'Bij elke manege hier is wel eens ingebroken'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Bij elke manege hier is wel eens ingebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:00

www.ed.nl

Schering en inslag noemt Natasja Huber van pensionstal Best het. " In de paardensport heeft niemand die meerdere jaren rijdt zijn eerste zadel nog, zoveel wordt er gejat.
Maneges die zeggen dat bij hun nog nooit is ingebroken, willen alleen maar de schone schijn ophouden voor hun klanten."

Op 7 december vorig jaar werden bij haar vier zadels, een aantal hoofdstellen van paarden en al het gereedschap van haar vader weggehaald. Schade: tussen de vijftien- en twintigduizend euro. "En toen ik een paar dagen later in een paardenwinkel in Rotterdam stond, was er iemand die precies hetzelfde was overkomen."

De 34-jarige Huber, die twintig jaar in de paardenwereld zit, stelt dat ze alles die nacht achteraf heeft gehoord: "De kasten die ze opentrokken met een koevoet, dat hoor je wel. Die herrie kun je pas naderhand plaatsen, want normaal gesproken maken de paarden zelf ook lawaai, omdat ze bijvoorbeeld tegen de stal schoppen. Nu word ik bij ieder geluid weer wakker, ik heb er slapeloze nachten van."

Tegenwoordig lopen er twee rottweilers over haar terrein. "Bovendien wil de brandweer dat er een uitgang is voor mijn paarden en de verzekering eist dat alles op slot gaat. Een rare tegenstelling als je het mij vraagt."

In het begin van dit jaar was het volgens Huber even rustig, maar de laatste tijd is het aantal diefstallen van paardenzadels weer gestegen. "Blijkbaar hebben de inbrekers dan een nieuwe markt gevonden. Het gaat met golven. Op concoursen hoor je dat veel paardenliefhebbers het er sinds kort weer over hebben.

Mensen met ervaring kopen nooit meer een tweedehands zadel op internet, uit angst dat die gestolen is."

Bij het kleine pension van Toon van der Zanden in Sint-Oedenrode werd vorige week een zadel gestolen. "Het frappante is dat er zes zadels lagen en dat de dieven alleen de gloednieuwe hebben meegenomen." Van der Zanden heeft een hek, een waakhond en een alarminstallatie; toch wisten de inbrekers overdag de poort eruit te rijden. "Gewoon een ramkraak. Volgens mij zijn dit geen kruimeldieven meer. Bij mij is het de eerste keer dat dit gebeurt, maar ik hou mijn hart vast."

Bij pensioenstal De Fuik in Sint-Oedenrode lag eigenaresse Van Schijndel in 1999 te slapen toen het alarm afging. "Maar we waren al te laat. Toen we beneden kwamen, waren de inbrekers al weg. Ze liepen gewoon door terwijl het alarm loeide."

Zes zadels werden gestolen. De Fuik haalde nog meer beveiligingsmateriaal in huis.

Sindsdien is er niet meer ingebroken.

Caira

Re: 'Bij elke manege hier is wel eens ingebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:15

pff ik ben blij dat ik alles in huis heb liggen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:23

het is toch te gek voor woorden , mensen moeten is van anders spullen afblijven !
mag hopen dat de daders toch ooit is gepakt worden...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:33

In de paardensport heeft niemand die meerdere jaren rijdt zijn eerste zadel nog, zoveel wordt er gejat.

Dit is natuurlijk klinklare onzin. Er zijn (gelukkig) nog zat mensen en ook maneges waar geen zadels gejat zijn.
Vindt dat ze het erg overtrekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:37

Wat een overdreven en zeikerig stukje zeg Tong uitsteken

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:48

pmarena schreef:
Wat een overdreven en zeikerig stukje zeg Tong uitsteken

Tis idd wel wat overdreven maar toch het gebeurd de laatste tijd steeds vaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:05

wat vind je er overdreven aan? hier in de buurt wordt weer volop ingebroken op het moment.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:18

Hier ook op stal een paar jaar geleden ingebroken en ze hadden ook een volkswagen busje gejat. Die had de politie terug gevonden op de lijnbaan in Rotterdam. We hebben bij de ingang een Heras hek geplaatst en een paar hondjes Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:26

Dat ze gewoon van andersmans spullen afblijven!
Naar waar gaan die zadels dan?
Zwarte markt? Verkocht op E-bay.. dat kan toch niet onopgemerkt blijven?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:44

Sin schreef:
Dat ze gewoon van andersmans spullen afblijven!
Naar waar gaan die zadels dan?
Zwarte markt? Verkocht op E-bay.. dat kan toch niet onopgemerkt blijven?

