Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 06:47

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Marajj tijdens het Wereldkampioenschap voor Arabische paarden in 2007
Foto door bokker Marcelius

Eigenaren met verwante paarden worden sterk geadviseerd hun dier te laten testen.

Een vooraanstaande fokkerij van Arabische paarden in de Verenigde Arabische Emiraten heeft publiekelijk laten weten dat een van hun eigen hengsten een drager is van de ziekte Cerebellar Abiotrophy (CA). De Albidayer Stud liet in een verklaring weten dat de Arabische hengst en Wereldkampioen Marajj
(Marwan Al Shaqab x RGA Khouress) een drager is van deze erfelijke neurologische ziekte. Voor het vaststellen van de ziekte is sindskort een DNA test beschikbaar.

Het cerebellum is het gedeelte van de hersenen wat de controle en de coordinatie van de bewegingen van het paard reguleert. Bij deze aandoening volgroeien de cellen in het cerebellum voor de geboorte van het veulen, maar verslechteren vroegtijdig na de geboorte wat klinische tekenen geeft van slechte coordinatie, gecombineerd met gebrek aan balans.
De Prukinje cellen in het cerebellum zijn hierbij primair betrokken; cellen in andere delen van de hersenen kunnen echter ook aangetast zijn.

"We besloten Marajj te testen omdat een van zijn veulens tekenen van deze ziekte vertoonde," aldus Dawn Martin, fokkerijmanager van de stoeterij. "Het veulen bleek de gevreesde ziekte inderdaad te hebben. Onderzoek wees uit dat Marajj een drager is. Het besluit om het resultaat openbaar te maken was geen moeilijke beslissing. We hopen dat we kunnen helpen bij het onderzoek naar CA."

Merrie-eigenaren die van plan zijn om te dekken bij een bekende drager van deze ziekte, worden sterk geadviseerd hun merries te laten testen. Dragers welke worden gedekt door andere dragers hebben 25% kans op een veulen welke lijdt aan deze ziekte.

Er is geen behandeling voor deze ziekte en de paarden moeten meestal worden afgemaakt.

Lisa Goodwin-Campiglio is een fokker van Arabische paarden voor meer dan 48 jaar en heeft al vijf veulens met deze ziekte gehad. Ze ziet het nu als haar taak om mensen te informeren over de gevaren van deze ziekte.

"Nu dat een Wereldkampioen deze ziekte met zich mee draagt en de situatie goed in de media komt, hoop ik dat er meer merrie- en hengsteneigenaren hun dieren zullen laten tegen op CA," aldus Lisa.

Een universiteit in Californie doet op dit moment groot onderzoek naar deze ziekte. Het lab heeft nu in 5 jaar tijd al 20 veulens met deze ziekte voorbij zien komen. De wetenschappers verzamelden data van meer dan 250 paarden welke familie waren van deze veulens met CA.
Ruim 30% van de 250 dieren bleken dragers van de ziekte.

Klik hier voor een filmpje van Marajj.

Lynn_Nikita

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:22

wat goed dat ze het naar buiten brengt, alleen jammer dat hij niet teruggetrokken word uit de fokkerij. 25% kans is best veel en al die onderzoeken om het te testen,,, brr

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:35

Als je het weet kun je als fokker zelf kiezen of je hem als hengst gebruikt of niet. Kan me best voorstellen dat ze een hengst die WK is/was niet meteen terugtrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:40

Goede zaak dat ze dit bekend hebben gemaakt! Ja Terugtrekken is niet nodig, zolang de hengst geen merries dekt die ook drager zijn, is er niets aan de hand! Met een simpele test is t vast te stellen. Ik hoop dat de eigenaren van deze hengst het verplicht gaan stellen dat merrie-eigenaren hun dier laten testen en anders geen dekking, op die manier voorkom je een hoop ellende! Ja

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:44

Ik ben van mening dat je de hengst zou moeten uitsluiten van de fokkerij, hoe mooi hij ook is. Hij geeft het gen en geeft het door, misschien nonactief, maar als 50% van zijn veulens het gen meeneemt... en 50% van hun veulens en je hebt ook al andere paarden met het gen... houd je dan nog paarden over zonder het gen?
Met gevolg; een rasziekte.

