Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:33

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Een veulen uit Engeland is een oor kwijt geraakt nadat het aangevallen werd door een hond.

Gigolo, een negen maanden oude hengst, werd in zijn stal aangevallen door een Staffordshire bull terrier.

Eigenaresse Claire Allinson bezocht haar stal rond tien uur s'ochtends toen ze het veulen onder het bloed aantrof. Het oor hing nog aan een paar velletjes.

"Taz is waarschijnlijk gek geworden. Gigolo had allemaal wonden onder zijn kaak en zijn onderlip was gescheurd."

De Stafford zat in een hoekje van de stal schaapachtig om zich heen te kijken en zat onder het bloed. Het veulen verkeerde in shock.

De hond is in eigendom van de buren en volgens de eigenaresse van het veulen sloop Taz vaak de stal in om bij het veulen te slapen.

"Misschien is het veulen in zijn slaap op de hond gerold. Iets anders kan ik er momenteel ook niet van maken. Vier van mijn jonge kinderen hebben het veulen in deze staat gezien en zijn nu zwaar getraumatiseerd."

In de veterinaire kliniek werd het oor weer aangehecht, maar na een paar dagen stierf het weefsel alsnog af en moest het oor worden verwijderd.

Een woordvoerder van de dierenkliniek: "Het veulen was er slecht aan toe, maar hij doet het nu opvallend goed. We waren even bang dat zijn gehoorkanaal bloot heeft gelegen maar we zullen moeten afwachten en kijken of het nog kan genezen. Zijn evenwichtsorgaan en gehooroorgaan lijken nog te werken.

We hebben hier al vaker hondenaanvallen bij paarden gezien, maar nog nooit zo erg als deze zaak. We adviseren daarom de mensen dan ook om paarden en honden apart te houden, tenzij je er echt 100% zeker van kunt zijn dat de hond zich kan gedragen."

De hond is na komst van de dierenarts gelijk ingeslapen.

Let op! De volgende foto kan als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor een foto van het veulen.

skippyjoehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:36

jeetjee wat erg zeg :=
dan schrik je ook :(

123321

Re: Hond bijt oor van jong veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:37

Jemig hé dat dat kan gebeuren :(

Oliebollie

Re: Hond bijt oor van negen maanden jong veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:39

jeetje wat erg!!! Zonde zeg!
Wel goed dat die hond is ingeslapen.. ( al ben ik daar geen voorstander van, maar zodra ze gaan bijten... )

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:40

Ach!

Ik hou er zowiezo al niet zo van, als honden bij paarden komen! Je weet maar nooit wat er gebeurd!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:41

Arm veulen!! Blij dat die hond het niet kan herhalen....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:42

Ocherm het arme dier! Je moet je wel rotschrikken als je je beestje zo aantreft :n vraag me af wat de oorzaak ervoor is geweest.. helaas is dat giswerk :)

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:48

Jeetje! Dat is schrikken..... Hopenlijk komt het goed.

Voor mij is dit niet de eerste keer dat ik dit hoor. Gelukkig kunnen paarden prima zonder oor verder, als er verder niks beschadigd is. Wel grotere kans op ooronsteking ed. Maar verder dan dat het er minder mooi uit ziet is er niets aan de hand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:52

Is idd ook niet de eerste die ik tegenkom met een afgebeten oor helaas. Ik controleer dan ook altijd voor ik wegga of de honden uit de boxen zijn. Je weet maar nooit. Kans dat de hond bang is geworden zit er dik in en kans dat ze dan over hun grens gaan is vaak groot. Jammer voor de hond, en zeker ook voor het paard. Hopen dat ie er goed bovenop komt zonder al teveel trauma

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:55

jeetje arm veulen!!
terrecht dat de hon dis ingeslapen, je weet natuurlijk niet wat er gebeurd is maar het had ook veel erger kunnen zijn!!

