"Paarden worden in Roemenië op grote schaal gedumpt"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paarden worden in Roemenië op grote schaal gedumpt"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 07:33

www.ad.nl

Een dierenactiviste wil ze zichzelf niet noemen; een dierenwelzijnwerkster wel. Nathalie Klinge (38) uit Bergambacht wist afgelopen weekeinde vijf verwaarloosde paarden uit Roemenië van een zekere dood te redden en heeft de viervoeters ondergebracht bij adoptie-adressen in het land.
Nathalie Klinge met zwerfhond Kobus, die eigenlijk Kemer heet naar de wijk in Istanbul waar hij verwaarloosd werd gevonden. De foto's van de verwaarloodse paarden heeft ze zelf gemaakt.

Het einde van haar werk is nog lang niet in zicht. Ook dingo’s en leeuwen staan op haar reddingslijstje. En ze gaat binnenkort terug naar Roemenië om nog een lading paarden op te halen.

,,En het is allemaal begonnen met straathonden,’’ legt ze uit. Tijdens een vakantie in Spanje nam ze haar eerste zwerfhond mee naar huis. Een een jaar later een tweede uit Turkije. ,,Toen bedacht ik me al dat het beter is om ter plekke het probleem van zwerfhonden op te lossen.’’

Zo kwam ze in contact met de stichting FCPP van de Engelsman Robert Smith, die zich voornamelijk in Zuid- en Oost-Europa inzet voor de sterilisatie en castratie van zwerfhonden. Nathalie is al enkele jaren werkzaam voor Smith’s stichting SOS-Dogs in Roemenië, waar ze zes keer per jaar een bezoek brengt om haar dierenwelzijnswerk te doen. En met succes.

In de west-Roemeense stad Oradea (210.000 inwoners) is het zwerfhondenprobleem tot 10 procent teruggebracht. De volgende klus is om in de hele provincie 60.000 zwerfhonden ‘aan te pakken’. Deze ’hondenbaan’ bleek slechts een opstapje te zijn.

,,In oktober vorig jaar werd ik getipt over twee leeuwen die door particulieren werden gehouden. Eén leeuw zat in een kooi van een paar vierkante meter en diende als attractie bij een restaurant. En op een verlaten industrieterrein vonden we een leeuw in een hok onder de grond. Hun toekomst ziet er somber uit. Door hun jarenlange oplsuiting zijn de leeuwen wegens het ontbreken van spiermassa verlamd geraakt.’’

Klinge trekt zich het lot van dieren zo aan dat ze zich ook zich in wetgeving verdiept, het Europarlement bezoekt, lezingen geeft en congressen afloopt. ,,Het is meer dan een dagtaak. Ik ben vanwege multiple sclerose afgekeurd en houd me hier nu volledig mee bezig. Het is ooit begonnen doordat ik een hondje wilde adopteren. Het is allemaal op mijn pad gekomen.’’

In Roemenië bezocht Nathalie ook gesloten dierentuinen. Wat ze daar zag, deed haar bloed stollen. ,,Europese wetgeving zorgt ervoor dat Roemeense dierentuinen gedwongen worden te sluiten. De dieren worden aan hun lot overgelaten. Dit zijn de vergeten dieren van Roemenië.’’

,,Leeuwen worden soms in leven gehouden met salamiworsten waarvan de houdbaarheidsdatum ver verstreken is. Dieren die sterven worden gevoerd aan de nog levende achterblijvers. Een van de directeuren bood een undercoverjournalist van de Roemeense televisie jaguarhuiden te koop aan voor 5000 euro. De man versprak zich, waardoor het duidelijk werd dat hij die dieren zelf had gedood.’’

In een andere dierentuin worden de nog levende dieren (drie leeuwen en vier dingo’s) in leven gehouden met geld dat door een Nederlands echtpaar is gedoneerd. ,,Voor één paard in deze dierentuin kwam de reddingsactie te laat, hij is door voedselgebrek gestorven.’’

