Voedingsdeskundige voor paarden krijgt verbod van twee jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voedingsdeskundige voor paarden krijgt verbod van twee jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:17

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Een voedingsdeskundige voor paarden uit Wales heeft een ban gekregen voor het houden van paarden voor de duur van twee jaar. De RSPCA onderzoekt nog steeds verschillende meldingen van verhongerende paarden op haar boerderij in Spanje.

De Britse krant Wales Online schrijft dat volgens de rechtbank een kwart van de 49 paarden in eigendom van Suzanne Wynne Jenkins, 33 jaar oud, in extreem slechte en uitgemergelde conditie waren.

Rechter Parson: "Je was er van overtuigd dat je goed voor de dieren kon zorgen, en geloofde erin dat je goed georganiseerd bezig was. Je hebt je taak en je eigen talenten enorm overschat."

Jenkins werd veroordeeld voor drie gevallen van onnodig lijden. Naast het verbod van twee jaar kreeg ze ook nog eens een boete van 600 pond, waarvan 400 voorwaardelijk. Vijf paarden werden ter plekke in beslag genomen omdat ze er zo slecht aan toe waren.

De BBC wist te melden dat er vorig jaar al sprake was van enige verwaarlozing toen een mogelijke koper de boerderij bezocht. De vrouw was zo bezorgd over de conditie van de paarden dat ze toen heeft aangeboden om een aantal paarden mee naar huis te nemen.

Het verbod op het houden van paarden voor twee jaar is helaas niet geldig buiten Engeland. Daarom heeft Jenkins een grote hoeveelheid warmbloedpaarden naar een nieuw verblijf in Cadiz, Spanje, overgebracht.

Britse Trakehner fokkers, onder leiding van Sue Attew van de Holme Park Stoeterij, welke verschillende paarden aan Jenkins verkocht, zijn bezig om zoveel mogelijk geld op te halen om de paarden toch in hun onderhoud te kunnen voorzien terwijl ze in Spanje staan. Ze hopen ook om terzijnertijd de paarden terug naar Engeland te kunnen halen. De locale wetten van Spanje zouden paarden verwikkeld in verwaarlozingszaken namelijk laten euthanaseren.

Ongeveer twintig paarden zijn tot nu toe overleden door gebrek aan voedsel, en er leven nog zo'n veertig paarden op de boerderij. De Andalusische dierenwelzijnsorganisatie CACMA verklaarde dat "Spaanse officials een officiele aanklacht tegen Jenkins wekenlang zouden hebben genegeerd."

De organisatie houdt nu een oogje in het zeil, maar mag helaas geen eten of water naar de paarden toe brengen.
Jenkins houdt vol dat de paarden gestorven zijn door het drinken van verontreinigd water en het eten van hooi met doorns.

Maar de veearts die verschillende paarden van Jenkins heeft behandeld, verklaarde dat de paarden veel te dun waren en overduidelijk niet genoeg voer kregen. "Nadat een van de paarden stierf wist ik al genoeg, maar ik bleef eerlijk en vertelde haar dat ze niet genoeg voer kregen. Ik kan mezelf nu wel voor m'n hoofd slaan dat ik toen niet de autoriteiten heb ingelicht."

Volgens Jenkins is dit onzin. "Geen van mijn paarden hebben ooit te weinig eten gekregen."

Antonio Moreno van de CACMA vertelde: "De situatie daar is gewoon chaotisch. Toen we op het terrein aankwamen was een van de paarden net gestorven, terwijl een hengst op het randje van de dood balanceerde. Veel andere paarden waren zo ziek dat ze nieteens meer konden staan. Het leek wel een horrorfilm."

Toen de paarden weer enigzins waren opgeknapt maakte Jenkins bekend dat ze de paarden naar Spanje zou brengen. Mensen boden aan om de paarden van haar over te kopen. Jenkins vertelde hen echter dat de paarden minstens 12.000 pond per stuk waard waren.

Let op! De foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

Verwant artikel:

[VN] Voedingsdeskundige aangeklaagd wegens uithongeren paarden

Bramasole

Re: Voedingsdeskundige voor paarden krijgt verbod van twee jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:26

Het idee dat deze vrouw in de toekomst weer paarden mag houden vind ik verschrikkelijk.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:29

Ze gaat gewoon naar een ander land en begint daar opnieuw...wanneer grijpt de EU nu eens in en zorgt ervoor dat zo'n verbod een EU verbod is! Hoewel, dan denk ik dat ze gewoon naar Amerika gaan... Boos!

loves_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:31

wow, die arme paarden zeg Ach gut gelukkig zijn de andere paarden nog gered...
Jammer dat ze straks weer paarden mag hebben.. en dan ook nog zeggen dat ze de paarden altijd genoeg eten heeft gegeven, hahaha echt niet dus, die paarden zien er niet uit..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:41

Citaat:
gelukkig zijn de andere paarden nog gered...

