Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 06:53

http://www.kwpn.nl

Onlangs ontving het KWPN van de Gelderlander Paard Associatie (GPA) het 'Zwartboek Gelders Paard' met verzoek tot plaatsing in ‘In de Strengen'. Gezien de omvang van deze brief is in 'In de Strengen' nr. 24 van dit jaar de inleidende samenvatting en de conclusie van de GPA-reactie geplaatst, voorzien van een reactie namens het KWPN.

De gehele brief, waarvan de gehele inhoud volledig onder de verantwoordelijkheid van de GPA staat, staat op de regiosite Gelders Paard.
In de KWPN- reactie wordt verwezen naar de KWPN-notitie ‘Geschiedenis en toekomst van het Gelders Paard', die ook is gepubliceerd in ‘In de Strengen‘ nr. 18, 11 september 2008. Voor de volledigheid vindt u op de regiosite Gelders Paard ook een PDF van deze KWPN-notitie.

Klik hier voor de betreffende informatie over de ingezonden brief, de reactie van het KWPN en de KWPN-notitie Geschiedenis en toekomst van het Gelders paard.

Verwante artikelen:

[VN] Gelders paard is Ras van het Jaar 2009
[VN] Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

letsgoko

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:26

Wie er nu recht of krom handelt is nog even van ondergeschikt belang.

Feit is dat op een handvol zeer oude hengsten en merries na, het klassieke Gelderse paard bijna is verdwenen en er alleen een zeer rijtypisch "Gelders paard" overblijft waarin zo goed als geen verschil meer zit met rijpaarden.

Of je dit nu wel een goede en democratische ontwikkeling vindt of niet doet niet ter zake. Het is een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:25

De fokkers zijn vrij om klassieke paarden te fokken binnen het KWPN, of ze dat doen is een tweede maar dat moet iedereen voor zich beslissen. Persoonlijk vind ik het Gelders paard leuk omdat het veelzijdig is en heb ik liever een paard wat over de breedte goed te gebruiken en verkoopbaar is dan een heel ouderwets en klassiek type. Als fokmerrie is laatste leuk, maar niet als rijpaard.

Dat er geen Gelderse paarden meer zijn waarbij je verschil ziet met rijpaarden ben ik niet met je eens. Als je eens naar Hengelo was gegaan dit jaar dan had je gezien dat er nog wel degelijk hele mooi Gelderse paarden rondlopen, zowel qua bloedvoering als qua type.

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:31

Grappige discussie. De vraag is altijd maar: weet iemand wel wat een echt Gelders paard is..., de verwarring met een tuiger is vlot gemaakt. Noem mij dan eens 3 Gelderse hengsten?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:36

Ehm... 3 Gelderse hensten...
Parcival, Koss en Laurents? Er zijn er meer hoor, maar deze komen als eerste bij me op.
Ik heb zelf een Gelderse merrie maar ik krijg vaak de vraag wat haar afstamming is en dan zijn dat mensen die denken dat ze Groninger is...
Feit is wat mij betrefd dat het Gelders paard enorm veelzijdig is, maar inderdaad minder klassiek gefokt wordt de laatste tijd is mijn indruk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:37

Dat je het grappig vindt als je niet eens weet wat voor hengsten er rondlopen. Onzinnige reactie.

Nickeltje: dat ze haar verwarren met een groninger komt natuurlijk omdat ze zwart is Clown

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:38

Echt? Is het puur daarom? Das grappig... Als ik vertel dat het een Walser is, is er bij de boertjes die het vragen vaak wel herkenning...