Inmiddels kregen Roemeense dierenliefhebbers lucht van de reddingsactie en werden er plots uit alle windstreken paarden aangeboden. Dankzij een samenwerking tussen Roemeense, Engelse en Nederlandse dierenliefhebbers is konden vijf paarden met een luxe veeweganen naar Nederland worden gebracht. Klinge: ,,Dat blijken er toch zes te zijn. Een van de paarden is drachtig.’’

Een keerzijde van Europese wetten is ook dat het welzijn van Roemeense paarden ernstig in het geding is. Klinge: ,,Het is in Roemenië nu verboden om met paard en wagen op hoofdwegen te rijden. Veel arme Roma-gezinnen in Roemenië hebben geen auto, maar paard en wagen. Paarden worden op grote schaal gedumpt.

De makers van de wetten hebben de gevolgen over het hoofd gezien. Er is nauwelijks controle op de naleving van de wetten, waardoor er meer dieren sterven dan voorheen.’’

Klik hier voor foto's.
Klik hier voor het filmpje van Hart van Nederland.

Verwant artikel:

[VN] Verwaarloosde Roemeense paarden aangekomen in Nederland

dipstaartje

Re: "Paarden worden in Roemenië op grote schaal gedumpt"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:38

heb het gister bij hart van nederland gezien

was echt super dat die mensen dat gedaan hebben om die paarden daar weg te krijgen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:41

Echt fantasties dat er nog mensen bestaan die dit zo voor de dieren regelen.
Zouden we niet een inzameling kunnen houden om zo in ieder geval geld te verzamelen voor Nathalie Klinge , om daar in ieder geval de achter gebleven dieren mee te kunnen voeden.
Bedoel er zijn nu mensen die de paarden willen adopteren , maar er moeten ook genoeg mensen zijn die wat geld willen doneren om in ieder geval de dieren daar voorlopig te kunnen voeren etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:00

Ik denk dat je het niet oplost door ze hier heen te halen.
Na heel wat jaren honden uit andere landen hier heen halen zijn ze er achter dat we ook nu een hoop nieuwe ziektes hier heen hebben gehaald.
Ik zie meer in bv Brooks hospital, ze laten de mensen daar zien hoe je voor je paard moet zorgen.
Ik zie eigenlijk het nut niet van zieke dieren hierheen halen (het zijn er maar enkele) en dat ze hier dan te slecht blijken te zijn en als nog moeten inslapen. We moeten natuurlijk niet vergeten dat de mensen daar ook straat arm zijn en dat de dieren hun laatste zorg zijn. Dieren aan hun lot over laten is fout maar zorg dat er daar iets komt waar zulke dieren worden ingeslapen hoe hard dat ook is.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:11

kohtje schreef:
Ik denk dat je het niet oplost door ze hier heen te halen.
Na heel wat jaren honden uit andere landen hier heen halen zijn ze er achter dat we ook nu een hoop nieuwe ziektes hier heen hebben gehaald.
Ik zie meer in bv Brooks hospital, ze laten de mensen daar zien hoe je voor je paard moet zorgen.
Ik zie eigenlijk het nut niet van zieke dieren hierheen halen (het zijn er maar enkele) en dat ze hier dan te slecht blijken te zijn en als nog moeten inslapen. We moeten natuurlijk niet vergeten dat de mensen daar ook straat arm zijn en dat de dieren hun laatste zorg zijn. Dieren aan hun lot over laten is fout maar zorg dat er daar iets komt waar zulke dieren worden ingeslapen hoe hard dat ook is.

Hier ben ik het mee eens. Voorop staat natuurlijk dat deze dieren geholpen moeten worden. Maar ik denk dat je op lange termijn meer bereikt door de bevolking te laten inzien dat je goed voor je dieren moet zorgen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:15

Lang leve de bureaucraat die in zijn veel te dure maatpak achter zijn veel te dure massief eiken bureau van alle gemakken voorzien, tussen 9 en 5 regeltjes en wetten zit te bedenken waardoor alles beter wordt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:20

ranna schreef:
Lang leve de bureaucraat die in zijn veel te dure maatpak achter zijn veel te dure massief eiken bureau van alle gemakken voorzien, tussen 9 en 5 regeltjes en wetten zit te bedenken waardoor alles beter wordt

juist!

