Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:39

paardenspeurder.be/ Nieuwsredactie

Op zoekertjessites krioelt het van opvangcentra die oude of kreupele paarden een mooie oude dag beloven. “Vaak gaat het om pure zwendel en worden de paarden doorverkocht”, zegt Dirk Blanchart van BLID, de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn van België. Dat bleek onlangs nog in Zandhoven, waar de oude hengst van Glynnis D'hondt opdook. Hij bleek doorverkocht te zijn zonder dat Glynnis dat wist.

Glynnis D'hondt stond vorige maand haar 20 jaar oude hengst Benroy af aan opvangcentrum Los Vaqueros in Lede bij Aalst. “Hij loopt mank aan het voorbeen en is onberijdbaar. Het vooruitzicht dat hij samen met andere bejaarde paarden heel de dag op een wei zou kunnen grazen, kon ik hem zelf niet bieden. Ik stond hem af en kreeg de uitdrukkelijke belofte dat hij niet doorverkocht zou worden. Nadien ben ik hem nog een keer gaan bezoeken op de wei.”

Enkele weken later kreeg Glynnis telefoon van een privéstal uit Zandhoven. “De politie had een ontsnapt, loslopend paard in de buurt van de E34 in Zandhoven gevangen en naar de dichtstbijzijnde privémanege gebracht. De uitbater had de dierenarts laten komen om te zien of het paard gechipt was. Ja dus, en hij stond nog steeds op mijn naam. Het bleek om mijn oude Benroy te gaan! Ik heb hem diezelfde avond nog opgehaald.”

“Los Vaqueros in Lede beweerde eerst dat het paard slechts voorlopig in Zandhoven stond om een wei af te grazen. Nadien kreeg ik telefoon van een man uit Zandhoven. Hij had mijn paard voor 300 euro gekocht in Lede. Het opvangcentrum had beweerd dat mijn paard 13 jaar oud was en nog perfect berijdbaar. Ik heb die man nadien opnieuw proberen te bellen. Hij werd per slot van rekening ook opgelicht, maar ik krijg hem niet meer te pakken.”

Glynnis wilde een klacht indienen bij de politie in Lede. “Maar dat gaat niet, want er is niks strafbaars gebeurd, zegt de politie. Ik ga mijn paard nu zelf houden.” Er is geprobeerd Los Vaqueros te bereiken voor een reactie, maar het centrum heeft voorlopig al zijn zoekertjes verwijderd en neemt de telefoon niet meer op.

Eponastable

Re: Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:41

Bedankt Sammie, ik wou net iemand van de redactie aanspreken om dit bericht te posten!

Heb hier geen woorden voor! Schandalig!!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:45

Jeetje wat erg...denk je dat je paard een mooi tehuis heeft en doen ze dit Scheve mond

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:46

Nouja gekker moet het niet worden zeg...!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:46

hoe vaak gebeurd dat wel niet??? zelfde doen ook sommige slagers... paard komt binnen voor de slacht en worden soms door de achterdeur weer ingeladen voor te verkopen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:53

vreselijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:56

Griebels....... maar dit gebeurt ook in Nederland.
Nagyl, slagers doen dit niet, hoor. Het zijn de handelaren die beloven aan hun klant om een paard naar de slager te brengen, maar een slager die een paard opkoopt om het te slachten zal ook daadwerkelijk zorgen dat het wordt gedood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:08

Dat is niet helemaal waar suleitha of was mischiens niet helemaal waar.Want dan spreek ik over de periode dat chippen in belgie (dat is het sinds julie welà nog niet verplicht was.
Ik ken iemand met en fjord die ze gekocht had bij een handelaar,op een gegeven moemnt kreeg hij been problemen en bleef de fjord athrose te hebben bij het nazoeken van zijn achtergrond (hij was gechipt) bleek het paard uit nederland te komen en verkocht aan de slager wegens zijn athrose.
Nu heeft dit paard mazzel gehad en staat nu heerlijk bij deze lieve dame op de wei te grazen en krijgt de beste verzorging die er is.Maar hij had natuurlijk voor het zelfde geld de handel in gegaan en dat wilde zijn oude eigenaar juist niet.