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:44

Niet slecht:
Ahoy (Monarch Stb x Ronda)
Aktion (Pion x Ohnegleichen)
Avenir (Canada) (Patrick x Zabella)
Bazuin (Satelliet x Rijvona)
Elegant (Theoloog x Wendy)
Focus (USA) (Pele x Oberlina)
Galant (Theoloog x Parelstraum)
Gerlinus (Legaat x Noberlina)
IJsselmeer Ikepono (USA) (Vosmaer x Cadenza)
Koss (El Corona x Erona)
Laurentz (Bazuin x Erika)
Nickson (Fortissimo x Diane)
Parcival (Koss x Erika)
Rubus B (Ahoy x Alpenroos)
Sandor (USA) (Inspekteur x Jelma-Jane)
Sirius (Zichem x Iris)
Taxateur (USA) (Obelisk x Helena)
Unitas (Hoogheid x Tolina)
Upperville (Cabochon x Gecari)
Uromast (Manno x Zarelmoer)
Virtuoso (USA) (Garant = Flipper NWP x Minka)
Vitens (Parcival x Nadien)
Vulcaan (Canada) (Patrick x Zabella)
Walser (Rentmeester x Odessa)
Wandango (Zwitzerland) (Legaat x Kitty Irene)
Wolfgang (Farn x Jolanda)
Zethar (Parcival x Panakeia)
Zichem (Gondelier x Nanja)
Zuidpool (Amor x Olga)
Maar .... het is eigenlijk zo'n zinloze discussie, want bijna alle hengsten (Koss, Amor & Farn enz. enz.), behalve Zichem & Satelliet & Theoloog, hebben bij de voorouders 'vreemd' bloed. Dus stellen dat de Gelderlander weer Gelderlander moet worden, is hetzelfde de ariërs in Nederland op te zoeken - die zijn er nagenoeg niet meer!
In het Fries stamboek was vreemd bloed nodig om de zaak in stand te houden, het Gelder paard -> laat het gewoon geen ras meer zijn, maar een type (zie artikel Levende Have)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:16

Het blijft een interessante discussie.

Droen: vreemd bloed is helemaal niet erg, maar de hoeveelheid vreemd bloed staat bij het Gelders paard imo niet meer in verhouding.

Natuurlijk zit in de meeste hengsten vreemd bloed. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je met een iets stevige kwpner al naar de keuring kan gaan en met een Gelderse naar huis kan gaan. Nagelbijten / Gniffelen

Waar het om gaat is dat je nu de keus maakt: of we fokken door en het verschil verdwijnt of we gaan nu weer strengere eisen stellen aan paarden, die ingeschreven willen staan als GP.

Dat laatste ben ik zeker voor. Zelf heb ik een vrij grove ruin van Sirius (x Batello). Een prachtpaard vind ik zelf.
Wat mij vooral opvalt is dat het Gelders paard als recreatiepaard wordt aangemerkt (iha) en niet als veelzijdig sportpaard. Ik denk dat een goede promotie van het klassieke ras ook erg belangrijk is.
Het is een super ras voor mensen, die niet al te onrustige paarden willen, die toch nog vrij goed in de sport presteren in diverse disciplines.
Ik zeg niet dat alle Gelderse zo een GP proef kunnen lopen, maar om de promotie aan te passen van rustig recreatiepaard naar rustig, werkwillig, veelzijdig sportpaard lijkt mij een hele goede.

Daarnaast is het mij ook in Hengelo weer op gevallen: dat er zoveel Gelderse tussen lopen, die amper uit de boot zouden vallen op de kwpn-keuring. Heel jammer. Je ziet iha bij deze slankere versies dat ook het kwpn-karakter steeds duidelijker zichtbaar is.

Het nadeel van een deel van de kwpners vind ik: is dat iedere fokker probeert een topsportpaard te fokken. Logisch, want je wilt allemaal het beste natuurlijk. Aan de andere kant: lopen er nu zoveel paarden rond, die voor een groot deel van de ruiters niet geschikt is, omdat deze de kennis/ervaring niet heeft om hier mee om te gaan.
Ik ben dan ook vooral bang dat het karakter van het Gelders paard verloren gaat wanneer er niet ingegrepen gaat worden en men op deze wijze verder gaat met het verdoezelen van het Gelders paard.