Ik neem mijn hond ook altijd mee naar de veulens maar ze weet dat ze buiten de bak/wei moet blijven en dat doet ze dan ook netjes!
Niet alleen omdat ze de paarden wat aan zou kunnen doen maar andersom kan natuurlijk ook gebeuren dat de paarden haar achterna gaan of een schop krijgt.

MDJ

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:59

de uitspraak 'terecht dat de hond is ingeslapen' vind ik eigenlijk niet, niemand weet wat de reden was dat de hond aanviel, eigenaresse zegt dat de hond vaker bij het veulen sliep wie weet wou het veulen spelen oid, en het blijft een hengst die wie weet probeerde die wel wat bij de hond, of heeft hij hem gebeten.. in dat geval vind ik het zeker niet terecht... maar het is misschien wel verstandig geweest, maar terecht wil ik het zeker niet noemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:02

MDJ schreef:
de uitspraak 'terecht dat de hond is ingeslapen' vind ik eigenlijk niet, niemand weet wat de reden was dat de hond aanviel, eigenaresse zegt dat de hond vaker bij het veulen sliep wie weet wou het veulen spelen oid, en het blijft een hengst die wie weet probeerde die wel wat bij de hond, of heeft hij hem gebeten.. in dat geval vind ik het zeker niet terecht... maar het is misschien wel verstandig geweest, maar terecht wil ik het zeker niet noemen.

Idd drijf een hond in een hoek, waar hij zich uiteraard bedreigd zal voelen, waar ie geen kanten opkan en resultaat kan al zijn dat hij gewoon aanvalt. Staffords hebben op dat vlak al een veel lagere grens. En een beet van een stafford kun je ook niet vergelijken met een maltezerbeet bij manier van spreken. Dus terecht zou ik ook niet durven zeggen. Maar natuurlijk mss wel beter, hond kan er een flink trauma aan overhouden en meer dieren (of mensen) verwonden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:05

lees ik het nu over het hoofd dan? ingeslapen? nog een keer lezen... edit; het laatste zinnetje idd.

ik vind het ook sneu voor de hond. het is een hele vervelende samenloop van omstandigheden. zoas ik het verhaal lees heeft de hond deze aanval op het veulen niet bewust opgezocht.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:06

ben het met MDJ eens, terecht mag niemand het noemen want misschien heeft het veulen de hond wel getrapt. die is vast niet eerst onderzocht voor hij ingeslapen werd. niemand zoekt wat achter het veulen, maar die kan onbedoeld ook stom gedaan hebben hoor.
en als het dus uit angst/verdediging bijten was, kon de hond nog makkelijk wat jaartjes mee. de regel eens bloed geproeft altijd bloed, geleerd op mn opleiding, is nonsens.

het is jammer genoeg een typisch menselijke fout, waarvan de hond de dupe word. en het paard natuurlijk.

edit: getraumatiseerde hond is ook niet handig, maar daar zijn tests voor ontwikkeld. klakkeloos afmaken omdat hij gebeten heeft zonder dat iemand er bij was vind ik echt niet terecht.

Cassidy

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:09

Jee, dat ziet er idd niet al te fraai uit. Ik hoop dat het dier verder met deze handicap kan leven en er geen andere dingen beschadigd zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:12

jullie zullen mij vast raar vinden maar vindt niet dat het dier van zijn leven beroofd moest worden, ik zou gaan voor een muilkorf en niet in de buurt van paarden/ kinderen.
als wij mensen iemand zen oor er af bijten krijgen we toch ook hechtenis en worden we toch ook niet van kant gemaakt.
ik vindt dit echt onnodig en zielig voor de hond.
waarschijnlijk kon het dier niet anders werdt in het nou gedreven oid en was het puur zelf verdediging.

gelukkig is het na inzien toch nog redelijk goed gekomen met het veulen :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:13

Ik vind het eigenlijk best onterecht dat de hond ingeslapen is. Hoewel de kans natuurlijk nu wel aanwezig is dat de hond er ook een trauma aan overhoudt...

