'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 09:55

www.ed.nl

Bij manege Meulendijks in Heeze is het 's ochtends al een drukte van belang. De paarden, in totaal ongeveer honderd, worden uit hun boxen gehaald voor een ochtendrondje in de piste; een dagelijks ritueel.

"Je zou het niet denken, maar ze zijn liever in de stal dan in de wei. Binnen is eten en daar krijgen ze aandacht van ons, dat hebben ze veel liever ", vertelt Maria Adelaars-Meulendijks, de manegehoudster. De manege is een schoolvoorbeeld: veel enthousiaste klanten en in bezit van een 'veiligheidscertificaat' van de FNRS, de brancheorganisatie voor ondernemers in de paardenwereld. Een tandarts komt twee keer per jaar de gebitten van de dieren controleren.

De smid komt wekelijks om hoeven te vervangen en de dampende baal stro geeft aan dat ook het schoonmaken van de stallen wel in orde is.

"Vanaf een uur of zes in de morgen ben ik hier en 's avonds om negen uur ben ik klaar. Het is je leven, ik vind het prachtig om te doen", aldus de eigenaresse.

Het nieuwe plan van aanpak dat werd opgesteld heeft totaal geen betrekking op maneges zoals die in Heeze. Prikkeldraad is nergens te zien, couperen (dat alleen bij het Belgische trekpaard nog wordt gedaan) en brandmerken zijn niet aan de orde en de dieren komen iedere dag buiten. Dat laatste staat in het contract dat de manege met pensionhouders tekent.

Adelaars kent wel voorbeelden en verhalen van slechte paardenverzorging: "Ik kwam een flink aantal jaren terug bij een boer die niet omkeek naar het dier. De mest stond hoog in de stal en het paard was vermagerd. Dat was flink schrikken."

Dat is een uitzondering, zo stellen veel betrokkenen in de paardenbranche. " In de loop der jaren is de situatie echt verbeterd. Paarden zijn erg duur, die verwaarloos je niet", zegt Adelaars.

De plannen die deze week werden gepresenteerd gaan volgens haar te ver.

"Er zijn altijd mensen slecht voor dieren, bijvoorbeeld honden. Paarden worden absoluut goed behandeld, daar zijn eigenlijk helemaal geen regels voor nodig. "

"Je krijgt de kans ook niet meer om slecht met paarden om te gaan. Tegenwoordig is er zoveel zelfregulering."

Het beste bewijs is te vinden in een rij boxen naast de piste. Adelaars: " Dit zijn de oudjes, sommige zijn dertig jaar. Dat kun je wel zien hoor, aan hun heupen en aan hun vacht. Als ze zo oud worden, kun je stellen dat ze het goed hebben hier."

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:00

Zo he, volgens mij is dit ook door iemand geschreven met 0 verstand van paarden! :D

Citaat:
De smid komt wekelijks om hoeven te vervangen

Ik heb me iig kostelijk vermaakt. }>

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:01

Hele hoeven vervangen :wow: Tsjonge, knap hoor :x

Ben het alleen niet met de mevrouw eens dat paarden niet meer verwaarloosd worden in NL, weet niet waar ze dat vandaan haalt, maar is uit de nek kletsen natuurlijk.
En dat je een paard niet zou verwaarlozen omdat ze duur zijn...
Helaas helaas.

Niettemin vind ik het wel pleiten voor een manege dat ze zo goed verzorgd worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:02

Tja 'ze worden dertig DUS hebben ze het goed' lijkt mij omgekeerd redeneren: mijn opa werd ook 80 óndanks dat hij rookte. :7

Paarden horen niet (te lang) op stal. Ze hebben liever aandacht van soortgenoten dan van de mens.

Typisch voorbeeld van een manegehouder die z'n eigen straatje probeert schoon te vegen in de stormachtige ontwikkeling van het bewustwordingsproces in NL dat paardenwelzijn meer inhoudt dan een warme stal, eten en een knuffel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:03

Een dampende baal stro :?

Ach, het is met de beste bedoelingen geschreven geloof ik :D
Waarschijnlijk een journalist met iets minder verstand van paarden dan de gemiddelde bokker hier :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:07

''Je krijgt de kans ook niet meer om slecht met paarden om te gaan.''

Hier ben ik het ook niet mee eens....... Er zijn nog genoeg paarden die het slecht hebben.
Die ergens weg te staan rotten in een hoekje met lange hoeven en waarvan je de ribbetjes kan tellen. :(:)

Maaarrrrrr........ Gelukkig krijgen de paarden daar wel elke week nieuwe hoeven :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:08

Arabesk schreef:
Typisch voorbeeld van een manegehouder die z'n eigen straatje probeert schoon te vegen in de stormachtige ontwikkeling van het bewustwordingsproces in NL dat paardenwelzijn meer inhoudt dan een warme stal, eten en een knuffel.