Dat het kwpn zo doet is opzich logisch. Het is voor hun ook maar een kleine neventak, die wss. in verhouding meer tijd en geld kost en er dus uitgewerkt moet worden. Wanneer we nu op deze lijn verder gaan is er over tig jaar geen Gelders type meer te zien en kunnen ze dus de afdeling sluiten.
Simpel toch?! Bedrijfstechnisch lijkt het makkelijk. Alleen jammer dat we daarvoor zulk mooi cultureel goed moeten laten verdwijnen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:56

Droen schreef:
Niet slecht:
Ahoy (Monarch Stb x Ronda)
Aktion (Pion x Ohnegleichen)
Avenir (Canada) (Patrick x Zabella)
Bazuin (Satelliet x Rijvona)
Elegant (Theoloog x Wendy)
Focus (USA) (Pele x Oberlina)
Galant (Theoloog x Parelstraum)
Gerlinus (Legaat x Noberlina)
IJsselmeer Ikepono (USA) (Vosmaer x Cadenza)
Koss (El Corona x Erona)
Laurentz (Bazuin x Erika)
Nickson (Fortissimo x Diane)
Parcival (Koss x Erika)
Rubus B (Ahoy x Alpenroos)
Sandor (USA) (Inspekteur x Jelma-Jane)
Sirius (Zichem x Iris)
Taxateur (USA) (Obelisk x Helena)
Unitas (Hoogheid x Tolina)
Upperville (Cabochon x Gecari)
Uromast (Manno x Zarelmoer)
Virtuoso (USA) (Garant = Flipper NWP x Minka)Vitens (Parcival x Nadien)
Vulcaan (Canada) (Patrick x Zabella)
Walser (Rentmeester x Odessa)
Wandango (Zwitzerland) (Legaat x Kitty Irene)
Wolfgang (Farn x Jolanda)
Zethar (Parcival x Panakeia)
Zichem (Gondelier x Nanja)
Zuidpool (Amor x Olga) 25 % XX
Maar .... het is eigenlijk zo'n zinloze discussie, want bijna alle hengsten (Koss, Amor & Farn enz. enz.), behalve Zichem & Satelliet & Theoloog, hebben bij de voorouders 'vreemd' bloed. Dus stellen dat de Gelderlander weer Gelderlander moet worden, is hetzelfde de ariërs in Nederland op te zoeken - die zijn er nagenoeg niet meer!
In het Fries stamboek was vreemd bloed nodig om de zaak in stand te houden, het Gelder paard -> laat het gewoon geen ras meer zijn, maar een type (zie artikel Levende Have)

Gelders paard is nu al geen ras het is al een type. En de hier genoemde hengsten heb je blijkbaar van de site van van Lijssel gehaald.
De hengsten die ik vet gedrukt heb zijn NIET gelders. Er staan ook nog een paar dode hengsten tussen..die zijn over het algemeen slecht bruikbaar voor de fokkerij. Verder veel rijpaardbloed in dit lijstje. (Zeker Zuidpool Die nl Amor x Persian Path xx juust em een volbloed) Maar je hebt gelijk.Het is een zinloze discussie. Het nederlandse paard is altijd een verzameling geweest van buitenlands bloed

Verder voor een ieder die het Gelderse paard/knol/ras/type doorhalen wat voor jouw van toepassing iswil redden:
Ik weet er nog een paar te koop. Met mooi klassiek bloed.

Ik ga niet zeggen dat het KWPN het nou helemaal super doet. Zeker kwa promotie van het Gelderse paard kan het beter. Maar zo slecht als het GPA loopt te verkondigen vind ik het ook niet. Bovendien waar komt het GPA mee aan. Paarden die nog minder Gelders zijn als Zuidpool(kwa type en of afstamming) of die gewoon echt niet goedgenoeg zijn. Ik verwijs graag naar de show op de wereldkampioenschappen mennen in beesd dit jaar. Dat was echt geen promotie van het Gelderse paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:14

