Jumping: Werth aan kop na eerste Grand Prix

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Jumping: Werth aan kop na eerste Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:59

Nieuwsredactie

Afbeelding
Isabel Werth en Warum Nicht
Foto: http://www.sjoert.com

Zojuist is tijdens de 50ste editie van Jumping Amsterdam de Grand Prix verreden. Nederlands grote verrassing van 2008, Adelinde Cornelissen, zal niet met veel plezier terugdenken aan haar start van vandaag. Volgens de eerste berichten schrok Parzival van de fotografen. Hierna kreeg Adelinde hem helaas met geen mogelijkheid meer door de hoek heen. Dientengevolge besloot ze af te groeten.
Isabel Werth zette een goede proef neer en behaalde in totaal 75.744%. Dit zou aan het einde van alle starts de winnende score blijken.
Anky van Grunsven reed met Painted Black naar 73,106%. De zwarte hengst van Gribaldi liet ijzersterke onderdelen zien met onder meer prima piaffes en passages maar had ook enkele haperingen in de pirouettes en uitgestrekte draf.
Hans Peter Minderhoud en Exquis Nadine lieten zien in goede vorm te zijn en werden vierde met 71,361% achter de Zweedse Kyra Kyrklund en Max.
Jeannette Haazen stuurde Nartan uitstekend door de ring en dat leverde de vijfde plaats op en een percentage van 70,893.

www.knhs.nl

Cornelissen schrikt niet van misser

Na drie zeges in wereldbekerwedstrijden op rij kreeg dressuuramazone Adelinde Cornelissen vrijdag in de Grand Prix van Jumping Amsterdam met een forse tegenslag te maken. Haar paard Parzival schrok van iets dat gebeurde buiten de piste en raakte het ritme volledig kwijt. Vroegtijdig staakte de Drentse amazone daarom de strijd.

Zwaarmoedig deed Cornelissen er niet over. ,,Waarom zou ik? Het vertrouwen was even weg. Parzival heeft de laatste tijd voldoende bewezen wat hij kan. Dit is een incident. Voordat het misging, liep het dier ook op een geweldig niveau. Ik had het gevoel dat we bezig waren aan onze beste proef ooit.''

Na haar zeges in Stockholm, Londen en Mechelen was ze in Amsterdam de favoriete. Nu mag ze zaterdag bij de finale alleen als testrijder meedoen. ,,Ik ken dit paard'', zei de amazone. ,,Soms loopt de spanning net iets te hoog op. Meestal kan ik het tijdig corrigeren. Nu was het allemaal net iets te erg.''

Cornelissen wekte niet de indruk zelf erg geschrokken te zijn. ,,Ik kan het allemaal wel relativeren. Je bent in de topsport nu eenmaal zo goed als je laatste wedstrijd. Daarom maak ik hier geen drama van. De volgende wedstrijd moeten we gewoon weer laten zien dat we het wel kunnen. Zo simpel is het.''

Pas sinds 2008 behoort de voormalig lerares Engels (29) tot de top. In dat jaar werd ze nationaal kampioene. In de selectiewedstrijden richting Olympische Spelen ging het minder, waardoor er in Hongkong de afgelopen zomer niet meer dan een reserverol in zat. Wel werd ze in de belangrijke wedstrijd van Aken drie keer tweede, in de Grand Prix, de Special en de Kür.

Een mooie reeks, vond ook (ad interim bondscoach) Sjef Janssen. ,,Maar we waren er vanuit gegaan dat die rare momenten er bij Parzival volledig uit waren. Daarom is dit toch een tegenvaller. Nu is het even afwachten hoe het paard hier verder op reageert. Hopelijk gaat het zaterdag weer als vanouds.''

Klik hier voor de complete uitslag.
Laatst bijgewerkt door Angela op 23-01-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht knhs toegevoegd

detour

Re: Jumping: Werth aan kop na eerste Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:01

Zónde van Adelinde, echt zonde. Maar ze reageerde heel sportief.
Zo zie je maar weer: het blijven dieren.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:07

Oh oh, die Parzival.
Heel jammer voor Adelinde. Maar dat ze het kunnen weten we ;)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:11

Jammer voor Adelinde,

gaat ze morgen wel haar kur rijden?

veroniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:12

oohh jammer dat parzival schrok ,, :(:)
maar gaat vast goed komen :+
Want dat ze het kanw eten we allemaal : :Y)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:24

Zonde dat Adelinde d'r paard schrok! :(:)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:30

Wat jammer zeg. Maar ze kon zo te lezen niet anders. Het is een beetje of / of met Parzival.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:32

