Vrouw klaagt manege aan na val van manegepaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vrouw klaagt manege aan na val van manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:13

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Een jonge moeder uit Engeland heeft een manege aangeklaagd nadat zij van een manegepaard was afgevallen. Het paard begon te bokken en de 26-jarige vrouw brak een wervel en haar rechterenkel door de val.

Voor beide verwondingen zal zij een operatie moeten ondergaan, en het is nog onduidelijk of de vrouw weer helemaal zal herstellen. Carla Mitchell eist hierom een schadevergoeding van meer dan 300.000 engelse ponden.

Mitchell klaagt met name de rijinstructrice (en tevens eigenaresse van de manege) aan voor de schade.
Volgens Mitchell was zij een zeer nerveuze beginnende ruiter die op de manege werkte in ruil voor geld of gratis rijden. De rijinstructrice zou haar hebben gezegd dat ze een 1.70m hoge ruin mee mocht nemen voor een buitenrit.

Volgens de vrouw had ze echter nog nooit alleen buiten gereden, in haar hele leven nog maar 1 keer gegaloppeerd, en was dit de allereerste keer dat ze op het paard zat, die net hersteld was van een beenblessure en daarom erg fris.

De ruiter verloor tijdens de rit de controle toen het paard opeens begon te bokken en omkeerde, waardoor ze op de grond viel welke bevroren en dus erg hard was.

De rijinstructrice wordt verweten dat ze niet doordacht heeft gehandeld en niet voldoende heeft gezorgd voor de veiligheid van Carla Mitchell. Volgens de gewonde vrouw is de instructrice volledig verantwoordelijk voor het ongeluk, veroorzaakt doordat het paard opeens ongehoorzaam was.

Volgens haar kan ze door de verwondingen niet meer voldoende voor haar jonge kinderen zorgen. Haar rechterbeen zou nu een stuk korter zijn dan de linker en de beschadigde zenuwen hebben een kleine tumor gevormd. Mitchell zou ook een Posttraumatische stressstoornis hebben ontwikkeld en depressief zijn geraakt.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:17

Wel een beetje overdreven, na een val van een paard al depressief? :? En al die andere dingen. Ach, ja... je hebt mensen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:18

Pff, Bij elke sport zijn er risico's, zo ook bij paardrijden.. en anders moet je maar gaan schaken ofzo..

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:19

Niet om het een of ander hoor. Maar als je nog nooit buiten hebt gereden ga je toch niet alleen?!
Dat het uberhaubt haar eerste keer was, dan zou ik vragen of er iemand bij blijft en lekker in de bak rondjes stappen ofzo.
Kan me ook niet voorstellen dat die instructrice 'zomaar' een paard zou meegeven. Denk dat Carla van te voren al wel 'iets' moet hebben gezegt dat ze kan rijden of iets.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:20

Naar mijn idee is dit gewoon een geval van eigen verantwoordelijkheid.
Ze is al 26 dus kan zelf wel bedenken dat als ze niet goed kan rijden, ze niet op een fris paard naar het bos moet gaan..

Ben bang dat wij nooit te horen krijgen of ze die schadevergoeding ook daadwerkelijk krijgt.. ben wel benieuwd!

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:20

Ja jeetje, wie laat er in godsnaam een beginnende bange ruiter op buitenrit op een druk paard.
Maar snap de vrouw ook niet dat ze zelf het gedaan heeft.
Ik denk toch dat de waarheid hier een beetje in het midden ligt en wordt het een verhaal van; wie trekt er aan het korste end?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:21

@Fantastico: Jawel hoor. Zodra dat bekend is komt er weer een update of een nieuw topic :j

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:21

Hmm, ik vind het nog wel een vreemd verhaal. Als iemand nog maar net kan paardrijden dan laat je haar toch niet gelijk op buitenrit gaan, én zeker niet op een paard dat net van een beenblesure is hersteld. Maar eigenlijk is het op bijna alle maneges (sorry als ik het fout heb) dat je rijd op eigen risico? Dat is bij ons op de manege wel, want je kan moeilijk voor iedereen die een keer valt, en zich pijn doen, alles gaan betalen? Maarja, dat vind ik dan :)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:22

Die is snel depresief dan.. Ik vind het wel raar dat als ze nooit buiten alleen heb gereden dat ze dan op pad gestuurd wordt met een fris paard

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:24

jeetje zeg.. overdrijven is ook een kunst, al kan ik me best voorstallen dat ze baalt, maarja inderdaad ga dan dammen!!

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:24

Dit soort dingen krijg je hier in de uk dus nav alle reclames op tv over geld wat je kunt winnen als je een ongeluk hebt gehad met wat dan ook en helemaal omdat het op no win no fees basis is.
Belachelijk vind ik het allemaal gaat steeds meer op amerika lijken

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:25

Oh dan ga ik dit topic even in de gaten houden!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vrouw klaagt manege aan na val van manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:29

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje overdreven. Op een manege vallen zo vaak mensen van paarden af, je rijdt op eigen risico. Dus je kan vallen en wat breken. Kijk, dat ze minder goed voor haar kinderen kan zorgen kan ik begrijpen, dat is ook niet leuk en dat ze boos is snap ik ook wel. Die instructrice had haar niet zomaar op dat paard moeten laten, zeker niet als dat paard net weer bereden werd. Maar om nou iemand aan te klagen... nee, dat zou mijn keuze niet geweest zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:43

Maar als deze vrouw van zichzelf al aangeeft dat ze een beginnende ruiter is en wat angstig; waarom gaat ze dan in hemelsnaam alleen buitenrijden? Ik zou dat niet eens willen in zo'n situatie! Eerst maar gewoon genoeg lessen op een betrouwbaar en rustig paard en dan als je alles onder de knie hebt misschien gaan denken aan een rustig buitenritje onder begeleiding, ook op een vertrouwd paard!

