Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 07:46

www.leeuwardercourant.nl

Er is op Terschelling een nijpend tekort aan stalruimte voor paarden. Volgens Janneke Gnodde is het eiland in twee jaar tijd veertig pensionplaatsen kwijtgeraakt. Particuliere paardenhouders zijn de dupe. Gnodde wil dat de gemeente ingrijpt.

,,Op West heeft iemand die geen stal kan huren een tent gezet in het weiland, zodat de paarden niet onbeschut staan deze winter.'' De problemen zijn ontstaan sinds familie Bonne Manege Terschelling in Hoorn aankocht. Zij verkochten de Strieper Stallen op Seeryp aan een loonbedrijf en weren eilander paardenmensen van hun manege.

,, Er worden wel kerkdiensten georganiseerd en een hostel geëxploiteerd, maar je kan er niet terecht voor pensionstalling of manegelessen'', constateert Gnodde. De gang van zaken is in strijd met het bestemmingsplan, zegt ze. Gnodde vindt dat de gemeente moet gaan handhaven.

eilander

Re: Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:21

Gisteravond was de eerste binnenles van dit seizoen.
Een springles.
De plaatselijke rijvereniging huurt 2 uurtjes per week de bak wat het enige is wat deze "manege "nog doet op gebied van paarden.
Ik dacht gister even te gaan kijken ,praatje maken en om te kijken om te zien hoe de bak erbij lag omdat ik as donderdag graag in de dressuurles wil meerijden met mijn 3 jarige.
De bak is om te janken.
Het binnenste gedeelte staat onder water en de hoefslag ga je tot je knieen doorheen.
Niet echt ideaal voor een jong paard(voor een oudere net zo min.)
De kantine was gesloten.
De Wc's waren op slot.
Poepen moet je in een paardenbox.(kan ook net zo goed ,er is toch nooit iemand die naar de stallen kijkt)
De EHBO koffer ligt in de kantine welke op slot zit.
De eigenaar is 3 weken op vakantie na een heeeeeeel druk zomerseizoen!!!
Dat was dus dag 1 vh winterseizoen!!
Stalling wordt nog steeds niet geboden want dat kan lang niet uit volgens de eigenaar.
Maar in zijn brieven staat aan de rijvereniging dat ie het geld wat de bakhuur oplevert niet nodig heeft!!!
Het gevolg is dat de paardensport hier op het eiland al behoorlijk aan het doodbloeden is.
Geen aanwas voor de ponyclub en rijvereniging maar de pacht vh landje van SBB gaat iedere 10 jaar met 100% omhoog dat terwijl als het zo door gaat het ledenaantal vd vereniging terug loopt omdat het mes nu aan 2 kanten snijdt!!!
Al met al is het winterseizoen waar je vroeger naar uitkeek weggevaagd op een zeer onsymathieke manier!!!

Anrike Trip
Terschelling

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:00

En er is niemand op het hele eiland (met wat centjes) die daar brood in ziet en zelf wat opzet? Als het tekort zelfs de gemeenteraad bereikt zullen ze toch wel vrij soepel zijn in het verleden van vergunningen daarvoor?

Wie doet er mee met wat startgeld? Beginnen we samen wat Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:03

Volgens het bestemmingsplan is er plek voor 1 manege!!
Ben k het ook helemaal mee eens .
Deze eigenaar had beter een ander gebouw kunnen kopen waar hij zijn activiteiten net zo goed had kunnen exploiteren.
Maar goed das achteraf gepraat.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:31

Als het een manege is, mag hij er niks anders exploiteren.
Inderdaad, aankaarten bij de gemeente!!!!
Succes!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:33

het is wel populair voor kerken om maneges op te kopen.... denk even aan Drachten.