Met zulke journalisten lukt dat ook nog.
Zolang de "voorbeeld"ruiters en paardenbladen nog zo schrijven over paarden houden (lekker op stal en warm houden) zal 90% van Nederland dat wel volgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:09

Ik heb ook maar gereageerd op de site van http://www.ed.nl

Ik zal mijn stukje eens quoten:
Citaat:
Dit artikel is dus volkomen verkeerd onderbouwd.
Er staat hier zoveel 'onzin' in, dat het gewoon moeilijk serieus te nemen is.
Het is volgens mij al geschreven door iemand die niets van paarden weet, en daarnaast zijn de argumenten die gebruikt worden op paardenwelzijn aan te tonen compleet irrelevant.

Couperen van staarten wordt alleen nog maar bij Belgische paarden gedaan. Dat zie je inderdaad never nooit op een manege en is derhalve geen graadmeter voor welzijn. Het brandmerken van paarden is sinds een aantal jaar in Nederland verboden. Als er nog wel paarden in een manege rondlopen met een brandmerk wil dat niet zeggen dat de eigenaar niet goed bezig is, maar kan dat een ouder paard zijn of een paard wat uit het buitenland komt. Weer geen goed argument dus.

Dat paarden 30 jaar worden, wil niets zeggen over welzijn. Het zegt wat over de gezondheid. Het nieuwe plan bespreekt juist zaken als voeding, huisvesting en contact met soortgenoten. Daar zie ik in dit artikel niets over terug en dat betreurt me zeer.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:11

> "Je zou het niet denken, maar ze zijn liever in de stal dan in
> de wei. Binnen is eten en daar krijgen ze aandacht van ons, dat
> hebben ze veel liever ", vertelt Maria Adelaars-Meulendijks, de
> manegehoudster.

Om maar even een klassieker aan te halen 'daarom moeten de boxen ook op slot, omdat ze er zó graag in staan' Tjonge jonge, deze manegehoudster zou verplicht op cursus moeten.

> De manege is een schoolvoorbeeld: veel
> enthousiaste klanten en in bezit van een
> 'veiligheidscertificaat' van de FNRS, de brancheorganisatie
> voor ondernemers in de paardenwereld. Een tandarts komt twee
> keer per jaar de gebitten van de dieren controleren.

Ja dat certificaat draagt énorm bij aan het welzijn van paarden. Paddocks staan ergens in een bijzin en verwarmde kantines wegen zwaarder dan paardenwelzijn.

> De smid komt wekelijks om hoeven te vervangen en de dampende
> baal stro geeft aan dat ook het schoonmaken van de stallen wel
> in orde is.

Doe mij ook zo'n smid. Elke week een ander kleurtje hoeven onder m'n paard :-p

> Het nieuwe plan van aanpak dat werd opgesteld heeft totaal geen
> betrekking op maneges zoals die in Heeze.

Nou ik denk het wel!!!

> Adelaars kent wel voorbeelden en verhalen van slechte
> paardenverzorging: "Ik kwam een flink aantal jaren terug bij
> een boer die niet omkeek naar het dier. De mest stond hoog in
> de stal en het paard was vermagerd. Dat was flink schrikken."

Even naar een ander wijzen en dan val je zelf niet meer zo op.

> De plannen die deze week werden gepresenteerd gaan volgens haar
> te ver.

Oh die gaan nog lang niet ver genoeg

> Het beste bewijs is te vinden in een rij boxen naast de piste.
> Adelaars: " Dit zijn de oudjes, sommige zijn dertig jaar. Dat
> kun je wel zien hoor, aan hun heupen en aan hun vacht. Als ze
> zo oud worden, kun je stellen dat ze het goed hebben hier."

Mijn opa werd ook 80 omdat dat hij rookte zeker.

Iris82

Re: 'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:13

Arabesk had hetzelfde idee als ik volgens mij. :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:14

Niet zo goed intervieuw lijkt me :') zeker net wakker? :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:14

Wat een apart bericht inderdaad....
Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt Iris!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:17

inderdaad, nou als die hele hoeven kan vervangen heb ik hier nog wel een paar klantjes voor m :=

ach ja, iedereen zn idee bij "goed verzorgd" he.. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:20

Citaat:
Paarden zijn erg duur, die verwaarloos je niet", zegt Adelaars.

Dit vind ik trouwens ook belachelijk.

