Zussen verdrietig om mishandeling van Shetlandpony

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zussen verdrietig om mishandeling van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 07:21

www.ad.nl

,Met grote tranen in hun ogen kwamen mijn twee dochters de trap op rennen. Ze waren allebei erg geschrokken dat iemand de staart van hun pony had afgesneden.''

Hun moeder Miranda den Hertog uit Schelluinen is vooral boos dat iemand hun Shetlandpony Francien heeft mishandeld. ,,Dit gebeurde ook bij onze vorige pony.''

Een extra knuffel en een aai heeft Francien wel verdiend, vinden de zussen Roos (10) en Merel (11) den Hertog uit Schelluinen. ,,Het is zo'n lief beest,'' vindt de oudste. ,,Ik snap niet waarom iemand dit doet.''

Dinsdagmiddag ontdekte Roos na schooltijd dat hun Shetlandpony was mishandeld. ,,Francien stond met haar kont naar het hek, dus toen ik aan kwam lopen zag ik het meteen.'' Roos riep haar zus en vervolgens renden ze samen hun huis aan de Nolweg in om hun moeder te halen.

Miranda is net zoals haar dochters erg van slag. ,,Ik heb er ook slecht van geslapen. Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij. Ik vind het ook een vervelend idee dat iemand dus zomaar onze tuin is ingelopen.''

De pony staat in een weitje achter het huis van de familie. ,,Als je daarheen loopt, komt Francien gelijk naar het hek. Ze is gek op alle aandacht.'' Den Hertog vermoedt dat de daders daarom ook makkelijk hun werk hebben kunnen doen.

,,Ik heb geen haren op het pad en in de buurt in het weitje teruggevonden,'' zegt ze. ,,Ik denk dat de dader de haren heeft afgesneden om voor iets anders te gebruiken.'' Ondertussen haalt ze haar hand door de gehavende manen van het dier, terwijl Francien met haar hoofd tegen haar benen duwt. ,,Het is echt een knuffelbeest,'' lacht ze. ,,Gelukkig lijkt ze geen last te hebben van wat er is gebeurd.''

Dat was anders met hun vorige pony August. ,,Drie jaar geleden overkwam hem hetzelfde,'' zegt Den Hertog. ,,In november dacht ik dat er een deel van de staart was verdwenen. Alsof er uit het midden een deel was verwijderd.''

Ze dacht dat haar dochters daar schuldig aan waren en besteedde er niet zoveel aandacht aan. Tot tweede kerstdag. ,,Toen we aan het einde van de dag thuis kwamen, ging ik kijken bij de dieren. Dat doe ik iedere dag, want je houdt toch in de gaten of het goed gaat met ze.''

Ze liep het weitje in, maar de pony reageerde anders. ,,Net alsof hij woest was, maar toen ik beter keek begreep ik waarom. De manen waren tot op de huid afgeknipt en ook de haren van zijn staart waren tot op de wortel verwijderd.''

Uiteindelijk werd de pony naar een weiland van haar neef overgeplaatst waar meer paarden rondlopen. ,,Door dit voorval was het dier vinnig geworden en daardoor werd het voor onze meiden eigenlijk te gevaarlijk om de pony te blijven zorgen.''

Daarom kan Den Hertog er met haar hoofd ook niet bij dat weer zoiets is gebeurd. ,,Wat kan je er aandoen? Die vraag heb ik mezelf al meerdere malen gesteld. We willen geen hoog hek rondom onze tuin plaatsen, want we willen hier zeker geen fort van maken. We hebben daarom besloten een camera bij het weitje op te hangen. Alleen op die manier kunnen we gewoon 24 uur per dag toezicht houden. Dit moet gewoon stopppen.''

Over wat er met de haren van hun pony zal gebeuren, heeft Den Hertog al nagedacht. ,,Ik heb daar bijvoorbeeld op internet al naar gezocht. Er worden bijvoorbeeld borstels gemaakt van paardenhaar, maar ook kwasten, pruiken en strijkstokken voor violen.''

Tot haar grote schrik belandt ze ook op een website waar om paardenhaar wordt gevraagd. ,,Die mevrouw maakt sieraden van haar van paarden. Ik kan me niet indenken dat ik zo'n armband zal dragen.''

Ze heeft gemerkt dat haar dochters er ook veel mee bezig zijn geweest. ,,Bij het ontbijt merkte ik dat de jongste haar tranen zat weg te stoppen. De daders hebben voor heel wat verdriet gezorgd.''

Klik hier voor een foto.

