Vervoer eigen paarden blijft buiten transportverordening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vervoer eigen paarden blijft buiten transportverordening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:05

http://www.sectorraadpaarden.nl

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft met het ministerie van LNV overeenstemming bereikt over toepassing van de Europese transportverordening voor paarden.

Er is veel onduidelijkheid bij paardenhouders wie wel en wie niet onder de EU transportverordening vallen. Intensief overleg tussen Sectorraad Paarden (SRP) en het ministerie van LNV heeft geresulteerd in de volgende interpretatie van de EU transportverordening voor de paardenhouderij. Deze interpretatie zal verder gehanteerd worden in Nederland, o.a. door de AID/VWA bij controles op transport van paarden.

Grofweg geldt dat wie met zijn paarden naar trainingen en wedstrijden rijdt, niet met de transportverordening te maken krijgt. Dit wordt anders als sprake is van verkoop. Wie meer dan twee paarden of pony's vervoert voor de verkoop, valt onder de transportverordening. Dit geldt ook bij transport van één paard voor de verkoop over een afstand van meer dan 65 kilometer.

Verwant artikel:

[VN] Duidelijkheid over de eisen van het transport van paarden

Anoniem

Re: Vervoer eigen paarden blijft buiten transportverordening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:29

Ja, en dan?
Moet je dan een diploma hebben om een paard te vervoeren als je een paard verkoopt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:39

Maar ik vind 65 km een merkwaardige afstand! Zelfs hier in Nederland heb je dat zo afgelegd als je ergens heen wil.
Binnen sommige andere Europeses landen is 65 km de afstand die mensen moeten afleggen om boodschappen te doen; hoezo "bekrompen" denkbeelden.

Maar dat zou dus ook betekenen als een hengstenhouder met zijn hengst op stap wil, is ook commercieel, dat hij/ zij dan ook met die regels te maken krijgt?! Of als je met de hengst naar het dekstation moet, die liggen ook niet op iedere straathoek.
Het lijkt er op dat er nu weer van het ene naar het andere uiterste gewerkt wordt; eerst konden die arme dieren over duizenden km's vervoerd worden zonder dat de instanties er iets aan deden, nu wordt het al lastig om naar een paardenmarkt te rijden met je paard ( als je dat zou willen Cool ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:58

Die regels zijn geloof ik in het leven geroepen voor de buitenlandse transporten van slachtpaarden. Daar moest idd nodig wat gebeuren.
En nu drijven ze het zo door dat iedere particulier weer aan een berg regels moeten voldoen?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:06

Ik neem aan dat er dan ook wel cursussen volgen hier in Nederland ?
Het is zover ik weet alleen nog te halen in Belgie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:07

Daarom gaat bij mij nu dus ook even het licht uit; dat er duidelijk regels voor die buitenlandse transporten komen is niet meer dan logisch en heel hard nodig, maar er wordt nu weer erg doorgeslagen naar de andere kant!

Edit; hoe zit het nu als ik met mijn paarden naar het buitenland wil, bijv. naar Spanje, voor een verblijf en training van enkele maanden, bijvoorbeeld. Is dat dan particulier of commercieel?
Dit wordt weer het bekende bomen en bos verhaal, met zoveel mazen in de wet dat degene die er misbruik van willen maken dat ook zonder pardon kunnen doen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:24

Ik heb de cursus in Duitsland al gedaan...Wij hadden 2 verschillende klasses: 1 klasse voor mensen die paarden transporteren voor handel en 1 klasse voor de echte transportbedrijven. Deze laatsten moeten ook hun vrachtauto's aan bepaalde eisen laten keuren.
De 1 ste klasse krijgt info over hoe je een paard moet transporteren en ook wanneer het niet mag. De 2de klasse krijgt dezelfde info plus hoe de vrachtauto ingericht dient te worden.
Ik zal het formulier even opzoeken, daar stond precies op wie, wat en waar...

