‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 07:48

www.ad.nl

Berijders van paarden moeten de poep van hun rijdier opruimen, ook als het op het fietspad valt, vindt raadslid Peter Musters van Houtens Belang.

,,Mensen vinden het niet zo prettig om zo’n hoop op het fietspad aan te treffen.’’

Musters krijgt met regelmaat klachten te horen van Houtenaren die zich storen aan de uitwerpselen van paarden die op fietspaden blijven liggen. Hij wil de overlast een halt toeroepen door de geldende opruimplicht in de lokale wetgeving (APV) uit te breiden. Nu moet poep verwijderd worden van trottoir en speelplekken; fiets- en bromfietspaden moeten daaraan worden toegevoegd.

Paardenpoep is vooral een esthetisch probleem. Mensen zien liever geen grote hoop liggen. De volksgezondheid is veel minder in het geding. Paardenontlasting bestaat uit onverteerde plantenresten en niet zoals bij honden uit ook uit vleesresten. Bovendien komt in hondenstront de hondenspoelworm voor, waar met name kinderen ziek van kunnen worden.

Als er in Houten paardenpoep op de fietspaden ligt, dan is dat in ieder geval niet van de aldaar gevestigde bereden politie. Het korps zegt nooit iets achter te laten, ook niet op rijwielpaden. Het is namelijk de gewoonte van de agenten te paard om een schep en zak mee nemen om de uitwerpselen die de paarden achterlaten op te ruimen.

Maar deze politieagenten zijn beroepsruiters met getrainde paarden die als het goed is zelfs stil blijven staan als er hooligans schreeuwen of vuurwerk knalt. Even afstappen en opruimen is daarom geen enkel probleem.

Voor de minder strak afgerichte paarden van de maneges is dat een ander verhaal, zegt een manegehoudster. ,,Naast het paard heb je veel minder controle over het beest dan erop. Als het paard schrikt en de ruiter staat ernaast, dan kan dat tot een gevaarlijke situatie leiden.’’

Raadslid Muster suggereert om de ontlasting op te vangen door een zak onder de paardkont te hangen, een drollenvanger. Maar niet alle paarden vinden dit even fijn, aldus de manegehoudster.

De uitgebreide opruimplicht voor (paarden)poep moet opgenomen worden in de Algemene Plaatselijke Verordening die nu ter beoordeling bij de gemeenteraad ligt. Tijdens de raadsvergadering van vandaag komt de aanpassing in stemming.

texelse

Re: ‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:53

Zo'n grote hoop is ook niet zo prettig midden op straat of op een fietspad. Een schep meenemen te paard lijkt mij levensgevaarlijk, dat is geen optie.
Misschien wordt vergeten dat een paardenvijg binnen een dag of 3 weg is. Totaal weggepikt door de kauwtjes en andere vogels. Terwijl de ontlasting van andere, vleesetende, dieren veel langer blijft liggen.
Maar ja, ik kan me voorstellen dat er over gemopperd wordt door niet-paardenliefhebbers, het zijn over het algemeen ook grote hoeveelheden die er liggen. Een oplossing zou ik hier zo niet voor weten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:57

Ik denk niet dat k nog over straat kan met een drollenvanger aan z'n kont. Ik vrees dat ik er uberhaupt niet meer op kom! Clown Snap dat het voor mensen vervelend is, maarja.
Ik sluit me aan bij Texelse. Een paardendrol is ook binnen no time weg...

(of zo'n opvouwbare bezem voor op je rug Huilen van het lachen )

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:04

Ja ze denken zeker dat iedereen makkelijk op en af kan stappen op een buitenrit.

heb het 1x geprobeerd,en geloof me..ik kwam er niet meer op +)

Kan me voorstellen dat het een bron van ergernis is,maar ze moeten het nu ook weer niet onmogelijk maken voor sommigen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:10

Heeft die meneer niets beters te doen dan zich hier druk over maken op kosten van de belastingbetaler?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:22

Je mag toch helemaal niet op een fietpad rijden met je paard?