Jammer maar helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:44

Super dat ze het bekend hebben gemaakt! (denk dat ze anders ook schadeclaim kunnen krijgen, verborgen gebreken?)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 08:45

Hoe zit het dan met de ouders van Marajj vraag ik me af.
(Zijn vader bijv staat ter dekking voor 60.000 dollar Wow! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:46

Cayenne schreef:
Hoe zit het dan met de ouders van Marajj vraag ik me af.
(Zijn vader bijv staat ter dekking voor 60.000 dollar Wow! )

Goede vraag!! Denk dat die ook getest gaan worden nu?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:55

Marwan Al Shaqab is getest en vrij van CA.
Leuk detail is dat Marwan Al Shaqab dit weekend wereld kampioen senioren is geworden in Parijs en zijn kinderen/kleinkinderen hebben geloof ik alle titels in het junior kampioenschap gewonnen.

Onderstaand schrijven is afkomstig van het SE forum.
Citaat:
Prior to making the announcement about Marajj being a CA carrier I notified the owners of both the sire and the dam in order for them to be able to get a jump on testing them because I knew this could create a lot of speculaton and innuendo and questions without people waiting for results.

The results on Marwan Al Shaqab were received the other day. I saw them myself.

MARWAN AL SHAQAB IS NEGATIVE for CA.

Although it should be up to Al Shaqab to release these results, as they may not go on these forums I'm sure they wouldn't have a problem with me saying this. They were busy with the World Championship show, and I am sure you will see this posted on the Marwan or MB website shortly. They have nothing to hide and have been just as concerned, although I'm sure with the number of foals bred they would have heard something about this before if he'd been a carrier of CA

This does not mean there are not more CA carriers by Marwan because it takes two, and so far I'm sure not many people have tested their mares.

Best regards,
Dawn Martin
Albidayer Stud
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 16-12-08 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:57

manishdra schreef:
Ik ben van mening dat je de hengst zou moeten uitsluiten van de fokkerij, hoe mooi hij ook is. Hij geeft het gen en geeft het door, misschien nonactief, maar als 50% van zijn veulens het gen meeneemt... en 50% van hun veulens en je hebt ook al andere paarden met het gen... houd je dan nog paarden over zonder het gen?
Met gevolg; een rasziekte.

Jammer maar helaas...

Als ik het goed begrepen heb, wordt het niet doorgegeven als een merrie GEEN drager is.
Dus er moeten 2 dragers zijn om het door te kunnen geven.
Als er een merrie is die geen drager is en wordt gedekt door een drager, heb je 0% kans op deze ziekte bij het veulen.

Correct me if I'm wrong!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:03

Ik vind het erg netjes dat ze het bekend hebben gemaakt! Lachen
Toch jammer voor ze, ze zullen er niet meer op gaan fokken zo.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:04

Vind het een goede zaak dat ze het naar buiten hebben gebracht. Terug trekken uit de fokkerij lijkt mij niet nodig, het zou mij niet tegenhouden om een veulen van deze hengst te fokken, mits mijn merries geen drager zijn. Kwestie van testen en je weet het, is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de merrie.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:05

Begrijpelijk dat ze hem niet uit de fokkerij terug trekken. Maar ik vraag me toch af: ookal kan het veulen de ziekte niet krijgen als de merrie geen drager is, kan het veulen zelf geen drager worden?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:07

Wat een pracht van een paard!! En zeker erg goed dat ze het bekend hebben gemaakt!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:08

griebels schreef:
Als ik het goed begrepen heb, wordt het niet doorgegeven als een merrie GEEN drager is.
Als er een merrie is die geen drager is en wordt gedekt door een drager, heb je 0% kans op deze ziekte bij het veulen.

Correct me if I'm wrong!

