Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:05

http://www.eurodressage.com / Nieuwsredactie

Wanneer je als dressuurruiter soms op wedstrijden gaat heb je er misschien al eens mee te maken gehad: tintelende zenuwen en fladderende vlinders voor en/of tijdens een wedstrijd.
In de beste omstandigheden kan het lichaam een chemische en hormonale cocktail produceren waar je ontzettend veel energie van kunt krijgen, vreugde en extase.
Soms komt het echter voor dat we te enthousiast worden. Deze excessieve spanning kan een vernietigend effect op de proef hebben. De ruiter kan zich zwak, duizelig en vergeetachtig voelen. Wedstrijdzenuwen en faalangst kunnen een groot probleem worden tijdens dressuurwedstrijden, schoolexamens, en soms zelfs tussen de lakens!

Er zijn twee soorten wedstrijdstress. Het eerste type is mentale angst, oftewel de angst om een slechte prestatie neer te zetten. De tweede vorm is lichamelijke angst, oftewel de angst voor het oplopen van een verwonding.
Wanneer je last hebt van lichamelijke angst dankzij een gebeurtenis of verwonding uit het verleden, dan raad ik je hierbij aan om hulp te zoeken bij een geduldige rij-instructeur of instructrice, of misschien zelfs een psychotherapeut(e).

Wanneer je wedstrijdzenuwen meer mentaal zijn dan lichamelijk, dan zijn er echter wel veel technieken die je zouden kunnen helpen. Er zijn twee basis benaderingen bij het leren omgaan met wedstrijdstress. De eerste fase bestaat uit het leren verminderen van de stress. De tweede fase is het accepteren dat de angst, of liever gezegd de intensiteit van de angst, een deel uitmaakt van de wedstrijd, en om deze angst om te zetten naar manieren waardoor je deze angst in je voordeel kunt laten werken.

Het verminderen van je eigen angsten:

* Creeer een Ontspannende Reflex: Haal een keer diep adem, glimlach rustig en probeer bewust 1 groep spieren te ontspannen. Herhaal deze oefening meerdere keren per dag. Je lichaam zal leren zich te ontspannen door slechts een keer diep te ademen. Deze oefening kan ook worden gedaan tijdens het rijden.

* Wanneer je nog wat vrije tijd over hebt zou je kunnen overwegen om meer ontspannende training te gaan doen. Yoga, mediteren en biofeedback zijn uitstekende trainingsmethodes om te leren omgaan met stress en nervositeit.

* Ga jezelf fysiek trainen voor het rijden. Sommige mensen hebben er baat bij om eens een rondje te gaan joggen voor de wedstrijd.

* Oefenen, oefenen, oefenen. Hoe beter voorbereid je jezelf voelt, hoe minder nerveus je zult zijn.

* Gebruik beelden. Denk aan de vlinders in je buik en laat ze eens in formatie vliegen. Ieder denkbeeld kan voor je werken, dus zoek er zelf eentje uit.

Goed presteren ondanks nervositeit en stress

* Blijf zelf fysiek fit en concentreer je mentaal al dagen voor de bewuste dag van de wedstrijd. Dit punt zal in een volgend artikel uitgebreid worden besproken.

* Focus je op punten die je wel zelf kunt beinvloeden. De mening van de jury over je proef kun je niet zomaar veranderen en je hebt die controle ook niet over je tegenstanders. Concentreer je op het moment van de proef zelf of anders zul je wellicht punten verliezen door het gebrek aan concentratie.

* Oefen het presteren onder druk. Nodig een vriend of vriendin uit terwijl je je proef aan het oefenen bent. Ga geregeld naar wedstrijden. Leer jezelf om helder te blijven denken tijdens het trainen (meer over dit punt in een volgend artikel) zodat je hersenen leren te blijven functioneren wanneer je last hebt van veel stress.

* Blijf aardig tegen jezelf. We maken allemaal fouten. Geef jezelf niet de schuld van je zenuwen en ga niet schelden op wie dan ook. Het is een kwestie van oefenen en geduld hebben. Maak het jezelf niet te moeilijk en leg de lat niet te hoog.

Afbeelding

Cayenne

Re: Sport psychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:08

Edit:
ontbrekende stuk even toegevoegd, excuses :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:10

Misschien ook heel belangrijk.. geef je paard niet de schuld :D
Dat zie je ook vaak gebeuren want dan heeft die rotknol het niet goed gedaan.
Wees tevreden en heb geen hoge verwachtingen....

Ik zweer bij rescue remedie voor een wedstrijd... ik denk dat iedereen wel last heeft van zenuwen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:15

Oh dat is wel intressant om te lezen :D

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:18

Handig dit! Heb er nooit heel veel last van... maar misschien is dit een goede gedachte mocht ik er nog eens last van krijgen :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:23

Heb er ook last van gehad.. Gaat tegenwoordig een stuk beter...