Ik weet ook nog het verhaal van een dame uit Lier in belgie die advertentie's plaatste als paarde opvang en die paarden gingen regelrecht naar de slager,Haar man was slager
Dat balletje is toen gaan rollen toen ze een bizonder zadel wat ze bij een van die paarden had gehad op Kapaza te koop zette en de ex eigenaar het herkende.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:16

silvana schreef:
Ik ken iemand met en fjord die ze gekocht had bij een handelaar,op een gegeven moemnt kreeg hij been problemen en bleef de fjord athrose te hebben bij het nazoeken van zijn achtergrond (hij was gechipt) bleek het paard uit nederland te komen en verkocht aan de slager wegens zijn athrose.
Nu heeft dit paard mazzel gehad en staat nu heerlijk bij deze lieve dame op de wei te grazen en krijgt de beste verzorging die er is.Maar hij had natuurlijk voor het zelfde geld de handel in gegaan en dat wilde zijn oude eigenaar juist niet.

en dat wilde de eigenaaar ook niet, anders had hij hem niet naar de slacht gestuurd. Misschien heeft het paard wel chronisch pijn!

Mijn idee: nooit paarden gratis weggeven, maar zelf weidegang regelen en anders zelf naar de slacht brengen tot het gebeurd is.

N.b. toen mijn vorige paard naar de slacht ging, kreeg ik bij de tussenhandelaar ook een wazig aanbod van iemand waar ze wel de wei in mocht. Ik heb natuurlijk geweigerd en ben persoonlijk bij de slacht geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:32

Goed gedaan, Beantsje!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:34

@Beantsje:
Als in...je hebt gezien dat je paard is afgemaakt? Echt in dezelfde ruimte? Of gewoon daar op locatie, maar het niet gezien.

Lijkt me namelijk best wel heftig om mee te maken.
Sorry, was ik even nieuwsgierig naar...

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:08

Ik kwam in mijn zoektocht naar een paardenrusthuis (of iets dergelijks) ook in contact met Los Vaqueros. Ik vond de advertentie al niet echt betrouwbaar maar ik wilde wel informatie, dus mailtje gestuurd; ze hadden wel plek voor mijn paard, je moest hem echter wel afstaan onder een contract maar ik mocht hem dan zo vaak bezoeken als ik wilde wel eerst even belletje geven. ("zo vaak bezoeken" als informatie geven wekt natuurlijk vertrouwen op)
Maar na het lezen van die informatie vertrouwde ik het al helemaal niet meer, ik ging echt niet zomaar mijn paard gratis afstaan en er dan nog op vertrouwen dat hij bij hun zou blijven staan zeker. Nee echt niet en nu ik dit hier lees ben ik heel blij dat ik het al niet vertrouwde en dat mijn paard nu bij mij in de buurt op een heel goed paardenrusthuisje staat, waar ik hem nog zelf kan verzorgen.
Wat een oplichters bestaan er zeg, je moet tegenwoordig steeds meer op je hoede zijn voor dat soort mensen. En echt nooit je paard gratis weg doen aan een vreemde of je moet echt een hekel aan je paard hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:35

Paarden die pijn lijden en niet meer geschikt zijn voor de sport zouden ook niet op vergeetweitjes mogen staan. Omdat de eigenaar emotioneel geen afscheid kan nemen, moeten ze maar weggegeven worden voor een goed tehuis als gezelschapsdier. Naief gezien zijn die mensen er, realistisch gezien gaat niemand een onbruikbaar paard gratis overnemen om in de kost te nemen.

Eigenaren, neem je verantwoordelijkheid en als het paard ongeschikt is voor sport of fokkerij, laat het dier naar de eeuwige weides vertrekken, hoe moeilijk dat emotioneel gezien ook is.

Het handelcircuit is namelijk veel erger.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 06:20

suleilitha schreef:
Nagyl, slagers doen dit niet, hoor. Het zijn de handelaren die beloven aan hun klant om een paard naar de slager te brengen, maar een slager die een paard opkoopt om het te slachten zal ook daadwerkelijk zorgen dat het wordt gedood.

echt wel hoor. Mijn vriendin heeft eens haar pony naar de slacht gebracht. Vroeg de slachter wat er aan de hand was, of hij het beestje niet kon kopen want hij wist nog wel ergens een plekje........ Hallo breng je je paardje naar de slacht en dan willen ze hem alsnog via de achterdeur gaan doorverkopen. Zij heeft hierdoor dus ook expliciet gevraagd om de staart incl staartwortel, want wie koopt nu een paard zonder staartwortel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 06:34

Pipo schreef:
Paarden die pijn lijden en niet meer geschikt zijn voor de sport zouden ook niet op vergeetweitjes mogen staan. Omdat de eigenaar emotioneel geen afscheid kan nemen, moeten ze maar weggegeven worden voor een goed tehuis als gezelschapsdier. Naief gezien zijn die mensen er, realistisch gezien gaat niemand een onbruikbaar paard gratis overnemen om in de kost te nemen.

