'Altijd oppassen met paarden in het verkeer'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Altijd oppassen met paarden in het verkeer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 17:02

www.nhd.nl

Hij is nog een steeds een beetje aangeslagen door dat angstige incident. Chiel Blokdijk (77) en paard Zoë uit Tuitjenhorn werden aangereden en sloegen op hol. Hij waarschuwt weggebruikers in agrarische gebieden: ,,Let op voor paarden, laat ze niet schrikken.''

Want paarden zijn populair en dus talrijk. Ook op de weg; onder ruiters en voor rijtuigje of sulky. Het had veel beroerder kunnen aflopen, maar leuk was het allerminst. Baas een dagje naar het ziekenhuis met een schouder uit de kom, een gekneusde rib en verschillende schaafwonden en blauwe plekken. De vierjarige merrie liep hoofdwonden op die door de dierenarts zijn gehecht. Het Duitse jachtrijtuigje uit 1900 raakte licht beschadigd. En een koolboetje stortte bijna in.

Blokdijk is bekend vanwege zijn deelname aan de West-Friese Folklore optocht in Schagen. Zijn kwetsuren zijn nog een beetje pijnlijk, maar binnenkort gaat hij toch weer met Zoë op pad. Maar eerst wil hij ze nog eens waarschuwen, zijn mede weggebruikers met veel meer pk onder hun motorkap dan voor zijn karretje.

Ania

Re: 'Altijd oppassen met paarden in het verkeer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:22

Het is tegenwoordig ook grappig om net naast het paard gas te geven.
Als ik een auto heel snel aan zie komen ga ik altijd midden op de weg rijden, moeten ze wel afremmen Lachen

Sterkte, hopelijk heeft het paard geen blijvende trauma opgelopen

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:24

Heel inderdaad ja als auto's net naast je gas geven of gewoon kijk hard door rijden.. Daar moet wat aan gebeuren.!!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:25

dat is moeilijk wat hij probeert want auto's vinden het blijkbaar leuk om extra gas te geven bij een paard. zelfs als je je arm op en neer laat gaan om ze te vragen langzamer te rijden.

hier hebben we er gelukkig niet al te veel last van

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:32

Idd, veel auto's rijden gewoon heel hard door of geven net een beetje extra gas, zelfs als je met je handen gebaart dat ze af moeten remmen. Heb het pasgeleden zelf ook meegemaakt, helaas.

Gelukkig dat het nog redelijk goed afgelopen is, het had erger kunnen zijn!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:57

Al die mega trekkers met mais of aardappels in super grote karren erachter die je met een rot gang passeren, dát is pas gevaarlijk...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:08

Dat is hier vlak in de buurt gebeurt Nagelbijten / Gniffelen Tja er zijn genoeg mensen die wél rekening met je houden maar als je net die mensen treft die of bang zijn voor paarden of van die aso's die stoer willen doen en geen rekening met je houden pff... dan ben je niet blij.

Gelukkig gaat het vaak net goed. Gelukkig ook in dit geval. Maar toch.. men mag wel wat meer rekening met elkaar houden in het verkeer Nagelbijten / Gniffelen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:09

PollyB schreef:
Al die mega trekkers met mais of aardappels in super grote karren erachter die je met een rot gang passeren, dát is pas gevaarlijk...

Ben ik helemaal met je eens. Maar als je paard er niet tegen kan als een auto die passeerd gas geeft, zoals door andere hier boven gezegt wordt heb je naar mijn mening helemaal niks op de openbare weg te zoeken.
Laatst bijgewerkt door sporter op 30-10-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:13

sporter schreef:
PollyB schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Maar als je paard er niet tegen kan als een auto die passeerd gas geeft heb je naar mijn mening helemaal niks op de openbare weg te zoeken.

Ja, maar goed je krijgt een paard natuurlijk niet verkeersmak door hem alleen maar in de bak te laten lopen Clown Daarbij zulke grote dingen die hard langs je crossen vind ik zelf al doodeng als ik aan het fietsen ben. Vindt het dan ook niet vreemd dat m'n paard dan er op reageerd als het maar op zo'n manier is dat het veilig blijft dus kijken, stapje achteruit etc. maar niet aan de kletter gaan.

Maar goed wat mij betreft is een auto en een tractor met oplegger vol met oogst een héél ander verhaal..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:16

Verkeer is sowieso gevaarlijk. Maar meestal is het het onbegrip van een grote groep weggebruikers.
OOk fietsers zijn me soms een doorn in het oog. Grote bek geven ze van rot toch op met die stomme paarden en dergelijke.
Ach het blijft in het verkeer maar ook op je eigen erf oppassen geblazen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:21

Voor de mensen die er wél rekening mee houden petje af! maar het is zoooo irritant als mensen het niet doen, en dan nog niet eens voor mezelf, meer voor het paard!

