Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Tsjonge, knap hoor 

Arabesk schreef:Typisch voorbeeld van een manegehouder die z'n eigen straatje probeert schoon te vegen in de stormachtige ontwikkeling van het bewustwordingsproces in NL dat paardenwelzijn meer inhoudt dan een warme stal, eten en een knuffel.
Citaat:Dit artikel is dus volkomen verkeerd onderbouwd.
Er staat hier zoveel 'onzin' in, dat het gewoon moeilijk serieus te nemen is.
Het is volgens mij al geschreven door iemand die niets van paarden weet, en daarnaast zijn de argumenten die gebruikt worden op paardenwelzijn aan te tonen compleet irrelevant.
Couperen van staarten wordt alleen nog maar bij Belgische paarden gedaan. Dat zie je inderdaad never nooit op een manege en is derhalve geen graadmeter voor welzijn. Het brandmerken van paarden is sinds een aantal jaar in Nederland verboden. Als er nog wel paarden in een manege rondlopen met een brandmerk wil dat niet zeggen dat de eigenaar niet goed bezig is, maar kan dat een ouder paard zijn of een paard wat uit het buitenland komt. Weer geen goed argument dus.
Dat paarden 30 jaar worden, wil niets zeggen over welzijn. Het zegt wat over de gezondheid. Het nieuwe plan bespreekt juist zaken als voeding, huisvesting en contact met soortgenoten. Daar zie ik in dit artikel niets over terug en dat betreurt me zeer.
Citaat:Paarden zijn erg duur, die verwaarloos je niet", zegt Adelaars.

Citaat:Geachte manegehouder(s),
Naar aanleiding van het artikel verschenen op http://www.ed.nl wil ik graag het volgende opmerken.
Het huisvesten van paarden in boxen is allang achterhaald en is niet de beste manier om tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van een paard. Ook manegepaarden kunnen gehuisvest worden in groepshuisvesting, buiten. Zie bijgevoegd artikel dat ik schreef voor het paardentijdschrift 'Amazone' waarin twee maneges beschreven worden die dit al toepassen.
(...)
De conclusie 'sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed' lijkt mij dan ook omgekeerd redeneren. Mijn opa werd 80 ómdat hij rookte? Of is het 'hij werd 80 ondanks dat hij rookte'?

Citaat:Indien u een eigen paard of pony heeft kunt u deze bij ons stallen. Zowel binnen als buiten zijn er stallen beschikbaar. Het verzorgingspakket per dag bestaat uit driemaal brokken, geplette gerst, hooi/kuilgras. Weidegang behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast is er ook een solarium en een stapmolen aanwezig.