Gratis vaccinatie voor afgedankte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gratis vaccinatie voor afgedankte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:15

www.dehoefslag.nl

Nederlandse diergeneesmiddelenproducent Intervet heeft in Amerika samen met American Association of Equine Practitioners (AAEP) een campagne voor afgedankte paarden opgezet.

Het aantal paarden dat als afdankertje in opvangcentra terecht komt groeit nog altijd. Het doel van de campagne is het herplaatsen van deze paarden door ze, gratis en voor niets, te laten inenten. Dit laatste maakt Intervet mogelijk. Dierenartsen die zijn aangesloten bij de AAEP, een soort non profit-organisatie voor dierenartsen, ontvangen de gratis vaccinaties en verlagen zo de (financiële) drempel voor nieuwe paardeneigenaren. Dat maakt herplaatsing van de dieren makkelijker.

kaatje77

Re: Gratis vaccinatie voor afgedankte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:26

Krijg hier wel een raar smaakje bij.
Nieuwe eigenaar heeft geen 25 euro voor een inenting, maar kan wel een tehuis bieden?
En de kosten van onderhoud en voer dan, hebben ze daar wel aan gedacht?
En nog erger, als het dier medicatie nodig heeft, wie betaalt dat dan? Verward

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:28

Tja, zou dat nu echt helpen??
En als zo'n paard nu eens ziek wordt?? Als iemand al geen vaccinatie kan betalen, moet diegene ook zeker geen paard opvangen...

Ik zie dat een eerdere reactie hetzelfde zegt....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:29

Inderdaad kaatje, dat dacht ik ook. Wel een paard kunnen nemen maar niet onderhouden. Beetje appart, vaccinaties zijn nou niet echt de kosten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:30

Ik vind het ook een beetje vreemd dat dit drempelverlagend zou zijn.
Een paard moet toch ieder jaar zijn entingen hebben..........dus volgend jaar moeten de nieuwe eigenaren die toch ook gewoon betalen. Net of er op een jaar onderhoud (kunnen ze dat dan wel betalen????) geen bedrag voor entingen bij kan.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:33

jah er komt toch ook meer bij kijken als alleen die entingen ( smid enz). Zo ben je misschien sneller geneigd eentje te adopteren om ze dan terug weg te moeten doen omdat het toch meer kost als gedacht. Ze zouden beter de mensen informatie geven over de kosten van het houden van zo een paard als ze deze adopteren

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:52

Mss helpt het ook wel omdat de nieuwe eigenaar dan niet een on-geënt paard op stal krijgt, maar dat de paarden ter plekke al eerst geënt worden?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:55

Dat denk ik dus ook.. net zoals hier in het asiel met castratie enz. Alleen in dit geval gratis zodat er geen ziektes worden opgelopen op een nieuwe stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:55

Goed initiatief, maar als je al een inenting niet kan betalen voor een gratis afgedankt paard, hoe kunnen ze de dieren dan gezond voeden en huisvesten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:56

........ en misschien is het (verkapt) ook wel een excuus om met nieuwe entingen/middelen te experimenteren op die 'afgedankte' paarden..of ben ik dan té paranoïde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:57

Nou nee, dat ben je dus niet, ik denk dat het zo zit. Wordt ook in de 3e wereld gedaan, onze afgedankte medicijnen worden daar gedumpt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:58

Dat bedoel ik maar!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:26

Ik denk niet dat dat kan, de paarden moeten toch volgens de regels beschermd zijn tegen de ziektes met erkende entstoffen als ze daarna gewoon bij een eigenaar op stal komen te lopen?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:28

Ik denk dat jullie de context van het bericht niet helemaal goed opvatten.
De dieren worden namelijk gevaccineerd om ze, nadat ze afgedankt en verwaarsloosd zijn geweest, er weer bovenop te helpen. Op die manier hoeft de toekomstige eigenaar die kosten niet te dragen. Dan werkt het zeker drempelverlagend. Het gaat hier immers niet per definitie om een jaarlijks terugkerende tetanus of influenza-enting, maar bijvoorbeeld antibiotica of ontstekingsremmers.
Nergens wordt gesproken over een jaarlijks terugkerende enting Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:32

Jannepauli schreef:
........ en misschien is het (verkapt) ook wel een excuus om met nieuwe entingen/middelen te experimenteren op die 'afgedankte' paarden..of ben ik dan té paranoïde?

