Dood veulen maakt indruk op ‘vuurwerkvandaaltjes’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dood veulen maakt indruk op ‘vuurwerkvandaaltjes’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:08

www.dehoefslag.nl

De drie tieners die twee dagen voor de jaarwisseling het zes maanden oude hengstveulen Ducky (Oscar x Kennedy) van Luchanna Lub uit IJsselmuiden de dood in joegen met vuurwerk, hebben hun lesje geleerd. ‘Ik denk niet dat ze ooit nog vuurwerk afsteken’, zegt Lub. Ze spoorde de jongens op en sprak met hun ouders af dat ze naar de zwaar gehavende hengst kwamen kijken. Het beeld van het dode paard onder een plastic zeil heeft volgens haar een onuitwisbare indruk gemaakt.

Ducky liep op 29 december met twee andere veulens in de paddock, toen het drietal op zo’n twintig meter afstand van diezelfde paddock met vuurpijlen speelde. Lub: ‘In tegenstelling tot alle berichtgeving, hebben ze geen vuurwerk naar de paarden gegooid. Er was geen opzet in het spel.’ De paarden schrokken zo van het geknal dat ze door de omheining renden en op ongelijke, bevroren grond terecht kwamen. Ducky kwam ten val en brak drie benen. De twee andere veulens raakten niet lichamelijk gewond; geestelijk des te meer. ‘Ze staan allebei al sinds het voorval te stressen. Voorlopig laat ik ze niet naar buiten.’ Het verlies van Ducky is een zware tegenvaller voor Luchanna Lub – tevens eigenaresse van Trappel, Nimbley en Popeye die gereden worden door de Van Silfhouts en Lotje Schoots – ‘Het was een goed beestje met een mooie afstamming. Het leek een goede voor de hengstenkeuring.’

Verwant artikel
[VN] Paard breekt 3 benen dankzij vuurwerk in Kampen
[VN] Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken
[VN] Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Cassidy

Re: Dood veulen maakt indruk op ‘vuurwerkvandaaltjes’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:13

Dan heeft het gelukkig het effect gehad wat de eigenaresse van het dode paard voor ogen had.
Nog zoveel miljoen idioten te gaan....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:13

Ik vind het nog steeds maar naar, gelukkig is er nu wel duidelijkheid over wat er echt is gebeurd. Ik weet zeker dat de jongens die dit op hun geweten hebben nu wel 3x nadenken.

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:18

ik vind het ook terecht dat ze naar dat dode veulentje moesten kijken, konden ze zien wat ze hadden aangericht!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:19

Geen goed nieuws maar vindt het toch beter dat het niet met opzet is gebeurt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:20

Dit zullen ze hun hele leven niet meer vergeten. Zouden ze eigelijk ook met mishandelde dieren moeten doen. Dan zie je wat je heb aangericht. Maakt meer indruk dan een strafblad

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:23

Jaa ik denk dat ze nu wel wat langer nadenken voordat ze zoiets doen. Maar toch fijn om te horen dat ze het niet met opzet gedaan hebben!

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:30

arm beestjee..

goed opgelost dat ze moesten komen kijken wat ze hebben aangericht!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:34

Cassidy schreef:
Dan heeft het gelukkig het effect gehad wat de eigenaresse van het dode paard voor ogen had.
Nog zoveel miljoen idioten te gaan....

Sluit ik me helemaal bij aan

Ik hoop dat de 2 andere paardjes hun trauma te boven komen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:49

Chrissy_ schreef:
Jaa ik denk dat ze nu wel wat langer nadenken voordat ze zoiets doen. Maar toch fijn om te horen dat ze het niet met opzet gedaan hebben!

Niet met opzet? Je gaat toch niet op 20 meter van een wei met paarden vuurwerk afsteken op een dag dat dat nog helemaal niet eens mag! Gestoord

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:50

Nou, dat zijn dan 3 vuurwerkvandalen minder..
Nouja, wel goed dat de ze hun heeft laten kijken
naar wat ze hebben aangericht, hoop inderdaad
dat ze er ook wat van hebben geleerd!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:54

Geen opzet? 20 meter maar? Ik geloof die drie pubers dus echt NIET!! Die zijn gewoon gaan klieren, en omdat die paardjes dan leuk gaan rennen Zal ze leren..
Arme pony, die heeft moeten lijden. Verdrietig

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:00

Goed plan geweest van de eigenaresse. Hebben ze tenminste kunnen zien wat ze aan gericht hebben. Ik hoop dat ze er iets van geleerd hebben!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:04

Fijn om te horen dat het niet met opzet is gebeurt.
Hopelijk hebben ze nu geleerd dat je geen vuurwerk in de buurt
van dieren af moet steken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:08

Goed om te horen dat ze het niet expres hebben gedaan.

En hoe triest ik het ook vind voor de eigenaresse, het beeld van een dood dier, zeker in die toestand, kan echt een trauma veroorzaken en dat vind ik dat weer neit verantwoord. Maar dat ben ik

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:11

Ze hebben het vuurwerk wel expres afgestoken hoor! Ze zullen er niet bij hebben nagedacht wat er kan gebeuren, misschien ook niet naar de paarden hebben gegooid, maar expres aangestoken hebben ze het vuurwerk wel degelijk.
En als je een beetje hersens hebt, kun je er ook bij verzinnen dat een dier daar van schrikken kan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:13

ZusJacobs schreef:
Geen opzet? 20 meter maar? Ik geloof die drie pubers dus echt NIET!! Die zijn gewoon gaan klieren, en omdat die paardjes dan leuk gaan rennen Zal ze leren..
Arme pony, die heeft moeten lijden. Verdrietig

Ik betwijfel het hoor...
Ik geloof ze wel. Ze hebben nu iniedergeval hun lesje geleerd.

