Renpaarden zitten aan hun limiet qua snelheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Renpaarden zitten aan hun limiet qua snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:50

www.horses.nl

Het lijkt erop dat volbloed renpaarden de top van hun snelheid hebben bereikt. Onderzoeker Mark Denny van de universiteit van Californië verwacht dat de maximumsnelheid slechts 0,52 tot 1,05 procent hoger ligt dan de huidige records.

De snelheidsrecords op de grootste racewedstrijden zijn decennia geleden voor het laatst verbroken. In 1949, 1971 en 1973 zijn in de Kentucky Derby, Preakness Stakes en Belmont Stakes de meest recente records gevestigd.

Voor het onderzoek analyseerde Denny de gegevens van de U.S. Triple Crown races van 1896 tot 2008, de Preakness Stakes van 1925 tot 2008 en de Belmont Stakes van 1926 tot 2008. Ondanks het feit dat het fokkerijbeleid al vijftig jaar gericht is op het fokken van snellere paarden, is de maximumsnelheid in die tijd vrijwel niet toegenomen.

,,De resultaten van het onderzoek suggereren dat daadwerkelijk een snelheidslimiet bestaat voor paarden. De huidige records liggen al heel dicht bij de ingeschatte limieten”, aldus Denny.

MyWup

Re: Renpaarden zitten aan hun limiet qua snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:53

wat is de topsnelheid dan??

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:54

Ben ik ook wel redelijk benieuwd naar!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:54

ik ook

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:55

Dat werd niet in het artikel vermeld.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:58

tussen 65 and 70 km/h

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:01

meen je dat !

echte pk's dus

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:01

Ik verschiet hier niet van. Volgens mij zitten de meeste mensen en dieren in de topsport redelijk aan de limiet en zouden er nauwelijks nog records verbroken mogen worden. natuurlijk helpen techniek, wetenschap en verbeterde trainingsmethodes een handje mee, maar eens is eens houdt het op. Tenzij je de natuur een handje helpt met doping natuurlijk. Nors opkijken

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:02

classic_life schreef:
tussen 65 and 70 km/h

dat wist ik wel ja bij ons op de renstallen word dat ook gezegt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:02

Belmont Stakes 1973 = de legendarische race van Secretariat.

Hij liep de anderhalve mijl in 2.24 als ik het me goed herinner. Kost me nu ff iets te veel tijd om Google er op los te laten, maar er is vast wel meer over te vinden én omgerekend naar km/u.

[Edit] Van Wikipedia: Secretariat's 1973 Belmont victory set a world record (2:24 flat) not only for the race, but for the mile and a half (2.4 km) on dirt, that still stands going into the 2009 race.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:04

soesita schreef:
Volgens mij zitten de meeste mensen en dieren in de topsport redelijk aan de limiet en zouden er nauwelijks nog records verbroken mogen worden.

Precies. Ergens houdt het op. Het moet altijd maar sneller, hoger, breder en spectaculairder maar er is natuurlijk een grens (die al vaak overschreden wordt in de topsport).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:06

Interessant bijvoorbeeld om de tijden te bekijken van de winnaars sinds 1926 (toen de afstand voor deze wedstrijd naar anderhalve mijl ging):

http://en.wikipedia.org/wiki/Belmont_Stakes

Zit niet heel veel variatie in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:08

RedPassion schreef:
soesita schreef:
Volgens mij zitten de meeste mensen en dieren in de topsport redelijk aan de limiet en zouden er nauwelijks nog records verbroken mogen worden.

Precies. Ergens houdt het op. Het moet altijd maar sneller, hoger, breder en spectaculairder maar er is natuurlijk een grens (die al vaak overschreden wordt in de topsport).

Inderdaad, hopen dat het interessante er nu toch een keer vanaf gaat, want zo'n leuke sport vind ik het nu ook weer niet.
Ik hoop ook dat de fok nu minder grootschalig word, als je ziet hoeveel van die beestjes zonder uberhaupt 1 race te lopen al afgeschreven worden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:12

Wikipedia schreef:
At the finish, he won by 31 lengths (breaking the margin-of-victory record set by Triple Crown winner Count Fleet, who won by 25 lengths) and ran the fastest 1 1/2 miles on dirt in history, 2:24 flat, which broke the stakes record by more than 2 seconds. This works out to a speed of 37.5 mph for his entire performance. Secretariat's world record still stands, and in fact, no other horse has ever broken 2:25 for 1 1/2 miles on dirt.

