Kameriker moet paarden 's nachts alleen laten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kameriker moet paarden 's nachts alleen laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:07

www.ad.nl

Het is een risico om die paarden daar ’s nachts te laten staan zonder toezicht.’’ Dat zei Kameriker D.
van der Panne tijdens een zitting van de Utrechtse bestuursrechtbank. De man hoopte via de rechtbank af te dwingen dat de gemeente Woerden hem toestemming geeft om boven zijn paardenstallen te mogen wonen.

De Kameriker kocht enige jaren geleden een veeschuur om er paarden te kunnen stallen. De ruimte boven de stallen verbouwde hij als woning. Maar daarover kreeg hij het aan de stok met de gemeente. De woning bleek illegaal, omdat het bestemmingsplan bewoning van het perceel niet toestaat.

De woning kon ook niet worden gelegaliseerd, omdat bewoning van de buitengebieden juist moet worden ontmoedigd, aldus de gemeente. Om ervoor te zorgen dat de Kameriker zijn woning zou opgeven, kreeg hij een dwangsom van drieduizend euro per week opgelegd.

Uiteindelijk koos de man eieren voor zijn geld, en vertrok. Voor de gemeente was daarmee de kous af. De paarden, die wel gewoon op de gewraakte grond mogen blijven, kunnen best s nachts alleen slapen, aldus de gemeente. Maar volgens de Kameriker was het een te groot risico om de dieren s nachts zonder toezicht te laten.

Ik wil daar uiteindelijk wel mogen wonen, vertelde hij de rechtbank. Maar gedurende de zitting leek de kans klein dat hij zijn zin zou krijgen. Rechter G. van Binsbergen vroeg zich af wat de man probeerde te bereiken met de procedure.

U heeft hier bezwaar gemaakt tegen de dwangsombeschikking, maar die is eigenlijk al verlopen, hield de rechter de man voor. Volgens de gemeente zit het er ook niet in dat de man baat zal hebben bij een nieuw bestemmingsplan voor het gebied.

In het nieuwe plan is ook vastgelegd dat er op zijn perceel niet mag worden gewoond. Daar had mogelijkerwijs verandering in kunnen komen als de man tegen dat plan in het geweer was gekomen, maar dat heeft hij veel te laat gedaan, aldus de gemeente.

De rechtbank doet uitspraak over zes weken.

itsmi

Re: Kameriker moet paarden 's nachts alleen laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:48

Bizar!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:14

Ik weet niet wat voor gebied dat is, maar je paarden kan je meestal wel alleen laten toch?
Of worden daar veel paarden gestolen?
Dan is het natuurlijk een ander verhaal...

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:33

blond, had het verkeerd gelezen. Dacht dat het al als woning zo danig bestond. Woordje verbouwen even gemist. Dan ga ik met jullie mee, op het moment dat je iets gaat verbouwen moet je wel even kijken of dat wel mag ja.
Laatst bijgewerkt door fury op 02-11-08 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:35

Ik ken Kamerik. Het is een deel dorpje en een deel polder. Het zou dus goed kunnen dat zijn paarden op een stukje land staan, waar niet echt heel vlakbij huizen zijn.
Maar lijkt me stug dat je je paarden niet alleen kan laten snachts. Ook daar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:43

Al jaren geleden is er besloten om een duidelijke grens te trekken tussen 'buitengebied' en gebied waar gebouwd / gewoond mag worden. In het buitengebied mogen geen nieuwe woningen komen, zo simpel is het. Dat het een aantal km verderop wel gebeurt is prima, dan zal dat een ander soort gebied zijn, maar hier mag het niet. En dit had de eigenaar ook kunnen weten door het bestemmingsplan te bekijken. Hij heeft er, ondanks het risico, toch voor gekozen om deze plek te kopen en de regels te overtreden. Daar kunnen consequenties aan zitten, dat lijkt me wel logisch eigenlijk.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:53

Oo, dat wist ik niet! Ik ken namelijk het hele gebied niet... Wel heb ik gehoord dat het allemaal kreupele paarden e.d. zijn...
Die worden denk ik niet heel snel gestolen...

Niet slim van die man om de regels te negeren..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:56

Ik vind het ook gezeur van die man. Wij mogen ook niet bouwen op onze wei, ht is agrarische grond. Dat weet je, wil je dat niet moet je die paarden er niet stallen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:58

Ben ik het helemaal mee eens yuri!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:59

Dit gebeuren loopt al zo lang dat ik eigenlijk niet snap dat hij er nog steeds mee bezig is. Want hij krijgt het toch niet voor elkaar.

Edit: Dit is helemaal geen gebied waar paarden gejat worden, echt totaal niet!
Maarja ik snap wel dat hij graag bij zijn paarden wil wonen omdat het wel afgelegen ligt.
In zoverre je hebt een boerenweg met boerderijen er aan.
En daarvan een aftakking(fietspad) heeft hij zijn paarden en een eindje verderop staat nog een klein huisje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:03

De gemeenten geven ook liever geen woonvergunningen af, zeker niet als ze nieuwbouw willen neerzetten. Dan kost het ze nl. een nieuw te bouwen woning en dus een hoop geld, dat kan ook een reden zijn.
Als hij daar een agrarsiche bedrijf zou vestigen mag hij er waarschijnlijk wel wonen; bedrijfswoning. Maar dan nog hangt het van bestemmingsplannen af.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand 's nachts bij zijn paarden wil zijn, niet zozeer met het oog op dingen van buitenaf, maar met het oog op koliek, vastliggen, etc. is het toch wel prettig als je in de buurt bent.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:06

Paarden /dieren alleen achter laten is zo wie zo altijd een risico, ik neem aan dat het geen dure paarden zijn die achteraf staan. Wat betreft erboven gaan wonen was natuurlijk ideaal geweest, maar je kunt niks afdwingen en zeker geen vergunning om zomaar ergens te gaan wonen waar jij heel graag wil......zou een chaos worden in de gemeentes toch.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:44

Het ergste voor hun is dat ze alles al gebouwd hebben daarboven, en ze hebben er ook al een tijd gewoond. Dus ze hebben nu een ruimte waar ze in principe kunnen wonen maar ze mogen niet. Zonde van de ruimte, zou een mooie opslag voor hooi o.i.d. zijn. Ik weet niet of ze nu nog dure paarden hebben maar die hebben er wel gestaan Knipoog.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:08

Tja, regels zijn regels..................

