NBvH: cursus voor toekomstige paardenhouders is nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NBvH: cursus voor toekomstige paardenhouders is nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:06

www.levendehave.nl

Door gebrek aan kennis verzorgen en berijden veel paardenhouders hun paarden verkeerd, zegt de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH). De vereniging pleit voor een cursus voor aanstaande paardeneigenaren.

Binnenkort komt de Sectorraad Paarden, een samenwerkingsverband van alle betrokkenen in de paardensector, in opdracht van minister Verburg met een plan van aanpak op het gebied van paardenwelzijn. Op voorhand signaleert de NBvH in haar 'Notitie Paardenwelzijn in Nederland' dat alle soorten paardenhouders en ruiters fouten maken. "Recreatieruiters [...] stallen hun dier ergens en gaan alleen op zondag even buitenrijden om vervolgens het dier weer een week aan zijn lot over te laten. Sportruiters zijn vaak zo op de prestaties gericht dat hun dieren overvraagd worden. En menige manegehouder houdt zijn bedrijf draaiende ten koste van gezondheid en welzijn van de dieren." Ook hobbydierhouders die een paar paardjes hebben, doen het vaak niet goed, vindt de NBvH. "Wie denkt dat paarden gelukkig zijn wanneer ze in een wei worden gezet [...] en vervolgens dag in dag uit niets te doen hebben, heeft het mis."

Onwetendheid is de oorzaak van veel problemen, zegt de NBvH. "Vrijwel nooit wordt het paardenliefhebbers bijgebracht dat alleen gymnastisering van de juiste spieren een paard in staat stelt een ruiter te dragen zonder blessures op te lopen, of hoe het dagelijk voederschema eruit moet zien, of wat de juiste hoefverzorging inhoudt, of wat te doen als een paard niet meewerkt."

Maneges zouden een belangrijke rol moeten spelen in de voorlichting, vindt de NBvH. Ze zouden de ruiter (en mogelijk toekomstig paardeneigenaar) moeten leren waarom bepaalde oefeningen belangrijk zijn voor de spierontwikkeling van het paard en ze zouden het paardenbezit eerder moeten ontmoedigen dan aanmoedigen. Bovendien zouden ze verplicht cursussen moeten organiseren die ingaan op de noden en behoeften van paarden. Er bestaan ook nu al vele cursussen voor paardenliefhebbers, "maar vaak zijn die cursussen te veel gericht op sport en prestaties en niet op de basiskennis die nodig is voor het verzorgen en recreatief berijden van een eigen paard."

jarco

Re: NBvH: cursus voor toekomstige paardenhouders is nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:15

ik vind het helemaal toppie als er meer voorlichting wordt gegeven, alleen maar goed !
maar ik zou meer achter de mensen aan gaan die het niet zo nauw nemen met het verzorgen van het paard.
zorg ervoor dat eerst dat probleem wordt aangepakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:42

Cayenne schreef:
Ook hobbydierhouders die een paar paardjes hebben, doen het vaak niet goed, vindt de NBvH. "Wie denkt dat paarden gelukkig zijn wanneer ze in een wei worden gezet [...] en vervolgens dag in dag uit niets te doen hebben, heeft het mis."

We doen het ook nooit goed Stoom uit je oren Een paard is nergens zo gelukkig als in een wei met een paar vriendjes. Zolang ze wat te knabbelen hebben, vermaken ze zich prima.

Echt weer zo'n bobo aan het woord die meent dat je een paard net zoals een aap of olifant de hele dag van uitdaging moet voorzien. Nog nooit een paard die uit verveling in de wei een 'stal'ondeugd heeft ontwikkeld.

Pling Laten we de natuurlijke situatie zo goed mogelijk benaderen en af en toe een leeuw in de wei loslaten...... dan hebben ze in ieder geval die super natuurlijke stimulus weer gehad. Geen ruiter, naar appel ruikend plastic of skippybal die daar tegen op kan Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:46

De kennis is bechikbaar, boeken zat die goed zijn, maar de bereikbaarheid ervan laat te wensen over. Idem voor een goede voorselectie. De bibliotheken bv waar veel mensen als eerste naar toe gaan hebben vrijwel niks op dit gebied. Daar zijn wel wat plaatjes boeken en misschien iets als bv Anky, maar dat is alles.

