Onderzoek naar effect van geslacht tegenover prestaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar effect van geslacht tegenover prestaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:45

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Afbeelding
Blue Hors Matine is een merrie die op het hoogste nivo kan presteren
foto: Kit Houghton / FEI

De oorlog tussen man en vrouw duurt al eeuwen voort en onderzoekers van het Writtle College uit Engeland proberen dit debat nu op te lossen: Zijn merries of ruinen betere wedstrijdpaarden?

De resultaten van 1156 wedstrijdpaarden uit 2006 werden met elkaar vergeleken en geanalyseerd.

De meeste wedstrijdpaarden op het hoogste nivo (zo'n 90 procent) bleken ruinen te zijn, maar volgens de onderzoekers heeft het geslacht toch weinig effect op de prestatie.

Dr Tim Whitaker: "We hadden eigenlijk verwacht dat er veel meer ruinen zouden worden gebruikt als wedstrijdpaarden dan merries, maar toen we de verschillen in resultaten vergeleken door bijvoorbeeld de fouten tijdens springwedstrijden mee te rekenen, kwamen we er al snel achter dat er maar weinig verschil is, en al helemaal geen wetenschappelijk bewijs.

Er wordt door veel mensen beweerd dat ruinen beter zijn dan merries omdat ze qua gedrag makkelijker zijn en daardoor makkelijker te trainen zijn en zich goed gedragen tijdens wedstrijden. Maar onze studie laat echter zien dat dit niet klopt. Tijdens wedstrijden op hoger nivo blijken de merries zelfs iets beter te presteren dan de ruinen."

Vio

Re: Onderzoek naar effect van geslacht tegenover prestaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:49

Goed onderzoek!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:53

Fijn dat er geen verschil is. Anders zou er zeker alleen maar hengsten worden gefokt.
Om ze vervolgens zo snel mogelijk te ontdoen van hun zaakje. :+

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:55

Lijkt me logisch dat er meer ruinen dan merries in de (top)sport lopen. Met een goede merrie ben je toch geneigd om een veulen te fokken, waardoor je merrie een jaar niet in de sport loopt. Met een ruin hoef je die keus niet te maken.

Leuk dat een onderzoek nu aantoont dat merries geen typische 'merrieproblemen' geven op wedstrijd, en het zelfs beter doen dan ruinen :D

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:56

hihi wat grappig! Ik hoor ook altijd dat ruinen makkelijker zijn dan merries. Alhoewel mijn merrie in omgang makkelijker is dan menig ruin :D
Wel een goed onderzoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:58

Raar dat ze hengsten niet in het onderzoek mee hebben genomen.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:59

Maar zou het niet ook zo zijn dat ruinen sneller daarvoor gebruikt worden omdat er niets anders mee kan.
En dat merries alleen gebruikt worden als ze echt, echt uitblinken, omdat ze anders inderdaad voor de fok zullen dienen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:02

beetje vreemd dat ze de hengsten buiten beschouwing hebben gelaten, ook die doen mee in de wedstrijdsport, en gedragen zich weer anders als merries en ruinen...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:05

sofje schreef:
Maar zou het niet ook zo zijn dat ruinen sneller daarvoor gebruikt worden omdat er niets anders mee kan.
En dat merries alleen gebruikt worden als ze echt, echt uitblinken, omdat ze anders inderdaad voor de fok zullen dienen?

wilde het net zeggen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:06

Citaat:
De meeste wedstrijdpaarden op het hoogste nivo (zo'n 90 procent) bleken ruinen te zijn

Dus de merries zijn

a) niet opgeleid tot dit niveau omdat er zoveel vooroordelen zijn óf
b) ergens op lagere niveaus blijven steken wegens te lastig trainen óf
c) helemaal niet opgeleid omdat carriere en kinderen lastig combineren.

Zeg het maar. :P

Bovendien zegt het weinig over mannen vs vrouwen, omdat ruinen nou net geen volwaardige mannen meer te noemen zijn.

Als je zoiets bij mensen zou willen meten, ga je toch ook geen vrouwen met een stel eunuchen vergelijken? :+

Maar goed, merries vs ruinen dus. :)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:08

ja de vergelijking hengst:merrie was beter geweest, aangezien die nog de oorspronkelijke hoeveelheid hormonen bezitten.

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:11

Traiectum schreef:
Leuk dat een onderzoek nu aantoont dat merries geen typische 'merrieproblemen' geven op wedstrijd, en het zelfs beter doen dan ruinen :D

Ik denk dat dit onderzoek dit niet zegt. Het zegt alleen dat de merries die op wedstrijd gaan (wat dus in theorie alleen merries kunnen zijn die geen typische merrieproblemen hebben) het net zo goed doen als alle ruinen die op wedstrijd gaan.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:26

Maar als je dan weer bekijkt hoeveel merries op hoog niveau de 'paardenpil' enzo krijgen.. Was wel benieuwd naar precieze cijfers eigenlijk :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:28

Cyruss_ schreef:
Fijn dat er geen verschil is. Anders zou er zeker alleen maar hengsten worden gefokt.

