Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 10:20

http://www.rtvnoord.nl

Paarden- en ponyhandelaar Romke Rozema (uit Ureterp), die samen met anderen enkele tientallen dieren houdt in weilanden langs de Meerweg bij Nietap, verzorgt deze beesten goed. Woensdag heeft de Algemene Inspectiedienst (AID) uitgebreid gecontroleerd.

Dit nadat voorbijgangers aan de bel trokken over pony's die onder erbarmelijke omstandigheden rond zouden lopen op zoek naar voer.

Vorige week kreeg Rozema een boete van de Algemene Inspectiedienst omdat één van zijn paarden bijna twee weken dood in de wei lag. Maar dat de paardenhandelaar zijn beesten slecht verzorgd, is volgens de AID een onjuist beeld.

Luister hier naar een statement van de AID: klik.

Verwante artikelen:

[VN] Paard ligt al ruim een week dood in het weiland in Nietap
[VN] Massale slachting onder zwakke paarden in Nietap
[VN] Dood paard na twee weken nog steeds niet weggehaald
[VN] Dood paard uit wei in Nietap eindelijk weggehaald
[VN] Opnieuw een dood paard in Nietap
[VN] Handelaar Nietap ontkent, Partij voor de Dieren boos

_Kimmm

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:24

kan het nu nniet luisteren ga het vanavond wel luisteren!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:27

Beetje vaag verhaal...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:27

vreemd, er zijn er 2 doodgegaan in de wei, en dan worden ze goed verzorgd?

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:29

Ik kan het nou ook niet luisteren, aangezien ik op school zit.
Toch wel vreemd dat er twee paarden dood gegaan zijn, terwijl hij de paarden wél goed verzorgd. Verward

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:33

Meneer van de DB zegt dat deze paarden door natuurlijke oorzaken gestorven zijn. Dat kan natuurlijk best. Had hij ze alleen wel weg moeten halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:34

Het snel weghalen van kadavers hoort óók bij goede verzorging, daarmee voorkom je ziektes en besmetting bij je andere paarden.

Een kadaver laten liggen lijkt me géén goede zaak!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:35

Dat ben ik met je eens, Arabesk. Voor de rest zagen de paarden er blijkbaar goed uit, was vastgesteld door de veearts. Alleen, we hadden toch eerst een verhaal dat het zwakke paarden waren die hij opving of zo? Volgens de db is dat dan weer niet waar. Iemand enig idee hoe dat zit?

Joto

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel go

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:35

Ja en de eigenaar zegt dat het door de honden komt van de jagers..

Dat hij beweert dat hij dagelijks in de wei loopt voor zn rondje, en op 30 hec. een dood paard niet ziet liggen.. Maak je geen goeie rondjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:38

30 hectare is geen postzegel hoor.
Verder moet je loslopende honden ook niet uitpoetsen, wel eens van schapenjagers gehoord die enorme bloedbaden aanrichten?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:40

Ik mag aannemen dat de DB goed oordeelt. Het is dus een goed voorbeeld wat roddel teweeg kan brengen.
Correct gehandeld van de instanties om het een en ander recht te zetten.

Wat betreft het dode paard, daar had sneller gehandeld kunnen worden.
Maar ook hier op bokt lees ik nog regelmatig zaken mbt tot paarden ziek of dood op de wei (weitjes van 2 hectare) waar men ook pas dagen later het dier terug vindt. Wat mij betreft krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:41

Wij hebben ook dik 20 hec, en word elke dag gecontroleerd, als je weet wat je hebt lopen, merk je snel genoeg of je wat mist.. Helemaal als het ook nog in het nieuws is geweest en dan nog niet de moeite neemt om het dier op te ruimen..

Ja ik weet van zulke honden, wat voor schade ze kunnen aanrichten. Maar de eigenaar maakt er steeds weer een ander verhaaltje van.

Maar als ik het filmpje moet geloven, worden dus de dieren goed verzorgd.. Nu nog de scheve wetgeving van Nl..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:44

Joto schreef:
Wij hebben ook dik 20 hec, en word elke dag gecontroleerd, als je weet wat je hebt lopen, merk je snel genoeg of je wat mist.. Helemaal als het ook nog in het nieuws is geweest en dan nog niet de moeite neemt om het dier op te ruimen..

Ja ik weet van zulke honden, wat voor schade ze kunnen aanrichten. Maar de eigenaar maakt er steeds weer een ander verhaaltje van.

Maar als ik het filmpje moet geloven, worden dus de dieren goed verzorgd.. Nu nog de scheve wetgeving van Nl..

Die opmerking wilde ik ook al plaatsen. Kwestie van je dieren tellen en dat kun je nog uit je auto doen ook! Als je er 1 mist dan kijk je toch wat beter uit je doppen...
De dieren zullen qua basisverzorging niets te kort komen (ruwvoer, schuilstal en weidegang) maar zijn al in dusdanige conditie dat er een hoge uitval is en betreffende handelaar er niets aan doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:56

en wat zeggen we nu met zijn allen????????????????

