SRP: Sociaal contact bij afspenen van veulens is essentieel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

SRP: Sociaal contact bij afspenen van veulens is essentieel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 09:11

http://www.levendehave.nl

Particuliere hobbyfokkers die maar één veulen hebben, houden dat veulen na het spenen vaak in zijn eentje op stal. Veel te stressvol voor zo’n beestje, zegt de Sectorraad Paarden (SRP) in 'Welzijn in de sector Paardenhouderij'. Dit plan van aanpak voor de paardensector verscheen begin deze week.

De stamboeken gaan dit jaar voorlichting verzorgen over het spenen van veulens. Bij veel paardenhouders en zeker bij de grotere houderijen gebeurt het afspenen in veulengroepen. Bij kleinschalige paardenhouders is dat meestal niet mogelijk. Een gespeend veulen dat alleen op stal moet staan, krijgt zeker last van stress en verminderd welzijn, zegt de SRP. Hobbyfokkers met slechts één merrie en één veulen kunnen door later en geleidelijk afspenen het welzijn van het veulen aanzienlijk verbeteren.

Verwante artikelen:

[ON] Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn
[VN] Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

troi

Re: SRP: Sociaal contact bij afspenen van veulens is essentieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:33

Jeetje, ze zijn wel actief zeg op het paardengebied.. Ben wel benieuwd hoe ze al die prachtige plannen willen gaan realiseren.. Zal zoals gewoonlijk wel veel geklets en weinig actie gaan worden..

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:37

Tuurlijk zullen er mensen zijn voor wie dit compleet nieuw is. Mensen die ook misschien net ondekt hebbben waar het linker achterbeen van een paard zit...

Maar ik kan me indenken (en misschien dat ik dat dan hoog inschat) dat het overgrote deel van de mensen die een veulentje willen fokken zich toch goed laten voorlichten.

Ik vind het prima, deze sectorraad, maar krijg een beetje het idee dat zij denken dat de gemiddelde paardenbezitter een complete nitwit is...

Er was al eerder iets gezegd over het betuttelende toontje. Die vind ik ook aardig bovendrijven hier...
Laatst bijgewerkt door EeCee op 16-01-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:39

Mensen laten zich misschien wel goed voorlichten, maar ik vraag me af hoe veel mensen er niet gewoon een veulentje fokken voor de leuk. Zonder voorlichting. Ik zie genoeg mensen die hun veulen afspenen en in een stal gooien zonder leeftijdsgenoten.
Het gebeurt nog genoeg, dus ik vind het goed dat ze er iets aan willen doen. Ik denk alleen dat voorlichting vanuit de stamboeken niet werkt, omdat je dan de verkeerde doelgroep te pakken hebt.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:50

De gemiddelde paarden bezitter is volgens de SRP echt een sukkel !!!!

gelukkig gaan zij zich ermee bemoeien nu, niet dat het beter gaat worden voor de paarden maar er kunnen wel weer financieele gevolgen aan verbonden worden.

Even wat emotionele rookbommen gooien,, en daarna Kassa !!!!!!!

uiteindelijk moet de SRP ook betaald worden!!!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:36

Pff, alsof opfok zo lekker is voor je veulen. Niks zo onnatuurlijk als een club veulens bij elkaar in een wei knikkeren. Ik ben absoluut geen voorstander van dat soort grootschalige 'opfok'. Je gooit een groep 4 jarige kinderen toch ook niet bij elkaar in een hok onder het mom 'zoek het maar uit'. Het zal je veulen maar zijn wat de pispaal van de groep blijkt te zijn... Zal niet 't eerste veulen zijn wat ondervoed en verknipt van de wei af komt.
Dan zie ik toch echt liever dat een voor de leuk gefokt veulen thuis afgespeend wordt en naast z'n moeder in de wei/paddock blijft met bijv. een gezelschapsvriendje er bij... Lekker regelmatig in de hand is, de zorg krijgt die het nodig heeft en heel geleidelijk leert een 'rijpaard' te worden.
Wat dacht je van de stress die de gemiddelde drie jarige ondergaat als'ie naar 3 jaar in de wei en nauwelijks een mens gezien te hebben ineens binnen drie maanden handtam, zadelmak, flink doorgereden en liefst ook nog met wedstrijdervaring moet zijn. Nee dank u....