En zoals altijd : de mensen die niet willen zullen ook niet naar de informatie zoeken, ookal plak je het op reclame borden langs de snelweg, etc.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:57

juliette86; nou er zijn zat paarden die het vreselijk vinden om alleen maar in de wei te staan. ik denk dat vooral bedoeld wordt dat sommige paarden in een wei gezet worden en er vervolgens niet naar omgekeken wordt. menig paard kan het toch heel erg waarderen als 'hun mens' langs komt om hem te verzorgen.

ik heb trouwens jaren geleden, toen ik nog ponyruitertje was op de plaatselijke manege een cursusje paarden verzorgen gevolgd op de manege. kreeg je een certificaat enzo. en iemand ging dan uitleggen waarom je bepaalde dingen moet doen. Clown

net als tamary zegt: als iemand het wil dan is er zat informatie voorradig. en zeker op manege zijn er altijd mensen met zat ervaring die dit met anderen willen delen, maar moeten ze wel met de vragen komen! dus als iemand er lak aan heeft dan bereik je ze toch niet.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:02

Juliette86 schreef:
We doen het ook nooit goed Stoom uit je oren Een paard is nergens zo gelukkig als in een wei met een paar vriendjes. Zolang ze wat te knabbelen hebben, vermaken ze zich prima.

Niks van! Wérken moeten ze!! Whoosh!

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:55

Een heel goed idee.
Er zijn steeds meer mensen die de mogelijkheid hebben een
paard of een pony aan te schaffen, maar dan begint het pas.
Voorlichting en begeleiding is hard nodig.
(Niet iedereen zit op Bokt.)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:08

zou dat de oplossing zijn? iedereen verplicht op bokt als ze een paard kopen..... ze krijgen dan in ieder geval allemaal verschillende invalshoeken te zien, of ze daar veel mee opschieten is de vraag natuurlijk ROFL

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:10

Was hier niet ooit het ruiterbewijs voor bedacht ? Nagelbijten / Gniffelen
(maar over de huidige kwaliteit daarvan kan je natuurlijk discussiëren...)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:19

Cayenne schreef:
Maneges zouden een belangrijke rol moeten spelen in de voorlichting, vindt de NBvH. Ze zouden de ruiter (en mogelijk toekomstig paardeneigenaar) moeten leren waarom bepaalde oefeningen belangrijk zijn voor de spierontwikkeling van het paard en ze zouden het paardenbezit eerder moeten ontmoedigen dan aanmoedigen. "

Woehahah laten ze zich bij geitjes houden die NBvH.
Als ergens paarden verrot bespierd rondlopen, achter elkaar aan veel te veel rondjes schuiven met niet passend tuig en aan de binnenteugel sjorrende bonkende ruiters op de rug dan is het wel in een manege. En dan heb ik het nog niet over weidegang (die doorgaans ontbreekt) of andere essentiële dingen.

Maneges die voorlichting moeten gaan geven. Laat me niet lachen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:23

een cursus kan handig zijn voor nieuwbakken eigenaars, maar dan moeten ze wel willen. Verder vind ik het wel heel kort door de bocht dat recreatie ruiters maar 1 keer per week komen en wedstrijd ruiters te veel vragen. Het is altijd zo'n uiterste

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:25

dat stukje over paard op de wei en niks doen dattie ongelukkig is. Dus al die jonge paarden in de opfok zijn echt dood ongelukkig! Die kunnen echt niet wachten tot er eindelijk een zadel opgelegd zal worden..
Wat een dierenbeulen zijn wij ook...kom op zeg!

edit: en idd een manege als voorbeeld, die moet nog komen denk ik Scheve mond Daar begint juist alle ellende.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 28-11-08 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:26

Citaat:
"Wie denkt dat paarden gelukkig zijn wanneer ze in een wei worden gezet [...] en vervolgens dag in dag uit niets te doen hebben, heeft het mis."

hahahaha ROFL wat denk je dat ze in het wild doen dan Huilen van het lachen televisie kijken?

nee, vreten, spelen, slapen en niks doen Clown

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:33

Ik vind het nog niet zo slecht hoor. Ik heb mijn ervaring opgedaan met de jaren en ook behoorlijk wat fouten gemaakt daarin helaas. Gelukkig is het nooit mis gegaan met een paard op een erge manier. Maar ik heb nu op stal ook mensen die maar 1x per week komen en niet eens weet wat hun eigen paard eet en dat hij een wormenkuur en regelmatig een smid moet zien. Dat vind ik erg om te zien. Of dat het niet gaat met een paard omdat het ineens anders is dan op de manege.