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:03

Ik zeg nog niks, ga eerst zelf kijken. Hoor nog veel verschillende verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:04

Er zijn er nog die lekker doorgaan, en er niet mee kunnen zitten dat de houder van deze paarden nu de l*l is..... zie andere topic.
Er is zelfs een hyves, zou "mooi" zijn als de eigenaar van de paarden die onder ogen krijgt en zich bewust is dat het een vorm van smaad en laster is...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:21

Mmmm..kweenie hoor, ik vind de verhalen ook erg wisselend..
Daarbij staat voor mij als een paal boven water: als er al een paard doodgaat en jij verzorgt je paarden goed en loopt er kennelijk een rondje bij langs om te kijken of alles in orde is zoals deze meneer beweert, dan ZIE je dus het dode paard liggen, wat op zich al niet echt fijn is natuurlijk (ik moet er niet aan denken maar ben dan ook geen handelaar die minder binding heeft wat ik me ook weer kan voorstellen) maar wat is dan je reaktie? Oh laat maar liggen, als ik een keer tijd heb bel ik de RENDAC wel??? Dat is mijn conclusie na zijn verhaal; het paard heeft er minimaal 2 weken gelegen, aangevreten en al, en pas na 2 weken is actie ondernomen. Als meneer zijn paarden checkt heeft dit dier er terwijl hij het wist, nog 2 weken gelegen. Daarna ging er nog een paard dood...Ok, dat kan komen doordat dit kennelijk zwakkere en ziekelijke dieren zijn, maar dan nog.
Hij voorziet dus niet in de basisbehoeften: een goede verzorging is NIET een paard 2 weken in de wei bij zijn soortgenoten laten liggen. Zo denk ik erover.

En dan nog iets wat ik helemaal niet begrijp: als jij deze paarden, die het onderste segment zijn en vaak niet de besten meer, opkoopt om te verhandelen, wat wil je dan nog verdienen als ze onder je handen dood neervallen? Dan lijkt het me een kwestie van geld bijleggen: je koopt er een x aantal op, gooit ze op het land, voert ze en dan sterven ze ook nog. Wat verdien je dan nog? En in hoeverre verdien je aan de gebrekkige paarden die nu dus kennelijk alleen maar geld kosten, want (in ieder geval) voer?
Beats me....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:24

Ik geloof dat er een boel mensen zijn die nu denken:oei, had ik nu maar niet zo snel geroepen, maar me eerst even geïnformeerd....."

Ik weet dat de weilanden daar snel nat zijn omdat ze laag liggen. Uit de filmpjes zie ik dieren die niet al te dik zijn, maar wel eten krijgen. Met de uitleg dat het hier om "afdankertjes" van de markt gaat, lijkt me dat toch logisch en zie niet echt wat verkeerds....
Goed, dode paarden in de weide zijn natuurlijk niet ok, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar om dan meteen een hetze te veroorzaken....
Denk er eens over na dat iemand die hier zijn brood misschien mee verdiend onterecht beschuldigd zou worden? Waarvan de naam ineens slecht is, onterecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:26

Klopt Frisiangirl, en dan die verhalen over een pakje hooi in de week.
Mijn wederhelft rijdt er dagelijks langs en die ziet elke dag weer ruwvoer in de wei liggen.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:27

Wat stom, nu weer wel.. Maar ik zie niet waarop dat gebaseerd is..

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:32

jury schreef:

dit vind ik onzin .
bij mij zijn er helaas 3 ponys dood gegaan dit jaar .
1 had zijn beentje ontkoot en kon niet meer geholpen worden en hebben we in laten slapen .
1 fries met een auortascheur .
en een merrie die tijdens bevalling van te vroeg veulen is overleden oorzaak verder onbekend .

En geloof me ik verzorg mijn beesten vaak nog beter als mezelf dingen gebeuren en zulke uitspraken raken kant nog wal

niemand weet zeker waardoor deze 2 paarden van de handelaar zijn overleden zolang er geen autopsie is vericht .

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:33

AmmieJ_ schreef:
Wat stom, nu weer wel.. Maar ik zie niet waarop dat gebaseerd is..

Op de AID die de paarden heeft geinspecteerd.....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:39

karina1977 schreef:
jury schreef:

dit vind ik onzin .
bij mij zijn er helaas 3 ponys dood gegaan dit jaar .
1 had zijn beentje ontkoot en kon niet meer geholpen worden en hebben we in laten slapen .
1 fries met een auortascheur .
en een merrie die tijdens bevalling van te vroeg veulen is overleden oorzaak verder onbekend .

En geloof me ik verzorg mijn beesten vaak nog beter als mezelf dingen gebeuren en zulke uitspraken raken kant nog wal

niemand weet zeker waardoor deze 2 paarden van de handelaar zijn overleden zolang er geen autopsie is vericht .

en jij hebt ze ook 2 weken laten liggen?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:43

*lacht in dr vuistje*

Tsja, ik heb me er maar buiten gehouden deze week.
Ik woon in de buurt, ken de dorpsroddels als geen ander en weet ook hoe snel zoiets opgeblazen wordt.

Ik zou het eerst zelf willen zien voordat ik actie ga ondernemen, op verhalen van anderen kan je geen conclusie baseren.

En aangezien de desbetreffende instanties er al zijn geweest en dit zaakje goed bevonden hebben, wie is de rest vd wereld dan om daar heisa over te maken.
Alleen als je die men kent, zijn verhaal erachter én het met eigen ogen hebt gezien, mag je oordelen vind ik. En dan nog is het je eigen mening.

Ik mag hopen voor de desbetreffende man dat zijn naamsbekendheid op deze manier hem verder geen ellende bezorgd.

En ook al zou hij over de hyves horen, ik zag net dat een slimmerik de Hyves niet meer openbaar heeft staan (wat ie afgelopen tijd wél was) dus ook al ziet hij het, lezen wat erop staat kan hij toch niet.

Dat hij die paarden iets te lang heeft laten liggen is niet oke, maar dat heeft ie al op z'n bordje gehad. klaar toch!? Kan ie van leren.

Nou, 't hele verhaal zal wel met een sisser aflopen Clown

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:07

Beetje jammer alleen weer dat de DB helaas ook niet allemaal "deskundigen" in huis heeft...
Ik kan vanaf hier de situatie niet zien natuurlijk, maar ik vertrouw ook niet blind op de bevindingen van de DB!!

En feit blijft dat je, in mijn ogen, als je je dieren goed verzorgd, je geen kadavers twee weken laat liggen!