Voor particulieren geldt dat als het paard niet verkocht wordt, je gewoon overal mee heen mag.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:24

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:42

Maar daaruit maak ik dus op dat als er geld mee gemoeid is, dus als je met een dekhengst op stap gaat voor een dekking of spermawinning dat je dan wel een vergunning nodig hebt. Of valt dat onder "medische activiteit" , want het kopje fokkerij staat nergens vermeld.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:27

Dus als je je eigen paard vervoert is de transportverordening niet van toepassing? Tenminste dat maak ik op de titel.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:31

Ja mooi kut dus! Heb een veulen aangekocht en die wilde in in April op gaan halen uit NL. (woon in Noorwegen). Leuk word het nog duurder, veulen heeft 650 gekost maar met al die tyfus regeltjes eromheen zit ik op de 3.000 euro. Niet leuk meer En ik doe het ook zeker niet meer.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:48

Je kunt ook een vervoersbedrijf hem mee laten nemen, denk dat je dan goedkoper uit bent...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:52

Vervoersbedrijf kost 2.500 euro. Is me echt teveel. Dan haal ik hem liever zelf, dan ben ik misschien maar een kleine 2/300 euro goedkoper uit, maar geld is geld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:54

Norway_girl schreef:
Ja mooi poedersuiker dus! Heb een veulen aangekocht en die wilde in in April op gaan halen uit NL. (woon in Noorwegen). Leuk word het nog duurder, veulen heeft 650 gekost maar met al die tyfus regeltjes eromheen zit ik op de 3.000 euro. Niet leuk meer En ik doe het ook zeker niet meer.

Is het nu al jouw veulen? Je hebt hem al gekocht, hij/zij staat op jouw naam? Dan is het in April al 5 maanden jouw eigendom en voor particulieren geldt de verordening niet als je je eigen paard vervoert.
Het dier staat nu in Nederland in de opfok o.i.d. en het enige wat jij straks doet is je eigen veulen ophalen, dat doe je niet voor de verkoop, toch?

Misschien denk ik te simplistisch, maar het lijkt me dat je je gewoon je eigen paard naar je eigen stal mag brengen!
Dan moet het veulen wel een paspoort hebben ( op jouw naam) en gecontroleerd zijn voor export, dat kost je hooguit 200 euro bij elkaar en dan kan je hem, lijkt me gewoon meenemen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:56

Norway_girl schreef:
Vervoersbedrijf kost 2.500 euro. Is me echt teveel. Dan haal ik hem liever zelf, dan ben ik misschien maar een kleine 2/300 euro goedkoper uit, maar geld is geld.

Bel even met transportbedrijf Gelissen. Heeft onlangs een paard van een kennis van me naar Zweden gebracht voor 650 euro, all in

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

polly2 schreef:
Norway_girl schreef:

Bel even met transportbedrijf Gelissen. Heeft onlangs een paard van een kennis van me naar Zweden gebracht voor 650 euro, all in

2,500 euro is welerrug veel geld hoor, dat kan inderdaad veel goedkoper!!
En Elcid heeft daar ook een goed punt!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:13

Ik heb mijn forester al eerder bij dit bedrijf laten vervoeren en dit ging erg fijn en proff. Vind vaak wel dat je waard voor je geld hebt, ik ben niet gierig aangelegd tegenover mijn paarden, helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Maar bij 3.000 houd mijn budget toch echt op.

@ElCid jeg hebt PB Knipoog

Ik waag er maar nog een mail aan, want op die andere heb ik geen antwoord gehad.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:56

Dat er betere regels nodig zijn voor slachttransport naar buitenland is duidelijk...
Hierbij worden dieren in mijn ogen best nog vaak als afgedankte rommel beschouwd...
Maar zou dit doorslaan naar de "verkeerde kant" niet komen omdat er zo gruwelijk vaak geroepen wordt om regels?
Dit komt niet altijd ten goede als zo'n nieuwe regel gelijk heel breed toegepast moet gaan worden...
Het is toch van de zotte dat er strax nog meer wetjes bijkomen die uiteindelijk ook het privevervoer ed gaan bepalen...
Niemand meer naar de wedstrijdjes, dierenkliniek, vakantie naar de andere kant van het land....Om maar voorbeeld te noemen...

