Paard op hol - vrouwen gewond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard op hol - vrouwen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 06:56

www.refdag.nl

Een 36-jarige vrouw uit Putten en een 23-jarige vrouw uit Nunspeet zijn dinsdag morgen gewond geraakt nadat het paard met een rijtuig waarop zij reden op hol sloeg.

De vrouwen reden omstreeks 11 uur met paard en rijtuig over de Oude Prinsenweg in Putten toen het paard schrok van een roodkleurige aardappelrooimachine die in een weiland stond gestald. Het paard sloeg op hol en ging het fietspad op richting de Nieuwe Prinsenweg.

Het rijtuig raakte paaltjes langs het fietspad waarna de wielen ontzet raakten en vervolgens een lantaarnpaal raakte. Beide vrouwen vielen hierdoor van het rijtuig en raakte licht gewond. De ambulance kwam ter plaatse en heeft beide vrouwen overgebracht naar het ziekenhuis.

Paard en rijtuig werden aangetroffen nabij de Garderenseweg en vervolgens geborgen door een veetransporteur.

CM_

Re: Paard op hol - vrouwen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:01

Auw....
Hoe is het met het paard?
"geborgen" klinkt mij namelijk een beetje als zwaar gewond of dood ...

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:23

Het paard mankeert helemaal niets, wonder boven wonder. Hij mag nooit meer voor de kar lopen.

De vrouwen die op de koets zaten, ik vind dat je die niet lichtgewond kan noemen.
De een heeft 6 gebroken ribben, een ingeklapte long en behoorlijke wonden.
De ander heeft een gebroken neus, gebroken oogkas en een verbrijzeld onderbeen met ernstige verwondingen eraan. Het is nog niet bekend of ze haar been kan behouden. Ze zal waarschijnlijk nooit meer paardrijden. (In haar plaats zou ik dat niet eens meer willen waarschijnlijk)

Wat er volgens de man van een van hen gebeurde:
Citaat:
Gonzo is op hol geslagen waarbij Daphne en Carmen van de wagen zijn gevallen, hierbij is de wagen opgeslagen en op Carmen en Daphne gevallenen de Gonzo heeft met de wagen een lantaarnpaal omgetrokken die op Carmen gevallen is.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:24

Poeh heftig hoor.. Ik hoop dat de dames er weer goed bovenop komen!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:25

Het bericht dat Kuikzz plaatst klinkt inderdaad niet als lichtgewond. Hopelijk loopt het goed af met de verwondingen.!

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:25

jeetje ik hoop dat alles nog verders goed komt met ze. is niet niks wat ze hebben

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:33

jeetje, en dat noemen ze licht gewond, ik vind het behoorlijk ernstig!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:50

Zo, dat is niet niks.
Als je dat berichtje leest, lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar als je dan ziet wat er echt gebeurd is en wat de verwondingen zijn, dan is het toch wel heel ernstig...

Laten we hopen dat ze haar been kan blijven behouden en dat ze er weer bovenop komt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:52

Waarom mag het paard nooit meer voor de kar, trauma ?

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:46

Lichte verwondingen.... pffff ja hoor. Nooit van dikbips Gonzo verwacht, die was zo heerlijk de rust zelve.

Carmen en Daphne veel sterkte de komende tijd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:50

Balou_k schreef:
Waarom mag het paard nooit meer voor de kar, trauma ?

Waarschijnlijk omdat dat nu niet verantwoord meer zal zijn?
Klinkt als heel eng en behoorlijk zwaar ongeval. Veel sterkte voor de dames, dat zijn geen lichte verwondingen te noemen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:54

Jeetje.... sterkte voor hen!

Ik heb me laten vertellen dat licht- of zwaargewond te maken heeft met het risico op overlijden.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:19

Je been kwijt kunnen raken (en de rest van het rijtje wat ze heeft) hoef je echt niet aan te overlijden, maar valt wel onder hele zware verwondingen.

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:57

Tsja, ook vreselijk rustige brave koudbloeden kunnen af en toe hele gekke dingen doen. Ik heb ook zulke...

Waarom hij niet meer voor de wagen mag, paarden die zulke ongelukken maken, schijnen daarna toch nooit meer zo te vertrouwen te zijn als ervoor. En met een kar maak je toch ergere ongelukken dan onder het zadel, zo blijkt maar weer.

Als je het verschil tussen licht en zwaar gewond laat afhangen van levensgevaar, ja, dan moet je wel heel erg erg gewond zijn wil je als zwaar gewond worden ingedeeld...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:07

Jeetje wat een akelig ongeluk!
Heel veel sterkte en beterschap voor beide dames

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:03

Graag wil ik hier ook even een reactie plaatsen.

