Abdel Saïd en Team Harmony Sky-High
Foto: Kit Houghton / FEI
Het beste paard van de Egyptische ruiter Abdel Saïd, de tienjarige merrie Team Harmony Sky-High is zwaargewond geraakt tijdens een overtocht met een veerboot. De merrie stond in een transportbox en werd vervoerd van Zweden naar Helsinki nadat de combinatie had deelgenomen aan de Wereldbekerwedstrijd in Oslo.
De merrie stond naast de hengst van een andere ruiter welke eveneens naar Helsinki moest worden gebracht. Het halster van de hengst is s'nachts tijdens de overtocht gebroken, en het dier probeerde Sky-High te dekken. De gevoelige merrie heeft de hengst hierbij in paniek geprobeert te trappen en is hierdoor serieus gewond geraakt aan de pees van een van haar achterbenen.
"Ik ben erg van streek. Ik was niet aanwezig tijdens de overtocht van de paarden en heb daardoor niets kunnen doen. Het is een slechte zaak om een hengst en een merrie naast elkaar te zetten tijdens een transport. Ik vind het nog het ergste voor Sky-High. Ze is zo'n verschrikkelijk lief dier."
Toen de veerboot Helsinki bereikte werd de merrie met spoed naar een kliniek gebracht voor een operatie.
"De operatie is goed gegaan en er zijn tot nu toe nog geen complicaties. De merrie heeft een kleine kans op herstel en om terug te keren op topsportnivo. Dat zou echter wel een of twee jaar gaan duren. Ze zal de aankomende maanden in de stallen van Sanna Backlund in Finland verblijven om te revalideren, voordat ze weer naar huis komt."
Abdel Saïd had een wildcard ontvangen van de FEI om aanwezig te zijn tijdens de Wereldbekerwedstrijden van Oslo en Helsinki. Hij is nog maar negentien jaar oud en traint bij Jos Lansink in Belgie.
Zijn uiteindelijke doel was om deel te mogen nemen aan de Wereldruiterspelen van 2010 met Sky-High.
"Ze is ontzettend speciaal voor mij. Zo'n goed paard als zij kom ik nooit meer tegen.
Ik heb haar onder het zadel vanaf dat ze nog maar vijf jaar oud was. Al mijn toekomstplannen zijn vernietigd. Dit heeft ze niet verdiend."