Eh... gered? Ze heeft de paarden naar Spanje gebracht waar het verbod niet geldt! Wel merkwaardig trouwens, paardentransport is niet echt goedkoop - ik zou zeggen dat ze dat geld beter aan goed voer had kunnen besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:45

frisiangirl schreef:
Ze gaat gewoon naar een ander land en begint daar opnieuw...wanneer grijpt de EU nu eens in en zorgt ervoor dat zo'n verbod een EU verbod is! Hoewel, dan denk ik dat ze gewoon naar Amerika gaan... Boos!

Laat ze maar lekker naar Amerika vertrekken Haha! . Als ze haar daar pakken kan ze tenminste een paar jaar brommen Whoosh!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:51

Juliette86 schreef:
frisiangirl schreef:

Laat ze maar lekker naar Amerika vertrekken Haha! . Als ze haar daar pakken kan ze tenminste een paar jaar brommen Whoosh!

Mmm, dat zou inderdaad dan weer goed zijn! Whoosh!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:53

en ze is voedingsdeskundige???!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:53

Niet te begrijpen dit... jeetje wat erg...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:04

Ongelofelijk dat zulke praktijken nog steeds de ruimte krijgen binnen de EU

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:06

Echt onvoorstelbaar dat dit nog kan dat je van het ene land vervolgens in het volgende land lekker door kan gaan met deze praktijken. Ik hoop dat hier snel iets aan gedaan wordt!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:09

heb je de lijst van overleden paarden gezien onderaan het artikel?! Ellenlang!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:13

Niet normaal dat dit nog kan , de tranen schieten in mijn ogen!!
Dat zo paarden gehouden mogen worden is toch niet te begrijpen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:52

frisiangirl schreef:

Helaas hoort Groot Brittanie niet bij de EU dus het verbod kunnen ze in een EU land niet handhaven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:56

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:59

Nou dat woord 'voedingsdeskundige' mag wel tussen aanhalingstekens. Lips are sealed

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:03

Uiteraard weer een veel te lage straf.. Wat is nu twee jaar?? Dan is dat mens echt niet veranderd hoor.. Die begint idd ergens gewoon opnieuw..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:09

Zo'n mens moeten ze echt een veel hogere straf geven.. Echt niet normaal! Ze gaat idd rustig naar een ander land en daar verder...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:14

Sientje schreef:
Nou dat woord 'voedingsdeskundige' mag wel tussen aanhalingstekens. Lips are sealed

gewoon weglaten!!
dit heeft niks et voedingsdeskundigheid te maken, maar aan het gebrek ervan

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:18

Vet erg!
De foto's durf ik niet te bekijken, zo'n erg verhaal vind ik het.
Hoe durft ze dieren te nemen zonder ze te voeren!
vies K wijf!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:53

Jammer dat dit niet wereld wijd geld zo'n verbod op houden van paarden..........
Tis te gek voor woorden dat ze zo door kan gaan, en ook nog
denkt dat ze het goed doet en geen schuld treft......
Heel triest voor deze paarden.........

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:58

Ik heb er maar een woord voorover: afschieten die vrouw. Stoom uit je oren

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:26

Niet normaal dat iemand zo slecht kan zijn! Wat zou de redenering erachter zijn? Aangezien ze de paarden naar Spanje heeft verhuisd(wat veel geld kost) kan het toch geen gebrek zijn aan geld. Zou zij echt geloven dat zij ze goed voedert?
(wat is de laatste foto eigenlijk? Heeft dat paard geen rechtervoorpoot meer?)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:40

Verschrikkelijk om te zien! En inderdaad een schande dat ze die wanpraktijken gewoon in een ander land verder kan zetten.
Maar ik snap die dierenrechtorganisaties ook niet zo goed: "De organisatie houdt nu een oogje in het zeil, maar mag helaas geen eten of water naar de paarden toe brengen. " Daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn? Je gaat toch niet gewoon staan toekijken hoe die dieren verhongeren omdat je ze wettelijk niet mag voeren? Boos! Boos! Boos!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:50

opsluiten en zelf laten verhongeren