Als hij bij zijn paarden wil wonen had ie iets anders moeten kopen................

Maar ik denk dat ie in het begin gedacht heeft: Is wel gemakkelijk en toen de zaak is gaan verbouwen........

Er staan overal paarden waar 's nachts geen toezicht bij is, is niks mis mee toch??

Jammer voor hem dat ie de regels en de termijnen om bezwaar in te dienen niet wist, nu is het te laat..............

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:03

Toch maar even een reactie. Ik ken Kamerik ook, zoals GirlyMelis al zegt, jatten is nog nooit gebeurt hier. Maar stel dat er 1 uitbreekt. Ik zou er ook graag bij willen wonen. Maar goed hij heeft het op een verkeerde manier aangepakt. Hij wist dat het niet mocht, is toch alles gaan verbouwen en heeft nu een probleem. Je kan de gok altijd wagen natuurlijk, vrees alleen dat het voor hem nu verkeerd uitpakt.
Jammer want het is een mooi stukje, staan veel dieren en ook erg veel mooie boerderijen. Echt een buitengebied vind ik het niet daar, maar goed als die lijn zo getrokken is, dan kan je daar niks tegenin brengen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:50

Het zou belachelijk zijn als de man op deze manier alsnog wel een woonbestemming op zijn perceel bemachtigd.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:08

Hij wist het voor die er ging wonen..... ik begrijp hem wel jniet geschoten is altijd mis Haha!

Het is wel een beetje afgelegen waar hij zit maar ook weer aan de provinciale weg, dus als je wilt toeslaan ben je ook zo foetsie

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:50

Hij heeft het iid vantevoren geweten, maarja de man is fokker en heeft beste paarden lopen....ikzelf zou ze toch ook graag in de gaten houden. Maar dan moet je proberen een stuk land dichter bij huis te vinden, alleen dat is hier in de regio erg moeilijk..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:26

hij heeft zo te lezen niet alleen land, maar land met stallen, alleen geen woonhuis.
En nu boven die stallen een woonruimte ingericht. Luxe kantine dan nu...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:45

Nagelbijten / Gniffelen

Aan de andere kant, de ruimte is beperkt, ze wonen er al jaren zo illegaal als het maar kan, de kinderen worden groter hebben meer ruimte nodig..... Ze wonen nu elders in het dorp maar hierdoor is er s'nachts dus niemand in de buurt van de paarden, hij heeft ook pensionners staan geen prettig gevoel

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:28

Zou lekker wezen als iedereen dit zou gaan doen. Dan zit binnen no time het buitengebied dicht. Terecht dat deze man ongelijk krijgt. Ze moeten ergens een grens trekken. En die moeten ze aanhouden. Geen uitzonderingen.

Als hij zijn paarden niet zonder toezicht wil laten staan, moet hij ze maar naar een pensionstal brengen of zelf een boerderij kopen waar wel een woonhuis bij zit. Maar ja, dat is niet voor iedereen te betalen.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:53

Jaa je moet inderdaad ergens een grens trekken, want je ziet het niet dat ze er wonen. Maar als je het bij hun toelaat wil de ander op z'n land een klein huisje bouwen omdat het toch niet opvalt en zo groeit Nederland wel dicht ja Knipoog.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:03

Wat een onzin om bij je paarden te moeten wonen.
Ook wat betreft pensionstalpaarden.
Als je de paarden wel bij huis hebt en je ligt 's nachts te slapen, dan heb je ook niks in de gaten als er eentje bijvoorbeeld koliek krijgt in de stal of zo...ik spreek uit ervaring....
Wij hebben jarenlang een weide gehad met een stal op 5 minuten fietsen van ons huis.
En er is echt niet gebeurd daar, wat niet gebeurd zou zijn als je er zou wonen.
Nu hebben we de paarden bij huis...wat wel een stuk praktischer en fijner is. En vooral leuk....maar voor de veiligheid van de paarden zie ik echt geen verschil.
Maar ja...hij kan het proberen natuurlijk.....!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:15

Ik zou mijn paarden niet bij iemand neer zetten die er 's nachts geen toezicht op heeft. Dat de koper waarschijnlijk met voorbedachte rade dit perceel heeft gekocht en er op een dergelijke manier wil gaan kunnen wonen verdient geen schoonheidsprijs, maar er zijn voorbeelden genoeg van mensen die het dito doen en waar dit wel wordt toegestaan. Alle mensen zijn gelijk, maar sommige mensen zijn gelijker dan anderen....

Ik geef hem groot gelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:22

Ik niet. Het leidt alleen maar tot nog meer rigide bureaucratische regels, omdat mensen blijkbaar te weinig fatsoen hebben om uit zichzelf respect te hebben voor afspraken. Daarmee verpest hij het niet alleen voor zichzelf, maar ook voor een heleboel anderen.