Fikse ruzie tot in Den Haag over een Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fikse ruzie tot in Den Haag over een Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 08:51

http://www.destentor.nl

Afbeelding
Een Gelderse merrie in de zee
foto door bokker Jantina

De ruzie is eigenlijk een beetje vreemd. Want beide partijen zijn weg van het Gelderse paard. Het KWPN kent naast de algemene categorieën rij- en tuigpaard als enige bijzondere het Gelders paard. Juist vanwege de veelzijdigheid. Het paard kan voor een koets, springen en in de dressuur. Inspecteur Mathilde Brouwer van het stamboek typeert de viervoeter ook als een heel bijzonder paard, dat een veel bredere bekendheid (en gebruik) zou moeten hebben.

GPA-secretaris Jan Soeter spreekt ook al van een prachtpaard, zeer bruikbaar ook voor de minder begaafde ruiter. Waarvan er veel meer zijn dan toppers.

Waar zit dan het crux van de ruzie? Waar de een (de KWPN) de Gelderlander typeert als een 'type' paard, vindt de GPA toch echt dat het een heus ras is. En dat verschil in opvatting heeft geleid tot wat inmiddels een verbeten strijd mag heten.

Mathilde Brouwer: "Onze stelling is dat je bij het Gelders paard eigenlijk niet van een ras kunt spreken. Het is een paard dat een aantal kenmerken heeft. Het is veelzijdig, heeft een goede constitutie, is rustig, werkwillend en heeft een aantal bijzondere uiterlijkheden. Het heeft bijvoorbeeld een duidelijk front (opstaande hals) en een krachtige achterhand. Dat zijn kenmerken en kwaliteiten die ontstaan zijn door selectief te fokken. Maar daarbij is niet altijd een bloedlijn gevolgd. Door de jaren heen zijn de Gelderse paarden gekruist met vele andere soorten, naar gelang het gebruiksbehoefte van het paard veranderde. In die zin kun je dus niet meer spreken van het Gelders ras. Wij hebben het dus over een Gelders type."

En dat is vloeken in de kerk voor Jan Soeter: "Die houding van het stamboek zal snel leiden tot het uitsterven van het Gelders paard. Als je een paard alleen beoordeelt op de uiterlijkheden en karakter en geen rekening houdt met de afstamming, dan verkwansel je de genen. Uiteindelijk blijft er dan een paard over dat lijkt op de oorspronkelijke Gelderlander, maar een genenmix is. En daarvan hebben we al genoeg paarden."

De ruzie tussen het stamboek en de GPA'ers bereikte zelfs de Tweede Kamer. Die riep minister Verburg begin 2008 bij motie op zich in te spannen voor het behoud van het Gelders paard. Verburg gaf KWPN de opdracht met een toekomstvisie te komen. Die kwam er. Olie op het vuur. Het KWPN stelt namelijk dat het type paard leidend is. De bloedvoering dienend. Dat betekent dat veulens van Gelderse merries en niet-Gelderse vaders onder bepaalde voorwaarden in het stamboek als Gelders paard kunnen worden opgenomen.

Minister Verburg schreef begin december aan de Kamer: "Dit en het op handen zijnde overleg tussen betrokken partijen over de bloedlijnen en de discussie over 'ras' of 'type' geeft mij voldoende vertrouwen in de veiligstelling van de toekomst van het Gelders paard."

Waarmee de minister de bal terug legt bij de ruziënde partijen. Want dat op handen zijnde overleg moet dan gestuurd worden door de Stichting Zeldzame Huisdieren. Deze stichting heeft het Gelders paard uitgeroepen tot 'Dier van het jaar 2009'. SZH-voorzitter Geert Boink is ongerust, zo meldt hij op de site: "In de visie van de KWPN staat dat een kruising, die voldoet aan het type, als volle Gelderse wordt erkend. Volgens ons moet een Gelders paard minimaal 75 procent en het liefst 87,5 procent Gelders bloed hebben. Als je de lijn van het KWPN volgt kun je onder de vijftig procent komen en dan raak je teveel kwijt." Dat is precies wat de GPA ook vindt.

Het bestuur van de KWPN constateert dat door de jaren heen de beschuldigingen van de oprichters van de GPA aan het adres van het KWPN steeds ongenuanceerder en grimmiger van toon zijn geworden. "Terwijl ons beleid - anders dan de GPA suggereert - op democratische wijze via de regiovergadering en de Fokkerijraad Gelders Paard tot stand is gekomen en door een meerderheid van de leden wordt gedragen."