Dus een kat behandel je minder goed dan een paard?
'Want die kosten meestal toch niks, daar kan je zo een nieuwe van halen als hij dood is gegaan omdat je er niet goed voor zorgde.'
Maarja, een paard kost veel, dus die MOET je wel goed behandelen, daar koop je niet zomaar een nieuwe van.

8)7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:21

Ik heb de manege zelf een mail gestuurd }:)

Citaat:
Geachte manegehouder(s),

Naar aanleiding van het artikel verschenen op http://www.ed.nl wil ik graag het volgende opmerken.

Het huisvesten van paarden in boxen is allang achterhaald en is niet de beste manier om tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van een paard. Ook manegepaarden kunnen gehuisvest worden in groepshuisvesting, buiten. Zie bijgevoegd artikel dat ik schreef voor het paardentijdschrift 'Amazone' waarin twee maneges beschreven worden die dit al toepassen.

(...)
De conclusie 'sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed' lijkt mij dan ook omgekeerd redeneren. Mijn opa werd 80 ómdat hij rookte? Of is het 'hij werd 80 ondanks dat hij rookte'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:23

Jeetje ik schrok van het artikel en aan de reacties te zien was ik niet de enige. Wat een onzin verhaal, wekelijks nieuwe hoeven, dampende balen stro, hoge leeftijd is goed paardenwelzijn, liever op stal dan in de wei, paarden zijn duur dus die verwaarloos je niet? een shet of een ouder pony of paard kost de wereld niet en zijn dus ook niet verzekerd van goede verzorging en nog wat meer kul dat er in staat.
Ik schrik er van dat iemand zo naief over paardenwelzijn een manege heeft.
@iris82, goed stukje hoor!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:24

Wahahaha die mensen weten niet wat ze overkomt :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

Ben benieuwd! ;)
Voordat het stukje geplaatst wordt moet ie eerst daar door de ballotagecommisse. Ik wacht rustig af...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

tja op hun site staat:

Citaat:
Indien u een eigen paard of pony heeft kunt u deze bij ons stallen. Zowel binnen als buiten zijn er stallen beschikbaar. Het verzorgingspakket per dag bestaat uit driemaal brokken, geplette gerst, hooi/kuilgras. Weidegang behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast is er ook een solarium en een stapmolen aanwezig.

'weidegang behoort tot de mogelijkheden'??? is dus niet standaard! :(

Wel standaard brokken, gerst, alsof dát bijdraagt aan het welzijn van het paard :?

Werkelijk waar de foto's op de site zijn prachtig

http://www.manegemeulendijks.com/tableaux/index.php

en getuigen vooral van veel luxe voor de ruiter.

Maar ja ze zijn daarin niet de enige helaas -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:28

@arabesk gaat dat artikel in amazone over hit actief stallen? Lijkt mij ook de beste manier voor maneges, maar is het kostenplaatje daarvan op te brengen voor maneges? Ik heb geen idee welk een investering daarvoor nodig is. Weet je nog welk nummer van de amazone? Was er altijd lid van, helaas zijn ze gestopt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:28

Ik heb me kostelijk vermaakt. Dit is toch een fictieverhaal :')
Geweldig.
En uiteraard staan alle paarden liever in stal vanwege het eten dan het sociale aspect lekker in de wei. Mijn fjord rent ook naar stal, puur omdat hij weet dat er eten ligt. Niet omdat hij de stal nou zo boeiend vind.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:33

Haha volgens mij rent elk paard naar de plek waarvan ze weten
dat er eten is. Mijn paard krijgt buiten, aan de andere kant van
de boerderij eten, en het is dat ik dr vasthoud, maar anders zou
ze daar ook naartoe rennen. Zo werkt dat gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:34

Zo te zien is er weide genoeg, jammer dat de paarden er dan niet staan. Ik vraag me af dan, zetten ze de paarden in de zomer wel in de weide of behoort het dan tot de mogelijkheden. Mijn paarden worden chaggie op stal en leven op in de wei, hoewel mijn oudje vrij snel staat te brullen dat ze naar binnen wil als het weer haar niet aanstaat. Mijn tinker staat in een stal met een grote uitloop, wanneer de weides te nat zijn, maar zelfs daar wordt hij onhebbelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:42

Ik heb de site van deze manege ook even bekeken.
Tis wel duidelijk waar zij de meeste waarde aan hechten: mooie rijhallen, gezellige kantine, glimmende wastafels & tegels, etc etc.

En de stallen, tis toch vreselijk! Het lijkt wel een concentratiekamp.
En dan de trieste foto's van de paarden. Er staat welgeteld één paard op dat in de wei loopt.

Ongelooflijk zeg. En dan nog denken dat ze het goed doen en het beste met de paarden voor hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:48

Vergelijken met een concentratiekamp gaat imo een beetje te ver, JoviBan..