Goedkoop je paarden laten euthanaseren in Californië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Goedkoop je paarden laten euthanaseren in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:03

www.horses.nl

Paardeneigenaren in Californië die om economische of andere redenen niet meer voor hun paard kunnen zorgen kunnen op 17 december hun paard goedkoop laten euthanaseren. Ze betalen 25 dollar (ruim 18 euro), waarna hun paard door een dierenarts wordt geëuthanaseerd. Paarden die geschikt zijn voor herplaatsing kunnen geadopteerd worden.

„Deze dag wordt georganiseerd om mensen die financieel aan de grond zitten een alternatief te geven, zodat ze hun paard niet naar de veiling of markt hoeven te brengen”, aldus Tawnee Preisner, directeur van de organiserende organisatie Norcal Equine Rescue.

Norcal Equine Rescue is een non-profitorganisatie in Californië die strijdt tegen paardenleed.

Anoniem

Re: Goedkoop je paarden laten euthanaseren in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:06

hmmm, aan de ene kant een goed iniatief en aan de andere kant wel vreemd, worden er echt alleen maar paarden ingeslapen die daar ook aan toe zijn ( dmv ziekte etc..)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:06

Oh dus, als je geen geld meer hebt, maar het paard niet wil verkopen dan kan ie goedkoop afgemaakt worden? Ik hoop toch echt dat de dierenartsen geen gezonde paarden in laten slapen alleen omdat de eigenaar ze niet meer kan/wil onderhouden. Scheve mond

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:07

Beter inslapen dan een enkeltje op transport naar Mexico.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:08

Krijg er een dubbel gevoel bij..
Op zich fijn dat oude en zieke paarden niet met de slachttransporten naar mexico mee hoeven.. en fijn dat de gezonde paarden nog een tweede kans krijgen en herplaatst kunnen worden.
Maar ik vind het toch een beetje vreemd om de paarden als oud vuil even te laten inslapen omdat ze er geen geld of tijd meer voor zouden hebben..

Ik hoop dat veel paarden een mooie toekomst krijgen Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:09

Er staat ook dat paarden die geschikt zijn voor herplaatsing, worden geadopteerd. Knipoog

Vind het een goed initiatief en de beste uitkomst voor die paarden. Mensen die niet meer voor hun paard kunnen zorgen krijgen zo een alternatief; markten zijn ronduit vreselijk en je wenst je paard niet zo'n leven tegemoet van handelaar naar handelaar of een manege. En je kunt er vanuit gaan dat de meeste paarden niet in topconditie zijn, als de eigenaar besluit neemt tot euthanasie. Deze paarden hebben dan altijd in vrijwel erbarmelijke toestanden geleefd en zijn ziek, etc.

Goede uitkomst, nare gedachte voor ons Nederlanders.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:09

Pff zit met een dubbel gevoel hoor...aan de ene kant ja lekker goedkoop... maar zomaar elk paard inslapen? daar heb ik mijn vragen bij...
De info is vrij kort dus kan men denken dat er gezonde paarden ook worden ingeslapen...
Wie weet gaan ze die proef uitvoeren met die dode paarden op het land??
Ik vind het toch maar een rare gedachte. Verward

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:11

Die mensen houden heus wel van hun paarden hoor! Het zijn echt de mensen die zichzelf al nauwelijks kunnen onderhouden en voor de vorm (vrijwel iedereen in Californie bezit een paard!) een paard hebben. Puur omdat alle anderen dat ook hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:17

Tja het is heel dubbel maar ik hoop dat mensen nu eens schrikken van zo'n topic en eens gaan nadenken over het almaar FOKKEN.

Er zijn helaas zoveel paarden in de wereld en langzaam blijkt dat steeds minder mensen het kunnen betalen of het houden ervan kan niet meer op een goede manier. Steeds vaker zie je dat er paarden "gered" moeten worden.

Ik krijg ook helemaal de kriebels als mensen paarden gaan redden in andere landen. Zoals nu dat topic wat loopt. Ik denk dan verdomme steek geld in een paard wat het HIER slecht heeft ipv een paard daar. Laat die daar en los het probleem DAAR op.

Fokken overlaten aan proffessionels ipv particulieren die geen garantie kunnen geven en maar wat kruisen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:19

Prisca schreef:
Tja het is heel dubbel maar ik hoop dat mensen nu eens schrikken van zo'n topic en eens gaan nadenken over het almaar FOKKEN.
Fokken overlaten aan proffessionels ipv particulieren die geen garantie kunnen geven en maar wat kruisen.

Ik volg je wel in die stelling... hoeveel mensen blijven maar door en door fokken zonder alles kwijt te raken? veel fokkers...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:26

Hmm in asielen gebeurt dit toch ook al? kunnen ze niet herplaatst worden, krijgen ze een spuitje. Dus waarom niet met paarden?
Liever dit dan op slecht transport of gewoon gedumpt worden.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:52

Welshcobfan schreef:
Hmm in asielen gebeurt dit toch ook al? kunnen ze niet herplaatst worden, krijgen ze een spuitje. Dus waarom niet met paarden?
Liever dit dan op slecht transport of gewoon gedumpt worden.

ja daar heb je helemaal gelijk in vind ik, hier bekommeren we ons 'alleen' maar om de paarden maar het gebeurd aan de lopende band in de wereld.

