Anky: "Sommige ruiters durven niet meer te klagen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:57

http://www.telegraaf.nl

"Ik vind het een teleurstelling dat Sjef niet is genomineerd voor Coach van het Jaar."

De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Het dressuurcomité is alsnog opgestapt en een task force, onder leiding van CHIO Aken-directeur Frank Kemperman, neemt precies een jaar de tijd om de dressuursport de toekomst in te loodsen. Het wordt een turbulent jaar, waarin onder meer het jurysysteem op de schop gaat. Dat brengt de nodige discussie met zich mee.

Je merkt dat nu al. De dressuurwereld heeft een conservatieve kant, waar niet iedereen overtuigd is van de toekomstige veranderingen. Sommige ingewijden blijven erbij dat het dressuurcomité wel goed functioneerde. Ik vond van niet. Dat had voornamelijk met de samenstelling te maken. Het dressuurcomité bestond voor negentig procent uit juryleden. Sommige ruiters durfden zich daardoor niet meer uit te spreken. Ze waren bang dat als ze ergens over klaagden, dat terug te zien was in de resultaten van diezelfde juryleden. Of dat nou wel of niet het geval was, het feit dat een dergelijke scheve situatie kan ontstaan, lijkt me op voorhand geen goede zaak.

De verhouding in het vervangende comité is in ieder geval een stuk gezonder. Naast toernooiorganisator Kemperman hebben een ruiter, trainer, eigenaar en natuurlijk jurylid zitting. Zij vertegenwoordigen de belangen die spelen in de dressuurwereld. En nu komt het moeilijkste. Want zij moeten met elkaar uitvinden welke veranderingen noodzakelijk zijn en hoe ze het beste kunnen worden doorgevoerd. Daar verwacht ik de bovengenoemde discussie. Want er is niet één waarheid. Het jurysysteem, dat bijvoorbeeld moet worden uitgedacht, kan op veel verschillende manieren werken. Laat ze vooral eens naar andere jurysystemen kijken en van andere sporten leren.

Er zijn twee dingen waar ik wel op wil wijzen: ik denk dat het verstandig is voor de juryleden een promotie/degradatiesysteem in te voeren. Dat betekent namelijk dat zij zich gedurende hun carrière voortdurend moeten ontwikkelen en verbeteren. En de regel dat zij slechts één Olympische Spelen mogen jureren, zou ik overboord gooien. Als wij een fantastisch jurylid hebben, waarom zou hij of zij dan niet vaker een Spelen mogen meemaken? Graag zelfs, is mijn mening.

Naast alle perikelen gaat de sport ondertussen gewoon door. Het prestigieuze binnenconcours van Londen staat volgende week op het programma. Mijn wedstrijden daar vallen gelijk met het Sportgala en dus ben ik niet aanwezig bij de verkiezing Sportman, -vrouw, -coach en -ploeg van het Jaar. In 1994 heb ik die verkiezing gewonnen, daarna werd ik een aantal keer genomineerd en ik weet dat ik dit jaar ook goede kans maak. Ik heb de wereldbeker gewonnen en ik kwam uit Hongkong met een gouden en zilveren olympische medaille. Verder ben ik nu op elk internationaal onderdeel titelverdedigster: wereldbeker, Europees, wereld- en olympisch kampioen. En ik voer de wereldranglijst al een hele tijd aan. Maar goed, de plicht roept. En dus volg ik de verkiezing van afstand.

Ik vind het overigens een teleurstelling dat mijn partner Sjef niet is genomineerd voor Coach van het Jaar. Hij heeft net zo veel medailles gehaald als ik, want hij was ook nog eens coach van het dressuurteam.

Tot slot wil ik melden dat in Erp de eerste vorkheftrucks en vrachtwagens ons terrein zijn opgereden. Het komende jaar staat thuis in het teken van een megaverbouwing. Zo'n beetje alles gaat hier op de schop. De binnenbak krijgt nieuwe muren en een nieuw dak. De stallen worden vernieuwd. En verder creëren we een ontvangstruimte, vergaderruimte, opleidingslokalen en zelfs appartementen om te overnachten voor gasten. Ik wil mijn leerlingen en geïnteresseerden in de toekomst professioneler en met meer mogelijkheden gaan begeleiden.