Wat bij mij erg geholpen heeft is om niet te blijven hangen in wa niet lukt (bijv in t losrijden ergens op hameren wat even niet wil), maar juist op wat wel lukt.. (spontaan loopt mn paard een stuk beter)..

en in mn hoofd houden, een proef bestaat uit 30 onderdelen, als er 1 (of een paar) niet lukken is er genoeg waar we mee kunnen compenseren..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:24

Wie heeft dit stuk geschreven? Het is wel redelijk beknopt, zou er graag nog wat dingen bij zien!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:25

handig :D En veel van de tips zijn ook buiten de paardensport te gebruiken, zoals bij de tentamens die voor de deur staan O:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:26

vladderende vlinders :D :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:33

Kev schreef:
Wie heeft dit stuk geschreven? Het is wel redelijk beknopt, zou er graag nog wat dingen bij zien!

Citaat:
These are just a few ideas about a very complex topic. Remember, if you have specific concerns you would like me to address in this article you can email those concerns to me at seanaadams@aol.com

Dan zul je het alleen wel in het Engels moeten doen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:41

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:44

Handige tips, leuk artikel.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:59

fjordjes schreef:
vladderende vlinders :D :P

Spellen is en blijft lastig....... ;) :D

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:04

Dit zijn wel interessante artikels. Laatst had ik een onderlinge wedstrijd gereden op een vreemde pony. Ik kon niet komen met mijn eigen pony en kreeg toen een andere pony aangeboden om te rijden. Ik kon die hele pony niet. Ik maakte een fout, wat nog een kwestie van aanvoelen was, de pony maakte uitzichzelf de overgang naar draf, hierdoor raakte ik waarschijnlijk uit concentratie, want mijn volgende figuur ging de mist in en dat had ik te laat door. Toen dacht ik 'wat ben ik nu aan het doen?'. Echt zonde, anders had ik makkelijk twee punten meer kunnen halen. Hoop dat ik hier niet te vaak last van krijg.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:06

K-U-L ........... :D
(no-offense)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:38

CGJ beschikt over stalen zenuwen :D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:56

Cayenne schreef:
CGJ beschikt over stalen zenuwen :D

Of over zoveel zelfovertuiging.....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:58

Interresant artikel, ik heb zelfs een week of 2 voor de wedstrijd al spanning en dan gaat het juist helemaal niet goed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:00

Citaat:
Denk aan de vlinders in je buik en laat ze eens in formatie vliegen.

Die vind ik wel dodelijk grappig _O- En zo lach je dus de spanning weg :P

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:42

Goed stukje!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:58

Eh dressuurruiters? Springruiters hebben er geen last van?

Kev

Re: Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:28

De basisbeginselen gelden voor alle discplines! (en andere sporten etc)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

Of: Neem je ma mee als groom en reageer je zenuwen daar op af. :')

Ik denk dat het een kwestie is van relativeren. Ik maak altijd een schema, echt op papier, van hoe ik alles ga doen. (Vlechten, poetsen, inrijden, starten, alles.)
Alleen word ik dan niet blij als de tijden opeens extreem veranderen. Een keer zat ik er net op, komt de ringmeester (die me net verteld had dat het een half uur uitliep, waardoor ik dus later in was gaan rijden) me doodleuk vertellen dat ik de ring in mag. Zo toen werd ik eventjes kwaad. :o

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:37

Miss_Malfoy schreef:

Ik denk dat het een kwestie is van relativeren. Ik maak altijd een schema, echt op papier, van hoe ik alles ga doen. (Vlechten, poetsen, inrijden, starten, alles.)
Alleen word ik dan niet blij als de tijden opeens extreem veranderen. Een keer zat ik er net op, komt de ringmeester (die me net verteld had dat het een half uur uitliep, waardoor ik dus later in was gaan rijden) me doodleuk vertellen dat ik de ring in mag. Zo toen werd ik eventjes kwaad. :o

Haha, moet ik s proberen! Vind ik zelf trouwens ook niet leuk als iemand het op mij afreageert, maar altijd nog beter dan op het paard, dat gebeurt echt veel te vaak!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:51

Kev schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Haha, moet ik s proberen! Vind ik zelf trouwens ook niet leuk als iemand het op mij afreageert, maar altijd nog beter dan op het paard, dat gebeurt echt veel te vaak!

Inderdaad, daar kan ik echt niet tegen. Of op de jury afreageren, heb ik ook wel gezien. Echt asociaal, komt zo'n persoon daar voor jou jureren, krijgt 'ie een grote bek!