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:57

Ben het met Francis eens, ik heb mijn 1e gefokte veulen ook niet in de opfok gezet... die is naar particulieren gegaan en in een kudde terechtgekomen waar van alle leeftijden wat rondliep. Nu wordt ze 2 en staat ze bij mij op de pensionstalling 24/7 op de weide samen met haar moeder, n veulen van 2008 en nog 3 andere paardjes (leeftijden varierend). Voor mij heeft dat gewerkt en mijn 2 jarige is netjes opgevoed en weet hoe ze zich moet gedragen in een kudde.
Veel jonge paarden die in de opfok zijn geweest (en dan bedoel ik de paarden die niet in de hand zijn geweest voor 2,5 of 3 jaar) raken in de stress als ze naar binnen moeten en er ineens van alles met ze word gedaan en gebeurd.

Is ieder zijn eigen keuze maar voor mij wordt het nooit een opfok, dit werkt natuurlijker en ze komen toch regelmatig in de hand. Veulen dat er nu bij op de wei staat is ook altijd alleen maar bij de moeder geweest en nu is hij al verandert van een bang veulen naar een nieuwschierig veulen die weet wat hij wel en niet kan/mag doen want hij wordt net als de 2 jarige gewoon door de rest op zijn plaats gezet. Is in mijn ogen beter dan wanneer je leeftijdsgenoten bij elkaar zet, want die spelen en rotzooien wel maar voeden elkaar niet op zoals dat in een kudde wel gebeurd.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:14

Het punt is dat zoveel mensen maar wat doen omdat ze niet beter weten. Voorgaande schrijvers weten duidelijk wat ze doen, maar dat is vaak niet het geval.

Laatst liep ik op een pensionstal rond waar een veulen van een jaar oud, in z'n uppie op stal stond. Hij kwam er dan wel een paar uur per dag uit, maar dan weer alleen.... Dan kan je als mens nog zo leuk met zo'n beestje omgaan maar daar gaat het gewoon niet om voor zo'n beest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:17

Ik ben het niet met Francis eens; als je weidegang hebt met een schuilplek voor veulens vind ik dat een práchtige vorm van het houden van veulens op natuurlijke wijze! echter is het imo ook van belagn dat ze dagelijks worden gecontroleerd en benaderd, aangezien de mens nu eenmaal deel uitmaakt van hun leven. Bekappen, bijvoeren, enten ontwormen, ook dat moet regelmatig gebeuren.
Het mooiste is het als er nog een opvoedmerrie bij loopt.

Heb er moeite mee als veulens totaal aan hun lot worden overgelaten om vervolgens op hun derde aan de slag te moeten..

Verder lijkt het me niks om mijn jonge dieren in de winter alleen maar binnen te houden, ongeacht de grootte van de stal; ze hebbe frisse lucht nodig en aarde om over heen te kunnen rennen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:18

Vind het trouwens bizar dat het echt voorkomt dat mensen een veulen alleen houden. Ben ik dan naief ofzo? Dacht dat mensen dit toch wel wisten?..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:22

Het is idd bizar, maar ik ben bang dat je dan toch een beetje naïef bent. Volgens mij zijn er genoeg pensionstallen waar veulens lekker de hele dag op stal mogen en als ze geluk hebben een paar uurtjes per dag in een wei of paddock komen met wat soortgenootjes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:24

Ik bedoel puur dat ze nb alleen worden gehouden! je maakt ze gestoord voor de rest van hun leven!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:26

detour schreef:
Ik bedoel puur dat ze nb alleen worden gehouden! je maakt ze gestoord voor de rest van hun leven!

Volgens mij gebeurd dat niet heel veel meer, echt alleen.
Ikzelf heb er een shetje en een oude fries bij lopen.
Veel mensen hebben toch wel wat gezelschap neem ik aan??

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:28

Ik ben het met Francis. Ik heb mijn veulen in de opfok gehad en helaas was zij het pispaaltje. Behoorlijk vermagerd en drie keer een dierenarts erbij halen voor verwondingen, was voor mij voldoende om haar uit de kudde te halen.

De opfok kan echt prima zijn, en ik sta met mijn paarden bij een prima opfokstal, maar voor haar is het niet geschikt.