Gonzo staat bij mij op stal, dus ken zowel paard als beide dames. De verwondingen vind ik ook idd niet licht te noemen. Daphne heeft 6 gebroken ribben, een klaplong en een flinke wond aan haar been waaraan ze inmiddels geopereerd is. Ik ben net bij haar op bezoek geweest. Het gaat met haar de goede kant op. Carmen is er minder goed vanaf gekomen, zij ligt nog op de ic met een gebroken neus en oogkas en haar onderbeen en knie zijn verbrijzeld. Het is nog even afwachten of het been te behouden is. Een dramatisch ongeval met grote gevolgen helaas. Voor ons en vooral voor de familie nog niet te beseffen. Op stal staat Gonzo bekend als de rust zelve. We zijn allemaal zeer geschokt. Hij schijnt idd geschrokken te zijn van de aardappelrooimachine en dus op hol geslagen, vervolgens heeft hij tussen een lantaarnpaal en een boom heen gewild, wat hem wel lukte, maar de kar niet, die is toen gekanteld, waardoor Carmen eronder is gekomen en Daphne eraf geslingerd. Ze hebben ook een lantaarnpaal geraakt die omver ligt. Gonzo is vervolgens verder gerend en vrij dichtbij stal gevangen en met een vrachtwagentje naar stal gebracht. Omstanders hebben zich over Carmen en Daphne ontfermd en hulpdiensten en familie ingeschakeld.

Groetjes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:34

Afschuwelijk te lezen dat iets wat een leuk buitenritje had moeten zijn zulke grote gevolgen heeft. Heel veel sterkte voor alle betrokken, en vooral voor beide betrokken damens zelf!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:40

Verschikkelijk!
Veel sterkte voor de beide dames en de rest van de familie en vrienden!
Zal vast wel een moeizaam hersel worden voor beide dames.
En dan denk je een leuk stukje naar buiten te gaan loopt het zo af, Dat wens je niemand toe!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:43

oei, dat zijn idd niet lichte verwondinegn
beterschap en sterkte aan beide dames

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:30

Bah echt afschuwelijk, ik kwam er gisterenavond bij toeval achter door een bericht op teletekst en Carmen schoot meteen door mijn hoofd. Een uurtje later kreeg ik de bevestiging dat het inderdaad om haar en haar bijrijdster ging. Ook ik ken Gonzo, hij heeft een tijd als pensionpaard bij ons gestaan. Het is wel een beetje een boef maar voor de wagen deed hij het altijd super, zo zie je maar het zijn en blijven dieren en ongeluk zit in een klein hoekje. Voor Gonzo fijn natuurlijk dat hij er zo goed vanaf is gekomen dat had ook heel anders kunnen lopen. Mijn gedachten zijn meerdere malen per dag bij Carmen en bij haar man en kinderen, het laat je toch niet los. Er komt voor haar een lange weg van herstel aan. Haar bijrijdster Daphne ken ik niet maar ook voor haar is dit een afschuwelijk drama natuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:49

Carmen is trouwens bokker. Ze staat onder de naam Gonzo bekend op Bokt.

Het is zo'n tragisch ongeval, waar wij allemaal vreselijk van geschrokken zijn. Huilen

Vaak reageren ervaren menners hier op het aangespannen topic hard op mensen, die zomaar een paard even voor de kar spannen. Voor inrijden onder het zadel nemen 'ze' alle tijd, maar een koets erachter, dat schijnen veel mensen minder gevaarlijk te vinden. Terwijl de gevolgen van een ongeluk met een koets voor paard en koetsier en omgeving heftig kunenn zijn.
Carmen is een ervaren koetsier en Gonze een ervaren menpaard en toch gebeurt er zo'n gruwelijk ongeluk.

Carmen is de vorige eigenaresse van onze haflinger Janouk en we hebben geregeld contact over het wel en wee van onze Haflinger.

Carmen is gisterenavond nogmaals geopereerd aan haar been vanwege ontstekingsverschijnselen.

Wij hopen, bidden en duimen dat Carmen haar been mag behouden en dat ze hier weer boven opkomt. Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:34

Heel erg veel sterkte voor beide vrouwen. Het klinkt toch heel erg heftig. Brrrr, maar hopen dat Carmen haar been zal mogen behouden. Wat een nare afloop van een buitenrit met je paard.
Hoe is het nu met Gonzo? Wat een lieverd is dat om te zien.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:50

Ook vanuit hier ontzettend veel sterkte gewenst...ik heb de rillingen nog over mijn rug lopen. Onvoorstelbaar...

Ik ben hier terecht gekomen via Janouk, een 'bekende' van een ander forum.

Heel veel beterschap gewenst dames en uiteraard een hart onder de riem voor familie. Ach gut

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:45

Ook ik wens ze heel erg veel sterkte. Namens ons hele forum heb ik beide dames een kaart gestuurd Lachen

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:50

Ik wens ze heel veel sterkte, de gevolgen zijn zo groot met zo een kar derachter:s.
Ik ga duimen voor haar dat het goed komt.