Ik vind het een beetje onzin, het is geen vieze stinkende drol zoals die van een kat of hond en het is binnen notime weer weg.

waarschijnlijk moeten er eerst weer ongelukken worden gemaakt met regeltjes die hun opstellen.

je wordt zo ontzettend geleefd hier, ik wordt er GEK van.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:38

Sja, het ís ook niet 'fris'. En wij vinden zo'n paardenhoop niet stinken, niet-paardenkenners denken daar echt anders over.
Binnen de bebouwde kom ga ik altijd terug om de poep op te ruimen, mijn dochter (moet) doet dat ook.
Hoevaak we aangesproken worden of wij soms altijd die poep laten liggen, niet te tellen. Maar nee dus, in het dorp laten wij
never nooit een hoop liggen.

Buiten het dorp rijden we zoveel mogelijk in de berm of door de weilanden, dan gaan we dus niet terug om een hoop op te ruimen.
En mocht het onverhoopt toch terecht zijn gekomen op het fietspad dan stappen we af en schoppen het in de berm.
Inderdaad, gelukkig kan dat bij onze paarden, maar bij genoeg paarden is dat gewoon niet te doen; afstappen, poep wegschoppen
en weer opstappen.

Sja......

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:44

Ach nee, ze hebben weer wat gevonden hoor. Het centrum is (bijna) klaar en dan beginnen ze weer over dingen te miepen die totaal niet belangrijk zijn. Alsof er zoveel paarden en ponies door Houten lopen. En hoezo, de bereden politie ruimte altijd op. ECHT??? I doubt it.
Zelf kom ik niet eens in de buurt van een weg met mijn paard, laat staan dat ik Houten in ga.
Al die hangjeugd (vuurwerk, vandalisme en scooters), dat is nou eens een probleem van de gemeente Houten.
Ga je daar maar eens druk over maken, i.p.v. paarden die nu eenmaal in de omgeving van zo'n dorp horen.
Pffff, zo druk maken en dat al op de vroege ochtend. Boos!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:45

waar maken mensen zich duk om
als het midden op de stoep in een woonwijk snap ik het nog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:48

Ik heb gelukkig een paard die 9 van de 10x in de berm mest. Alleen als er geen berm aanwezig is mest hij op de weg. Dat heb ik hem als jong paard gewoon aangeleerd door hem uitgebreid te belonen als hij per ongeluk in de berm mestte. (eigenlijk niet eens met de gedachte dat hij zou snappen waarvoor ik hem beloonde, maar hij is het opeens gaan doen... dan trekt hij zelf naar de berm en gaat hij mesten, en stapt vervolgens weer de berm uit). dit hoeft natuurlijk alleen als ik door drassigheid niet zelf al in de berm rij Knipoog

Ik vind het ook geen moeite om even af te stijgen om de mest in de berm de schuiven. of eventueel een zak ofzo bij me te hebben. ze zouden alleen bij die gemeente wel een soort opvouwbaar schepje/harkje mogen uitdelen aan de ruiters Vork

een drollenzak, daar begin ik niet aan hoor , lijkt me een behoorlijk irritant aanhangsel voor een paard.

de bovenstaande vergelijking met hondendrollen gaat natuurlijk ook niet helemaal op. ik ben het er mee eens dat paardenmest minder vies is. maar er ligt wel een iets grotere berg. ik begrijp best dat niet paardenmensen zich daar aan ergeren.

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:52

Pfff.... Wat een gezeur... Maak je druk over de hondenschijt, dat is veel smeriger en ongezonder. Trouwens, het risico dat je in een paardenvijg trapt is een stuk minder groot, want zo'n hoop is bijna niet te missen. Daarnaast valt het vanzelf weer van je schoenen af en hoef je niet met takjes te peuteren en onpasselijk te worden van de stank die eraf komt...

Moet trouwens zeggen dat ik zo'n drollenzak niet achter me paard zou hangen hoor! Denk ook niet dat ze het pikt!
Ze poept trouwens bijna nooit tijdens een buitenrit, tenzij ze echt heel nerveus is of de rit heel lang duurt. Meestal gaat der staart omhoog als ze weer in der stalletje staat!

