Adelinde Cornelissen zorgt voor het "wauw-gevoel"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Adelinde Cornelissen zorgt voor het "wauw-gevoel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 08:48

http://www.stegen.net

Afbeelding
Adelinde en Parzival
Foto: www.gillianfotografie.nl

Adelinde Cornelissen heeft in Stockholm voor het eerst in haar carrière een kwalificatie gewonnen van de wereldbeker. Nadat ze eerst al met enorme overmacht de Grand Prix had gewonnen, was ze ook in de kür op muziek de beste! De Drentse amazone behaalde 80.300%, terwijl Anky van Grunsven tweede werd met Painted Black met 77.150%. Ook in de Grand Prix won Cornelissen en werd Van Grunsven tweede.

Cornelissen begon zeer sterk in de Grand Prix en al snel prijkte op het scorebord een tussenstand die boven de 79% lag. Na de eerste piaffe en passage zakte de score een beetje, omdat er net iets meer balans had mogen zijn. ,,Dat klopt, maar ik ben samen met Sjef Janssen bezig om in deze twee onderdelen nog wat meer snelheid te brengen. We zitten nu in een tussenfase, maar als het allemaal gaat kloppen moeten we in deze onderdelen op korte termijn tienen weten te scoren", vertelde Cornelissen. In de uitgestrekte galop toonde Parzival zich van zijn beste zijde.

Voor Anky van Grunsven begon de wedstrijd perfect en ze stond op een bepaald ogenblik aan het begin van haar rit zelfs op tachtig procent. ,,Ik kreeg ineens aanleuningsproblemen in het eerste appuyement." Het was niet iets met de tong over het bit, maar het werd voor Anky vanaf dat moment een moeilijke rit. ,,Ik vond het niet leuk wat Painted Black deed en daardoor ontstond een rommelig beeld en dat is des te meer jammer omdat de zwarte hengst op het voorterrein extra werkte." Op sommige momenten tijdens de proef zakte Van Grunsven zelfs even naar de vijfde plaats in het klassement. Maar dankzij een ijzersterke laatste lijn klom ze weer op naar de tweede plek.

Leida Collins-Strijk werd verrassend derde. Tijdens de trainingssessie op vrijdag in de piste toonde On Top veel verzet en spanning. In de wedstrijd was daarvan niets meer te merken. Leida zette meteen een sterke piaffe en passage reprise neer en alleen in de zigzag, uitgevoerd in galop, leek er even spanning te komen, die echter ook weer direct afvloeide. De ’eners’ waren en lust voor het oog en de pirouettes werden zeer goed gesprongen. In de laatste passage- en piaffelijn bleven regelmaat en expressie de boventoon voeren.

Kür

In de kür deelde Adelinde Cornelissen een flink dreun uit. ,,Je hebt Anky van Grunsven en Isabell Werth, maar nu is daar Adelinde Cornelissen bijgekomen. Het is als een aardbeving", zei het Zweedse jurylid Gustaf Svalling na afloop op de persconferentie. De eerste reactie van Cornelissen, die Anky van Grunsven met IPS Painted Black naar de tweede plaats verwees, was nadat de jury haar punten bekend had gemaakt. ,,Wauw" en de linkervuist schoot in de lucht. ,,Als je de eerste wereldbeker kwalificatie waarin je van start gaat weet te winnen dan is dat natuurlijk super. Ik richt me nu helemaal op de wedstrijd in Londen en wil proberen in de tussentijd nog progressie te boeken", aldus Cornelissen.

Ook Anky van Grunsven was met 77.150% tevreden. ,,Ik ben in ieder geval met een veel beter gevoel de ring uitgekomen dan gisteren. Nu waren er geen aanleuningsproblemen en deed IPS Painted Black gedurende de gehele rit zijn best." Hans Peter Minderhoud (Harskamp) had zijn Exquis Escapado duidelijk beter aan het lopen dan in de Grand Prix en werd zevende. Leida Collins-Strijk (Riethoven) had in het begin van haar proef erg veel spanning en werd met On Top uiteindelijk elfde.