zijn nooit mensen uit de doelgroep

alleen maar de gladpraters en de kleine goden

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:21

Geweldig dat die dieren nu een goed plek hebben, maar je kunt toch niet alle honden/katten/paarden en andere dieren vanuit mindere omstandigheden hierheen halen? Zou je de Spaanse vechtstieren ook moeten redden, de zeehondjes, de......... enz. enz. Moet je zien wat er in ons eigen land nog aan ellende is; spendeer daar eens energie aan?
Wij zijn sponsor van Brooke's; die verzorgen niet alleen zieke en verwaarloosde dieren maar geven ook veel voorlichting aan de plaatselijke bevolking, vooral bij kinderen, om een omslag in hun denken te bewerkstelligen. Zodat volgende generaties respectvoller met de dieren om leren gaan. Dan pak je het probleem bij de oorzaak aan, inplaats van te dweilen met de kraan open.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:21

Wat ik me wel afvraag? Hoe is het met de quarantaine gegaan? Ik zie de paarden in boxen naast andere paarden staan terwijl ze volgens mij nog maar net aangekomen zijn. Zijn de paarden al eerder getest op ziektes?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:22

voorlopig zijn deze dieren geholpen en dat is al fijn

en idd moethet daar ook opgelost worden

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:26

Tja... er komt natuurlijk ook alleen maar publiciteit als je die dieren wel naar Nederland haalt. Anders is het voor de meesten en ver-van-m'n-bed-show. Nu komt het gelukkig volop in de aandacht. Hopelijk wordt daardoor er meer aandacht en geld komt voor een langdurige oplossing.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:27

dat zou idd mooi zijn
dat door dit er mensen wakker worden

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:34

Ik vind het zielig voor de paarden maar om nu elk paard wat niet goed verzorgd wordt hier maar heen te halen met een transport van 1800 km, wat ook risico`s met zich meebrengt qua ziektes, en let op dit is ook gebeurd met het binnen halen van die langharige koeien die nu grazen in natuurgebieden, beesten getest alleen niet gekeken op teken en wat gebeurd er nieuwe teken en een epedimie ligt op de loer. Sorry hoe hard het ook mogen klinken maar laar de beestjes daar inslapen of doe meer voor brooke hospital met zijn allen. Want wat gebeurd er als er een virus meekomt?, juist ruimen van paarden en dan wil ik alle mensen nog wel eens horen die nu schrijven aah wat mooi en lief, maar dan zijn dat de grootste schreeuwers en staan vooraan met acties.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:35

wat ik heb begrepen is dat paarden niet ingeslapen worden daar maar gewoon achter gelaten worden tot ze zelf dood gaan

kan het mis hebben maar zoiets begreep ik

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:43

ik ben zelf een van de adoptanten van een paardje uit roemenie .
de paarden zijn voor transport medisch gekeurd en er is bloed getrokken om te kijken voor evt ziektes .it is ook verplicht voor transport anders hadden ze niet eens naar nederland mogen komen .
ook hier in nederland zijn ze allen weer nagekeken door een dierenarts .

Ik weet zelf ook niet dat het een structuele oplossing is voor roemenie als wij ze daar weghalen en hierheen laten komen .
En er moet zeker iets gedaan worden daar .
alleen heb je dan het volgende probleem .
Sinds roemenie en bulgarije aangesloten zijn bij de eu kunnen en mogen de sigeuners daar met paard en wagen niet de weg meer op ook de regels voor dierentuinen zijn anders .
daardoor zijn deze mensen noodgedwongen de beesten achter te laten .
Eerst was het een bron van inkomsten en die hebben ze nu niet meer en kunnen niet eens voor zichzelf zporgen dus laat staan voor hun dieren .
Dus om de mensen daar te leren voor hun dieren te zorgen is niet haalbaar doordat ze zelf geen inkomsten hebben en het ook niet mogelijk is .
ipc zijn het nu luxe dieren ipv werkdieren geworden .
\alleen in een arm land als roemenie is geen geld voor een luxe dier .
Naar mijn idee had roemenie als arm land niet eens aangesloten moeten worden bij de eu .
Mens en dier zijn er niet eter van geworden en dat word verzwegen in de media .
Dus ben blij dat we met deze actie de media gehaald hebben en mischien dat er bij de eu nu een aantal ogen open gaan en dat ze structureel gaan helpen in deze landen ipv de mensen aan hun lot over laten .

d

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:45

Nu weet ik dat Brooke alleen in de aller-allerarmste landen werkzaam is.
Mij lijkt het ook beter om daar terplaatse een opvangcentrum te openen en daar de bevolking bij te betrekken.