Ik geloof trouwens ook niet dat de politie het altijd opruimt hoor! In Den Haag iig niet!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:53

Ze zeggen wel dat je het op moet ruimen, maar waar moet je dat dan laten? Daar heb ik dus echt geen flauw idee van Bloos
Mijn bijrijdpaard gaat van zich vanzelf al langs de weg/stoeprand of in de berm als hij wat moet achterlaten, dan ligt het dus netjes langs de kant. Ik zou ook niet weten waar het anders naartoe zou moeten als je het zou moeten opruimen. Ik heb nog nergens een grote bak zien staan met zo'n rolpoepzakjes voor de paarden zoals ze die hebben voor honden, dus hoe verwachten ze het dan dat we dat opruimen? Want ik weet zeker dat als iedereen het netjes langs de kant schuift dat er dan nog wordt gezeurd dat er paardenmest ligt ...

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:03

tja, wat ik doe is ik probeer zo vaak mogelijk het fietspad te vermijden en op de weg te gaan lopen.
Maar daar ben ik ook niet altijd even gewenst door de automobilisten die vinden dat ik op het fietspad thuis hoor.
Fietsers vinden weer dat ik niet op het fietspad thuishoor....jee waar moet ik dan heen.....wij hebben geen berm of ruiterpad.

Vaak wordt ik ook zowat van me knol gereden door die auto's die blijkbaar nog steeds denken dat een paard een robot is en nooit opzij zal springen ( soms rijden ze een halve meter vlak langs me, en dan is 40 km per uur best hard hoor)
Dus altijd maar op de weg zal ook niet lukken, en moet ik mijn weg vervolgen op het fietspad.

Ik stap ook niet af langs een drukke weg om het ff op te ruimen. Als het niet te ver weg is v/d boerderij stap ik wel even op de fiets om mijn hoopje stront op te halen Haha!...een poepzak aan zijn kont..no way...mischien dat hij het toelaat maar ik heb gehoord dat dat ding onwijs schuurt. en een schep op zak is ook geen goed idee....stel je voor dat je valt en die schep doorboort je.

Als heel nederland nou eens een oplossing voor dit probleem gaat bedenken en daarmee naar het beste idee van nederland mee gaat. Zijn we van dat gezeik ook weer af...Want sommige mensen zeiken zelfs als je paard schijt in de duinen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:13

Ik vind het nog steeds een waardeloos idee, het idee dat je paard een zak onder zijn kont heeft hangen. Geen paard die dat accepteerd, het zou bij mijn paard alleen maar vluchtgedrag oproepen. Dit zegt misschien meer over mijn paard, maar wat kunnen mensen zeuren om iets wat ook weer zo verdwenen is.

Je bent dus mooi klaar als je in dat dorp/stad woont als het wetsvoorstel wordt ingevoerd. Sterkte ermee Knipoog Knipoog

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:21

Ik heb er zelf geen problemen mee met paardemest op het fietspad, maar ik kan mij voorstellen dat mensen zonder paarden er wel problemen mee hebben. Het zijn toch uitwerpselen.
Ik probeer het altijd wel aan de kant te schuiven, maar op sommige plekken moet ik de mest meer dan 15 meter verplaatste om het in de berm te gooien, dat werkt echt niet. Gelukkig mest die van mij vaak maar 3 keutels of zo hahahaha.

Misschien kunnen ze een opvouwbare schep(zonder steel) ontwerpen. Net zoiets als zo een spaanse waaier. Dan kun je zo met je voet de mest erop schuiven. En je kunt hem daarna aan het zadel hangen ofzo. hihi
Poepzakje lijkt me minder handig *lol*

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:24

Ik denk dat mijn paard achter z'n staart aan gaat rennen als ie zo'n zak aan z'n kont moet. Hij vindt alles interessant en zou alleen maar willen weten wat het is, of doodsbang worden omdat ie denkt dat er iets achter hem aan zit. Jongens, ga je bezig houden met boeven vangen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:27

ik probeer het alltijd in de berm te lopen of ik schop het naar de berm.

Wesabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:28

Op de stoep is het vervelend maar als wij het op moeten gaan ruimen bij ons in de buurt... Bij ons lopen zelfs de koeien nog op straat, wat dacht je wat die allemaal niet laten vallen.
Ik heb een lastige wat dat betreft. Ik kan best onderweg op en afstappen maar die van mij heeft de gewoonte wel zes of zeven keer te poepen bij een buitenrit. Dat schiet niet op als ik er iedere keer af moet.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:30

Tja, het is een "probleem" wat voor beide partijen moeilijk is.
Al zou de ruiter graag willen, ik vind het gevaarlijker om zomaar af te stappen en de hoop op te ruimen..............
En inderdaad, als je heerlijk aan het wandelen of aan het fietsen bent en je moet telkens uitwijken voor een verse mesthoop............
Ikzelf heb daar geen problemen mee, zou het zelfs opruimen als het bij mij voor de deur zou liggen..............
Ik hoop dat de partijen begrip voor elkaar blijven houden, want oplossen kunnen ze dit "probleem" volgens mij, nooit!!!!!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:32

Hhhmppff, degene die dat bedacht heeft mag van mij zelf die dingen aan gaan trekken bij de paarden. Kijken of ze het dan nog zo'n goed idee vinden.

Ik geloof echt niet dat zoiets er ooit door komt.

oomens

Waarom moet zo'n opruimplicht voor fiets- en bromfietspaden eigenlijk in de APV worden opgenomen?

Als ruiter mag je daar helemaal niet komen. Als je toch illegaal op het fietspad rijdt, dan is je poep opruimen wel het minste wat je kunt doen.

Fietsers horen op het fietspad geen paarden(poep) tegen te komen en hoeven daar dus ook geen rekening mee te houden. Nooit.
Als ruiter heb je gewoon te zorgen dat je niets achterlaat op het fietspad. In de eerste plaats gewoon door daar niet te komen, en anders door alles achter je op te ruimen (uiteraard zonder daarbij het fietspad te blokkeren).

Wat ik daarnaast kwalijk vind aan dit voorstel, is dat het betreffende raadslid laat zien óf niet op de hoogte te zijn van bestaande regelgeving, óf zich daar niets van aan te willen trekken.
Door deze APV geeft de gemeente straks aan dat de landelijke verkeersregelgeving in Houten niet van toepassing is, en dat ruiters op het fietspad gedoogd zullen worden.
Gedogen van overtredingen (een agent die eens wat door de vingers ziet) is één ding, maar hier beleid van maken is iets heel anders, en niet iets waar het huidige kabinet blij mee lijkt.

SummerRemedy

Hmm, ik vraag me af hoe je een schep en een zak paardenmest meeneemt op je paard? Nagelbijten / Gniffelen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:41

Het is soms echt niet verantwoord om niet op het fietspad te lopen oomens...
Als ik dat bij ons in de polder doe weet ik zeker dat ik er binnen no time onder lig.
Laat ze die regelgeving dan aanpassen, ik wil mijn paard best laten wennen aan een poepzak, ik kan me voorstellen dat mensen het de 2 dagen dat het blijft liggen niet al te charmant vinden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:43

Misschien is het een idee om daar gewoon een ruiterpad aan te leggen? Die uitlaatgassen van de brommers is nou ook niet echt lekker.. Laat die maar eens een luier omknopen..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:46

oomens schreef:
Waarom moet zo'n opruimplicht voor fiets- en bromfietspaden eigenlijk in de APV worden opgenomen?

Als ruiter mag je daar helemaal niet komen. Als je toch illegaal op het fietspad rijdt, dan is je poep opruimen wel het minste wat je kunt doen.

Fietsers horen op het fietspad geen paarden(poep) tegen te komen en hoeven daar dus ook geen rekening mee te houden. Nooit.
Als ruiter heb je gewoon te zorgen dat je niets achterlaat op het fietspad. In de eerste plaats gewoon door daar niet te komen, en anders door alles achter je op te ruimen (uiteraard zonder daarbij het fietspad te blokkeren).

helemaal mee eens!
straks gaat men dit dan uitbreiden naar de hele weg opruimen, waar je met je paard wel mag komen, en waar niemand er last van heeft.
dankzij de ruiters die de verkeerswetgeving overtreden, mag straks iedereen een drollenvanger achter zijn paard hangen.