Kortom, de strijd om de status van het Gelderse paard - ras of type - duurt nog wel even voort. En dat terwijl het zelf zo'n braaf paard is.

Verwante artikelen:

[VN] Gelders paard is Ras van het Jaar 2009
[VN] Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard
[VN] Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard
[VN] Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard
[VN] Oproep om krachten te verenigen voor Gelders paard

Yootha

Re: "Het Gelderse paard is gewoon een absolute kanjer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:28

Cayenne schreef:
In Nederland lopen circa 500 merries rond en zijn twaalf hengsten beschikbaar.

Bij het IHW zijn ook een aantal Klassiek Gelderse hengsten te vinden. De komen nog bij de 12 hengsten van het KWPN

NatasjavE

Re: Fikse ruzie tot in Den Haag over een Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:05

Bij het IHW heb ik alleen nog zwarte tuigpaarden gezien. James Bont is de enige van dat stel waarvan ik denk ok..die zou ik eens willen bekijken.(maar dan moet hij eerst aan alle eisen van het KWPNvoldoen)

Ik denk overigens dat alles over dit onderwerp al is gezegt op Bokt en zie inmiddels de nieuwswaarde ook niet meer van. Het wordt toch weer een herhaling van zetten. Mag gerust naar overig nieuws.

Als de stichting zeldzame huisdieren nou eens met de grote fokkers uit de gelderse fokkerij eens om tafel zou gaan zitten (dus van Romviel, Hekkert, Peeters, van Lijssel, etc etc) ik denk dat daar meer uit zal komen dan dit bekvechten in de media.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:38

Haha oke het is alleen wel weer hetzelfde maargoed.
Zelf heb ik ook een gelderse merrie.
Maar bij het IWH vind ik persoonlijk dat er wel meer tuigpaarden tezien zijn alss het Gelderse en dan moeten ze ook nog eens aan kwpn voldoen achja dezelfde ruzie weer op de voorpagina Nagelbijten / Gniffelen

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:47

Het IHW heeft Klassieke Zwaarwarmbloeden, Klassieke Geldersen en Klassieke Tuigpaarden. Wij proberen de klassieke bloedlijnen in stand te houden. Daarnaast is ieder vrij om te fokken wat hij wil. Ik zeg ook niet dat het een beter is dan de ander, maar ik meld alleen even dat er nog wel meer dan 12 dekhengsten zijn. Die 12 dekhengsten zijn van het KWPN.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:49

O haha oke!Heel misschien dat we haar volgend haar dekken maarja dan liever wel met een echt typische gelder vind de meeste zoveel weghebben van het echt tuigpaard Nagelbijten / Gniffelen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:32

ik heb james bont een hele tijd in het echt mogen meemaken. een mooie gelderse hengst met veel kwaliteiten. onder het zadel een fijn te rijden paard. Mooie halshouding en een super bouw. Zijn beenwerk is ook super. Dat is het eigelijk het de enigste hengst die ik echt gaaf vind uit dit ras.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:47

Dancie schreef:
ik heb james bont een hele tijd in het echt mogen meemaken. een mooie gelderse hengst met veel kwaliteiten. onder het zadel een fijn te rijden paard. Mooie halshouding en een super bouw. Zijn beenwerk is ook super. Dat is het eigelijk het de enigste hengst die ik echt gaaf vind uit dit ras.

-- Het is geen ras. Het Gelderse paard is nog steeds ondergebracht bij het KWPN. Dat maakt het een type net als de meeste warmbloedpaarden..ook de Groningers--

Maar dat terzijde..Welke Gelderse Hengsten ken je nog meer? Want als je James bont leuk vind kan ik me niet anders voorstellen dan dat je Laurentz ook leuk vindt.

Ik vindt James Bont ook een leuk paard maar jah...helaas het is geen KWPNer.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:17

Wij hebben ook een Gelderse merrie, maar ik zou haar nooit bij een hengst van het IHW brengen. Die dieren zijn mij veel te klassiek.

Een hengst als Bon Vivant, die nu net is doorverwezen naar de 2e bezichtiging vind ik dan wel weer interessant! Mede omdat hij dan wellicht KWPn gekeurd gaat worden en voornamelijk vanwege zijn vrij vrije bloedvoering. Het is geen Koss of Parcivial. Onze merrie heeft mooi vrij bloed en dat zou ik dan graag zo willen houden Lachen Ben benieuwd wat de komende jaren brengen aan jonge Gelderse hengsten.

Eerlijk gezegd vind ik 4 jonge hengsten die aangeboden worden wel bedroevend weinig..