Hier op bokt las ik eens een topic van iemand die 2e hands paardenspulletjes inzamelde om naar Tunesie te brengen. Mensen daar hadden bijvoorbeeld nog nooit een hoevenkrabber gezien (laat staan een paarse! Knipoog ). Deze mensen waren erg blij met de halsters en borstels!

Dit soort initiatieven wil ik zeker steunen!

Heel nobel hoor, paarden hier naar toe halen en daarvoor een nieuw thuis vinden. Alleen zag ik het filmpje bij hart van Nederland gister en vroeg ik me af of deze mensen ook een emmer geld erbij krijgen voor de DA kosten die ze waarschijnlijk gaan krijgen. Zo aan de paarden in het filmpje te zien ben je nog niet klaar met alleen een wormenkuurtje en goed voer...
Laatst bijgewerkt door EeCee op 23-10-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:52

ik weet niet of de mensen geld krijgen voor de da kosten
denk het eigenlijk niet

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:11

De dame/ dames in kwestie weten zelf natuurlijk ook wel dat er structurele oplossingen moeten voor dierenleed aldaar (en waar dan ook). Ik leidt dat absoluut uit het hele verhaal af.
Deze actie is wel een briljante manier om idd al die mensen te bereiken die niet tot nauwelijks kennis hebben van de ellende die plaatsvind op luttele honderden km hier vandaan.
Petje af!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:21

Kijk, dan moet je wel lezen wat Karina1977 schrijft. Dat het land bij de EU zit, en daardoor de bevolking gedupeerd wordt, wat wij niet horen. Ze moeten nu voldoen aan de regels van de EU.

Ik ben zelf ook voorstander van Brooke's, maar daar kan iemand met zijn paard nog de kost verdienen, in deze situatie niet. Je kunt mensen wel leren goed voor hun dier te zorgen, maar ze zullen eerst een reden moeten hebben, en dat is toch geld verdienen.

Misschien dat iemand daar een vakantieoord wil openen, met een hoog aai gehalte, Knipoog door deze aktie, ik denk niet dat men paarden hier naar toe kan blijven brengen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:29

Sluit me helemaal aan bij Ninx. Uit hoe deze dame met de straathonden bezig is, blijkt heel duidelijk dat ze ook echt wel verder denkt. Het zal niet makkelijk zijn dit op een goede manier structureel op te lossen. Armoede, en de wetgeving, spelen een grote rol. Ik heb veel respect voor wat deze dame, (en anderen), doen. Ze laten zien dat er een groot probleem is.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:01

reiziger schreef:
Sluit me helemaal aan bij Ninx. Uit hoe deze dame met de straathonden bezig is, blijkt heel duidelijk dat ze ook echt wel verder denkt. Het zal niet makkelijk zijn dit op een goede manier structureel op te lossen. Armoede, en de wetgeving, spelen een grote rol. Ik heb veel respect voor wat deze dame, (en anderen), doen. Ze laten zien dat er een groot probleem is.

We weten allemaal wel dat het probleem er is, maar er zijn hier al genoeg problemen die we zelf eerst dienen op te lossen voor we sinterklaas gaan spelen voor landen die niet in de eu thuis horen, ik wil niet bekritiseren maar het is dom om op deze manier aandacht te geven aan een probleem. Gelet op de DA kosten hier in Nederland, en alles wat er bij komt in Nederland om deze paardjes hier op te knappen is een hoop geld. Misschien had deze mevrow dan beter een stichting in het leven kunnen roepen om de paarden daar een beter leven te gunnen. a] niet hier de hoge kosten, b] werkgelegenheid in roemenië om de dieren te verzorgen, c] ze hebben daar ruimte genoeg dus ook te eten op het land, want grond kost daar niets. d] je bereikt daar iets waardoor het probleem minder erg zou kunnen worden en nu zijn er 5 of 6 beestjes weg, een druppel op een gloeiende plaat want de ellende is er nog steeds en zal er ook blijven. Ik denk dat er veel mensen wel 5 euro per maand willen geven om de stichting te steunen en wie weet werkt het wel als een olievlek, want met subsidies uit de eu die blijven liggen kun je een hoop doen, ook in Roemenië want nu onderdeel is van de EU.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:06

hilden1971 schreef:
reiziger schreef:

