Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 07:49

www.nieuwsblad.be

Er komen geen pony's meer op de Gentse kermissen. Vlaams minister Marino Keulen heeft een klacht van de Gentse CD&V over het 'ponyverbod' verworpen, en dat verbod wordt bijgevolg definitief ingevoerd vanaf 1januari volgend jaar.

De stad Gent voerde eind vorig jaar, na een voorstel van fractievoorzitter Filip Watteeuw van Groen!, een verbod in om levende dieren te gebruiken op de Gentse kermissen. Dat verbod trof in de praktijk alleen de standhouder die met zijn pony's een vaste klant was op onder meer de Halfvastenfoor.

'Wij willen principieel af van dierenleed, en volgens ons kan het daarom niet dat pony's de hele dag in de lawaaierige omgeving van zo'n foor rondjes moeten draaien', zegt schepen Mathias De Clercq (Open VLD).

Tegen het eerste ponyverbod kwam er echter een klacht van CD&V-raadslid Matthieu Dierckx, en de gouverneur gaf Dierckx toen ook gelijk: een algemeen verbod op levende dieren op de kermis kon niet. Maar het stadsbestuur liet niet af en keurde in juni van dit jaar een nieuw reglement goed dat levende dieren op de kermis verbood als niet 'alle reglementaire voorschriften' werden gevolgd. Daaronder valt ook de wet op het Dierenwelzijn. En dus werd het ponykraam opnieuw verboden.

Matthieu Dierckx trok opnieuw naar de gouverneur én terzelfdertijd naar Vlaams minister Marino Keulen (Open VLD), maar kreeg nu nul op het rekest. 'De minister heeft mijn klacht ongegrond verklaard', zegt Dierckx. 'Daarmee is wat mij betreft het doek gevallen over deze zaak. Ik betreur het dat ik ongelijk heb gekregen, maar ik moet me erbij neerleggen. Al blijft het eeuwig jammer: ik ben op de laatste kermis nog gaan kijken naar het ponykraam en zag daar niets dan lachende kindergezichtjes. Die zal Gent nu moeten missen.'

Want had het stadsbestuur van 2008 nog een overgangsjaar gemaakt, 'zodat de uitbater van het ponykraam de tijd kreeg om zich te reorganiseren', dan is die termijn nu verstreken, zegt Mathias De Clercq. 'Vanaf 1januari is die attractie definitief verboden op het Gentse grondgebied.'

lesilla

Re: Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:51

Goed idee, die piste is idioot klein. Dierenwelzijn gaat voor op blije kinderen hoop ik.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:52

prachtig Go jij! Go jij! hier wordt een mens nu eens blij van se

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:04

Cayenne schreef:
www.nieuwsblad.be
Al blijft het eeuwig jammer: ik ben op de laatste kermis nog gaan kijken naar het ponykraam en zag daar niets dan lachende kindergezichtjes. Die zal Gent nu moeten missen.'

Duidelijk een uitspraak van een man die niet weet waar ie (in dit geval!) over praat. Tuurlijk zal je blije gezichtjes moeten missen, maar ze missen nu de blije pony gezichtjes als die lekker op de wei staan ipv op een lawaaierige kermis... Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:10

katiavl schreef:
Goed idee, die piste is idioot klein. Dierenwelzijn gaat voor op blije kinderen hoop ik.

Interessante uitspraak, want waar leg je de maatlat?

Waarom kan dit in Gent niet en de doorsnee manege wel? Waar is de fundamentele onderbouwing van wel/niet? Waar is de maatlat?

Als je de vijf dierenvrijheden invult met de paardspecifieke data van ecologen en ethologen, dan gaat bij 99,99% van de maneges ruiterblijheid voor op dierenwelzijn....

hc

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:26

Goedzo!! Nu de rest van europa nog.. Ik heb in Andalucië de pony's nog zien lopen en echt leuk ziet het er niet uit. Ze worden gewoon vooruit geduwd! Hoe eerder het afgeschaft wordt hoe beter.. Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:34

Prima zo!
Paarden horen niet op een lawaaierige kermis thuis vind ik

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:36

dat is mooi
veel beter voor die beestjes

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:40

@Huertecilla: Ik heb de pony's 2 jaar op de halfvastenfoor zien lopen, maar die pony's zouden een moord doen voor een leven als manegepony. Het was echt een triest gezicht. De eigenaar deed zag er totaal niet diervriendelijk uit en de pony's staan de hele dag vastgebonden aan een paal in de piste. Als eentje gaat lopen moet de rest mee, want die zitten aan hetzelfde ding vast. En het ergste vond ik nog dat de pony's al een week vantevoren komen en al die tijd in een slecht geventileerde donker vrachtwagen staan, helemaal tegen elkaar aan. En dan nog 2 weken kermis in die vrachtwagen slapen. Geen idee wat er na de kermis met ze gebeurd.