Dat zal niet mogelijk zijn. Hoe of hoe er worden ongeveer even veel hengsten als merries geboren :D
Daar kun je niet op fokken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:32

Ik weet niet of dit onderzoek zo'n goed beeld geeft.
STEL dat merries echt door gedragsproblemen minder goed presteren (misschien als ze hengstig zijn, concentratieproblemen). Dan zijn er daardoor misschien minder merries die de top bereiken. De enkeling die dan wel aan de top komt heeft dus zowiezo minder problemen als merrie zijnde (hormonen enzo).

Dus of dit nou echt zo'n goed bewijs is vraag ik me af.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:45

dondeyne schreef:
Maar als je dan weer bekijkt hoeveel merries op hoog niveau de 'paardenpil' enzo krijgen.. Was wel benieuwd naar precieze cijfers eigenlijk :D

lijkt me niet dat paarden op hoog niveau een paardenpil krijgen, gezien de dopingregels (zero tolerance).

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:56

Snadder schreef:
Traiectum schreef:

Ik denk dat dit onderzoek dit niet zegt. Het zegt alleen dat de merries die op wedstrijd gaan (wat dus in theorie alleen merries kunnen zijn die geen typische merrieproblemen hebben) het net zo goed doen als alle ruinen die op wedstrijd gaan.

Dat haalde ik uit dit stukje: "Tijdens wedstrijden op hoger nivo blijken de merries zelfs iets beter te presteren dan de ruinen."
Ik ben het met je eens dat het nou niet bepaald een hoogstaand onderzoek is, er zitten teveel haken en ogen aan de manier van onderzoeken. Die smiley was ook gedeeltelijk ironisch bedoeld ;).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:57

Pytje schreef:
dondeyne schreef:

lijkt me niet dat paarden op hoog niveau een paardenpil krijgen, gezien de dopingregels (zero tolerance).

Ik kan me anders nog wel herinneren dat Sunrise ooit vreselijke hengstig was tijdens een belangrijke wedstrijd omdat ze de paardenpil niet had gekregen :j

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:58

Pytje schreef:
dondeyne schreef:

Las laatst nog ergens een stuk erover waar ook in stond dat bv Sunrise hem krijgt hoor! Vond het eigenlijk wel grappig :D
Verder ben ik het ook met Scum eens! Dat dacht ik namelijk ook al..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:02

Scum schreef:
Ik weet niet of dit onderzoek zo'n goed beeld geeft.
STEL dat merries echt door gedragsproblemen minder goed presteren (misschien als ze hengstig zijn, concentratieproblemen). Dan zijn er daardoor misschien minder merries die de top bereiken. De enkeling die dan wel aan de top komt heeft dus zowiezo minder problemen als merrie zijnde (hormonen enzo).

Dus of dit nou echt zo'n goed bewijs is vraag ik me af.

Ik denk niet dat er zo'n groot verschil is tussen de merries. Jij impliceerd dat er een deel van de merries minder zijn en een deel zo goed is dat ze boven de ruinen presteren. Ik weet dat heel veel mensen denken dat ruinen makkelijker zijn en je voor de hogere dressuursport een ruin nodig hebt.
Hierdoor beginnen veel mensen op dat niveau niet met een merrie. Het is volgens mij dus niet zo dat 90% ruin is omdat de merries bleven steken, maar omdat ze geen kans kregen.
Het fokkersverhaal zal maar deels waar zijn. Een merrie die het enorm goed oppakt in de training ga je volgens mij niet in het land zetten om te fokken. Bovendien hebben ze voor dat niveau draagmoeders ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:08

doe ik het toch goed met 2 merries :+

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:26

Cyruss_ schreef:

Ehm.. Volgens mij kan dat niet bepaald worden hoor wat je fokt :P :Y)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:28

De merries die in de topsport meedoen, doen het beter dan de ruinen, het zijn er alleen nogal weinig (10% of zelfs minder als er ook nog hengsten meedoen). Lijkt mij eerder bewijs dat ze minder geschikt zijn, anders was het percentage wel hoger geweest. Al met al allemaal wat kort door de bocht zolang je niet weet waarom mensen wel of geen merrie starten.

Daarnaast was idd de vergelijking met hengsten misschien eerlijker geweest. In de menselijke topsport lopen ook geen gecastreerde mannen mee :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:31

miesie schreef:
Cyruss_ schreef:

Ehm.. Volgens mij kan dat niet bepaald worden hoor wat je fokt :P :Y)

Dat zit er wel aan te komen... ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:34

Je zal toch op een goed moment weer merries moeten hebben om die "ruinen te fokken" :D