Hèhè, nog iemand die wakker is Sigaar

Al die mooie praatjes van de farmaceuten, die hebben zo hun eigen agenda.
En daarin staat beslist niet het welzijn van ons of onze dieren. Winst maken is het 1e punt op de agenda en als er al meerdere punten opstaan is dat slechts om het 1e punt waar te kunnen maken.
Farmaceuten hebben een slechte reputatie gekregen de laatste jaren en proberen alles om weer in een goed daglicht te komen.
Het trieste is dat 95% van de mensen daar intrapt. Slechts een enkele, maar goddank steeds grotere groep wordt wakker en ziet hoe het echt in elkaar zit.

Hier wordt al jaren niets meer geënt. Als mensen eens wat kritischer zouden zijn en onderzoek zouden plegen wat tegenwoordig heel simpel te doen is via internet, zouden ze wijzer zijn en niet de kletspraatjes van farmaceuten geloven.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:44

Ik vind het persoonlijk geen slecht idee, en het is vorm van reclame en promotie van hun eigen middelen, en de paarden zijn ermee geholpen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:03

Denk niet zozeer dat het over het niet kunnen betalen maar om het idee dat je ervoor moet betalen.

Je wil een afgedankt dier opvangen super idee alleen het idee dat je dan nog even een berg geld moet neerleggen is een beetje lastig qua idee. Als ik dan mag kiezen koop ik voor dat geld liever een 100% gezond zonder naar verleden paard.

Als ik zo'n kostbaar misschien half onbruikbaar dier zou opvangen hem gratis of een klein bedrag willen betalen maar niet bv 500 euro en dan nog eens de enting en hoefsmid en alles wat ze dus wel moeten betalen.

Ik denk als jullie Animal Planet kijken dat er dan al meer duidelijk wordt voor de meeste. De meeste betalen het wel maar vinden het idee een beetje krom.

Ik denk dus dat het voor een aantal qua idee drempel verlangend is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:06

ranna schreef:
Hier wordt al jaren niets meer geënt. Als mensen eens wat kritischer zouden zijn en onderzoek zouden plegen wat tegenwoordig heel simpel te doen is via internet, zouden ze wijzer zijn en niet de kletspraatjes van farmaceuten geloven.

Wil jij zeggen dat jij niet meedoet aan de jaarlijkse enting?.

Vele die ik ken enting uit paniek 2x per jaar en dan nog eens extra voor droes en de gehel ratteplan.

Ik ent het standaard verplichte voor de wedstrijden meer niet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:27

Simba_ schreef:
Ik denk dat jullie de context van het bericht niet helemaal goed opvatten.
De dieren worden namelijk gevaccineerd om ze, nadat ze afgedankt en verwaarsloosd zijn geweest, er weer bovenop te helpen. Op die manier hoeft de toekomstige eigenaar die kosten niet te dragen. Dan werkt het zeker drempelverlagend. Het gaat hier immers niet per definitie om een jaarlijks terugkerende tetanus of influenza-enting, maar bijvoorbeeld antibiotica of ontstekingsremmers.
Nergens wordt gesproken over een jaarlijks terugkerende enting Knipoog

Het doel van de campagne is het herplaatsen van deze paarden door ze, gratis en voor niets, te laten inenten. Gratis vaccinatie voor afgedankte paarden.