@Judje promotie moet inderdaad echt veel beter. Mensen weten niet wat een gelders paard is.
Als ik met de moeder van mijn paard op wedstrijd was riep iedereen: O wat een mooi paard.Totdat ze de afstamming hoorden. Dan trokken ze een vies gezicht.
En inderdaad veel meer mensen zouden veel gelukkiger zijn als ze een Gelders paard zouden hebben in plaats van de bloedkikker waar ze nu op zitten en soms behoorlijk bang van zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:22

Als ik het met mensen heb over mijn Gelderse hebben ze meteen het idee dat ik alleen ga boshobbelen ofzo. (Voor de duidlijkheid: heb daar niets op tegen hoor, maar is meer van 'zo neerbuigend' beginnen zij daar over.) Echt vieze gezichten heb ik nog niet gezien, maar misschien komt dat omdat we nog niet gestart zijn.
Raar he? Dat je een paard eerst oh zo mooi vind en het daarna ineens niets meer vind, omdat de afstamming niet klopt met wat jij mooi vindt.
Lekker consequent zullen we maar zeggen. Knipoog

Aangezien we tegenwoordig bijna alleen nog maar rechthoekige, (zeer) hoogbenige en (zeer) slanke paarden tegen komen krijgen mensen het idee dat GP's niets kunnen.

Ik vind het vierkantmodel juist fijner om te rijden, omdat je het paard makkelijker gesloten kan laten lopen en het veel sneller lekker over zijn rug van achter naar voren zal lopen, zonder dat je hier al te rare fratsen voor uit hoeft te halen.
Daarnaast hebben deze paarden het voordeel dat ze makkelijker gaan 'zitten' en dat lijkt me ook niet onbelangrijk voor een goed dressuurpaard. (Al is de uitleg van het woord 'dressuur' ook niet eenzijdig meer om maar zo te zeggen.)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:23

Een kennis met een Gelderse ruin deed de ORUN opleiding; Johan Hamminga was helemaal weg van haar paard. tot hij vroeg wat de vader was: "Bazuin". Hij draaide zich om en heeft het dier nooit weer 1 blik waardig gegund. Verward

Als iemand op een voorlichtingsavond een paringsadvies vraagt voor haar Gelderse merrie, antwoordt Arie Hamoen: "Jazz". Verward

Het gemiddelde Gelderse paard kan waarschijnlijk al veel meer dan de gemiddelde Nederlandse ruiter/amazone.................. Clown
Wat dat betreft is de "promotie" van het Gelderse paard bij het KWPN gewoon NAATJE.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:26

Linky, dat is toch onvoorstelbaar!
Ik vind het echt verschrikkelijk dat paardenland zo gestuurd wordt, door mensen met zulke vooroordelen (iha). Echt waar, wat jammer weer! Wanneer we daar minder last van zouden hebben zou het paardenwereldje ook een stuk gezelliger worden denk ik met minder 'achter de ellebogen' werk.

Idd, de meeste amazones/ruiters krijgen het nooit voor elkaar om de Z of hoger te halen en de meeste paarden met een normaal exterieur en normale gangen moeten de Z allemaal toch wel kunnen halen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:30

linky schreef:
Een kennis met een Gelderse ruin deed de ORUN opleiding; Johan Hamminga was helemaal weg van haar paard. tot hij vroeg wat de vader was: "Bazuin". Hij draaide zich om en heeft het dier nooit weer 1 blik waardig gegund. Verward

Het gemiddelde Gelderse paard kan waarschijnlijk al veel meer dan de gemiddelde Nederlandse ruiter/amazone.................. Clown
Wat dat betreft is de "promotie" van het Gelderse paard bij het KWPN gewoon NAATJE.