I'll correct you! Knipoog De hengst is drager van de ziekte, ís echter niet ziek. Met deze hengst heb je 50% kans dat het gen wordt doorgegeven aan zijn nakomelingen. Kruis je deze hengst met een merrie die het niet draagt, dan blijft het bij de 50% kans op drager zijn.
Kruis je de hengst met een merrie die ook drager is, dan heb je naast 50% kans op een drager, 25% kans op een ziek veulen en 25% kans op een niet drager.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:09

Ja, als zijn vader geen drager is dan moet hij het gen dus van z´n moeder hebben en is die dus drager. Het is zelf dan geen lijder aan de ziekte maar geeft het wel door (recessief). Dus de "fout" zit dan in de moeder.

Die 25% regel klopt inderdaad ook, er zullen bij een kruising van 2 recessieve genen veulens bij zijn die wel drager zijn maar de ziekte niet hebben en 25% die twee gens krijgen en de ziekte dus ook krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:12

Het zou dus goed zijn alle nakomelingen van de moeder van de hengst ook te testen en eventueel verder terug te kijken en afstammelingen uit dezelfde lijn te testen. Maar ja, dat is ook aan de eigenaren... Ik zou er iig voor pleiten dat de eigenaren van de hengst bij een dekaanvraag áltijd een bewijs van niet-drager zijn van een merrie willen zien.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:28

Tenzij het een genmutatie is, mag je er van uit gaan dat de moeder van deze hengst inderdaad drager is. Dergelijke genafwijkingen kúnnen echter ook door een genmutatie ontstaan (zoiets moet nl. érgens beginnen), dus testen van de moeder van deze hengst zou geen overbodige luxe zijn.

Aangezien de vader van deze hengst nog aanwezig is en nog dekt én waarschijnlijk ook veel kinderen van die vader dekdienst doen, is het voor't behoud van de bloedlijn of andere eigenschappen niet noodzakelijk deze hengst te behouden voor de dekkerij. Hoe sneu en vervelend ook, ik denk idd dat uitsluiten van deze hengst een boel ellende in de toekomst zou voorkomen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:36

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:42

skippy1 schreef:
griebels schreef:

Correct me if I'm wrong!

I'll correct you! Knipoog De hengst is drager van de ziekte, ís echter niet ziek. Met deze hengst heb je 50% kans dat het gen wordt doorgegeven aan zijn nakomelingen. Kruis je deze hengst met een merrie die het niet draagt, dan blijft het bij de 50% kans op drager zijn.
Kruis je de hengst met een merrie die ook drager is, dan heb je naast 50% kans op een drager, 25% kans op een ziek veulen en 25% kans op een niet drager.

Dan zeg ik in principe hetzelfde want ik had het over doorgeven van de ziekte, niet of het veulen drager van de ziekte zou worden Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:47

Heel jammer, maar de hengst zou moeten worden uitgesloten. Binnen een aantal andere stamboeken ( Paint, Quarter, Fell Pony) heersen ook ziektes waardoor de veulens niiet levensvatbaar zijn of uiteindelijk afgemaakt moeten worden.
Die aandoeningen blijven voorkomen omdat er altijd mensen zijn die het niet zo nauw nemen en "een gokje" wagen ten koste van het veulen.
Dit zou misschien in de kiem te smoren te zijn, zonde van de hengst maar kans op zieke ( uiteindelijk dode) veulens is een graadje erger.

Als 2 dragers die zelf dus niet ziek zijn gekruist worden heb je dus kans op zieke veulens en dat soort dingen gebeuren nu, maar ook als mensen weten wat er aan de hand is. Je hebt nl. ook altijd kans op gezonde veulens.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:50

Goed dat het naar buiten gebracht wordt, maar jammer dat ze de hengst niet terug trekken uit de fokkerij. Nu kan het gen zich verspreiden, zonder dat het tot uiting komt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:02

Yinka schreef:
Goed dat het naar buiten gebracht wordt, maar jammer dat ze de hengst niet terug trekken uit de fokkerij. Nu kan het gen zich verspreiden, zonder dat het tot uiting komt.

Helemaal mee eens!

En op gegeven moment zijn er geen paarden meer zonder het gen... en dan heb je een probleem...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:03

Yinka schreef:

Was ik inderdaad over aan het denken, denk niet dat dit een goed iet is voor de fokkerij

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:05