Dat betekent niet perse dat mijn eigen sportcarrière over een jaar klaar is. Maar ik weet wel dat dit hetgeen is wat ik in de toekomst wil. Daarom maak ik er maar gelijk werk van.

Anky van Grunsven

Klik hier voor foto's van de verbouwing.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Anky: "Sommige ruiters durven niet meer te klagen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:21

Citaat:
Tot slot wil ik melden dat in Erp de eerste vorkheftrucks en vrachtwagens ons terrein zijn opgereden. Het komende jaar staat thuis in het teken van een megaverbouwing. Zo'n beetje alles gaat hier op de schop. De binnenbak krijgt nieuwe muren en een nieuw dak. De stallen worden vernieuwd. En verder creëren we een ontvangstruimte, vergaderruimte, opleidingslokalen en zelfs appartementen om te overnachten voor gasten. Ik wil mijn leerlingen en geïnteresseerden in de toekomst professioneler en met meer mogelijkheden gaan begeleiden.

Whoehaha Anky heeft onze opmerkingen gelezen bij de foto's van de Stichting Doe een Wens-dag "dat haar stallen wel een likje verf konden gebruiken"....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1025160&hilit=anky+kinderen

Alleen pakt zij het dan gelijk groots aan Haha!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:24

Ben ik eigenlijk de enige die een beetje moe wordt van dat 'gezeur' en 'moddergegooi' in de hogere dressuurwereld?
Het is nu wel duidelijk toch wat ze er van vinden Knipoog

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

Rijerijerije schreef:
Citaat:

Whoehaha Anky heeft onze opmerkingen gelezen bij de foto's van de Stichting Doe een Wens-dag "dat haar stallen wel een likje verf konden gebruiken"....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1025160&hilit=anky+kinderen

haha hier moest ik inderdaad ook meteen aan denken!! Het schoot me meteen te binnen toen ik het stukje van anky als beginpost las...
wist alleen niet meer waar ik het vandaan moest halen, gelukkig was je me voor!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:56

farahmunda schreef:
Ben ik eigenlijk de enige die een beetje moe wordt van dat 'gezeur' en 'moddergegooi' in de hogere dressuurwereld?

Nee hoor, hier nog 1.
En daar komt ook nog eens bij dat ik ook een beetje Anky moe begin te worden.
Ik vond haar altijd vrij normaal maar, sinds de spelen lijkt het wel of ze steeds arroganter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:08

Citaat:

....en andere houden er maar niet mee op Koe

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:11

MandyR schreef:
farahmunda schreef:

Nee hoor, hier nog 1.
En daar komt ook nog eens bij dat ik ook een beetje Anky moe begin te worden.
Ik vond haar altijd vrij normaal maar, sinds de spelen lijkt het wel of ze steeds arroganter wordt.

En weer anderen houden er ook maar niet mee op...........
Het volgende Anky-afzeik-moe-arrogant-topic is weer geboren!!!!
Het is eenzaam aan de top.....Hoge bomen vangen veel wind...etc etc.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:18

oh ik doel niet alleen op Anky hoor. Ik wil er ook dan echt geen afzeik topic van maken!
Maar gewoon al die berichten van iedereen over de FEI en dressuur enzo. Pff daar wordt ik ook een beetje moe van zegmaar.

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:25

Beaux, hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben het er helemaal niet mee eens dat ze arrogant zou zijn. Zij is zelf steeds bezig om zich te verbeteren en heeft een mening over het huidige systeem dat verouderd is. Zij heeft ideeen over hoe het anders kan en beter, zoals zij zichzelf steeds verbeterd. Het is van de zotte dat er in een dressuurcommissie alleen juryleden zitten die alleen maar de kant van de juryleden bekijken, terwijl er zoveel mensen zijn die serieus met hun sport bezig zijn en het beste willen. Zeker bij een beoordelingssport is het belangrijk om het systeem te vernieuwen en te kijken hoe het beter kan. Iedereen heeft zijn mening maar laten we niet iemand arrogant noemen die op komt voor de dressursport en ook natuurlijk voor zichzelf, maar volgens mij is dat juist belangrijk

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:27

Silvesters, je hebt denk ik ook zeker gelijk dat er wat veranderd moet worden! We kunnen toch echt niet stil blijven staan!!!