We weten allemaal wel dat het probleem er is, maar er zijn hier al genoeg problemen die we zelf eerst dienen op te lossen voor we sinterklaas gaan spelen voor landen die niet in de eu thuis horen, ik wil niet bekritiseren maar het is dom om op deze manier aandacht te geven aan een probleem. Gelet op de DA kosten hier in Nederland, en alles wat er bij komt in Nederland om deze paardjes hier op te knappen is een hoop geld. Misschien had deze mevrow dan beter een stichting in het leven kunnen roepen om de paarden daar een beter leven te gunnen. a] niet hier de hoge kosten, b] werkgelegenheid in roemenië om de dieren te verzorgen, c] ze hebben daar ruimte genoeg dus ook te eten op het land, want grond kost daar niets. d] je bereikt daar iets waardoor het probleem minder erg zou kunnen worden en nu zijn er 5 of 6 beestjes weg, een druppel op een gloeiende plaat want de ellende is er nog steeds en zal er ook blijven. Ik denk dat er veel mensen wel 5 euro per maand willen geven om de stichting te steunen en wie weet werkt het wel als een olievlek, want met subsidies uit de eu die blijven liggen kun je een hoop doen, ook in Roemenië want nu onderdeel is van de EU.

Deze extreme situatie vroeg om een extreme ingreep.
Het lijkt mij van deze dames, of van anderen niet de bedoeling om op grote schaal paarden te gaan transporteren naar Nederland.
Zoals jij zegt, de actievoerder zelf zegt, en velen hier zeggen, moet er een structurele oplossing komen.
Dat wordt een kwestie van de lange adem, want als er al mensen doodvriezen, verhongeren en sterven aan (in Nederland) onschuldige ziekten in Roemenië.... dan duurt het wel even voordat dieren 'aan de beurt' zijn vrees ik.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:31

Respect voor dat soort mensen veel te weinig mensen doen dit soort goede dingen
!!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:19

De weilande daar zijn niet zo duur als hier nee .
Maar als je geen inkomsten hebt doordat je niet meer met paard en wagen mag rijden is elk dubbeltje teveel en helemaal om dan een paard als luxedier te houden .

en tuurlijk word er gekeken voor een structurele oplossing want die moet er gewoon komen .
maar buiten dat het een arm land is is het ook een corrupt land en word ook vanalles tegengewerkt .
en het is echt niet zo dat er nu honderden paarden naar nl komen maar omdat er voor deze dieren op korte termijn een oplossing moest komen is dit nu zo gegaan .
je moet immers ergens beginnen .
dit is ook de eerste keer dat er paarden gekomen zijn .
voor honden en katten zijn ze al langer bezig omdat dat al veel langer speeld ook word er daar al jaren gecastereerd en gesteriliseerd en ja ook honden en katten worden vanuit daar herplaatst in verschillende landen .

Je kunt gewoon niet in 1 dag alles veranderen en al helemaal niet als je tegengewerkt word door de staat .
Maar er is nu een begin gemaakt van wat hopelijk een grootschalig project gaat worden .
Zodat niet alleen deze 5 een beter leven krijgen maar de rest daar ook .
Ook worden er rgelmatig spullen opgestuurd en zijn hier een hoop vrijwilligers die spullen inzamelen dekens voer borstels hondenmanden etc .

dus mochten er nog mensen zijn die spullen willen doneren voor de dieren in roemenie ga dan naar onderstaande link .

http://roemeensedieren.bbforum.nl/

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:35

Het is fijn dat deze dieren nou een plek hebben, maar ik denk toch dat ze beter het probleem daar op kunnen gaan lossen, om te beginnen om die mensen respect voor dieren bij te brengen.