Hoop dat het paard idd geen blijven trauma heeft

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:27

Ik weet uit ervaring dan de politie bij ons zelfs op volle snelheid voorbij de koets rijd. En dan geef je het teken om langzamer te gaan zwaaien ze ook nog leuk terug Of wat ook soms bij sommige gebeurt ze snijden net je pas af gaan toeteren als we dan een slag met een zweep op het dak geven komen ze woedend achter je aan.
We zijn ook eens een keertje aangevallen door een hond die uit de struiken kwam en het echt op het paard gemunt had

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:40

Bijna geen enkele automobilist houdt rekening met paarden. Enkel de mensen die weten hoe je met paarden om moet gaan. Zoals al gezegd, er wordt eerder nog eens flink gas bijgegeven om het moment van passeren, of sommige idioten duwen zelfs op de toeter. Ik hoop toch dat ze in de toekomst iets zullen gaan doen zodat het ook voor de ruiters en menners op de weg wat minder gevaarlijk wordt!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:42

hier wordt gelukkig nog altijd netjes rekening gehouden voor paarden

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:47

mensen in de auto zijn lomp. mijn paard heeft een keer op de voorruit gelegen omdat er een van achter uit kwam rijden met 80 km Boos! en die mij maar de schuld geven terwijl ik met reflecterende beschermers en jas rondliep.. bahbah.. gelukkig koos de politie meteen partij voor mij..

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:55

Bij ons in de buurt houdt men ook rekening met de paarden, zelfs de boeren en vrachtwagens!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:13

PollyB schreef:

idd vaak (niet altijd) zitten er dan van die jongens in, die oudere houden vaak (ook niet altijd Knipoog) rekening met je.

En idd ook net naast je gas geven.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:23

ik was op ruiterkamp in het bos aan het rijden, komt keihard een wielrenner aangesjeesd; Ik dacht; ben je dom ofso? Bloos Hij reed gewoon voor mij langs (we reden in een groep) het paard voor mijn ging toen een stukje rennen,

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:43

De KNHS heeft (had?) een actie "Weet wat je doet als je een paard ontmoet". Ik heb voor 3 euries twee oranje hesjes besteld met "Pas op! Paard op de weg. Houd afstand"
Het lijkt wel wat te helpen, sommige mensen gaan ineens heel langzaam of blijven achter ons rijden Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:49

Wat naar zeg Ach gut

Ik heb ook eens gelezen van een bokker die bij het buitenrijden een blauw hesje met een grote witte L erop aan deed. Vond het wel een idee!

Hier houden de meesten wel rekening met je als je met paarden op de weg loopt, aan de hand dus, maar als je erop zit kom je idd vanalles tegen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:52

PollyB schreef:

Dat zijn mensen die hard aan het werk zijn om de oogst binnen te krijgen en met het Nederlandse weer daar vaak maar een beperkte tijd voor hebben. Daar zouden ruiters ook wel eens wat meer rekening mee mogen houden. Dit is maar een beperkte tijd van het jaar aan de orde dat die mensen toch al lange dagen maken en dan moeten ze ook nog eens in gaan houden voor mensen die voor hun hobby langs de weg gaan met een niet verkeersmak paard?
Jij wilt toch ook gewoon je aardappels voor lage prijzen uit de supermarkt halen? Dan moet je de boeren die er bepaald geen goede prijs voor krijgen niet in de weg zitten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:06

Mijn carrotstick is weleens op het dak van een auto 'geland' Schijnheilig de auto was zó dichtbij mij en m'n paard dat de carrotstick het dak gewoon zomaar raakte Clown óók in Tuitjenhorn Extreme duivel

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:10

Nicole288 schreef:
Ik heb ook eens gelezen van een bokker die bij het buitenrijden een blauw hesje met een grote witte L erop aan deed. Vond het wel een idee!

Heb ik ook weleens aan gedacht: een blauw met witte L op mijn kar plakken...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:16

ik had het laatst, was met het tweespan weg, kwamen er een stuk of 10 scootertjes op volle snelheid toeterend langs de wagen. gelukkig heb ik 2 ongelooflijk brave en verkeersmakke verzorgpaarden dus die reageerder er amper op, maar met een minder ervaren paard ben je dan heel snel weer thuis Scheve mond

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:18

PollyB schreef:

Mee eens,
Maar toch, soms kunnen die er ook niet helemaal aan doen,
M'n vader is geen boer maar moet voor z'n werk vaak zo'n grote machines verplaatsen.
Hij reed naast een heg, toen de heg eindingde kwam er plots een haf uit de struiken (niet uit een ruiterpad maar uit een gewoon zandweggetje die daar uitkwam ofzo) , met op z'n rug: een klein ruitertje voorop die een cap droeg en de eigenlijke amazone die erachter zat zonder cap. Dat dier schrok zich natuurlijk verrot van die grote machine, bokte en beide ruiters vielen. (Mn vader vroeg of ze iets hadden, ze hadden gelukkig niks en ze klommen er gelijk weer op) maar het had ook anders kunnen aflopen.
Vaak kunnen die trekkers er wel aan doen maar in dit geval bijvoorbeeld niet.
Verkeer is gewoon met elk 'voertuig' of met elk dier opletten, zelfs te voet.