, bedoeld om de chipfabrikant en de overkoepelende instanties te verrijken. Als men het goed had willen doen, was er éérst een sluitend computer systeem ontwikkeld waarbij alle betrokken instanties aan elkaar gekoppeld worden en dán pas een vorm van identificatie ingevoerd (waarbij er al lang veel betere en minder 'invasive' methodes te bedenken zijn dan de chip).

Oud nieuws dus, dit bericht.. Sneu voor de paarden en die mevrouw, maar ik kijk er helaas helemáál niet van op.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:50

Dat valt niet alleen in Engeland voor, kijk maar even naar Belgie, Frida, Wiseguy, twee recente gevallen.
U kan dit lezen op www.paardenspeurder.be.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:00

Zonde...
Dat die chip en heel de papieren boel erbij niet waterdicht zijn, was wel te denken...
Mijn man (zelfst) moet soms aan de machines in slachthuis niet ver van ons gaan werken. Vermoedelijk gebeurt er daar ook geen echte controle. Chips worden wel uitgehaald maar in een emmer samengeworpen...er moeten er maar eens een paar worden meegenomen. Ik zelf geloof echt niet dat die slachthuizen alles gaan controleren of ze wel het juiste paard bij het juiste papier hebben...
Ik vind het pure geldklopperij ;(

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:34

Op dit moment heb ik hier een chipnummer van 2006, nergens is die te vinden, Ezeltje heeft een Equipas, op 24.1.2006 uitgereikt door BWP, chipnummer vermeld, wel ga maar zoeken. Indien je Wiseguy bekijkt, BWP paard, chip en paspoort heeft op 8 dagen tijd een nieuw paspoort en een nieuwe naam gekregen, eventjes van Belgie naar Nederland en alles O.K. Wiseguy was gestolen in 1.2008 en overal vermeld, handelaars hebben het niet opgemerkt, nochtans onze site is bekend en er wordt naar Politieidensten, handelaars, Dierenartsen steeds een melding gedaan.
Zolang geen Internationale gegevensbank, zullen er problemen zijn.
Frida Nederlands paard, met chip en paspoort, ook geslacht op een andere naam. Ga maar hulp zoeken, iedereen doet of zijn neus bloedt.
Nu kost het mutatiedokument 45,00 euro om dit ezeltje niet bestemd voor menselijke consumptie te laten registreren. in 2006 kon dat
nog niet, grijze haren en een punthoofd. Wanneer laten zee mensen die weten hoe met zulke zaken om te gaan, eens hun woord doen.
Op het bureel van het ministerie leer je dat niet, en hoeveel van die medewerkers hebben dieren of paarden ????????????
Wetten zouden eens serieus moeten aangepast worden.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:50

jeetje,, ik zou gek worden als dat mijn paarden waren..
raar dat dit nog kan niemand die controleerd..

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:07

De Europese Commissie heeft het probleem al wel onderkent, want zij hebben zopas de nieuwe verordering 504/2008 ingesteld (u kan die vinden onder : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:NL:HTML )
waarin duidelijk wordt gesteld dat een dier géén meerdere paspoorten met meerdere levensnummers mag hebben.
De lidstaten MOETEN zich aan die wetgeving aanpassen. De hele verordering geeft aan dat als er een duplicaat of nieuw paspoort wordt gemaakt er DUIDELIJK in het paspoort MOET vermeld worden : UITGESLOTEN VOOR MENSELIJKE CONSUMPTIE ! ! !Met andere woorden dat het dier niet zal mogen geslacht worden. Krijgt een "eerlijk" slachthuis zulk een dier aangeboden dan zal het MOETEN afgekeurd worden voor de slacht. De EC stelt, volgens zijn nieuwe verordering, een website ter beschikking van de lidstaten waarop zij een link kunnen maken naar hun datagegevens en de lidstaten moeten de naam, het adres en de met het UELN compatibele identificatiecode van 6 tekens van hun centrale database op deze website beschikbaar stellen voor de andere lidstaten EN VOOR HET PUBLIEK (artikel 22 en artikel 23 § 3).
Dit is een goede zaak. Valt alleen af te wachten of de databanken van elke lidstaat inderdaad de microchipnummers in de databanken gaan raadplegen vooraleer een paspoort uit te schrijven. Indien zij dàt al zouden doen, dan zouden er reeds veel "vermiste" paarden te voorschrijn komen.
Het is immers een publiek geheim dat paarden, met een paspoort waarin staat dat zij uitgesloten zijn voor de slacht, die verkocht worden aan handelaars eenvoudigweg een nieuw paspoort krijgen waarin geen vermelding staat zodat zij wél naar de slachterij kunnen gaan.
Hoe staat het dan met de veiligheid van de consumptieketen. Men heeft de wetgeving op de identificatie in het leven geroepen onder het mom dat de veiligheid voor de menselijke consumptie moest gewaarborgd worden en dat er geen residu's van medicijnen in de slachtdieren mochten achterblijven. Daarom moesten alle medische bewerkingen in het paspoort genoteerd worden.
Als er willekeurig nieuwe paspoorten kunnen gemaakt worden en (zoals er gemeld is vanuit Duitsland dat er een toestel bestaat om de microchip onklaar te maken) de oude microchip kan vervangen worden, dan is deze werkwijze HELEMAAL NIET VEILIG EN NIET WATERDICHT. Komt nog bij dat er al meerdere malen dieren werden geconstateerd met 2 microchips (1 defect en een nieuwe) De nieuwe wordt vermeld in het al dan niet nieuw paspoort en van de oude is men niet op de hoogte voor de slachterij.
Resultaat : de eerste microchip gaat in de voedselketen, lekker ! ! ! ! !
In het kader van deze verordering lijkt het waarschijnlijk dat een "onterecht" geslacht dier( dat gestolen zou zijn ) onderwerp zou kunnen uitmaken van een schadeclaim zowel tegenover het slachthuis als tegenover de betreffende databank wanneer zou blijken dat er ten onrechte een nieuw paspoort is uitgeschreven zonder de vermelding UITGESLOTEN VOOR DE SLACHT.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 03-02-09 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:28

Tja, waar mensen GELD ruiken, gebeuren rare dingen............ ;(

Maar als die mevrouw een paspoort had gevraagd aan de dame waar ze haar paarden aan mee gegeven heeft, en een recent bankafschrift om het adres te controleren op juistheid....................dan waren ze misschien nog in leven geweest............ 8-)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:01

Jeetje, wat erg!

Wat ik alleen niet snap is dat je je paarden uitleent :?
En ook al zou je ze uitlenen dan nog ga je toch een paar keer per week bij ze kijken.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:06

Wat verschrikkelijk zeg!!!!!!
Het zou je maar gebeuren.........

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:10

Pebblesther schreef:
Jeetje, wat erg!

Wat ik alleen niet snap is dat je je paarden uitleent :?
En ook al zou je ze uitlenen dan nog ga je toch een paar keer per week bij ze kijken.

De personen die zulke zaken willen doen, hebben altijd een uitleg, paard staat op een andere weide, paard is aan het wandelen in het bos, spreel wel uit ervaring, heb al zoveel paarden moeten zoeken die zo ergens stonden en plotseling verdwenen.
Eindelijk wordt er eens ruchtbaarheid gegeven aan zulke zaken, iedereen zou het zo en zo doen, maar je moet het zelf eerst meemaken dan pas ken je al die trucjes.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:26

Dat meen je niet .
Hoe mensen erbij komen om zoiets te doen ?