Als jij jouw DA belt en zegt dat je je paard wilt laten inenten, vraagt hij dan of hij antbiotica of ontstekingsremmers moet meebrengen? Nee, hij zal vragen of het om influenza/tetanus of rhino gaat. Vaccinatie gaat per definitie over preventief enten:

"Een vaccin is een middel dat bij een persoon (of dier) een immuunrespons opwekt zonder hem ziek te maken, hierdoor is de gevaccineerde beter bestand tegen de ziekteverwekker"
(wikipedia)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-12-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:30

ranna schreef:

Dan doe je wrs ook niet mee aan evenementen? Als je naar wedstrijd of keuring wilt zal het tegenwoordig toch echt gedaan moeten zijn, dat staat gewoon in de regels.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:12

In california hebben ze al inslaap "clinics", waar je voor heel goedkoop ter plekke je paard kan laten inslapen, is dit nog aardig toch?!!!!!!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:27

Prisca schreef:
ranna schreef:

Wil jij zeggen dat jij niet meedoet aan de jaarlijkse enting?.

Vele die ik ken enting uit paniek 2x per jaar en dan nog eens extra voor droes en de gehel ratteplan.

Ik ent het standaard verplichte voor de wedstrijden meer niet.

Ik ent idd niets, geen hond, kat, kip, eend, paard helemaal niets, nakkes, nada.
Er zit zoveel rotzooi in entingen, waarvan zelfs DA'en hun licht niet over hebben opgestoken (!), dat ik een aantal jaren terug ben gestopt met die waanzin. Ik hou mijn dieren liever gezond.
Ik doe niet meer aan wedstrijden e.d. en dat is één van de redenen daarvan.
Het grootste gros van de mensheid denkt dat entingen heiligmakend zijn, dat dieren de ziekte waarvoor ze geënt zijn niet meer kunnen krijgen bladiebladiebla. Niets is minder waar.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:39

ranna: Jij vindt een enting dus gewoon onnodig?
En kinderen, zou je/heb je die wel laten enten? Zou je dan ook geen spuiten halen als je naar het buitenland zou gaan?
(ken eigenlijk niemand die er zo stellig tegen is)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:47

Als je het mij vraagt klinkt het meer als een publiciteitsstunt. Nu heeft iedereen weer eens van Intervet gehoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:13

ranna schreef:
Ik ent idd niets, geen hond, kat, kip, eend, paard helemaal niets, nakkes, nada.
Er zit zoveel rotzooi in entingen, waarvan zelfs DA'en hun licht niet over hebben opgestoken (!), dat ik een aantal jaren terug ben gestopt met die waanzin. Ik hou mijn dieren liever gezond.
Ik doe niet meer aan wedstrijden e.d. en dat is één van de redenen daarvan.
Het grootste gros van de mensheid denkt dat entingen heiligmakend zijn, dat dieren de ziekte waarvoor ze geënt zijn niet meer kunnen krijgen bladiebladiebla. Niets is minder waar.

Entingen zijn niet heiligmakend. Bij een aantal vaccinaties kun je je afvragen of het doel de middelen heiligt. Maar ik vind een influenza enting een absolute noodzakelijkheid. Kijk maar naar wat er gebeurt is in Australie.. Een ernstige uitbraak(daar worden de paarden niet standaard geent.)

En vergeet niet dat je je paard nu ook de tetanus injectie onthoudt..zo mogelijk nog ernstiger dan niet enten tegen influenza. Google maar eens op plaatjes van een paard met tetanus. Ook in NL gaan daar ieder jaar nog paarden onnodig aan doodt

DA's weten wel degelijk wat er allemaal in zo'n enting zit. Dat staat nl allemaal gewoon op het etiket. En met de meeste(influenza)vaccins wordt al behoorlijk lang gewerkt en weet men doorgaans precies wat men kan verwachten, wat de bijwerkingen en risico's zijn.
Maar weet jij ook wat erin zit? je noemt het allemaal rotzooi wat erin zit,dus blijkbaar heb jij een lijstje met wat erin zit wat de DA niet weet.

Jij hebt blijkbaar al jaren geluk gehad.....