@cassidy; Tuurlijk hebben ze het vuurwerk expres afgestoken, ze waren daar tenslotte mee bezig. Misschien heel de paarden niet gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:16

Vjestagirl schreef:
Goed om te horen dat ze het niet expres hebben gedaan.

En hoe triest ik het ook vind voor de eigenaresse, het beeld van een dood dier, zeker in die toestand, kan echt een trauma veroorzaken en dat vind ik dat weer neit verantwoord. Maar dat ben ik

Het zijn tieners hoor, geen kleine kinderen, dus dat trauma zal wel een beetje mee vallen. Ben je stoer genoeg om vuurpijlen naar paarden af te schieten, moet je ook maar zo stoer zijn om je daden onder ogen te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:21

Het blijft echt veel beter in hun gedachten zitten als ze iets laat zien, dan dat je ze iets verteld hoor!

Pubers willen het ene moment als volwassenen benaderd worden, en het volgende moment verschuilen ze zich achter het masker van:"ik ben nog maar een kind".

Maar als je aan vuurwerk kunt komen, en dat af kunt steken, kun je ook geconfronteerd worden met het feit dat er met vuurwerk serieuze ongelukken kunnen gebeuren. Tot afgerukte ledematen en gezichtsverlies aan toe.
Dan is het beeld van een dood paard half zo erg, maar wel heel effectief!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:21

Cassidy schreef:
En als je een beetje hersens hebt, kun je er ook bij verzinnen dat een dier daar van schrikken kan.

Zolang volwassen(!) automobisten nog met 80km per uur langsrazen op een weg waar je maar 60km mag, onder het mom van "Oh, ruiter erop, paard is verkeersmak" staat gelijk aan "Paard schrikt nergens van, dus ik kan stevig doortuffen" vraag ik mij af wat je van kinderen mag verwachten.

Dat ze niet met opzet de paarden hebben opgejaagd wil ik wel geloven, zij dachten waarschijnlijk enkel aan "Oh, leuk even lekker vuurwerk afsteken". Dit zijn de gevolgen en daarmee vind ik de gekozen straf goed.. Al had ik er persoonlijk een andere straf gezien. Als de eigenaresse er tevreden mee is en het effect op de 'verantwoordelijken' heeft gehad is kous af. Kinderen moeten leren wat de gevolgen zijn van hun (in)directe acties.. Ze psychologisch pamperen en vertroetelen werkt niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:22

terecht dat ze moesten kijken naar het dode dier.
die heeft ook vreselijk moeten lijden.
en het is goed dat het voorlopig in hun geheugen gegrift staat.
doen ze het ook nooit meer.
niks zielig of trauma

en idd nu de volgende 2 miljoen idioten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:23

Dat volwassen automobilisten niet weten hoe een paard in elkaar steekt, is een tekortkoming in het opleidingstraject dat je moet doorlopen voordat je je rijbewijs mag halen.
Die hele actie "weet wat je doet als je een paard ontmoet" heeft bij lange na niet het effect wat het eigenlijk zou moeten hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:24

Cassidy schreef:

Als je die hersens goed gebruikt wel ja, maar elke puber vergeet dat wel eens, toch? Nagelbijten / Gniffelen Ik weet in elk geval dat ik ook wel eens stomme dingen heb gedaan, die gelukkig nooit zo rampzalig zijn afgelopen als dit. Natuurlijk is het triest voor het veulen en de eigenaar, maar ik denk eerlijk gezegd dat de jongens wel genoeg gestraft zijn. Ik snap trouwens ook niet goed waarom de andere veulens die 'al sinds het voorval staan te stressen' nu in de stal worden opgesloten, maar dat zal ook wel aan mij liggen. Clown

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:24

Geen opzet ?
Ja hoor, vertel dat maar in de Rijp Bloos!

Elk weldenkend mens weet toch dat je in de buurt van dieren geen vuurwerk moet afsteken of komen deze jongens van een andere planeet?

Ik zou in ieder geval de schade op de ouders verhalen. Misschien raken die dan ook wat meer betrokken bij het doen en laten van hun schatjes. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat zulke jonge kinderen met vuurwerk in de rondte lopen op een ander dag dan oudjaarsdag Stoom uit je oren .
Trouwens het is helemaal van de zotte dat wie dan ook eerder dan oudjaarsdag vuurwerk loopt af te steken. Je houdt er geen rekening mee en voor je het weet heb je zo'n ding in je gezicht. De meeste vuurwerkslachtoffers vallen voor oudjaar en niet tijdens het "feest" zelf.

Als ik dat vroeger had gedaan dan had ik bij wijze van spreken mijn eigen poten gebroken gehad door mijn ouders.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:48

Wij hadden op oud en nieuw ook 2 gasten die vlak bij de wei vuurwerk stonden af te steken. Alleen zit de wei achter de bosjes dus ze hadden het niet door. Denk dat het niet meer dan 30 meter afstand was dus ik geloof best dat het niet expres was. Toen ik deze heren (18+ want ze reden auto) vertelde verontschuldigde zij zich ook gelijk en ruimde hun spullen op en liepen weg. Gewoon een ander ook wijzen op de gevaren en er niet vanuit gaan dat iedereen het gewoon weet.

Desondanks ben ik blij dat het deze kids duidelijk is geworden wat het risico van vuurwerk is. Helaas ten koste van een paard.