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:27

Wat een gezeik toch allemaal als mensen zich nu gewoon eens gaan bezighouden met waar het om gaat. Tegen de tijd dat ze uitgeruzied zijn is het Gelders Paard inderdaad uitgestorven. Er zou veel meer sportgericht gefokt kunnen worden daar begint het al. Er zijn genoeg ruiters die samen zouden willen werken met goede fokkers maar er heeft zich nog nooit een fokker enthousiast getoond om dit ook te willen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:17

Er is denk ik niet genoeg geld bij de Gelderse fokkers aanwezig om hun paarden uit te laten brengen in de sport. Of hoe wil je dat anders zien?

Op zich zou het een super plan zijn natuurlijk, maar goed, als je de fokkers niet zover krijgt, dan wordt het vanzelf lastig. Toch ken ik wel fokkers die bijvoorbeeld zelf hun paarden uitbrengen, of door hun dochters oid.

Naar mijn mening hebben nog teveel wedstrijdruiters een zeer negatief beeld bij de naam Gelders paard. De meesten trekken nog net niet letterlijk hun neus op. Dat is eigenlijk heel erg jammer en meteen ook een groot probleem als je het mij vraagt. In principe is er vraag naar brave paarden die wel hun best willen doen en goed kunnen lopen. Nu moet "men" er alleen nog van overtuigd raken dat het heel prima met een Gelderse kan.

Is er geen groepje fanatieke wedstrijdruiters die een soort "demo" willen fabriceren? Kunnen ze mooi langs grote concoursen en evenementen om te laten zien hoe geweldig die Geldersen zijn Haha!

Als ik niet helemaal in het uiterste noorden van Nederland zou wonen, dan deed ik meteen mee!!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:52

Het Gelderse paard waar de GPA voor pleit, dus het ouderwetse type, is toch niet meer het type paard wat men op wedstrijden willen zien?
Zelf vind ik een luxere Gelderse...dus gekruist met een Cabochon of een jonge Parzival al interessanter. En daar gaat het toch ook om? Dat er mensen deze paarden wil afnemen en gebruiken?
Mischien moet de GPA ook denken wat de 'markt' wil. En daarbij kunnen de fokkers die het willen gewoon een 100% gelderse blijven fokken, deze worden gewoon onder het type Gelders paard ingeschreven bij het KWPN. Ik vraag me af hoeveel fokkers er nu precies zijn die 100% zuivere Geldersen willen blijven fokken.

Een ras of type...wat maakt het uit. Volg gewoon je eigen ideeen Sigaar .
Ach waarschijnlijk denk ik ook wel te makkelijk...

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:46

Een demo met alleen gelderse paarden ik hou me aanbevolen hahaha. Erg leuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:48

Een vriendin van mij had al het idee om een Gelderse trein, in navolging van de Cabochon trein, te organiseren. Haha!

Een andere vriendin van mij opperde al, toch wel een beetje in lijn wat Insider zegt, om Gelderse fokkers en ruiters meer bij elkaar te brengen. Dat hoeven niet perse topruiters te zijn. Nee damens en heren zoals ik. Die leuk wedstrijden willen rijden op een leuk braaf paard. Zoals ik voor Ria Hekkert een merrie heb gereden. Ik heb dat paard gewoon 3 jaar geleent. Ik hoefde daar niet voor te betalen en zij mij niet. Ik had een goed paard om te rijden en zij had een sportmerrie. Veel Gelderse fokkers hebben niet de contacten die zij heeft en de paarden worden niet uitgebracht. En ook niet verkocht.

Op dit moment weten veel mensen niet dat Gelderse paarden zeer geschikt zijn om wedstrijden te rijden. Ook diegene zonder Parcival/Koss of Cabochonbloed. En het is ook zo dat veel wedstrijdruiters hun neus ophalen voor een Gelders paard. Als wedstrijdruiters meer met Gelderse paarden in contactkomen zien ze vanzelf dat het geen tuigpaarden zijn. Maar juist hele mooie dressuur- spring- en menpaarden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:41