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:04

Goed zo !
Pony's horen niet thuis op een kermis. Altijd als ik er voorbijliep had ik zo een medelijden met die pony's Ach gut .

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:16

Huertecilla schreef:
katiavl schreef:

Waarom kan dit in Gent niet en de doorsnee manege wel? Waar is de fundamentele onderbouwing van wel/niet? Waar is de maatlat?

Doorsnee manege is niet zo lawaaierig als een doorsnee kermis. Op een doorsnee manege hebben pony's nog enige 'vrijheid' w.b.t de ruimte die ze hebben. 20x40 meter bak, rechte lijnen en niet vastgebonden aan andere pony's. Heel wat anders dan een rondje van 10 meter doorsnede met zn allen aan elkaar vast, de hele dag in de herrie van de overige attracties...
Vind het nogal wat om eem manege te vergelijken met een levende ponydraaimolen...

Goede zaak dat het op deze manier verboden wordt, het is paard-ont-erend zoals die beestjes soms letterlijk rond moeten lopen.
Ik sta soms ook op markten e.d met mn pony's voor ponyritjes, maar het welzijn van mn pony's staat voorop. Vaak pauze en als ze geen zin meer hebben stoppen we, hoe boos de ouders daarom soms ook worden. Dan maar een paar euro's minder, het moet leuk blijven voor de dieren, het zijn geen machines die je met wat olie weer aan de praat helpt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:25

Mmm, ik vermoed dat betreffende ponietjes inmiddels bij de slager staan... of nog erger.
Triest allemaal.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:28

@scoxxx: Afgelopen jaar waren er veel dezelfde pony's als het jaar ervoor. Maar ik vraag me af of die pony's altijd in die donkere vrachtwagen leven of dat ze tussen verschillende kermissen op de wei kunnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:37

lijkt me goed plan.
op dit moment is de kermis op de mullerpier in Rotterdam, staan ook 5 grote shets. Pony's zien er op zich goed uit maar ik vind het toch zielig, hele dag op asfalt staan, met zadel op tussen de herrie.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:38

Ik vind het best wel jammer voor de kindjes, ik weet nog goed hoe gek ik er als klein kind op was....
Maar langs de andere kant, telkens ik die diertjes zie staan vind ik het gewoonweg schandalig. De eigenaars van die kramen beweren wel dat hun pony's heel goed verzorgt zijn e.d. maar gelukkig zien ze er niet uit en als ze zo lopen te treuren is de gezondheid ook wel in vraag te stellen...

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:39

Blij dat dit afgeschaft is!
Ik krijg het iedere keer zo benauwd als ik zulke 'kraampjes' zie.
En zet die kindjes op een paardenmolen, dan zijn ze toch ook al blij.
En als ze echt willen rijden, dan kunnen ze gaan lessen op de manege. Knipoog

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:43

Ilova schreef:
Blij dat dit afgeschaft is!
Ik krijg het iedere keer zo benauwd als ik zulke 'kraampjes' zie.
En zet die kindjes op een paardenmolen, dan zijn ze toch ook al blij.
En als ze echt willen rijden, dan kunnen ze gaan lessen op de manege. Knipoog

Hopelijk dan wel een manege die rekening houdt met kinderen die hun hele leven op een draaimolenpaardje hebben gezeten,en nu voor het eerst op een echte komen te zitten,dat ze niet gaan schoppen en roepen 'Lopen paardje!' Bloos Clown

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:44

Huertecilla schreef:
katiavl schreef:

Als je de vijf dierenvrijheden invult met de paardspecifieke data van ecologen en ethologen, dan gaat bij 99,99% van de maneges ruiterblijheid voor op dierenwelzijn....

hc

Een manege is wel iets heel anders dan een kermis vind je niet... Het kan ook samen gaan, én blije gezichtjes én blije pony's. Daarbij hebben pony's en paarden het echt niet altijd zo slecht hoor op een manege. Een manege moet investeren in zijn paarden en pony's, anders is er binnen de kortste keren geen manege meer over. De manege moet het hebben van zijn pony's en paarden en hebben daarom meestal het beste met de paardjes voor en hebben het meestal echt niet zo slecht hoor! Natuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten, maar dat is zeker niet de meerderheid Knipoog

Ik vind het een goede zaak. Ik heb ze ook in Frankrijk rond zien hobbelen op een kermis.. echt zielig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:10

zap schreef:
Een manege is wel iets heel anders dan een kermis vind je niet...