Mijn instructeur is zo iemand die dat ook pleit en op komt voor het dier. Hij leert mij erg veel en op de goede manier. Terwijl ik toch al jaren in de sport achter de schermen gedraaid heb.

Ik vind wel dat de voorlichting ligt bij de manege en pensioenstalhouders. Een pensioen mag ook iedereen zomaar beginnen zonder papieren enz..dus daar vind ik ook al een stukje verandering voor nodig. Maar vind niet dat het geld moet gaan kosten of zo duur dat niemand het gaat volgen daarom. En dat het een stukje taak is van iedereen om elkaar te helpen en leren goed met paarden om te gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:44

Citaat:
"Recreatieruiters [...] stallen hun dier ergens en gaan alleen op zondag even buitenrijden om vervolgens het dier weer een week aan zijn lot over te laten

Go jij! Go jij! k ben geen recreatie ruiter ben geen recreatie ruiter No Cheer maar wat ben ik dan wel ..

Citaat:
of hoe het dagelijk voederschema eruit moet zien

hooi toch of was het nu gras en oja 3 kg sportbrok minimaal uiteraard Vork
Citaat:
of wat de juiste hoefverzorging inhoudt

ijzers , dikke ijzers !

Citaat:
, of wat te doen als een paard niet meewerkt."

gewoon rammen op die hit

Citaat:
Maneges zouden een belangrijke rol moeten spelen in de voorlichting

trekkuhhhh trek m in die krul .. trapppuhhhh die knol
niet in de wei zetten hoor gaat de wei kapot van en misschien krijgt die wel blessure
dus wel peesjes om doen he en erger nog niet laten rollen buiten zonder deken DAN WORD DIE VIES Misselijk
zadel past niet geeft niet als je maar sokken aan hebt die bij je dekje en broek passen Vork

even zeer overdreven uiteraard Knipoog

aan de ene kant goed als er een degelijke ongekleurde ! cursus beschikbaar zou zijn
maar men hebben die mensen nu echt niks beters te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:48

nickyu Boos! gras mag niet lees ik net in de beginpost!!
en al helemaal niet in groepsverband en ook niet de hele dag!!!! dan gaan ze zich vervelen Slapen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:50

gras nee joh haver en veel brokken en op stal(kunnen ze ook niet smelten in de regen)! lekker gezellig met de radio aan Muziek!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:04

Hell no!
Ik hoop zéker niet dat maneges een groot gedeelte van deze info verstrekken aangaan.... Pff... als ik zie hoe paarden behandeld worden op veel maneges... in een stalletje, want dat is lekker warm etc etc Zie het al voor me..brrr :'paarden behoren een lekkere dikke laag stro in hun warme stalletje te hebben, dat vinden ze erg prettig! Een deken moet op wanneer het regent of anders wanneer de temperatuur onder de 15 graden komt. Zo blijven ze lekker warm. Elk beginnerspakket moet bestaan uit een cap, rijbroek en rijlaarzen, zweep en knopsporen, op die manier kun je veilig en verantwoord paardrijden....etc etc'

Nee, ik geloof niet dat ik er gelukkig van wordt ( en paarden nog vééél minder) als er op deze manier informatie verstrekt gaat worden.
Dan zou ik meer heil zien in verschillende workshops/info avonden die verplicht gevolgd moeten worden... En dan waarbij de verschillende kanten belicht worden ( ijzers/blootvoets/natural-normal verhaal etc) Op die manier wordt alles in ieder geval van 2 kanten belicht. Daarbij komt dat ik het een pré vind als je dan toch informatie verstrekt, je dit doet gekeken naar het paard en niet naar de ruiter ( weidegang/ sociale contacten, voldoende ruwvoer etc etc )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:07

ik ben ook zeer benieuwd hoe het dan wel moet volgens deze mensen..