Want in het artikel staat toch dat de hond wel vaker bij het veulen in de box slaapt? Dus dat wist ze ook! Dan is het toch eigenlijk gewoon domweg afwachten, tot het een keer mis gaat. Zoals nu helaas het geval is geweest.
Dat zou ik als ik een staleigenaar was wel zien te voorkomen. Ik heb niks tegen honden en paarden bij elkaar hoor, maar ik zou niet willen dat de honden de boxen van de paarden in duiken. Want swoosh, weg is je toezicht!

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:17

Wow wat schrikken voor die mensen zeg als je je veulen zo aantreft! En haar kinderen ook, die zullen er ook een nare ervaring bij hebben.. Arm veulen die z'n oor kwijt is en aangezien ze niet weten hoe het is gebeurd vind ik het ook zielig voor de hond die is ingeslapen, inderdaad: misschien was het wel zelfverdediging. Hoop dat het paard er verder ook geen trauma's aan over houdt. ;)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:18

hoi,
Heeeel erg vervelend dat dit gebeurt is en je schrikt je idd helemaal verrot als je je dier zo aantreft .....maar hond laten inslapen vind ik wel heel drastisch...waarom...het is en blijft een menselijke blunder van hier tot verwegistan....en daarbij men weet niet wat er voorgevallen is...ik vergeet nooit dat verhaal van de sectie op een ingeslapen hond waar de oren vol zaten met nietjes [ja ja hij had een kindje aangevallen...gek he] !!!!
Je laat een hond niet bij paarden /veulens slapen ...dat is heeeel dom!!!...
Net zo min als dat je een hond alleen laat bij [kleine]kinderen....
De hond is iig weer zwaar de dupe...het veulen natuurlijk ook ,de verwondingen zijn niet mis maar toch ....het is weer een typisch menselijke blunder!!!
gr,sas.
Laatst bijgewerkt door dakhilah op 26-01-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:18

Erg triest voorval en had makkelijk voorkomen kunnen worden maar ik vind het belachelijk dat de hond is afgemaakt.
Zolang niemand weet wat er is gebeurd is dat volledig onterecht.
Wie weet heeft het dier zich enkel verdedigd en als dank is het ingeslapen :(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:19

Aggozzie, die arme beestjes.. Veulentje zonder oor en hondje moet het met de dood bekopen..

2 dieren de sigaar, het is sneu, ze hadden beter geen mogelijkheid moeten bieden tot vlucht en roofdier bij elkaar te houden..

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:21

Tallie_Ho schreef:
Aggozzie, die arme beestjes.. Veulentje zonder oor en hondje moet het met de dood bekopen..

2 dieren de sigaar, het is sneu, ze hadden beter geen mogelijkheid moeten bieden tot vlucht en roofdier bij elkaar te houden..

Amen!!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:22

Door fout van de mens, is een veulen het oor kwijt, en is een hond afgemaakt!!

Die buren hadden ervoor moeten zorgen dat de hond bij hun bleef, en de eigenaar van de stallen hadden ervoor moeten zorgen dat de hond de stallen niet in kom komen!

Als het zo is gegaan als wat de persoon zegt, dan kan het dier er in principe niks aan doen!
Actie = reactie

Tuurlijk het had erger kunnen zijn. Maar dit had helemaal niet hoeven gebeuren. Beestje lag ook vaker daar in de box. Dus het lijkt mij niet dat de hond het met opzet deed.
Als hij het echt met opzet deed, leefde het veulen denk niet eens meer!

Heb totaal geen medelijden met de eigenaren, alleen met de dieren.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:25

ach jeetje...
arm veulen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:25

Gerum wat een nare situatie.
Veulen ziet er triest uit, pfoeh een oor missen is toch niet niks... Hoe kan dat beest ooit een halster of hoofdstel om?
(om even in de toekomst te denken)