Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 10:54

http://www.nhd.nl

De brandweer in de Schermer is zaterdag voor de zoveelste keer een 'oude bekende' te hulp gesneld. Een blind paard, dat al een paar keer eerder de weg kwijt raakte, zakte nu in Grootschermer door het ijs.

,,Als-ie ergens van schrikt, dan rent-ie hard weg en dan loopt-ie nogal eens het water in'', zo zegt een woordvoerder van de brandweer.

Dat gebeurde dus ook zaterdag, waarbij het dier door de dunne ijslaag zakte. ,,Heel veel ijs was het niet, maar hij had het wel koud'', aldus de brandweer. ,,Na het weghakken van wat schotsen liep-ie eigenlijk zo het land weer op.''

De eigenaar van het weiland had het dier nog maar net in de kost en wist volgens de brandweer niet dat het oude dier blind is. ,,Maar nou blijft-ie voor de rest van zijn leven veilig binnen.''

Anoniem

Re: Brandweer Schermer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:57

Nou wat zal dat dier gelukkig zijn dan.. Schijnheilig

ineke_

Re: Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:01

Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:01

Misschien handig om het dier in een stevig afgezette omheining te zetten, met belletjes zodat hij hoort waar de omheining zit?
Een maatje erbij die zijn ogen kunnen zijn?
Of er toch maar een einde aan maken?
Slordig dat de eigenaar van het weiland niets van de blindheid afwist.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:02

Pfff blij dat het dier weer gered is! Maar de rest van zn leven in stal zetten is denk ik ook niet de oplossing, een goede omheining lijkt mij handiger.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:02

ineke_ schreef:
Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier

Blinde mensen zouden in het echt ook al lang opgegeten zijn, die dan ook maar allemaal euthanaseren?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:03

ineke_ schreef:

Niet veilig buiten zetten ben ik met je eens. Maar wanneer het paard 'gewend' is, moet het toch te doen zijn met een goede omheining. Maak het desnoods klein met houten omheining, dat hij geen vaart kan maken en dus niet zomaar door het lint de sloot in kan schieten. Dan heeft hij toch nog wat "houvast".

Binnen laten is geen optie; dan moet je ook zo fair zijn om er een einde aan te maken. Trouwens vind ik het opvallend dat de eigenaar niets gemerkt heeft aan het paard als hij zo blind is.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:08

Een paard vertrouwd op de mens, dus als het een beetje een brave is zal hij gewoon volgen nav de druk op zijn lichaam/hoofd.

De vergelijking met blinde mensen is weer totaal niet op zn plaats en slaat werkelijk nergens op Slapen

Edit: het idee met de belletjes is zo slecht nog niet, maar dan moet het paard eerst leren wat de belletjes beteken Knipoog Ik denk dat er wel een oplossing voor te bedenken is, maar als het te veel moeite is is het mischien eerlijker om te euthaniseren. Is voor het dier ook prettiger dan dat hij straks geen poot meer durft te verzetten omdat hij bang is in de volgende gevaarlijke situatie... Een vluchtdier dat om de haverklap in de stress raakt door het vluchten, dat is ook niet humaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:13

Misschien dat het paard ng wel naar buiten mag, maar dan in de bak ofzo..... Misschien is het verhaal wat beknopt.
fijn dat het dier weer gered is! Gek idd dat de eigenaar het niet wist Verward

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:16

je kan zon paard best wel veulig buiten zetten hoor, met andere paarden om hem heen, en een goede omheining... binnen zetten dat is toch ook niks, dan kan je hem nog beter in laten slapen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:19

marrlinde schreef:
je kan zon paard best wel veulig buiten zetten hoor, met andere paarden om hem heen, en een goede omheining... binnen zetten dat is toch ook niks, dan kan je hem nog beter in laten slapen...

inderdaad! mits goede omheining ed dan kan dat paard nog mooi buiten staan!

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:20

s0173957 schreef:
ineke_ schreef:

Blinde mensen zouden in het echt ook al lang opgegeten zijn, die dan ook maar allemaal euthanaseren?

Ja er zijn genoeg blinde paarden die nog heel lang mee kunnen Haha!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:20

de vergelijking met een mens vind ik nergens opslaan. Ook al is een paard je vriend door dik en dun het blijft wel een paard !!!
Ik zou het paard ook niet buiten zetten. Het is niet veilig voor zijn omgeving niet en ook niet voor het beestje zelf. Je zal hem maar voor de auto krijgen als hij een keer de weg op rent ipv het water in. Trouwens in het water is er ook een grote kans dat het een keer misgaat.
Vaak met hem wandelen, en in een paddock is dan een optie, maar wordt een paard daar gelukkiger van ?? Ik denk dat het beste is dat de situatie goed wordt bekeken ( hoeveel tijd kan er besteed worden/ is er een veilige wei of paddock)
en misschien is dan de beste optie inderdaad wel euthaniseren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:23

waarom heeft een dier (paard in dit geval) minder recht op leven dan een mens? ik snap níet waarom dieren schijnbaar niet zoveel recht hebben op leven als een mens. Dus ik ben het wel degelijk eens met de vergelijking die wordt gemaakt met blinde mensen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:25

Agosh, arm dier..als hij nog niet zolang op dit stekkie staat, dan kent hij het vast nog niet.
Als die eigenaar hem nou eens wegwijs maakt op de weide en idd die belletjes, slim Cassidy, icm erg veilige omheining, dan moet het paard toch een heerlijk bestaan kunnen leven..als de mens maar voor zijn veiligheid zorgt denk ik dan...