Symphonic

Re: Zussen verdrietig om mishandeling van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:26

Wat lopen er toch een hoop zieke geesten rond op deze aardkloot. Ik verbaas me iedere keer weer over de dingen die mensen met dieren uithalen...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:27

Echt verschrikkelijk! Gelukkig lijkt dit paardje er niks aan over te houden als alleen een korte staart...

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:29

Wat een ontzettend bekend beeld Boos! echt vreselijk heb dit met mijn pony ook mee gemaakt.... ik snap niet wat mensen bezield om zoiets te doen.... Ik heb met ilan toen tijden lang problemen gehad om ook maar iets aan zn staart te doen... ik kan der echt niet bij snap der geen zak van

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:29

Ik haeb altijd geleerd dat je van andermans paarden/spullen moet afblijven.
Echt een schande, als ik zo'n dader te pakken krijg Boos! .

Gelukkig heeft de pony er niet meer dan een afgeknipte staart aan over gehouden. Niet dat het niet ernstig is maar ze hadden wel meer kunnen beschadigen zowel lichaamelijk als mentaal.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:32

Gelukkig heeft de pony er niets ernstigs aan over gehouden. Maar wat een belachelijke actie, hoe stom zijn zo'n mensen toch. Een mens zou verdorie al zware waakhonden bij z'n paard moeten zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:32

beetje belachelijk dat ze zegt nooit sieraden te dragen gemaakt van paardenhaar
je kan ook haren van je eigen paard hiervoor geven
en dit is natuurlijk niet ok, een staart afknippen, maar er worden wel ergere dingen met paarden gedaan!

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:41

heey,
dit heb ik ook eens meegemaakt bij mijn paard 3 jaar geleden Boos!
ze hadden een heel deel van de staart afgeknipt!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:53

Het is ontzettend naar en vervelend als ze ongewenst aan je dier hebben gezeten, bah. Dat gevoel kan ik me helemaal indenken.

Voor de pony is het lastig dat ze geen staart meer heeft, maar verder vind ik dit niet onder mishandeling vallen. Ze is niet duidelijk geslagen/geschopt of beschadigd. Gelukkig maar.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:57

verschrikkelijk bah.. geen woorden voor

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:04

ik heb t 2 jaargeleden meegemaakt, de staarten van beide tinkers van mij ot aan de staartwortel ofgesneden... dat is nu nog niet helemaal goed gekomen.....

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:47

Dit heeft wel degelijk met mishandeling te maken. Wat dacht je ervan dat de pony geen vliegen/ongedierte meer weg kan jagen met haar staart?

Arm beest!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:15

Ik keur dit absoluut niet goed. Je hoort van andermans dieren af te blijven. Maar om er nou mishandeling van te maken? Er zit nog redelijk wat haar aan de staartwortel (foto). Bovendien is het niet het vliegenseizoen nu en als dat seizoen weer aanbreekt heeft de staart al weer een heel stuk kunnen groeien. De pony lijkt er verder ook geen last van te hebben (blijkbaar in tegenstelling tot de vorige).

Hadden ze nou als 'grapje' alle tastharen afgeschoren dan was het naar mijn idee een ander verhaal geweest.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:23

Ziekelijk en ik vind het wel degelijk mishandeling, ongeacht vliegenseizoen of niet, je hebt gewoon met je handen van andermans spullen en ook dieren af te blijven. Boos!

@Malenka, als ik jou haren er af zou knippen, zou je dan ook blij zijn? Is, volgens jou, immers geen mishandeling, jij hebt je haren niet nodig, toch? Schijnheilig

Diefstal zou misschien een beter woord zijn dan mishandeling, maar toch vind ik het nog steeds niet kunnen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:38

wij hebben het ook al 3 keer meegemaakt, 1 jaar zelfs 2 keer (voorjaar en najaar), het andere jaar ook rond deze tijd (najaar). Onze paarden hebben niet veel manen (warmbloeden), maar de staarten waren afgeknipt tot tegen de staartwortel.

Als het in het najaar is, dan valt het nog wel mee voor de pony of het paard in kwestie, maar in het voorjaar vind ik het veel erger omdat ze dan hun staart en manen nodig hebben tegen insecten. Maar hoe dan ook vind ik het gewoon eng te weten dat er vreemden op je eigendom geweest zijn en zomaar bij je paard of pony kunnen... Ik vind het niet meer dan terecht dan dat de topicstarter echt boos is.