Het lijkt mij toch dat de schuld in de eerste plaats bij deze mevrouw Mitchell ligt. Natuurlijk is het ook weer niet goed als de betreffende instructrice daadwerkelijk heeft gezegd dat deze vrouw wel klaar was voor een buitenrit met een dergelijk paard, maar dan had die vrouw toch eerlijk kunnen zeggen dat zij zichzelf nog niet goed genoeg acht om alleen op pad te gaan en liever een les heeft? Of dacht ze zelf dat ze het best aan kon? Een beetje verstandig mens denkt toch eerst aan zijn/haar eigen veiligheid?

Of denk ik nu verkeerd, misschien? :o

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:45

Bellatrix schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje overdreven. Op een manege vallen zo vaak mensen van paarden af, je rijdt op eigen risico. Dus je kan vallen en wat breken. Kijk, dat ze minder goed voor haar kinderen kan zorgen kan ik begrijpen, dat is ook niet leuk en dat ze boos is snap ik ook wel. Die instructrice had haar niet zomaar op dat paard moeten laten, zeker niet als dat paard net weer bereden werd. Maar om nou iemand aan te klagen... nee, dat zou mijn keuze niet geweest zijn.

Ga ik helemaal in mee, en ze zal zelf de hersens toch ook wel gehad hebben ofniet soms? Klein beetje verantwoordelijkheid had ze zelf ook kunnen nemen.

offtopic; Ik krijg hartkloppingen van jouw avatar en onderschrift.. Nou wil ik twilight weer lezen.. T.T

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:47

Ik vind dat beide partijen schuld hebben aan dit ongeval zoals het hier beschreven staat. De manege vanwege het frisse paard en alleen op buitenrit en de vrouw omdat ze toch gegaan is en niet geweigerd heeft.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:51

Ik vind het een gedeelde verantwoordelijkheid , enerzijds is het absoluut niet slim van de instructrice om een vrouw met zulke rijcapaciteiten alleen met een fris paard uit te sturen .
Anderzijds .. je kiest nog steeds zelf op welk paard je gaat en of je er al dan niet mee op stap gaat .
Ik zou in dat geval eerst eve in de bak gaan rijden om te kijke hoe hij zich gedraagt ... maar met die capacitiet zou ik gewoon niet eens buiten gegaan zijn , vandaar eigen schuld een beetje.
Als je 26 hebt veronderstel ik dat je wel even nadenkt over zo'n dingen ...

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:53

Vind dit vrij overdreven van die vrouw, als je ervoor kiest om op een paard te kruipen moet je goed in je hoofd houden dat dit dier onder je echt wel zelf kan denken. Vind het er eigen verantwoordelijkheid dus...
x

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:58

Ik vind het een beetje een dubbel verhaal. Aan de ene kant is de manege schuldig omdat die een beginner op een fris paard het bos instuurt, aan de andere kant had de vrouw ook beter moeten weten en eerst een paar lessen in de bak moeten nemen. Ze is met 26 toch oud en wijs genoeg om dit kenbaar te maken? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:22

In Nederland zou de manege gewoon aansprakelijk zijn, de eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor de schade die het aanricht. (En, als het goed is is daar ook gewoon een verzekering voor.) En als de medische kosten niet gedekt worden.... kan ik me goed voorstellen dat je aanklopt bij degene die aansprakelijk is.

Ik vind het verder niet helemaal sympathiek om hier te speculeren over of iemand te snel depressief is. We kennen de situatie van de vrouw niet, maar ik kan me voorstellen dat je met een gebroken ruggewervel veel pijn hebt, lange tijd niets kunt doen en slechte vooruitzichten hebt - om over de enkel niet te spreken. Dat kan heel goed een reden zijn voor depressie. Vooral als je er ook nog eens financiele problemen bij krijgt en niet meer kunt werken en niet meer voor je gezin kunt zorgen.

Ik ben zelf geen voorstander van dat claimen en aansprakelijk stellen - maar ik vind ook niet dat de vrouw helemaal zelf voor de gevolgen moet opdraaien. EN ik vind dat de manege hoe dan ook onverantwoordelijk gehandeld heeft, dus naar mijn mening is de 'schuld' op z'n minst wel gedeeld.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:26

Ik vind het een vreemd verhaal. Vanuit beide partijen is niet goed gehandeld. Je kan zelf nadenken voor je zomaar op weg gaat alleen. En je mag van een manege verwachten dat ze je niet zomaar laten gaan.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:33

Een posttraumatisch stresssyndroom krijg je niet door een val van het paard, daar is wel wat meer voor nodig. Ik denk daarom dat de vrouw grote onzin uitkraamt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:38

spekkiejnfu schreef:
Een posttraumatisch stresssyndroom krijg je niet door een val van het paard, daar is wel wat meer voor nodig.

Waar baseer je dit op? Wat zou er meer voor nodig zijn?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:41

Ik heb zelf PTSS :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:42

Door een traumatische ervaring kan PTSS best voorkomen. Dat kan van een verkrachting tot bijv een verkeersongeluk.
Dus het zou best kunnen dat deze vrouw er PTSS aan heeft overgehouden. Het is voor haar waarschijnlijk traumatisch geweest.