Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 09:17

www.boerenvee.nl

Naar verwachting krijgt de nieuwe regeling Identificatie & Registratie (I&R) voor paarden in februari het fiat van de Productschap Vee, Vlees en Eieren (PVE).

Bij de nieuwe I&R-regeling hoort een nieuw paspoort. Dit wordt vanaf juni 2009 ingevoerd. Oude paspoorten blijven geldig maar moeten worden voorzien van een officieel inlegvel voor medicijnregistratie. Naar schatting gaat het daarbij om rond de 70.000 stuks.

Chipsweigeraars krijgen het koud branden als alternatief voorgeschoteld. Voor de invoering van de nieuwe regeling wordt een communicatieplan gemaakt.

_Mel

Re: Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:22

En dat moeten we zelf gaan betalen zeker?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:24

Dat zal inderdaad wel weer een ´leuk´ bedrag worden om te betalen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:29

Paarden die al een DNA profiel hebben hoeven toch niet alsnog gebrand te worden???? Lekker alternatief, not!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:33

begrijp ik nou dat het of chippen of koud branden is?
Nu heeft die van mij al een chip, maar ik snap de logica niet zo...
en hoe kom je aan dat inlegvel van de medicijnregistratie? Die krijg je bij de da ofzo?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:35

sorry hoor ik ga hier dus echt niet aan meedoen.

Niemand die mij daar toe kan verplichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:46

En als je een aantekening in je huidige paspoort hebt dat je paard na de dood niet naar de slacht gaat?
Die aantekening is oa om vrij te zijn van medicijnregistratie. Lijkt het mij onlogisch dat je dan ook een inlegvel voor medicijnregistratie (verplicht) moet aanschaffen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:47

Jeetje wie heeft dat nu weer verzonnen. Ze blijven aan de gang. Krijg er wat van. Ik hoop dat het in ieder geval een fatsoenlijk inlegvel wordt. Toen mijn paspoort vol was met inentingen, kreeg ik een nieuw paspoort me de oude vellen uit het oude paspoort geknipt los erbij. Geen porum en makkelijk te verliezen. Tja, we zullen wel weer moeten. Neem aan dat het regelgeving is waar je dus niet omheen kunt al zou je willen. Huilen

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:53

KOUD BRANDEN ??? Brandmerken (met een heet ijzer dus) is al jarenlang verboden, zogenaamd vanwege dierwelzijn. En nu mag koudbranden wel voor identificatie?? Alsof dat geen "brandwond" kan opleveren!!

't Wordt werkelijk steeds gekker. Die ambtenaren doen maar wat. Ze hebben werkelijk geen idee hoe een paard er van dichtbij uitziet.... Koe

Die godspe dat brandmerken in Nederland verboden moest worden, had ook al te maken met een v e r t a a l f o u t van de originele EU-tekst (zelf gehoord uit de mond van de betrokken EU-functionaris in Brussel!). De originele (Engelse) tekst van die EU-verordening bedoelde eigenlijk blisteren. Een Nederlandse ambtenaar vertaalde dat - niet gehinderd door enige praktijkkennis- door "brandmerken". (Zou dat diezelfde ambtenaar geweest zijn, die onze paarden eigenlijk van gele oorbellen wilde voorzien??)

Zelfs paarden die in het buitenland voorzien waren van (identificatie-)brandmerken mochten in de eerste instantie niet eens meer aan wedstrijden en openbare activiteiten meedoen! Dit is gelukkig teruggedraaid, want zelfs hele grote staatsstoeterijen in andere EU-landen branden al eeuwenlang. En die paarden waren in puriteins Nederland dan plotseling niet meer welkom. (Doei PRE's, Lusitano's, Lipizzaners, Shagya's, etc.etc....) Zover is het gelukkig nooit gekomen, maar toch....

Wanneer brandmerken professioneel gebeurt, is er voor het paard geen vuiltje aan de lucht.

En nu dus, van overheidswege...... KOUDBRANDEN. Wanneer dat -net zoals brandmerken- niet professioneel gebeurt, kan dit vreselijke huidverminkingen opleveren....

Snappen jullie het nog??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:55

koud branden is net zo pijnlijk als warm branden.

In feite bevries je de huid zodanig, dat er dus littekens ontstaan wat wij dus brandmerk noemen.

Ik weet een ding zeker, hier ga ik niet aan mee doen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:00

Favory12 schreef:
KOUD BRANDEN ??? Brandmerken (met een heet ijzer dus) is al jarenlang verboden, zogenaamd vanwege dierwelzijn. En nu mag koudbranden wel voor identificatie?? Alsof dat geen "brandwond" kan opleveren!!

Koud branden gebeurd met stikstof, niet met een heet ijzer.
Je krijgt dus eigenlijk een bevriezing. Zeker niet minder pijnlijk....

Ik heb mijn paard DNA geregistreerd en ga er zeker geen stikstof tegenaan gooien Boos!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:04

Zal wel weer typisch Nederlands zijn toch?????????????

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:05

Die medicijnregistratie; daar kan ik inkomen en dat hoeft op zich geen vermogens te kosten lijkt mij. Dat alternatief voor chippen vindt ik ronduit belachelijk ook vanwege de eerder genoemde redenen. Bureaucratische ideeën, bedacht door mensen achter een bureautje in een kantoortje op 12 hoog midden in de randstad wellicht... ZUCHT. Ik snap niet waarom ze niet afstappen van die onzin en gewoon van alle paarden in Nederland een DNA databank aanmaken. Dàt is van deze tijd; komen ze met vriesmerken aanzetten... Niet te geloven.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:07

Mensen, voordat iedereen gaat lopen gillen.

Paarden die volgens de nu geldende regels zijn geïdentificeerd hoeven niet gemerkt te worden.