Dat ken ik... niet van een ORUN cursus, maar wel van juryleden die je op het veld met losrijden aanspreken, van goh, leuk paard, lekker aan het lopen, wat is het??
En als ik dan Gelders zeg kan ik ineens niks meer goed doen met haar...
En met SGW geloven mensen al helemaal niet dat "iets Gelders" M kan lopen...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:35

Laat ze maar l*llen nickeltje, je hebt een dijk van een merrie onder je kont waar je vreselijk trots op kunt zijn! Haha!
Ik ben ook erg benieuwd wat er van "onze" Walser "Bona Fide" geworden is, ik heb er helaas nooit meer wat van gehoord. die wordt ook al weer 3................ maar een super karakter had hij en zal hij nu ongetwijfeld nog wel hebben! Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:37

Dankje Linky!!
Niemand zal me dat ooit afnemen, wat ik met haar bereikt heb...
En ik wil uit haar nog een paar Gelderse veuelns hebben, dus hoop ook mijn bijdrage te doen aan het Gelders ras/type...
Volgend voorjaar nieuwe dekking...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:03

Als er geen basis-Gelders paard zeker gesteld wordt, en dat kan nu nog een klein poosje, sluipt er steeds meer vreemd bloed in en is het nog onzin om over enkele jaren over een Gelders paard te praten.

Ik heb niets tegen kruisingen met Gelders bloed, vaak super paarden. Alleen houd je niets over na enkele generaties.

Verder heb ik wel eens het idee dat "men" bewust bijna geen nieuwe klassieke hengsten meer aankeurt om dan een goede babbel te hebben om gekruist bloed in te voeren vanwege de nodige bloedspreiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:12

EdskoTakens schreef:
Verder heb ik wel eens het idee dat "men" bewust bijna geen nieuwe klassieke hengsten meer aankeurt om dan een goede babbel te hebben om gekruist bloed in te voeren vanwege de nodige bloedspreiding.

Dat is onzin. Er worden geen nieuwe klassieke hengsten meer goedgekeurd, omdat ze niet aangeboden worden of wel aangeboden worden maar niet van goede kwaliteit zijn.
2 jaar geleden liep een wat oudere fokker met een klassieke voshengst op de 1e bezichtiging in Zwolle. Die ging er gelijk uit en terecht, wat een lelijke lompe bok. Man stond later bij de ingang te vertellen dat ze de hengst niet namen omdat hij te klassiek was. Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Nou, een goede klassieker nemen ze echt, die moet alleen wel gefokt worden! Die keuze maken fokkers zelf en niet het stamboek.

Verder vind ik het erg jammer dat veel potientele dekhengsten bij de Geldersen nooit aangeboden worden en het gros van de B jaargang allang ruin is. Ondanks aanhoudadviezen. Ik telde net in de IDS 6 hengsten die aangeboden worden? Dat is toch jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:18

Nickeltje schreef:
maar wel van juryleden die je op het veld met losrijden aanspreken, van goh, leuk paard, lekker aan het lopen, wat is het??
En als ik dan Gelders zeg kan ik ineens niks meer goed doen met haar...

Ik heb die ervaring echt nooit gehad.
Mensen zijn juist altijd heel enthousiast over Lisa (en ook over mijn vorigen Geldersen) en ik heb hier genoeg protocollen liggen met opmerkingen als leuk/goed paard ondanks dat ze een Loek x Goudsmid is en zowel een KWPN als een Gronings papier heeft (en de bijbehorende brandmerken).
Krijg wel regelmatig te horen dat mensen een ander beeld verwachten bij een Gelders/Gronings paard maar als je doorpraat over de fokkerij en de stromingen binnen die fokkerij heb ik nog nooit iemand ontmoet die daar negatief tegen over staat.
Denk dat er een hoop in gelegen is hoe je er zelf in staat Knipoog

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:24

Tuurlijk is dat jammer. Oorzaak: Je wordt voor een sufkop aangezien als je met een klassieke Gelderse hengst naar de KWPN keuring gaat. Ten eerste wordt het dier waarschijnlijk niet goedgekeurd tenzij het geweldig is en ten tweede; wordt het wel goedgekeurd dan krijg je geen dekkingen omdat het betreffende stamboek alleen de gekruiste dieren voorop en in de schijnwerpers plaatst.

Probeer maar eens met je valk, die maakt misschien nog wel een kansje met z'n aparte Rebus kleurtje.

