Anky: "Kinderen halen het vuur uit een topsporter"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "Kinderen halen het vuur uit een topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 10:32

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky van Grunsven met Krack C
foto: http://www.sjoert.com

Dit is de tijd van terugblikken. Je merkt het aan het televisieaanbod, het ene jaaroverzicht na het andere krijgen we voorgeschoteld. Ik betrap mezelf er ook op. Ik denk momenteel veel aan afgelopen jaar. Daar word ik best blij van.

Want het is fantastisch geweest. Ik denk dat het eigenlijk niet beter kan. Het jaar 2009 kan, wat sport betreft, 2008 nooit overtreffen. Als ik aan afgelopen jaar denk, krijg ik een grote glimlach van Indoor Brabant, waar ik voor eigen publiek met IPS Salinero de Wereldbeker won. Daarna bereikten we samen één van de absolute hoogtepunten in mijn leven. In Hongkong kwamen we op de Olympische Spelen tot een zilveren teammedaille en individueel goud. Die laatste plak is vanuit historisch perspectief natuurlijk helemaal uniek. Het was de derde gouden op rij na de Spelen van Sydney in 2000 en Athene in 2004.

Met al die herinneringen rijst tegelijkertijd de vraag: welke uitdaging ga ik volgend jaar aan? Ik moet eerlijk zeggen, ik weet het niet. Het is één van de neveneffecten van het terugblikken op een jaar: het gebeurt altijd in een periode van feestelijkheden. Ik heb me dit keer echt op sinterklaas en kerst gestort. Ik vond het geweldig om alle liedjes weer te leren en samen met Yannick Janssen en Ava Eden te zingen. En ik heb verschrikkelijk genoten van de voorpret over alle cadeautjes, de versieringen en de gezelligheid met familie en vrienden.

Nee, de motivatie om de beste dressuuramazone te zijn, moet momenteel uit mijn kleine teen komen. Dat heeft niks met paardrijden te maken. Ik vind het nog even geweldig. Zelfs toen ik twee weken geleden door mijn rug ging, zat ik vijf dagen later al weer op Salinero. Meer kon echt niet, want ik moest rust nemen. "Alleen even los rijden. Da's goed voor hem", riep ik tegen Sjef.

"Kinderen halen het vuur uit een topsporter", zegt Sjef altijd. Hij heeft gelijk. Maar ik ben superblij dat ik in mijn leven iets heb gevonden dat nog leuker is dan paardrijden. Op dit niveau krijg je echter wel gelijk een spiegel voorgehouden. Want tijdens de wereldbeker in Mechelen bleek ik tijdens de kür op muziek ineens te rijden op een verkeerde cd. Het was een trainingsschijfje, met sommige gedeelten van mijn muziek een paar keer achter elkaar.

Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan. Dit soort dingen gebeurt in dromen. Als het nachtmerries zijn. Ik ga altijd naar de soundcheck, dan was dit me nooit overkomen. Maar die was in Mechelen zaterdag zeven uur 's morgens. En ik dacht, dat is voor één keer niet nodig. Foutje.

Ik kan er nu niks meer aan veranderen. Het is gebeurd. Maar het drukt me wel met mijn neus op de feiten. Als topsporter moet ik harder werken, mezelf verbeteren, grenzen opzoeken. En na alle prachtige hoogtepunten van afgelopen jaar is dat nu gewoon even heel lastig. Ik hou mezelf vast aan het feit dat ik vaker last heb van het afnemen van mijn motivatie aan het einde van het jaar. En het kwam altijd weer terug. Ik vertrouw daar nu ook op. Tot het einde van deze week ga ik allemaal leuke dingen doen met de kinderen. Ik ga feestend het nieuwe jaar in. Dan heb ik daar later, als ik weer serieus met mijn topsportcarrière bezig ben, in ieder geval een goed gevoel over.

Anky van Grunsven

fries_Annika

Re: Anky: "Kinderen halen het vuur uit een topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:35

Wat een super mooi verhaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:36

Erg leuk om te lezen dat Anky ontdekt dat er behalve de (top)sport ook nog andere dingen in het leven zijn die misschien nog belangrijker zijn dan het winnen van die prijzen.

Want topsport kun je niet tot aan het eind van je dagen beoefenen. Wat niet wegneemt dat ik het heel knap vindt wat ze heeft neergezet.
Maar zo is het risico wat minder groot dat je in een diep gat valt als je niet meer aan de top mee kunt, of mee wilt draaien.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:41

Leuk verhaal....

Maar was de Tango wel de goede kur?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:45

Wat leuk om te lezen, een heel eerlijk verhaal.
Goed dat ze naast de topsport ook andere dingen belangrijk vindt, en ook leuk om te horen dat ze ook gewoon wel eens minder gemotiveerd is.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:06

De stukjes van Anky zijn altijd erg leuk om te lezen!
Ik kreeg een lach op me gezicht om die CD haha het zou je maar gebeuren ja!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:07

leuk zo'n verhaal Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:11

Tja om nu te zeggen vuur uit de sport.