De hoeveelheid persberichten maakt mij alleen een beetje moe, maar misschien is dat ook wel nodig om wat te bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:28

Anky en Sjef hebben naar mijn idee een beetje te veel de neiging met hun tweetjes tegen de grote boze wereld op te boksen. Ben wel nieuwsgierig hoe lang dat nog goed gaat....

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:33

Gaat Anky misschien ook de binnenbak opknappen met een reiningbodem..... Haha! Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:17

Wat weer een gezeur hier!
Dat Anky en Sjef het zwaar verouderde systeem en de ivorentoren van het dressuurcomité openlijk ter discussie durven te stellen is wat mij betreft top!
Voor zichzelf hoeven ze het echt niet meer te doen, alles wat er te winnen is, is gewonnen.
Maar voor de toekomst van de dressuur zijn aanpassingen wél essentieel en ik vind het grote klasse dat ze er wat aan proberen te veranderen.

Dat je van de stijl van Sjef niet gecharmeerd bent okay, snap ik, maar Sjef is Sjef en met zijn grote bek heeft hij toch wel meer bereikt dan menig ander die het alleen bijdiplomatiek-lûllen houdt.

Anky arrogant???
Kom toch, dankzij haar weet heel Nederland wat dressuur (en paardensport) is, maar ze is doodnormaal gebleven ondanks dat ze toch een BN-er is.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:34

Rijerijerije schreef:
Citaat:

ze heeft me gehoord! Haha! Vork ...nu mogen ze ons wel als schildersbedrijf bellen Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:57

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

"Ik vind het een teleurstelling dat Sjef niet is genomineerd voor Coach van het Jaar."

Ik vind het overigens een teleurstelling dat mijn partner Sjef niet is genomineerd voor Coach van het Jaar. Hij heeft net zo veel medailles gehaald als ik, want hij was ook nog eens coach van het dressuurteam.

Anky van Grunsven

Klik hier voor foto's van de verbouwing.

Waarom zou hij dan coach van het jaar moeten worden? Het lijkt me dat dit niet alleen afhangt van het aantal medailles die je leerlingen binnen slepen.
Die alinea over de verbouwing komt bij mij ook meer over als een promotiestunt en is verder niet echt relevant aan de rest van het nieuwsitem.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:58

Wat zouden ze dan volgens jou moeten promoten? Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:59

Hun eigen accomodatie. Dat het nog beter, mooier, enz. gaat worden voor hun klanten (en dus ook beter voor hun beurs).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:12

Jeetjemina, wat lijkt het me toch moeilijk voor Anky om iets te kunnen schrijven zonder dat daar weer anderen zaken bij worden gehaald.
Ook al zou ze haar eigen accomodatie willen promoten, zou dat niet mogen? Ik vind het juist goed dat alles naar buiten wordt gebracht. Natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn, maar ik heb zelf toch écht wel het gevoel dat Anky het doet uit "liefde" voor haar sport en niet zozeer om er zelf beter van te worden. Zij heeft, door hard werken en doorzetten, haar schaapjes al lang op het droge.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:16

Ik blijf stug volhouden dat het niet relevant is voor dit nieuwsitem. Vork

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:54

"
Citaat:
Ik vind het een teleurstelling dat Sjef niet is genomineerd voor Coach van het Jaar."