Ik vind wel dat het niet verschilt. Het verschilt in de invuling, niet of nauwelijks mbt het totale welzijn en in het geheel niet fundamenteel.
Dergelijke ponies staan hier jaarlijks op de fiesta is het dorp en die dieren hebben geen beter of slechter leven dan het modale manege-paard. Zeker wel beter dan het modale verhuurpaard in de seizoensbedrijven in NL.

Het zielug-geneuzel is net zo onnodig als wellus-niettus. Wat maakt iedereen hier zich toch druk over die ´herrie´. Daar zitten die ponies echt niet mee.
Prima hoor dat dit niet mag, doch leg diezelfde norm dan ook op andere manieren van paardenexploitatie.

Wat ontbreekt is een objectieve maatlat: vul de vijf dierenvrijheden in met de wetenschappelijk onderbouwde paardspecifieke data van ethologen en ecologen. Dát is een maatlat voor paardwelzijn.
Dáár kan je objectief aan toetsen.
De leven van een paard op modale manege blijft net zover onder die maatlat als het leven van de kermisponie.

hc

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:35

Wij hebben het vroeger met de manege ook wel gedaan. Op een rustig veldje, zo ver mogelijk bij de andere attracties vandaan, elk half uur tien minuutjes pauze en na 2 uur een uur rust, zonder zadel en hoofdstel, grazend met een halstertje om. Pony's vonden het net zo leuk als wij. Tussendoor reden wij demonstraties, om het voor de pony's ook afwisselend te houden. De sfeer was daar niet veel anders dan op een doorsnee wedstrijd/ demonstratiedag op een manege (en dat is dus niet negatief bedoeld).

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:40

HC: Hoezo denk jij dat die pony's het geluid niet vervelend vinden? Moet je echt eens aandachtig luisteren naar de takke herrie die van een kermis vandaan komt. Ik ben van mening dat die dieren daar niet echt op zitten te wachten. Tuurlijk kan de ene pony er beter mee over weg dan de andere, maar om nou gelijk te zeggen 'De pony's zitten er niet mee, met de herrie'.

Ik ben blij met deze regeling! Haha!
Bij ons werden/worden ook altijd Shetlanders ingezet voor een ponyritje, dieren staan heel de dag op stenen, en staan volop in de zon.. Vind het echt niet leuk!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:58

naast mijn ouders ligt een weide van een paardenhandelaar
hij verhuurde jaarlijks zijn pony's voor de kermis.
na enkele weken van camion in, camion uit, kermis op, kermis uit... kwamen die uitgeputte dieren dan in de weide langs ons....

dagen, soms weken later liepen die arme dieren nog in cirkeltjes. durfden amper te stoppen om te eten of te drinken, alle levensvreugde was uit die dieren gezogen, de meesten waren na enkele jaren stokdoof...

nee, als er iemand mij probeert wijs te maken dat kermispony's een goed leven hebben.. die weet écht niet waarover hij spreekt, of zit zelf in die smeerlapperij en heeft dus dik stront in zen ogen!

een kermispony vergelijken met een manege...
dat is zoveel als een appel vergelijken met een okkernoot.
ja er zijn goede en slechte maneges.
maar ik heb tot nu toe nog GEEN enkele kermispony gezien waar ik helemaal happy van ben geworden. en geloof mij, ik heb er al véééél gezien!!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:07

hc: hoe kom je erbij dat de pony's geen last hebben van de herrie ?
Ga zelf maar eens de hele dag, 4 of 5 dagen ( of zelfs meer ) lang op een kermis staan, wedden dat je het na dag 2 helemaal spuugzat bent ?

Goed dat het niet meer mag, misschien heel hard, maar als het om zulke dingen gaat, hebben kinderen in mijn ogen toch echt dikke vette pech, dan maar geen lach!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:25

sunshine schreef:
hc: hoe kom je erbij dat de pony's geen last hebben van de herrie ?
Ga zelf maar eens de hele dag, 4 of 5 dagen ( of zelfs meer ) lang op een kermis staan, wedden dat je het na dag 2 helemaal spuugzat bent ?

Waar denk je dat de baasjes staan?
Moet je die dan maar tegen zichzélf beschermen en het verbieden?
Die ponies werken voor hun brood op dezelfde plek als mensen.
Als dat van de ARBO voor mensen mag, wat is er dan anders voor ponies.
Onthoudt dat er voor paarden géén normen bestaan.

- er is geen maat waaraan dit getoetst wordt
- aardig wat ponies/paarden leven/werken onder minstens zo slechte omstandigheden

Hoog tijd voor een objectieve maatlaat waaraan álle rijpaardhouden getoetst wordt. Een ARBO-wet voor rijpaarden, een RijpaardenBesluit Pling

hc

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:34

Maar dat beantwoord nog niet de vroeg hoe jij erbij komt dat ze er geen last van zouden hebben....