NEEE zoals ik ook ruim een jaar geleden hebt ontdekt Kinderen verrijken idd je leven het geeft een nieuw beeld.
Heb ze voor die tijd nooit echt gewild maar nu ik vind het geweldig maar dan wel op mijn manier (ik werk 40 uur, en papa is meer thuis).

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:14

Leuk verhaal van onze Anky Lachen

over de uitspraak
Citaat:
Kinderen halen het vuur uit een topsporter

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, je hebt nu 2 dingen die je aandacht opeisen. Maar toch is het jammer, want Anky is voor vele een voorbeeld & staat bijna als symbool voor de Nederlandse Dressuursport vind ik.
Iedereen kent d'r.
En je kan niet heel je leven op het hoogste niveau bij blijven,
dus ook zij niet.

maar Anky, ze blijft leuk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:35

Ik vind het ook altijd zo leuk dat ze blijft roepen dat ze het paardrijden nog altijd helemaal geweldig vindt! Echt knap dat je na al die successen het nog zo geweldig blijft vinden.. Kan me goed voorstellen dat de uitdaging er ook wel eens niet is Ja

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:03

Dat vuur komt weer terug als de kinderen gaan ponyrijden, moet je eens kijken hoe fanatiek ze dan weer gaat worden Knipoog

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:14

Ja erg leuk verhaal!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:19

Ja, dat moet een voldaan gevoel zijn Haha!

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:21

Leuk verhaal Anky, kinderen is een verrijking,
ik heb weleens gehoord ...hier in het zuiden van het land kinderen halen het vuur onder je nagels vandaan...en waarom,
omdat ze ook soms lastig kunnen zijn,vooral als ze hun zin niet krijgen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:30

leuk stukje weer Lachen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:33

Euhm...dat is het bloed onder je nagels vandaan....ik zelf heb geen vuur onder mijn nagels, ik weet niet hoe dat bij jou is Knipoog .
Ach vind eigenlijk niet zoveel aan dit stukje. Is logisch, en geen wereldnieuws en al helemaal geen voorpagina nieuws vind ik.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:48

Mooi verhaal; of dit nu nieuws is of niet, ik vind het leuk te lezen!
Een tijdje terug stond ook een special in de Margriet; kwam hiermee overeen!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:27

Viennanova schreef:
Euhm...dat is het bloed onder je nagels vandaan....ik zelf heb geen vuur onder mijn nagels, ik weet niet hoe dat bij jou is Knipoog .
Ach vind eigenlijk niet zoveel aan dit stukje. Is logisch, en geen wereldnieuws en al helemaal geen voorpagina nieuws vind ik.

Ze schrijft steeds een stuk voor in de Telegraaf en elke keer staat dat stuk weer hier op Bokt op de voorpagina Knipoog dus is gewoon vaste prik.

Ik vind het wel een leuk stukje Ja

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:30

Ik vind het ook een mooi stukje. Anky is natuurlijk ook gewoon moeder nu, en wil naast haar (mooie) werk ook genieten van haar kinderen. Ik snap haar wel dat ze zegt dat de kinderen het vuur uit haar halen.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:31

Mija schreef:
Leuk verhaal Anky, kinderen is een verrijking,
ik heb weleens gehoord ...hier in het zuiden van het land kinderen halen het vuur onder je nagels vandaan...en waarom,
omdat ze ook soms lastig kunnen zijn,vooral als ze hun zin niet krijgen.

Paarden niet dan? Knipoog als die van mij dr zin niet krijgt word ze lastiger als t lastigste kind op aarde.. bij wijze van.

Leuk stuk van Anky!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:40

Tot nu toe vind ik alle stukjes die ik hier van Anky gelezen heb leuk. Leuke schrijfstijl en heel persoonlijk, zonder dat het té is Ja

Doordat ze het zo opschrijft begrijp ik haar wel erg goed. Ik zou zeggen, gá inderdaad lekker genieten voorlopig. En......stort je op de western, da's weer een hele nieuwe uitdaging Haha!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:47

Snap het helemaal, ik ben ook een tijd uit de roulatie geweest, vond de kleintjes belangrijker, en paardrijden leuk, maar een stukje minder. De top vereist inderdaad egoisme, en dat is als moeder moeilijk.
Maar er komt een tijd, ze worden groter, en hebben je wat minder nodig, en dan gaat het weer kriebelen, en wil je weer wat voor jezelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:47

Petje af, wát een heerlijk gezond realisme!!!!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:55

Leuk weer hoor!
Mag hopen dat ze nog wel even doorgaat, zou zonde zijn.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:13

Leuk stukje.

Vind het alleen altijd zo suf dat bij Yannick altijd Yannick Janssen wordt gezegd, en bij Ava Eden geen achternaam. Zo lijkt het net of Eden dan de achternaam is.