Waarom zou Sjef coach van het jaar moeten worden ?
Vanwege zijn grote mond ? Haha! Clown
Hun prestaties spreken voor zich maar door alle commotie begint dit toch wel erg op ego-trippen te lijken Verdrietig
Goede wijn ( & een super Ankie) behoeven geen krans en deze machtspelletjes zijn een groot kampioene onwaardig.
Straks zijn alle optredens in de dressuur piste van Ankie nog een een geregistreerd trademark ! Vork
Waar gaat dit heen & waar moet dit eindigen ???

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:39

supertammy schreef:
Hun eigen accomodatie. Dat het nog beter, mooier, enz. gaat worden voor hun klanten (en dus ook beter voor hun beurs).

Doe eens een gok wat zo'n verbouwinkje kost en wat het zal opleveren?
De alinea over de verbouwing geeft namelijk gewoon en alleen maar aan dat Anky zelf niet stilstaat en blijft investeren in haar sport om tot het hoogste te komen. Het is daarom zeker relevant voor het artikel.

Wat het zeiken betreft: Het is klinkklare onzin om Anky's uitspraken gezeik te noemen. Ze presenteert een duidelijk standpunt, laat iedereen in zijn waarde en doet zelfs suggesties om tot verbetering te komen. Wat wil je nog meer?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:41

Ik vind ook dat Anky best haar standpunt uit een mag zetten. Maar we horen dat standpunt de laatste tijd wel heel veel. Volgens mij gingen de afgelopen 2 of 3 telegraaf collums er al over.

En om dan ook nog eens je eigen man aan te gaan prijzen als coach van het jaar vind ik ook niet zo sjiek staan.

Ik vind Anky eigenlijk altijd best leuk. Heb ook niet echt iets tegen haar manier van rijden, ik doe het anders, maar verder moet ze het zelf weten. Maar ik word nu wel een beetje moe van haar 'kruistocht'. Je hebt je punt gemaakt, blijf er niet op doorgaan.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:11

Men moet het ijzer smeden als het heet is.... dat doet ze nu toch? Er is een hoop aan de gang nu, denk dat ze graag het belang van veranderingen blijft benadrukken nu de boel langzaam in beweging komt.
En eerlijk is eerlijk, Sjef heeft als coach toch ook heel wat bereikt met "zijn" team? Of je hem verder aardig vind of niet.
Ik zie ook regelmatig interviews met Withages en meningen van andere ruiters voorbij komen, laat ze lekker discussieëren met elkaar. En als je het teveel vindt, open je het topic toch niet? Ik lees ook geen topics waar ik van te voren al moe van word.
We mogen in NL allemaal onze mening ventileren, iedereen maakt zich weer ergens anders druk om en bijt daar misschien in vast. Kijk nog maar eens rond op Bokt Knipoog .

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:29

Als je veranderingen wilt in een conservatieve wereldtje (wat de dressuurwereld is) moet je een lange adem hebben en heel lang doorzeuren over bepaalde onderwerpen. Dit heb je ook gezien bij de invoering van de kuur op muziek. Heel de dressuurwereld stond op zijn kop en vonden het een aanslag opde klassieke dressuur. Als Joep Bartels niet zo lang had aangehouden had dit nooit plaats gevonden en waren de dressuurwedstrijden van het wereldtoneel verdwenen omdat er niemand naar de grand prix en special kwam kijken. Anky en Sjef blijven dorzeuren over het jurysysteem omdat het niet deugd. Zij durven hun nek uit te steken om veranderingen aan te brengen aan een systeem wat hun gunstig gezind is. Zij hebben alles gewonnen met dit verouderde systeem en toch willen ze veranderingen, dat is nou karakter en kijken naar de toekomst. Sjef is misschien niet altijd tactvol maar hij krijgt door zijn manier van doen wel de aandacht op het juiste onderwerp.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:54

Veranderingen in het jury-systeem pakken meestal minder goed uit voor de gevestigde orde en geeft nieuwkomers juist meer kansen. Als je dan als dé gevestigde orde blijft doorvechten om het jurysyteem te verbeteren, ook al kan dat ten koste van je eigen klasseringen gaan, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Dan gaat het je namelijk echt over het verbeteren van het systeem en niet om het verdedigen van je eigen positie.