Eigenaren, neem je verantwoordelijkheid en als het paard ongeschikt is voor sport of fokkerij, laat het dier naar de eeuwige weides vertrekken, hoe moeilijk dat emotioneel gezien ook is.

AMEN

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 06:54

Nou bij mij zullen ze toch nooit op de slacht komen...k moet er niet aan denken....

Als het echt niet meer gaat krijgen ze een spuitje en krijgen een mooi plekje...maar naar de slager ? Nee, nooit Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 06:57

maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet..........

Mensen als deze kunnen hun gang gaan omdat er baasjes zijn die niet hun laatste verantwoordelijkheid nemen..........

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:44

Pipo schreef:

Helemaaaaal mee eens als het paard pijn heeft. Maar als het paard geen pijn heeft als het op een vergeetweitje iemand gezelschap staat te houden en verder een leuk leven kan leiden? Dan wordt het toch moeilijk voor de eigenaar als die wel in de sport verder zou willen. Zou die dan haar/zijn ambities op moeten geven? Een dier dat verder geen pijn heeft in laten slapen vind ik behoorlijk moeilijk.

Het is dubbel, de mensen die dus idd een gezelschapsdier zoeken of een goedkope grasmaaier zouden gewoon hun woord moeten houden. Want daar zit het probleem, niet bij de vorige eigenaar die een goede oplossing zoekt voor het dier. En als de nieuwe eigenaar om wat voor reden dan ook zijn belofte niet na kan houden (wat uiteraard altijd voor kan komen) dan is een telefoontje toch snel gepleegt lijkt me, om samen naar een oplossing te zoeken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:48

Breg Lachen Kreupel is pijn Lachen Ik ken paarden die op de foto niet eens meer slachtwaardig zijn bij wijze van........ maar niet kreupelen en dus gewoon gereden worden......

Geen pijn is niet kreupelen en dat betekend onder het zadel Lachen

Voor rijden is klinisch goed het belangrijkste Lachen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:59

Ik vind het fijn om de reacties te lezen, ik ben ook volop tegen dat handelscircuit...
Maar hoe kunnen we ze in godsnaam tegenhouden??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:02

Door kapotte paarden af te laten maken .................. dat is de enige manier, zolang kapotte paarden weggegeven worden of voor een heel zacht prijsje verkocht blijven worden als gezelschapspaard, zolang blijft ook de handel in die dieren bestaan

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:30

suleilitha schreef:

Suleilitha, ik moet je ook uit je dromen helpen, als slagers ergens handel in zien dan zijn ze vaak even erg als handelaars
Mijn pony werd in 2004 in Boekel bij een handelaar gekocht
Na heel wat speurwerk (via bokt) kwam ik bij haar laatste baasje uit, en ik heb PERSOONLIJK met de man gesproken die haar toen voor 150 euro aan de slager had verkocht. Beestje was toen al 20 en gevaarlijk met kinderen (dat was de reden dat ze weg moest).
Ik ben super blij dat de slager er handel in heeft gezien, het is een engeltje, maar ik wil de dieren die wegens echte lichamelijke gebreken naar de slager gaan en toch ergens weer onder het zadel opduiken niet de kost geven hoor...

Als je paard pijn heeft, neem je verantwoordelijkheid en gun je paard echt de eeuwige groene wei!!! (en als dat toch via de slager gaat, eis bewijs!!!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:32

Een slager zou dat niet doen, wel diegene die hem bij de slager af moet leveren......... die kan zich bedenken dat die de slager voorbij rijd........

Natuurlijk zijn er wel rotte appels tussen de slagers......... maar in de regel komt dit weinig tot niet voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:33

Precies, en een slager gooit zijn goeie naam niet te grabbel voor een paar euro.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:39

We hebben het hier niet over een paar euro.
pony werd bij de handelaar verkocht als zijnde 4 jaar jonger en bijna 10 keer zoveel geld
om het echt te controleren zou ik de handelaar uit Boekel moeten spreken, maar ik heb geen idee wie dat is.
Bovendien werd aan het oude baasje eerst gezegd (was toen nog een kind) dat pony naar buitenland was verkocht, pas toen ze wat ouder was durfde deze man haar vertellen dat ze naar de slager was gegaan omdat ze gewoon gevaarlijk was.