Het wordt idd een keuze tussen koudmerken (+ nog steeds DNA) of chip.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 17-12-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:10

Sorry, ik vind het brandmerk bij koud branden echt geen gezicht, en ga dat dan ook bij eventuele paarden die ik niet ga laten chippen ook niet laten doorvoeren.
Het is DNA, of gewoon niet. Maar ik laat me niet dwingen tot het plaatsen van een chip, en het alternatief koud branden is voor mij niet bespreekbaar.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:12

Lante schreef:
Die medicijnregistratie; daar kan ik inkomen en dat hoeft op zich geen vermogens te kosten lijkt mij. Dat alternatief voor chippen vindt ik ronduit belachelijk ook vanwege de eerder genoemde redenen. Bureaucratische ideeën, bedacht door mensen achter een bureautje in een kantoortje op 12 hoog midden in de randstad wellicht... ZUCHT. Ik snap niet waarom ze niet afstappen van die onzin en gewoon van alle paarden in Nederland een DNA databank aanmaken. Dàt is van deze tijd; komen ze met vriesmerken aanzetten... Niet te geloven.

Aangezien DNA niet direct te ontcijferen is vindt 'men' dit geen optie.
De nieuwe EU regeling die per juli 2009 ingaat verplicht bij alternatieve kenmerken een uiterlijk kenmerk.
Aangezien NL het branden eenzijdig heeft verboden maar men toch een alternatief aan wilde kunnen bieden is gekozen voor koudmerken.
Onderzoek wijst uit dat paarden minder reageren op koudbranden dan op warm branden maar eerlijk is eerlijk, ik vind beide methodes best zolang ik geen spier van mijn paard hoef te mollesteren door er een chip in te drukken.

Het koudmerk is niets anders dan een signaal dat het betreffende paard geïdentificeerd is. Daarnaast moet men DNA laten bepalen zoals nu ook het geval is.

Het l*llige is echter dat zowiezo het KWPN en ik vermoed ook andere stamboeken nu ook al DNA vastleggen. Waarom het dan dubbel zou moeten is mij een raadsel maar dat geld voor meer bedachte regeltjes.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 17-12-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:13

Wat raar, dus er lopen straks paarden met en zonder brandmerk rond, lekker duidelijk en lekker fraudegevoelig weer.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:19

we zullen het eens afwachten wat het word, maar het is wel weer lkkrnederlands. Maar voor mij is brandmerken geen optie. Dan moet het maar weer eens veel geld kosten net als bij de rest van al die k*t regeltjes

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:22

Cassidy schreef:
Sorry, ik vind het brandmerk bij koud branden echt geen gezicht, en ga dat dan ook bij eventuele paarden die ik niet ga laten chippen ook niet laten doorvoeren.
Het is DNA, of gewoon niet. Maar ik laat me niet dwingen tot het plaatsen van een chip, en het alternatief koud branden is voor mij niet bespreekbaar.

Ik ga hier volledig in mee!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:23

ranna schreef:
Aangezien DNA niet direct te ontcijferen is vindt 'men' dit geen optie.
De nieuwe EU regeling die per juli 2009 ingaat verplicht bij alternatieve kenmerken een uiterlijk kenmerk.
Aangezien NL het branden eenzijdig heeft verboden maar men toch een alternatief aan wilde kunnen bieden is gekozen voor koudmerken.

Als dit echt het geval is dan doe ik ze een rechtzaak aan en vele met mij denk ik!
Ik heb meer kosten moeten maken om mijn paard DNA geregistreerd te krijgen en dan is dat nu ineens ongeldig?

Zie je Salinero al gaan met een mooi wit nummer in zijn hals Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:24

Het hele identificatiesysteem deugt gewoon niet.

Mijn ene paard heeft 4 brandmerken, maar moest tóch geDNA't worden (ben tegen chippen), terwijl in EU-verband duidelijk omschreven is dat een paard met 2 duidelijke kenmerken niet gechipped hoeft te worden.
Mijn andere paard is qua aftekening zo uniek, daar lopen er echt geen 2 van rond, maar moest óók toch geDNA't worden.
En nu weer een verplicht inlegvel...

Duidelijk dat het hele systeem idd is ontworpen om ons geld af te troggelen.

What's next....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:25

Als ik het zo lees dan gaat het om nieuwe DNA registraties en niet om de reeds bestaande Verward

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:26

ja stel je voor dat slagers echt geinteresseerd raken in oude brok gevoerde paarden ..
dat vlees blijkt alles behalve lekker te zijn
kunnen we niet gewoon een regeling aan nemen dat paarden
onder huisdieren vallen , dat doen ze nu gedeeltelijk ook al , maar dan zoals katten bv
en gewoon helemaal niet in de voedsel keten mogen komen ?
lijkt me de allersimpelste regeling Haha!

dakhazen mogen hier in nl immers ook niet op het menu staan Bloos

al vind ik wel dat de keuze voor de kogel ipv inslapen moet blijven bestaan

maar nee dat is veel te gemakkelijk gedacht uiteraard ..
waarschijnlijk zal het uiteindelijk zoiets worden .._>

uiteindelijk krijgen dadelijk alle paarden een brandmerk
waaraan je aan de buitenkant kan zien of er een chip in zit of
dat er dna registratie is ..
en uiteraard alles 3 dubbel
want samen werking tussen de verschillende stamboeken en
pve zal wel ondenkbaar blijven ...

een C voor chip een D voor dna en een X voor geen slachtvlees
al dan niet gezet door de C of D

toppie .. gaat lekker zo OK dan!

not Boos!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:49

....en het is nog niet eens 1 april....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:06

Waarom niet gewoon allemaal weer warm bandmerken.
Stelt niks voor.