Adelinde Cornelissen moest pal voor zij de ring inreed even alle zeilen bijzetten om de volledige controle over Parzival te behouden. Eenmaal binnen leek voor het oog alle spanning verdwenen en was het beeld in zijn totaliteit mooier dan in de Grand Prix. Parzival toonde een schitterend front en voerde de passage- en piaffereprises zeer sterk uit. In de gehele rit bleef een energiek beeld op het netvlies, waarbij de amazone lef toonde door veel van de expressieve kwaliteiten van Parival te vragen. De changementen om de twee gingen als vanzelf en de ’eners’ werden niet alleen kaarsrecht, maar ook mooi ruim gesprongen. De pirouettes werden met lef gereden, waarbij de pirouette linksom misschien net iets te haastig werd gesprongen, terwijl in de pirouette die rechtsom werd gesprongen de takt heel mooi werd vastgehouden.

Vier van de vijf juryleden hadden Adelinde op de eerste plaats en alleen het jurylid bij C, de Duitse Katarina Wust, had haar op de tweede plaats staan, achter Anky van Grunsven.

Verwante artikelen:

[VN] Adelinde & Parzival winnen ook Grand Prix van Stockholm
[VN] Adelinde en Parzival verslaan Anky opnieuw in Stockholm

HouvanPonys

Re: Adelinde Cornelissen zorgt voor het "wauw-gevoel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:59

Super ! Pling

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:29

Wat stoer zeg! Interessant om te zien dat er nu eens een andere naam bovenaan het scorebord prijkt!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:47

Haha! Geweldig! Hopelijk kan ze dit gevoel vast blijven houden.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:17

Leerling van Sjef Jansen hè!! Knipoog Knipoog

Mooi hoor.............. Haha! Haha!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:18

Erg goed zeg! Dit houdt de top van de dressuur weer scherp.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:22

..ben ook erg benieuwd naar Jumping amsterdam, daar komen ze te staan tegenover Salinero...leuk!(laten we nu net kaartjes hebben Knipoog)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Echt super voor haar.
Ik zat gisteren wat filmpjes op youtube van haar en parzival te kijken en de combinatie sprak mij heel erg aan. Ik ben benieuwd wat deze combi allemaal gaat bereiken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:18

erg goed gereden! vol houden zo

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:45

Cayenne schreef:
,,Je hebt Anky van Grunsven en Isabell Werth, maar nu is daar Adelinde Cornelissen bijgekomen. Het is als een aardbeving", zei het Zweedse jurylid Gustaf Svalling na afloop op de persconferentie.

dat is een ontzettend mooi compliment, hopelijk blijft ze deze stijgende lijn vasthouden OK dan!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:47

Jasmijn76 schreef:
..ben ook erg benieuwd naar Jumping amsterdam, daar komen ze te staan tegenover Salinero...leuk!(laten we nu net kaartjes hebben Knipoog)

daar ben ik ook wel benieuwd naar Tong uitsteken

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:53

Wat vet!!! Misschien word zij wel de nieuwste Anky Knipoog Haha!

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:10

SUPER Haha!!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:08

Bloos!. Steek die maar in je zak!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:09

waaauw.
Ik ben benieuwd
hoe dat gaat in de komende paar wedstrijden..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:16

ik keek net op tv en ze lieten bj de NOS een stukje kur van Anky en van Adelinde zien. Het zag er idd beter uit.
Goed gedaan!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:44

En ik hoop dat Adelinde nog lang zal blijven domineren.
Ik vind dat Anky's tijdperk wel onderhand voorbij is Bloos

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:51

Anky word gewoon dik verslagen!! Haha!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:15

Ik vind het leuk om te lezen dat Adelinde heeft gewonnen van Anky. Iemand anders mag ook wel eens winnen. Maar Anky is natuurlijk ook een super ruiter, dus ze verdient het wel, maar het is ook leuk dat iemand anders ook eens boven aan staat!! Haha!

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:18

haha ik las net precies hetzelfde stukje in de krant!
maar super zeg!
vind het indd ook een hele sprekende combinatie.
en het zal je maar gebeuren , versla je 'zo even' anky ,
echt heel erg leuk!:d

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:51

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:07

Super! Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:36

Super dat ze zulke vooruitgangen boekt! Als het zo doorgaat kunnen we volgens mij gerust zeggen dat ik Anky 2 is.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:59

Sjef brengt er weer een topper bij! OK dan!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:00

Zo wat super zeg dat ze zo goed heeft gereden! De opvolgers voor Anky staan wel klaar geloof ik!