Ik heb er een stuk of wat online 'miles to kilometers' converters op losgelaten en ik kom elke keer uit op 60.35 km/u.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:47

Tja, het houdt een keer op natuurlijk Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:00

Volgens mij zegt een onderzoek als deze weinig als je alleen kijkt naar de record afstanden en de winnende paarden. De record van de Belmont Stakes en Kentucky Derby staan beide op Secretariat zijn naam. Secretariat was een abnormaal goed renpaard en niet representatief voor die tijd, hij versloeg niet alleen zijn tegenstanders, hij verpletterde ze. Hij won met afstanden die je vandaag de dag niet meer tegenkomt, omdat de renpaarden in het algemeen wel sneller zijn geworden. Het feit dat de records nog niet zijn verbroken hoeft daarom niet te zeggen dat de volbloeds in het algemeen niet sneller worden. Het is alleen dat Secretariat het perfecte renpaard was, en beter dan perfect is onmogelijk.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:04

Het moet een keer ophouden tog?
Ben ook wel benieuwd hoe hard het dan is!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:38

Dit is heel erg oud nieuws, is al meer dan 30 jaar geleden uitvoerig onderzoek naar geweest in Engeland. Records werden ook daar slechts zeer zelden gebroken met slechts fracties van seconden, en uitsluitend als alles mee zat (combinatie van bodem- en luchtgesteldheid en toppaard). De volbloed van nu gaat ondanks alle "selective breeding" niet harder dan die van een paar eeuwen geleden. De conclusie toen was dat het paard qua snelheid "uitgeëvolueerd" was.

De snelheid van ongeveer 60 km/uur is over die anderhalve mijl. Ik dacht dat Quarters een topsnelheid kunnen halen van ongeveer 75 km/uur (maar die zijn dan ook snel over de quarter mile).

Ik mag trouwens hopen dat deze records niet te vaak meer verbroken zullen worden, want ik heb goede hoop dat het klimaat rijp is voor wetgeving waarbij het simpelweg verboden gaat worden om met zulke jonge dieren te racen. De toptijden zullen dan vanzelf wat trager worden. Ik wist het vroeger niet omdat er nooit over werd gesproken en men mij altijd heeft wijsgemaakt dat volbloeds/quarters eerder volwassen waren, maar er is een hoop dierenleed in de racerij, ook zonder de ons bekende ongelukken over gigantische hindernissen. Daarvoor zijn allerlei eufemistische benamingen zoals bijvoorbeeld "shin soreness" (zere schenen), maar als je weet wat dat echt is, het gruwelijk pijnlijke loslaten van het botvlies, wordt je niet vrolijk van al dat geren van veulens met jockeys op hun rug.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:50

Karin schreef:
Wikipedia schreef:
At the finish, he won by 31 lengths (breaking the margin-of-victory record set by Triple Crown winner Count Fleet, who won by 25 lengths) and ran the fastest 1 1/2 miles on dirt in history, 2:24 flat, which broke the stakes record by more than 2 seconds. This works out to a speed of 37.5 mph for his entire performance. Secretariat's world record still stands, and in fact, no other horse has ever broken 2:25 for 1 1/2 miles on dirt.

Ik heb er een stuk of wat online 'miles to kilometers' converters op losgelaten en ik kom elke keer uit op 60.35 km/u.

ja idd, ik zat ook al te rekenen, en kom ook steeds op 60 uit.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:51

tja, miss komt het nog wel dat ze weer sneller gaan...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:49

Er zal vast af en toe een paard net wat sneller zijn dan de rest, maar of de nakomelingen dat ook kunnen, dat valt meestal tegen.
Je kunt paarden moeilijk op klapschaatsen zetten, kon dat wel dan werd het misschien nog wat. Haha!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:15

Zoolgangster schreef:
Er zal vast af en toe een paard net wat sneller zijn dan de rest, maar of de nakomelingen dat ook kunnen, dat valt meestal tegen.
Je kunt paarden moeilijk op klapschaatsen zetten, kon dat wel dan werd het misschien nog wat. Haha!

Breng ze alsjeblieft niet op ideeën, moeten ze straks misschien op klapijzers. Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:25

ik denk toch dat de maximale snelheid rond de 70 ligt maar we hebben het over een gemiddelde met een startsnelheid in een paar meter rond de 50 tot een hoge eindsprint.
Ben wel een keer met exrenpaard 58 km/u gegaan over het strand met nog steeds ontzettend veel over maar die gaat ook weer niet op omdat ze op zware ijzers staat en uitgekoerst is...

Verbaasd me weinig dat paarden niet sneller kunnen worden dan dit, wel sterker en uiteraard zullen er nog verschillen gaan ontstaan tussen paarden die het lang volhouden op hoge snelheid...

Er is iets wat een klapijzer heet wat ze onder dravers slaan, weet niet of dit hetzelfde soort schoeisel is wat daadwerkelijk hetzelfde effect heeft als de klapschaats...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:59

Miss_Malfoy schreef:
RedPassion schreef:

Inderdaad, hopen dat het interessante er nu toch een keer vanaf gaat, want zo'n leuke sport vind ik het nu ook weer niet.
Ik hoop ook dat de fok nu minder grootschalig word, als je ziet hoeveel van die beestjes zonder uberhaupt 1 race te lopen al afgeschreven worden...

Dit zou juist erg jammer zijn! Hoezo zou een sport moeten 'uitsterven' omdat de snelheden niet meer hoger kunnen? Er word toch juist gezegt dat tussen 1941 en nu ook weinig verschil is? Het bestaat nog steeds.
Renpaarden hebben het niet slecht. Het is ook geen slechte sport, het is een slechte sport geworden door al die vooroordelen.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:23

Volgens mij worden dravers nog wel steeds sneller?