Ze staat overigens niet alleen maar met verschillende paarden. Ze leert van zowel volwassen als jonge paarden.

Ik zou haar nooit alleen zetten! Als mensen dat doen, dan hebben ze het echt verkeerd begrepen

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:33

Wij spenen de veulens altijd door hen naast de moeders te zetten.
De twee laatste jaren hadden we telkens twee veulens maar het jaar daarvoor hadden we er maar eentje en dat hebben we 6 maand bij de moeder laten lopen en dan in de stal naast de moeder gezet.
In de muur hebben we een opening gemaakt zodat het veulen de moeder kon zien en via de staldeuren (hoekstal) kan ze zelfs nog contact hebben met de moeder ook.
Ook wanneer we twee veulens hebben zetten we die altijd naast de moeders. Die kunnen ze dan zien en ruiken en we hebben nog nooit een probleem gehad. Hangt ook een beetje van de veulens af maar het is altijd super verlopen, zonder te veel stress...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:39

Eh Detour.. en met welk deel van wat ik schrijf ben je't dan niet eens. Volgens mij schrijf ik dat het juist goed is dat ze in de hand komen enzo. Ik zeg ook nergens dat een veulen op stal moet... Geen enkel paard zou overdag de hele dag op stal moeten, maar da's voor mij zo logisch, daar héb ik 't niet eens over.

En dat veulen helemaal alleen gehouden worden lijkt me ook érg overdreven. Volgens mij zet niemand een veulen echt alleen, meestal krijgen ze toch echt wel een weidemaatje.

Ik heb mijn eigen veulen (Dutch Design) zelf gefokt en zelf bij huis gehouden, samen met de merrie en een gezelschapsshet (die een heel goed opvoeder bleek). Toen ik mijn merrie wegens echtscheiding moest verkopen heb ik 't veulen naar een kennis gebracht waar ze samen met een ander veulen zou komen. De grootste fout die ik ooit begaan heb! Na drie maanden kon ik mijn veulen totaal vermagerd en echt vél over been weer ophalen, zo kopschuw dat ik een kwartier bezig ben geweest om het halster om te krijgen, terwijl ze thuis gewend was los staand d'r oortjes uitgeschoren te krijgen (Dot werd als veulen in de Halter geshowed) en ik kon haar direct de week er op wegbrengen naar de cliniek om een talgcyste operatief laten verwijderen wat me een boel geld gekost heeft en Dot nog meer trauma. En alles omdat er blijkbaar iemand z'n handjes los had zitten (en ik dacht nog wel dat het vrienden waren waar ze stond). Van zelf z'n hoofd stoten wordt een paard nl. niet kopschuw en de talgcyste was daar van de één op andere dag gekomen (ik was er de dag vantevoren nog geweest en toen was er niks aan de hand), dús veroorzaakt door 'uitwendig trauma' zoals de DA concludeerde). Die talgcyste was zo groot dat hij dóór de neusvleugel heen ging om hem uit te snijden, hij sloot binnenin het neusgat voor bijna de helft af.
Ik heb daana besloten m'n paard nooit meer uit handen te geven en ik heb haar samen met dezelfde shet, die ik aan dezelfde mensen had weggegeven maar ook weer mee terug moest nemen (dat kwam dus mooi uit) lekker thuis op de paddock en later op een gehuurd weitje met schuilstal gehouden. Ze is opgegroeid tot een evenwichtig paard wat héél braaf en lief was en sociaal naar andere paarden. Later is ze op een kleinschalig pensionstalletje gekomen en kon ze zonder prolbemen de kleine kudde daar in en inmiddels is ze verkocht en staat ze bij haar nieuwe eigenaar ook zonder problemen tussen de andere paarden.