Als stamboek zou je je bakermat moeten koesteren i.p.v. als tweederangs afschilderen en grotendeels willen vervangen door hetgeen waar je wel goed in bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:43

Bij mijn valkje zullen ze over de afstamming struikelen door een zwakke schakel en niet over de kwaliteit, maar daar heb ik wel een paar generaties voor over. Een nakomeling van hem uit een goede gelderse merrie wordt wellicht een ander verhaal, maar dat is vooruitzien. Ik fok paarden die ik leuk vindt en niet specifiek voor een stamboek.

Ik denk dat als er een klassieke Elegant nakomeling of Laurentz nakomeling goedgekeurd wordt, dat die echt wel merrie's krijgen (waarschijnlijk de helft van alles waar Koss inzit). Maar juist daarom is het van belang dat er wel een goede wordt goedgekeurd, anders dekt een matige hengst 100 merrie's in een kleine populatie en dan boer je pas echt achteruit! Ik denk eerder dat het KWPN daarom terughoudend is. Een goede Sander zoon zou ik ook wel zien zitten.

En over aangezien worden als sufkop: er staan wel klassieke paarden op kop. Bij de merrie's bijvoorbeeld Ridieni, Wirma en Tyrona, dat zijn zulke klassieke merrie's dat je ze bijna voor hengst aanziet. Het enige jammere is dat er niet veel meer van die merrie's gefokt worden of op keuringen verschijnen. Er lopen leuke en ook klassieke veulens in Hengelo en 2 jaar later zie je ze niks terug in Ermelo, dat vind ik veel zorgwekkender. En ook frustrerend voor het KWPN als die aanhoudadviezen geven en er komt niks van opdagen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:18

linky schreef:

Als iemand op een voorlichtingsavond een paringsadvies vraagt voor haar Gelderse merrie, antwoordt Arie Hamoen: "Jazz". Verward

wat een geklets weer, hebben diverse malen met onze Walser en Laurentz bij Johan gereden en hij was altijd onverminderd enthousiast!
als wij er kwamen liepen er ook regelmatig Friesen en Tuigers in de bak!!! Dus lijkt me heel onlogisch, misschien vond hij het paard wel
interessant genoeg maar de amazone niet Cool

Heeft Hamoen zomaar Jazz geadviseerd, foei! maar hij noemde ook nog een fors aantal andere hengsten, waaronder elegant en laurentz,
maar natuurlijk wordt Jazz er weer uitgehaald.

Waarom zou de KWPN nog meer aan promotie moeten doen, als er op de jaarvergadering van de GP maar zo weinig mensen de moeite
neemt te komen en iets daadwerkelijks nuttigs in te brengen Ach gut

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:30

Judje schreef:
Natuurlijk zit in de meeste hengsten vreemd bloed. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je met een iets stevige kwpner al naar de keuring kan gaan en met een Gelderse naar huis kan gaan. Nagelbijten / Gniffelen

al jarenlang wordt in Didam de schifting gemaakt tijdens de stamboekopname en worden de echte rijpaarden doorverwezen naar de rijpaardenkeuring

Waar het om gaat is dat je nu de keus maakt: of we fokken door en het verschil verdwijnt of we gaan nu weer strengere eisen stellen aan paarden, die ingeschreven willen staan als GP.

als je de meeste GP's gaat bekijken dan hebben ze echt nog wel minimaal 75 % klassiek bloed

Dat laatste ben ik zeker voor. Zelf heb ik een vrij grove ruin van Sirius (x Batello). Een prachtpaard vind ik zelf.
Wat mij vooral opvalt is dat het Gelders paard als recreatiepaard wordt aangemerkt (iha) en niet als veelzijdig sportpaard. Ik denk dat een goede promotie van het klassieke ras ook erg belangrijk is.
Het is een super ras voor mensen, die niet al te onrustige paarden willen, die toch nog vrij goed in de sport presteren in diverse disciplines.
Ik zeg niet dat alle Gelderse zo een GP proef kunnen lopen, maar om de promotie aan te passen van rustig recreatiepaard naar rustig, werkwillig, veelzijdig sportpaard lijkt mij een hele goede.
helaas ontbreekt bij de meeste bezitters/ruiters de tijd of inzet of kwaliteit of zin om hun paard te profileren als supersportpaard, de meeste blijven toch hangen in de recreatieve sfeer niets mis mee, maar wat lastiger wat promotie betreft. Misschien wel een goed idee om jouw Sirius een poosje bij Anky of een soortgelijk iemand neer te zetten, dat is pas promotie. Tsa, dat kost wat, maar dan heb je ook wat Cool