En buiten dat is het gewoon oer lelijk! Het duurt heel erg lang voor de staart weer terug gegroeid is...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:50

Avenance schreef:
Ziekelijk en ik vind het wel degelijk mishandeling, ongeacht vliegenseizoen of niet, je hebt gewoon met je handen van andermans spullen en ook dieren af te blijven. Boos!

@Malenka, als ik jou haren er af zou knippen, zou je dan ook blij zijn? Is, volgens jou, immers geen mishandeling, jij hebt je haren niet nodig, toch? Schijnheilig

Diefstal zou misschien een beter woord zijn dan mishandeling, maar toch vind ik het nog steeds niet kunnen.

Het gaat hier inderdaad eerder om diefstal dan mishandeling. En inderdaad, het zou geen kwaad kunnen als mijn haren afgeknipt zouden worden. Ik zou er natuurlijk absoluut niet blij mee zijn. Het zou in houden dat er iemand bij mij komt terwijl dat niet zou moeten kunnen. Bovendien hechten wij mensen waarde aan een kapsel (uiterlijk). Paarden daarintegen niet op die manier en ik vind het dan ook een slechte vergelijking.

Ik vind dat het absoluut niet kan. Ik snap ook niet hoe iemand het in zijn hoofd haalt. Maar ik wou wel even duidelijk maken dat ik het geen mishandleing vind en daarbij de uitleg geven waarom ik dat vind. Ik snap daarom jouw reactie op mij helemaal niet.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:24

Citaat:
Tot haar grote schrik belandt ze ook op een website waar om paardenhaar wordt gevraagd. ,,Die mevrouw maakt sieraden van haar van paarden. Ik kan me niet indenken dat ik zo'n armband zal dragen.''

Klik hier voor een foto.

dit vind ik klein beetje raar, want als je van je "eige"pony een plukje afknipt en dat laat verwerken in een sierraad, dan heb je hem altijd bij je. En kan nog mooi zijn ook toch? Er was trouwens toch ook een bokker die met kleine plukjes haar, sieraden maakte.

Triest is het wel, je pony zo kort bij huis en dan nog komen ze eraan.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:55

Schandalig. Wat is de volgende stap die ze een pony aan kunnen doen. Je dier moet veilig is de weide kunnen staan, zelf bij die mensen thuis is het te gevaarlijk. Hoop dat de dader gepakt wordt en dat de staart weer snel aangroeit ookal zal daar wel lange tijd over heen gaan.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:30

In eerste instantie was ik bang dat ze ook een deel van de staartwortel hadden weggesneden! Gelukkig is dát niet zo. Wel belachelijk dat mensen zoiets gewoon gaan doen. Waarom?
Het is wel jammer, want het duurt zo'n 2 jaar voordat ie wat lengte heeft:(
Hopen dat er niet meer gekke dingen gaan gebeuren!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:35

Yinari schreef:
Het is ontzettend naar en vervelend als ze ongewenst aan je dier hebben gezeten, bah. Dat gevoel kan ik me helemaal indenken.

Voor de pony is het lastig dat ze geen staart meer heeft, maar verder vind ik dit niet onder mishandeling vallen. Ze is niet duidelijk geslagen/geschopt of beschadigd. Gelukkig maar.

GEEN MISHANDELING?????

wtf lijkt me duidelijke mishandeling. hier kan ik dus zo kwaad om worden Boos!
ook door eerder toedoen bij een andere pony hebben ze de pony eruit moeten doen omdat hij te gevaarlijk was:( wat een ellende

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:40

Ze is wel duidelijk beschadigd...
Maarja. Vind het echt erg dat dit nog steeds gebeurd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:52

ah wat zielig ik weet wat ze door maken.

een kleine 2 a 3 maanden is het ook bij mijn tinker gebeurt waar ik mee op wedstijd wilde gaan etc,
gelukkig niet helemaal maarr wel een groot deel ik wens deze mensen veel suc6 en hopen dat ze dde dader vinden maar dat ik moeielijk te achterhalen ik heb er toen het bij mij was gebeurd heel veel moeite om gedaan maar niets mocht helpen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:52

Ik vind het heel rot en vervelend en het hoort zeker niet, zo iemand die dit doet moet zeker opgepakt worden.
Dit is gewoon diefstal maar om nou van mishandeling te spreken.
Normaals het is niet goed te keuren maar onder mishandeling vind ik andere dingen horen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:14

precies want ons 2 jaar geleden ook overkwam, echt triest!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:44

Echt te triest voor woorden.. mensen zijn zulke rare wezens... niet te begrijpen dat als ze zoiets gebruiken voor verkoop dan bij een ander de tuin in gaan echt triest..