Waarschijnlijk naar buitenland naar een groothandel ofzo...

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:49

check marktplaats maar eens, een oude bekende van staat daar opeens weer op met 8 tweedehands merkzadels ineens. Sommige mensen leven daar dus van: zadels jatten en verkopen en krakkemikkige paarden op poetsen en verkopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:51

vonneke schreef:
wat vind je er overdreven aan? hier in de buurt wordt weer volop ingebroken op het moment.

Dat niemand die meedere jaren in de sport zit, zijn eerste zadel nog heeft. Knipoog
Mijn eerste fatsoenlijke zadel heb ik nog steeds.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:11

Nou , ik mag toch wel hopen dat je al die overdrijvingen er wel uithaalt , het wordt nogal belachelijk opgeblazen allemaal Tong uitsteken

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:19

Cayenne schreef:
www.ed.nl

" In de paardensport heeft niemand die meerdere jaren rijdt zijn eerste zadel nog, zoveel wordt er gejat.

'NOu mijn zadel is al 7 jaar oud en ligt er nog steeds.
En nee die wordt niet opgeborgen in huis !

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:02

Ik zie geregeld advertenties op marktplaats staan waarbij ik zo mijn twijfels heb. Als deze zadels op zo'n grote schaal gestolen worden, betekent dat dus dat er markt voor is. Persoon waarop Combard doelt is mij helaas ook bekend.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:17

Een week of twee geleden zijn ook alle zadels en hoofdstellen bij ons op stal gejat. Geloof ook niet dat wij de laatste waren....

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:23

Bij mij is er nog geen zadel gejat maar toch maak ik me wel wat zorgen. Ik woon dan in de provincie groningen maar ook daar kan het natuurlijk geboren. Gelukkig heb ik een kast waar mijn zadel in ligt die op slot kan maar toch voorzichtig blijven!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:25

Hier in de buurt ook twee manege's en bij beide is een aantal jaar geleden allerlei tuig gestolen, zadels en hoofdstellen. Sinds dien gaan alle kasten 's avonds op slot...

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:28

Bij ons op de manege is ook al ingebroken..

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:22

bij mij worden ook wel veel dingen gestolen maar volgens mij is er nog nooit ingebroken.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:55

het is toch van de zotte, mensen moeten gewoon met hun klauwen van andermans spullen aflblijven.
ga eerlijk je geld verdienen! kan er zo kwaad om worden he,
het is een klasgenoot van mij ook overkomen. meisje van 16, had heel lang gespaard, al het geld van vakantiebaantje ging er aan op. een goed op maat gemaakt zadel voor haar haflinger. harstikke duur. goed opgeborgen in een zadelkast, met een hangslot er op, op een manege. maar hop een grote tang er bij en het zadel was weg. ze had het net 3 weken.. zuuur hoor...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:27

Volgens mij zijn er jaren gelden wel eens wat manege zadels bij ons weg gehaald, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weer of ze ook bij de pensionners bezig zijn geweest. Sinds ik zelf een paard heb heb ik het bij ons op stal nog niet meegemaakt, maar denk dat ik toch maar eens goed moet nadenken wat ik met mijn zadel ga doen wanneer ik die vervangen heb...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:33

Is toch debiel! Zelfs een slot, een hek en waakhonden houden de dieven nog niet buiten de deur! En wat kan je ertegen doen?

NIKS! Politie komt meestal toch te laat, en voordat je zelf uit je bed bent en bij de zadels bent... zijn ze allang weg!

vind het echt debiel! mensen moeten gewoon met hun t*ngels van andermans spullen afblijven! Kan ik zo boos om worden he!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:11

wij hebben de zadels in zadelkasten en de zadelkamer is afgesloten met een grote zware bedrijfsschuifdeur,
er wordt heel streng op gelet dat als er niemand is, dat de deur dan op slot gaat.
Het is natuurlijk geen garantie en als ze willen doen ze het toch wel, maar ben wel blij dat het redelijk goed beveiligd is.

Ik heb hem ook nog, mijn eerste zadel, da's wel een wintec 500 dus die zijn niet zo geliefd Tong uitsteken

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:15

Bij ons zijn ze ook al 3x geweest. Alles ligt achter slot en grendel maar ze zijn zo handig en geluidloos. Bij ons raden we de mensen aan van als het kan je zadel mee naar huis en dan evt een wintec of een oud zadel voor je bijrijdster( die hadden ze vorige x laten hangen). De laaste x hadden toch een aantal mensen hun zadel thuis en hadden dus geluk.