Daarnaast is het mij ook in Hengelo weer op gevallen: dat er zoveel Gelderse tussen lopen, die amper uit de boot zouden vallen op de kwpn-keuring. Heel jammer. Je ziet iha bij deze slankere versies dat ook het kwpn-karakter steeds duidelijker zichtbaar is.
In Hengelo viel alleen de Tango-merrie erg buiten de Gelderse boot. Voor de rest liepen daar kapitale merries, die zeker als ze volwassen worden en uitgezwaard zijn, nog uitstekend in het type passen. Wat eigenaardig dat deze jonge paarden, die dik in het voer staan en waarschijnlijk ook al even binnen zijn gehouden, wat druk zijn op zo'n evenement. Je hebt gelijk, een echte Gelderse moet als een dooie dodo meelopen op een dergelijk evenement Ach gut

Het nadeel van een deel van de kwpners vind ik: is dat iedere fokker probeert een topsportpaard te fokken. Logisch, want je wilt allemaal het beste natuurlijk. Aan de andere kant: lopen er nu zoveel paarden rond, die voor een groot deel van de ruiters niet geschikt is, omdat deze de kennis/ervaring niet heeft om hier mee om te gaan.
Ik ben dan ook vooral bang dat het karakter van het Gelders paard verloren gaat wanneer er niet ingegrepen gaat worden en men op deze wijze verder gaat met het verdoezelen van het Gelders paard.
je hebt hele brave rijpaarden en hele lastige Geldersen hoor

Dat het kwpn zo doet is opzich logisch. Het is voor hun ook maar een kleine neventak, die wss. in verhouding meer tijd en geld kost en er dus uitgewerkt moet worden. Wanneer we nu op deze lijn verder gaan is er over tig jaar geen Gelders type meer te zien en kunnen ze dus de afdeling sluiten.
Simpel toch?! Bedrijfstechnisch lijkt het makkelijk. Alleen jammer dat we daarvoor zulk mooi cultureel goed moeten laten verdwijnen...
Ben heel trots op onze Geldersen en heb echt niet het Calimero-gevoel ten opzichte van de rijpaarden. Alle mensen met Gelderse Paarden moeten hun paarden
uitbrengen en als ze het goed, komen ze vanzelf in een positief licht te staan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:33

EdskoTakens schreef:
Tuurlijk is dat jammer. Oorzaak: Je wordt voor een sufkop aangezien als je met een klassieke Gelderse hengst naar de KWPN keuring gaat. Ten eerste wordt het dier waarschijnlijk niet goedgekeurd tenzij het geweldig is en ten tweede; wordt het wel goedgekeurd dan krijg je geen dekkingen omdat het betreffende stamboek alleen de gekruiste dieren voorop en in de schijnwerpers plaatst.

Probeer maar eens met je valk, die maakt misschien nog wel een kansje met z'n aparte Rebus kleurtje.

Als stamboek zou je je bakermat moeten koesteren i.p.v. als tweederangs afschilderen en grotendeels willen vervangen door hetgeen waar je wel goed in bent.

Op de najaarsvergadering werd een heel ander probleem aangehaald. Het kost nogal wat geld om een hengst goedgekeurd te krijgen. Voor een klassieke is dat net zo duur als voor een moderne. Als er daarna voor die klassieke hengst geen klanten zijn heeft een hengstenhouder snel zijn rekensommetje gemaakt. Ze zijn niet allemaal Cees Broere die de hengst niet rendabel hoeft te hebben.