Ik hoop echt dat jullie snel een andere plek krijgen toegewezen en niet helemaal ten onder gaan aan het grote geld van( in dit geval) het geloof.

misschien is een vaste oeververbinding een oplossing Koe

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:43

Belachelijk dat eilanders hiervan de dupe worden...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:00

Dit is toch te triest voor woorden................ zo'n mooi paardeneiland en geen fatsoenlijke manege meer?
De Gemeente moet of handhaven of vergunning geven voor een nieuwe en gelijk deze vergunning nietig verklaren. Dan blijft er 1 manege op het eiland, en een extra kerk. Tong uitsteken

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:08

amondi schreef:
het is wel populair voor kerken om maneges op te kopen.... denk even aan Drachten.

Ik hoop echt dat jullie snel een andere plek krijgen toegewezen en niet helemaal ten onder gaan aan het grote geld van( in dit geval) het geloof.

misschien is een vaste oeververbinding een oplossing Koe

De Bethelkerk betaald mooi huur aan de uitbaters Boomsma en Steendam hoor, mocht je dit niet weten.

Bostellukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:17

Zijn er geen mogelijkheden voor een pensionstal om in elk geval onderdak te geven aan de paarden die nu nergens terecht kunnen? Dat is toch wel het minste wat geregeld zou moeten worden met de winter voor de deur.

Ik bedoel, als je niet binnen kunt rijden is heel vervelend, maar er zijn vast wel plekken waar nog buiten kan worden gereden. Zodat je in elk geval je paard of pony beweging kunt geven.

Ik hoop dat er snel iets op wordt gevonden. Helaas is mijn ervaring dat ambtelijke molens traag draaien, dus dan kan de winter al voorbij zijn voordat daar een oplossing vandaan komt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:37

We gaan nu de derde winter in zonder voldoende stalling.
Het vervelende is zoals je in het artikel hierboven kunt lezen dat deze eigenaar voorheen een pensionstal op Seerijp had ,toen de manege kocht ,zijn klanten meenam naar de manege en ze vervolgens zonder pardon op straat heeft gezet!!!
Er is nog 1 pensionstal op het eiland maar die zit tot zijn strot aan toe vol.
Er zijn ons dus eigenlijk in 1 winter tijd 2 pensionstallen onttrokken wat ongeveer 40 boxen inhoudt.
Tel maar uit je winst in dit geval dus het verlies.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:45

Het is idd een ramp, kan de gemeente niets maken tegen 'manege' Terschelling?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:57

Ik heb daar laatst overnacht Clown Toen ik ging paardrijden op Terschelling. Niet daar trouwens, ik had de link hostel-manege niet gelegd, blijkt trouwens ook niet uit de website!

Ik wist niet dat het zo'n probleem was daar joh Nagelbijten / Gniffelen Waarom gooien ze die toko niet open als ZIJ de stallen hebben en de EIGENAREN een stallingsprobleem?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:24

Wat zou het toch heerlijk zijn als de gemeente nu eindelijk eens iets ging doen aan deze idiote situatie. Het ligt toch echt wel op hun bordje en niet ergens anders, is mijn mening. Het is toch zo superzonde dat mijn buurmeisje van 6, die graag wil leren paardrijden, gewoon nergens op Terschelling terecht kan! De manege is nota bene 5 minuten lopen van haar huis maar er wordt geen les gegeven..

Heb de tent op West inderdaad zien staan, niet te geloven dat het op Terschelling zo moet gaan zeg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:07

Ach het is in onze omgeving ook een ramp, alle stallen worden opgekocht voor woonwijken en wat er over blijft, daar wil je je paard niet stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:09

tita schreef:
Ach het is in onze omgeving ook een ramp, alle stallen worden opgekocht voor woonwijken en wat er over blijft, daar wil je je paard niet stallen

Dan rij je een paar km verder voor een andere stalling. Je bouwt zelf een manege, of iemand anders doet dat wel omdat er voldoende vraag is. Beide geen mogelijkheid op het eiland. Geen vergelijking dus.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:40

proest dit is randstad schat je kan hier niks zelf bouwen en je mag niks bouwen alles is al voorbestemd en ook ik ga niet 30 km rijden en zeg niet dat ik een stukje moet rijden want mijn knol staat al 20km verderop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:44