Hij heeft het dier nog maar net in de kost, op pension of eigenaar? Vertrouw de artikelen nooit zo op gehele waarheid..maar als dit zo is, dan vraag ik mij af waarom de oude eigenaar niets gemeld heeft, slordig op zn zachts gezegd..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:26

PingWing schreef:
Een paard vertrouwd op de mens, dus als het een beetje een brave is zal hij gewoon volgen nav de druk op zijn lichaam/hoofd.

De vergelijking met blinde mensen is weer totaal niet op zn plaats en slaat werkelijk nergens op Slapen

Edit: het idee met de belletjes is zo slecht nog niet, maar dan moet het paard eerst leren wat de belletjes beteken Knipoog Ik denk dat er wel een oplossing voor te bedenken is, maar als het te veel moeite is is het mischien eerlijker om te euthaniseren. Is voor het dier ook prettiger dan dat hij straks geen poot meer durft te verzetten omdat hij bang is in de volgende gevaarlijke situatie... Een vluchtdier dat om de haverklap in de stress raakt door het vluchten, dat is ook niet humaan.

Ik vind de oplossing van de belletjes ook wel een hele goede.

De vergelijk met blinde mensen is misschien niet op zijn plaats maar het te pas en te onpas schrijven dat paarden in het wild anders leven of inmiddels al waren overleden, ook niet.
Paarden leven nou eenmaal hier niet in het wild.

Ik vind inderdaad ook dat wanneer op stal zetten de enige oplossing is voor deze eigenaar, je het paard beter kan laten inslapen/afmaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:26

das appart....niet weten dat een paard blind is of heel slecht ziet....daar hoef je een paard niet 20 jaar voor te hebben lijkt mij....dat merk je in twee minuten...

misschien een blindegeleide pony erbij...daar blijft hij dan wel in de buurt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:44

Ik vraag me in de eerste plaats ook af hoe je niet kan merken dat je paard volledig blind is. Niet goed ziende tot daaraantoe, maar volledig blind moet toch onmiddellijk opvallen?

In ieder geval, ik kan me meerdere voorvallen herrineren van blinde paarden die wel gewoon in de wei stonden, zonder problemen. 'Een blind paard kan niet in een wei!', gaat voor mij dus niet zomaar op. Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet, maar het is blijkbaar toch mogelijk. Ik vraag me ook af als het paard alleen staat of nog maatjes erbij heeft waar hij zich een beetje op kan richten.

En als het echt een hopeloos geval is die niet buiten te houden is, dan vraag ik me sterk af hoe gelukkig zo'n paard is als die voor de rest van zijn leven opgesloten moet staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:58

Vooral slordig om iemand een blind paard in kost te geven zonder het te melden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:00

Ik ben zelf in het bezit van een blind paard, hij is al sinds zijn 7e jaar blind. Hij is nu 22 jaar (zelf heb ik hem al 4 en een half jaar). Ik kan lezen en schrijven met hem, ik ga nog naar het bos, naar het strand, ga zwemmen met hem. Ik kan zelfs zonder zadel met een halster langs een dijk rijden zonder dat hij ook maar ergens van schrikt.

Afgelopen zomer heeft mijn paard op een klein stukje weide gestaan en aankomende zomer gaat hij met zijn maatje een groter stuk weide op. Zijn maatje beschermd hem zelfs als hij bijna tegen een hek aanloopt en kan alleen daarmee naar het bos en strand.

Ook al is het paard blind, men moet deze dieren toch een kans geven op een goed leven. Het blind zijn is niet alles dat het paard te bieden heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:02

lees weer rare reacties

een weide wat goed is afgeschermd en met een maatje kan een oud blind paard nog gewoon naar buiten in soest staan(stonden) ook blinde paarden en die krijgen dan soort van ogen van een ander paard (begleider)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:02

s0173957 schreef:
ineke_ schreef:

ja precies dan gaan we de anere blinde dieren en mensen ook maar afmaken. deze bovenste opmerking slaat nergens op een blind dier kan makelijk loeven alleen moet je er veel mjeer rekening mee houden en en goed op letten als het dier ongelukkig is zou je dat denk ik wel aan hem zien

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:15

s0173957 schreef:
ineke_ schreef:

Ja, maar tegen een blind iemand kun je zeggen, kijk, gebruik en stok en luister goed om je heen.. Bij een paard gaat dat wat moeilijk.. Als een blind persoon schrikt gaat die namelijk ook niet rennen... Koe

Ik weet niet wat ik zou doen ik dit geval, ik heb het nog nooit mee gemaakt bij een paard.

Je test de ogen van een paard door de knippertest.. Je komt voorzichting met je vinger richting het oog.. Je hand leunt op het hoofd van het paard, zodat je niet per ongeluk in het oog prikt, als het paard beweegt. Knippert het paard, dan ziet hij in ieder geval iets.. Knippert hij niet, dan moet je een DA even vragen er naar te kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:23

volgens mij weet de eigenaar wel dat het paard blind is, maar de eigenaar van het land niet. dat staat er toch?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:34

Elan_GV schreef:
Ja, maar tegen een blind iemand kun je zeggen, kijk, gebruik en stok en luister goed om je heen.. Bij een paard gaat dat wat moeilijk.. Als een blind persoon schrikt gaat die namelijk ook niet rennen... Koe

zie dikgedrukt woordje. gata wat lastig bij een blind persoon Knipoog

Maargoed idd een blind paard in een goed afgezet land met een maatje moet prima kunnen.