Zo was ze voor ze weg ging, in showconditie, klaar voor de voorjaarsshow:
Afbeelding

En zo haalde ik haar drie maanden later weer op (op de foto's is niet eens goed te zien hóe zeer d'r ribben door d'r rattige wintervacht staken):
Afbeelding
http://img81.imageshack.us/img81/7597/d ... is21zg.jpg

Fijn... 'opfok'... En ik maar m'n best doen en verschillende zakken voer neer zetten want 'nee hoor, we doen er van alles aan maar ze doet het blijkbaar niet zo goed hier'... En uiteindelijk was ik de gebeten hond omdat ik elders advies vroeg en 'men' beledigd was en zich aangevallen voelde. Moest 't paard NU komen halen "anders knuppen we d'r an het hek".
Nee, mijn paard gaat nooit meer onder mijn eigen zorg uit... veulen óf volwassen paard.
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-01-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee foto's ter illustratie

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:44

Ik ben 100% tegen opfok om de reden die hier al is aangehaald.
een paard en of veulen moet in een kudde kunnen leven,maar alles van de zelfde leeftijd(veulens bij elkaar in een weide vind ik niets,ik zet ze hier steeds bij de groep paarden ,mengeling van geslacht en leeftijd.
Ik kijk wel dat het veulen niet de psipâal wordt van de groep!,dan gaat het in de groep,zonder de bullebakken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:00

Wij hebben thuis een opfokbedrijfje gehad, met maar een paar jonge dieren. Het ging super.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:01

Niks zo onnatuurlijk als een club veulens bij elkaar in een wei knikkeren. Ik ben absoluut geen voorstander van dat soort grootschalige 'opfok'. Je gooit een groep 4 jarige kinderen toch ook niet bij elkaar in een hok onder het mom 'zoek het maar uit'.

Dit bedoelde ik, Francis, ik vind dit beter dan twee veulens of een veulen en een ouder dier vrijwel 24/7 binnen te hebben met de beste fourage etc. ;)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:25

Een veulen afspenen en dan alleen op stal zetten is echt barbaars ;(
"Veulens" en "op stal" hoort trouwens ook niet. Veulens zouden minstens in een ruime loopstal moeten staan, het liefst met een uitloop naar buiten. Nog beter is natuurlijk 24/7 weidegang.
Ik ben ook voor een gemengde kudde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:34

Ik ben voor de opfok, maar dan wel onder goede toezicht, en als een paard het pispaaltje dreigt te worden moet er ingegrepen worden. Zo mager als de jaarling van Francis was mag niet voorkomen, maar doet het helaas wel. Maar scheer niet alle opfokbedrijven over een kam, want dat is niet correct.
Een veulen alleen is sowieso not done. Groepen van gemengde leeftijd kunnen ook voor problemen zorgen.

Kortom, het is zo makkelijk om te generaliseren, ik denk dat je het van geval tot geval moet bekijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:38

Detour, je leest niet... ik heb het toch helemaal niet over BINNEN houden van paarden! In tegendeel, ik schrijf juist dat élk paard overdag buiten zou moeten. Eerst goed lezen voor je commentaar geeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:44

Ben het helemaal met Francis eens... Veulens kunnen elkaar niet opvoeden. Daar heb je oudere paarden voor nodig. Dominante merries die de jonge blagen op hun nummer zetten en lieve ruinen die het gedoerak accepteren.
Op grote stoeterijen in Rusland liepen vroeger (ooit gelezen in een boek hoor ;) ) altijd oudere ruinen bij de veulentjes als "oom".
Ik houd mijn veulens ook gewoon lekker thuis, hier lopen ze allemaal samen in de wei, en als het zo ver is dat er gespeend moet worden gaat het zo geleidelijk dat merrie en veulen het niet eens in de gaten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:58

comtesse schreef:
De gemiddelde paarden bezitter is volgens de SRP echt een sukkel !!!!

gelukkig gaan zij zich ermee bemoeien nu, niet dat het beter gaat worden voor de paarden maar er kunnen wel weer financieele gevolgen aan verbonden worden.

Even wat emotionele rookbommen gooien,, en daarna Kassa !!!!!!!

uiteindelijk moet de SRP ook betaald worden!!!!!

Nou inderdaad!!

Alle fokkers die maar 1 veulentje fokken weten er helemaal niets van.

Wat een idioterie zeg! Opfokbedrijven zitten bomvol. En hoe zou dat nou komen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:01

Francis schreef:
Pff, alsof opfok zo lekker is voor je veulen. Niks zo onnatuurlijk als een club veulens bij elkaar in een wei knikkeren. Ik ben absoluut geen voorstander van dat soort grootschalige 'opfok'. Je gooit een groep 4 jarige kinderen toch ook niet bij elkaar in een hok onder het mom 'zoek het maar uit'. ..

Zullen we mensen niet met paarden gaan vergelijken.