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:09

Melkkoe zal dit uiteindelijk wel weer worden, iedereen verplicht op cursus a zoveel Euro en dan om de zoveel jaar op herhaling en je cursusbrevet verlengen met alle tijd en kosten van dien. Informatie verstrekking is prima, maar Nederland wordt echt zo'n land waar je niks meer mag doen of er zit een cursus/scholing aan vast. "Hallo beste winkelier, ik kom een goudvis kopen. Heeft u de cursus goudvishouderij al gevolgd? Nee?! Nou ga de vis dan maar in Duitsland halen, maar niet verder vertellen hoor." De omschrijving dan ook van de op lintjes/prijzen gedreven sportruiter en de recreant die eens in de week een paard uit de blub trekt voor een fijne borit zijn mij ook wat te makkelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:42

Citaat:
"Recreatieruiters [...] stallen hun dier ergens en gaan alleen op zondag even buitenrijden om vervolgens het dier weer een week aan zijn lot over te laten.

Tuurlijk, alleen rijden bij droog en zonnig weer tussen de 18 en 23 graden, met niet al te veel wind Vork

Citaat:
Sportruiters zijn vaak zo op de prestaties gericht dat hun dieren overvraagd worden.

Yep! Tenslotte schrijft de lokale vereniging wel 500 Euro prijzengeld uit voor mijn B-proefje. Dat is me wel een paard waard hoor, paar keer winnen en ik kan weer een nieuwe betalen toch?

Citaat:
En menige manegehouder houdt zijn bedrijf draaiende ten koste van gezondheid en welzijn van de dieren

Helemaal waar. Een stal vol kreupele bokken, DAT rendeert tenminste!

Citaat:
"Wie denkt dat paarden gelukkig zijn wanneer ze in een wei worden gezet [...] en vervolgens dag in dag uit niets te doen hebben, heeft het mis."

Zijn er mensen die hun paard op de wei hebben? Bloos! Arme dieren. Op stal zetten die hap, radio aan en zeven keer daags twee kilo brok erin!

Citaat:
Onwetendheid is de oorzaak van veel problemen, zegt de NBvH.

Hmmm, waar zit die onwetendheid? Tong uitsteken

Citaat:
Er bestaan ook nu al vele cursussen voor paardenliefhebbers, "maar vaak zijn die cursussen te veel gericht op sport en prestaties en niet op de basiskennis die nodig is voor het verzorgen en recreatief berijden van een eigen paard."

Ja joh, al die cursussen voeding, stalmanagement, fysio/osteo/chiro, tandarts, hoefsmid, etc. die je als amateur kan volgen om meer inzage te krijgen... allemaal voor sportpeerden!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:46

hahaha mooi gezegd Haha!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:54

Wat een knullig stukje van de NBvH! (Zeer suggestief en subjectief geschreven ook. Niemand doet het goed.)
Op zich vind ik het een goed idee, mits de cursus op een juiste manier wordt aangeboden.

Citaat:

Wat een verschrikking voor die paarden. Dag in dag uit in de wei? En maar eten en maar spelen, nou inderdaad, we moeten er met zijn allen voor zorgen dat dat soort leed de paarden bespaard blijft. Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:56

ik denk dat de doelen op van die paarden die in hun eentje staan te verpieteren in de wei. Dat is ook wel triest. Maar als je niet weet wat je schrijft.. schrijf dan niks. In plaats van domme suggestieve stukjes. Kortom: laten ze zich bij geitjes en hangbuikzwijntjes houden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:57

Citaat:
Ik vind wel dat de voorlichting ligt bij de manege en pensioenstalhouders. Een pensioen mag ook iedereen zomaar beginnen zonder papieren enz..dus daar vind ik ook al een stukje verandering voor nodig. Maar vind niet dat het geld moet gaan kosten of zo duur dat niemand het gaat volgen daarom. En dat het een stukje taak is van iedereen om elkaar te helpen en leren goed met paarden om te gaan.

Jammer genoeg mag inderdaad iedereen een pensionstal beginnen; wordt hoog tijd dat dat veranderd. Overigens bestaan er al pensionhouders/maneges die goede voorlichting en begeleiding geven, maar die moet je niet zoeken bij FNRS aangesloten bedrijven...