Het leven met je paardjes word steeds lastiger gemaakt met allerlei extra regels...
Er nog steeds van uit gaand dat paardenminnend nederland het beste voor zijn/haar paard wil, en zelf goed het welzijn van het paard in oog houdt als deze vervoerd wordt...
Ook is niet elke nieuwe wetgeving een verbetering...
Daarmee doel ik oa op de wormenkuur uit de vrije verkoop etc...

Ik moet zeggen dat ik bang ben dat er steeds meer regels komen, die alles lastiger maken...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:59

@Norwaygirl, als je veulen met 65 km over de grens is dan heb je toch ook geen probleem?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:08

De uitleg op de site van de sectorraad is best wel duidelijk. Het grappige vind ik echter dat er steeds wordt gesproken over het vervoer van een paard in het kader van verkoop. Heel vaak is er juist sprake van vervoer, door de nieuwe eigenaar, na aankoop.

Die grens van 65 km is in inderdaad een beetje vreemd (d'r staat nergens waarom dat nou precies die afstand is, ik denk dat er uitgegaan wordt van een uurtje transport). Als ik met mijn paard naar een endurance wedstrijd ging in Nederland was ik ook al gauw 150 - 200 km verder. In Frankrijk ben je dan echter nog nergens, dus ...........

Bij langere ritten, zoals in eerdere posts naar Noorwegen, zul je phopelijk zelf ook wel zo slim zijn om te laten checke of je paard fit is voor een dergelijke reis en geregeld effe stoppen om te controleren en om voedsel of drinken aan te bieden. Die bok van mij wlde dat overigens niet, maar accepteerde wel appels Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:23

jij bent al eigenaar van het veulen norway, jij mag gewoon dat paard ophalen zonder papieren rompslomp. Zou de vorige eigenaar het veulen naar jou toebrengen dan moesten zij wel die hele papierhandel afwerken.

tklink t allemaal ingewikkeld maar uiteindelijk ist nogal simpel.

is het paard in jou bezit (van jou , jij bent de eigenaar) en breng je het niet weg om van eigenaar te veranderen (verkoop) dan kun jij zonder rompeslomp overal heen,
Voor alle andere commerciale doeleinden (verkoop, transport van derden) mag je gezellig papieren regelen

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:25

Die link is wel handig, daar kom je toch een heel eind mee in (haast) alle gevallen? En voor de rest; gewoon doen en als ze je aanhouden wijs je op het schema. Makkelijk toch?

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:52

ElCid schreef:
Norway_girl schreef:
Ja mooi poedersuiker dus! Heb een veulen aangekocht en die wilde in in April op gaan halen uit NL. (woon in Noorwegen). Leuk word het nog duurder, veulen heeft 650 gekost maar met al die tyfus regeltjes eromheen zit ik op de 3.000 euro. Niet leuk meer En ik doe het ook zeker niet meer.

Is het nu al jouw veulen? Je hebt hem al gekocht, hij/zij staat op jouw naam? Dan is het in April al 5 maanden jouw eigendom en voor particulieren geldt de verordening niet als je je eigen paard vervoert.
Het dier staat nu in Nederland in de opfok o.i.d. en het enige wat jij straks doet is je eigen veulen ophalen, dat doe je niet voor de verkoop, toch?

Misschien denk ik te simplistisch, maar het lijkt me dat je je gewoon je eigen paard naar je eigen stal mag brengen!
Dan moet het veulen wel een paspoort hebben ( op jouw naam) en gecontroleerd zijn voor export, dat kost je hooguit 200 euro bij elkaar en dan kan je hem, lijkt me gewoon meenemen.

Exact mijn idee!!!

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:24

Norway_girl schreef:

Leg dat eens uit??? Zo duur is dat niet om een paard naar Noorwegen te vervoeren. Stuur me anders maar even een pb.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:25

Norway_girl schreef:

Dan heb je toch ècht het verkeerde vervoersbedrijf te pakken.