Wat een taalgebruik heb jij zeg. Ach gut
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om een stukje verder te rijden, wij niet.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:58

Ik snap niet dat de Gemeente bij de destijds verleende vergunning voor de Manege niet bedongen heeft dat het gebouw UITSLUITEND gebruikt mag worden t.b.v. de paardensport? Dan hadden ze deze situatie kunnen voorkomen. Schuld van de Gemeente; die mag/moet het nu dus ook oplossen, en liefst met enige spoed; alle paarden in optocht verzamelen voor het Gemeentehuis, spandoeken, toeters, bellen, de haven barricaderen, Hart v. Nederland, Telegraaf.......... oftewel aandacht trekken!!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:59

Is een handtekeningactie of protestoptocht met paarden niet wat om dit probleem verder in het nieuws te brengen en te houden? Klinkt inderdaad als een onhoudbare situatie.
Ha ik zie dat terwijl ik dit type, linky een zelfde soort suggestie oppert; 2 zielen 1 gedachte..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:01

tita schreef:
proest dit is randstad schat je kan hier niks zelf bouwen en je mag niks bouwen alles is al voorbestemd en ook ik ga niet 30 km rijden en zeg niet dat ik een stukje moet rijden want mijn knol staat al 20km verderop

Maar jij gaat geen 30 km rijden, omdat je daar geen zin in hebt. Op Terschelling kan je geen kant uit. Je kan moeilijk je paard aan de wal zetten, en iedere dag met de boot heen en weer naar je paard. Dus wel een beetje een verschil tussen willen en kunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:07

Nee omdat je dan elke keer in de file staat. Maar je hebt wel gelijk, een eiland kan je niet even af om te gaan paardrijden. Maar vergis je niet dat de Randstad zo zn eigen stallingsproblemen heeft.
Dit is weer op en top Nederland, wat een prachtland toch weer met zn regeltjes Misselijk

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:15

Vlieg elkaar nu niet in de haren aub...........
Inderdaad heeft de Randstad ook zijn stallingsproblemen..........
Soms kan je als jong meisje niet kiezen om 30 km verderop te gaan staan met je paardje............
Dus niks nie: niet willen of niet kunnen................. Bloos

Maar waar het hier om gaat is dat mensen die op Terschelling wonen, 's winters geen stalling hebben voor hun paard EN niet binnen kunnen lessen en / of rijden, omdat de een of andere malloot zijn manege verkocht of verhuurd heeft aan de kerk...........
Het is toch van de gekke dat de Gemeente daar niks aan doet.......... Boos!

Dus, zoals al eerder geopperd werd: Ga aktie ondernemen, ga met zijn allen te paard voor het Gemeentehuis staan met spandoeken en een handtekeningenlijst van gedupeerden en hun medestanders............
Maak flink stampij en laat horen dat jullie het er niet mee eens zijn, en dat de gemeente/wethouder/verantwoordelijke.....er snel iets aan moet doen!!!!! Haha!

Alleen hier mopperen heeft dan geen zin, je moet de Gemeente wakkerschudden!!!! Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:22

[***]: er zijn toch gesprekken geweest tussen (vertegenwoordigers van) de rijvereniging en paardenhoudersvereniging en de gemeente? Als daar niks uit komt/ is gekomen ben ik wel voor een actie-optochtje met alles erop en eraan! Lachen

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:26

Hoho................er is een belangrijke regel uit het bericht verwijderd:

De gemeente zegt inmiddels een handhavingtraject te zijn gestart.
,,Er gebeuren dingen die niet mogen'', aldus ambtenaar Joost Hellevoort.

Sorry, maar dit is niet zo netjes............om ons op het verkeerde been te zetten zo............... Bloos