Wat jammer zeg!
Maar het is maar een wedstrijd, we weten allemaal wat ze in huis heeft.
Het had de beste kunnen overkomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:35

Jammer voor Adelinde en Parzival......... maargoed, het overkomt iedereen wel eens (zo ook Isabell wel eens :+ )

Weet iemand trouwens of deze wedstrijden ook via livestream ergens te volgen zijn?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:38

JoyCiej007 schreef:
Jammer voor Adelinde en Parzival......... maargoed, het overkomt iedereen wel eens (zo ook Isabell wel eens :+ )

Weet iemand trouwens of deze wedstrijden ook via livestream ergens te volgen zijn?

http://www.horss.nl

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:38

yep, via horsus! Ik vraag me ook af of dit kwalificatie voor de kur was? en of ze die dus morgen gaat rijden,weet iemand dat?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:39

ik lees ook net dat Adelinde morgen wel start in de Kur op Muziek. Niet voor de wedstrijd, maar om het publiek niet teleur te stellen.

En dan denk ik .... ook fijn om het negatieve van vandaag bij Parzival weer een beetje weg te krijgen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:43

nadita schreef:
Oh oh, die Parzival.

Het is een lange tijd super goed gegaan en ze hebben een super progressie gemaakt.
Beetje flauwe opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:44

Eyck schreef:
nadita schreef:
Oh oh, die Parzival.

Het is een lange tijd super goed gegaan en ze hebben een super progressie gemaakt.
Beetje flauwe opmerking.

Goed lezen is ook een vak................ O:)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:45

Maar dat ze het kunnen weten we?
Wat moet ik daar goed aan lezen :p

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:48

Eyck schreef:

Dat ze kan winnen, goeie prestaties neer kan zetten en bovenal Parzival correct rijdt. Dat weten we nu onderhand wel dus dit is niet tekenend voor de toekomst. Dat zal Nadita bedoelen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:52

Eyck schreef:

Dat is toch een positieve opmerking?! En jij doet alsof ze iets heel doms hier neerzet......... :+

happy2014

mbkaatje schreef:
ik lees ook net dat Adelinde morgen wel start in de Kur op Muziek. Niet voor de wedstrijd, maar om het publiek niet teleur te stellen.

En dan denk ik .... ook fijn om het negatieve van vandaag bij Parzival weer een beetje weg te krijgen.

Oh fijn dat ze toch start!

happy2014

ik snap ook niet zo goed waarom het een flauwe opmerking zou zijn :?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:53

Relaxed schreef:
Eyck schreef:

Dat is toch een positieve opmerking?! En jij doet alsof ze iets heel doms hier neerzet......... :+

Terwijl het dus andersom het geval is. :')
Naja, back on-topic :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:04

Wat een ontzettende pech voor Adelinde! Je zou toch zeggen dat zo'n paard wel fotograven gewend is? Maarja, als er één net raar deed ofzo...Zo zie je maar, in de paardensport is niets zeker ;)
Hopelijk krijgt ze nog wel nieuwe kansen, want ik vind het echt een geweldige combinatie!

Annel0es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:05

Adelinde Cornelissen morgen wel in actie 23 januari 2009

Vanwege grote spanning bij haar paard Parzival (v. Jazz) moest Adelinde Cornelissen vanmiddag afgroeten in de Grand Prix. Het vrijwillig verlaten van de ring heeft tot gevolg dat Adelinde morgen niet in de wereldbeker kür op muziek mag uitkomen. Om de grote schare fans morgen niet teleur te stellen heeft de amazone samen met de organisatie besloten om wel haar kür te rijden, voorafgaand aan de start van de wereldbekerwedstrijd. Adelinde Cornelissen en Parzival komen zaterdag 24 januari om 12.15 uur in de ring. Uiteraard telt het resultaat niet meer mee voor de wedstrijd. Om 12.30 uur start de eerste deelnemer in de FEI World Cup dressuur in de Amsterdam RAI.

;)
Laatst bijgewerkt door Annel0es op 23-01-09 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:06

Wat supergaaf van die vrouw! Ik zal er zijn en we gaan haar aanmoedigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:06

Leuk dat ze kan starten nog! Hopen dat ie dan niet bang is en er weer van leert..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:08

Zo was het paard van Marrigje van Baalen ook geschrokken van fotografen in Zwolle. Zonde van een proef. :j Dat is iemand met een hele luide sluiter, dus die komt nog wel boven het geroesemoes uit, helaas.

Hopelijk herstellen ze een beetje in de kür. :j