Mischien moet de GPA ook denken wat de 'markt' wil.--> dit zegt pajidin, zij heeft liever een luxere gelder, zoals cabochon of een jonge parzival. Die komen er bij mij juist absoluut niet in. Het lijkt me dus dat er ook duidelijk twee groepen gebruikers zijn, of naja drie, als je de mensen meerekent die het niks uitmaakt hihi, mensen die voor het 'luxere type gelders' gaan, en mensen die denken aan de echte 'basispaarden',met zo min mogelijk veredelingsbloed (alhoewel die ook almaar schaarser worden) Dus waarom hier geen scheiding in maken?? Mij lijkt dat het kwpn eens moet beginnen met het ophouden van het plaatsen van paarden zonder of met iets gelderse bloedvoering in de stamboeken, alleen maar op grond van :, ja maarhij staat mooi in het gelders type. echt dikke onzin, aan mijn geldersen kun je aan het karakter merken dat het geldersen zijn, de rust een de ontspanning die er vanuit gaat, ook bij de jonge paarden. met het fokken van een type, fok je op een bepaalt type paard, niet een paard met een bepaald karakter. Mijn mening is dat gelderse paarden zich vooral ook kenmerken door hun karakter, dit fok je niet mee met type.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:45

oh en trouwens ik denk dat het ook niet verkeerd is als het kwpn ook eens veulens van ihw hengsten toelaten in het stamboek (met kwpn gelder moeder), wel erg raar dat voor het kwpn alleen de door hun zelf uitgezochte hengsten geod genoeg zijn.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:57

toch wel knap dat het hier op vrijdag vermeld wordt, terwijl het op zaterdag pas in de stentor staat, hahahah

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:49

Bernoe schreef:
oh en trouwens ik denk dat het ook niet verkeerd is als het kwpn ook eens veulens van ihw hengsten toelaten in het stamboek (met kwpn gelder moeder), wel erg raar dat voor het kwpn alleen de door hun zelf uitgezochte hengsten geod genoeg zijn.

Vindt ik absoluut niet! Die hengsten voldoen absoluut niet, zijn vaak bij het KWPN afgewezen om uiteenlopende redenen. Dan ga je daar toch geen nakomeling van accepteren voor het stamboek???...nee hoor die krijgen gewoon reg b.

Het KWPN is niet ideaal(dat is al eerder gezegt) maar ze hebben wel hoge kwaliteitseisen...en die moeten er blijven.

Er moet meer stimulans komen om Gelderse hengsten aan te bieden op de hengsten keuring.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:51

Arvanti_haf schreef:
toch wel knap dat het hier op vrijdag vermeld wordt, terwijl het op zaterdag pas in de stentor staat, hahahah

We're faster than lightning Cool

De ruzie rondom het Gelders paard lijkt idd een neverending story te worden.
Hopelijk eindigt het met iets goeds voor het ras.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:02

NatasjavE schreef:
Bernoe schreef:

Vindt ik absoluut niet! Die hengsten voldoen absoluut niet, zijn vaak bij het KWPN afgewezen om uiteenlopende redenen. Dan ga je daar toch geen nakomeling van accepteren voor het stamboek???...nee hoor die krijgen gewoon reg b.

Het KWPN is niet ideaal(dat is al eerder gezegt) maar ze hebben wel hoge kwaliteitseisen...en die moeten er blijven.

Er moet meer stimulans komen om Gelderse hengsten aan te bieden op de hengsten keuring.

En dat is dezelfde status als een veulen van de hengst van de buurman.

Natasja misschien voldeden ze niet voor het KWPN, maar voor een ander stamboek kunnen ze wel voldoen. Sommige hengsten zijn eruit gegaan omdat ze te klassiek waren. Die zijn bij ons van harte welkom.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:03

Welke is er dan uit gegaan omdat hij te klassiek was?

@ Cayenne: Het is ook een never ending story. Over 10 jaar ook nog. Ik hoop alleen dat er wat gaat gebeuren opdat er meer bloedspreiding komt.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:49

Natasja ik ga geen namen noemen. Dat vind ik niet netjes, maar ik heb het meerdere keren gehoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:29

Yootha schreef:
Natasja ik ga geen namen noemen. Dat vind ik niet netjes, maar ik heb het meerdere keren gehoord.

Via PB?

Kijk ik heb verschillende van die hengsten ook al eens gezien. En Toevallig (bv) is echt niet blijven staan vanwege zijn type. Hij heeft een ongewenste bewegingsvorm die niet eens aan een Gelders paard doet denken maar eerder aan een Hackney.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 03:18

NatasjavE schreef:
Ik vindt James Bont ook een leuk paard maar jah...helaas het is geen KWPNer.

James is wel degelijk een KWPNner, hij is alleen niet bij het KWPN goedgekeurd...
Je moet wel weten waar je over praat....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 03:44

Natuurlijk bedoel ik dat Billy. Geloof me ik weet waarover ik praat. Hij is van oorsprong een KWPNer maar nu gekeurd voor een ander stamboek. Het KWPN zegt tegen Burggraaf ook KWPN hengst..maar dat klopt natuurlijk ook niet. James Bont is een IHW hengst.