Verder staat er duidelijk in dat Paarden die geschikt zijn voor herplaatsing kunnen geadopteerd worden, dus dan ga ik ervanuit dat oude en zieke dieren wel een spuitje kunnen krijgen en de rest herplaatst wordt, indien mogelijk.
Verder vind ik het een goed initiatief nu worden die mensen tenminste aangespoord en krijgen de dieren die nog kunnen hopleijk een 2e kans.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:54

Het alternatief voor veel van deze paarden is anders een zgn 'feedlot'. Dat is een stuk grond wat eigenlijk van niemand is (nou ja de regering) waar iedereen zijn paard op mag zetten die het kwijt wil. Het is dan aan mensen uit de buurt of die er voer bij willen gooien.
Vaak draait dit uit op een langzame hongerdood. Een injectie is dan beter dan dit lot.

Vergeet niet dat Californië erg warm is en dus erg droog. De prijs van hooi is gigantisch hoog en zeker als je meer paarden hebt vaak niet te betalen, maar ook kun je er gewoon niet aan komen.
Dat heeft niets met 'maar aan fokken' te maken, het treft ook mensen die hun paarden al jaren hebben en er zielsveel van houden.

Hoevaak zie je hier op EA niet advertenties staan van 17+ paarden die weggedaan worden omdat de eigenaar het stalgeld niet meer kan/wil betalen en het dier niet meer rijdbaar genoeg is naar de zin van de eigenaar !!
Hoevaak komt zo'n paard niet in de handel terecht en wordt er een flink aantal levensjaren af gelogen, om over een medisch gebrek nog maar te zwijgen.

De mensen in Amerika die kiezen voor een spuitje nemen dit besluit uit uiterste nood en omdat ze geen onzekere toekomst voor hun dier willen.
Daar kunnen veel Nederlanders nog een punt aan zuigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:56

en eerlijk is eerlijk... als je zelf amper geld hebt voor jezelf door die crisis dan is het toch logisch dat je je paard wegdoet? En door die crisis kunnen mensen paarden nu eenmaal slecht verkopen. Wat moet je dan? Maar net zo lang blijven wachten ten koste van jezelf?
Hele humane oplossing dus.
Want ik weet zeker dat die mensen die hun dier noodgedwongen moeten verkopen/in laten slapen ook echt van hun dier hielden maar gewoon geen keuze hadden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:02

Wind schreef:
Oh dus, als je geen geld meer hebt, maar het paard niet wil verkopen dan kan ie goedkoop afgemaakt worden? Ik hoop toch echt dat de dierenartsen geen gezonde paarden in laten slapen alleen omdat de eigenaar ze niet meer kan/wil onderhouden. Scheve mond

Goede dieren zullen ze proberen te herplaatsen. Voor de rest is dit een veel betere oplossing dan langzaam verhongeren thuis omdat er geen geld meer is om voedsel te kopen (californië is nogal droog, dus gras is er niet veel) of via een markt/veiling (veel stress) op slachttransport zonder toezicht naar het buitenland.

Dit is eigenlijk (helaas) iets dat in meer landen mogelijk zou moeten zijn. Netjes inslapen zou een hoop dieren en niet alleen paarden een hoop lijden besparen. Het krampachtig in leven houden wegens te gezond creeërt soms een overschot aan dieren en daar lijden uiteindelijk alle dieren onder, ook die met eigenaren met genoeg geld en kunde ivm ruimtegebrek, wetsveranderingen en overdracht van besmettelijke ziektes.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:17

Eigenlijk belachelijk he
slachten gebeurd niet meer daar maar ze voeren wel in dat de paarden voor een spotprijs geeuthanaseerd kunnen worden.
Daar waar ze eerst bij slachterijen nog geld kregen voor hun beest moeten ze er nu op toe leggen (weliswaar niet veel maar alee).

Het is dan het systeem van asielen dat ze invoeren.
Eigenlijk zou de titel moeten zijn: Asiel voor paarden in Californië

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:24

Cayenne schreef:
www.horses.nl

Paardeneigenaren in Californië die om economische of andere redenen niet meer voor hun paard kunnen zorgen kunnen op 17 december hun paard goedkoop laten euthanaseren.

???
lekker dan, dus als je geen geld hebt dan maar dood..... afschuwelijk

en dan moeten die beesten dus maar hopen dat er net op tijd iemand komt om te adopteren???

net als dat hier in NL honden en katten maar op straat geschopt worden....

erg schattig dat ze iets aan de verwaarlozing etc willen doen, maar vind dit niet de manier..... dan kunnen ze net zo goed een soort vereniging oprichten die gesponsord kan worden zodat mensen die niet goed voor hun dier zorgen 25 dollar krijgen als het paard overleveren aan die vereniging.....

Sunny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:30

Bah hoop dat ze de meeste paarden kunnen laten adopteren. Las een tijdje geleden in de bit dat er inderdaad ook veel mensen in Amerika hun paarden los laten in de natuur omdat ze er niet meer voor konden zorgen.. ik zou het me niet kunnen voorstellen, gelukkig maar..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:33

Ik vind het ook een beetje aparte actie moet ik zeggen..
Aan de ene kant is het een goed initiatief wat misschien kan voorkomen dat oude zieke dieren niet op transport gaan, maar aan de andere kant je kiest zelf voor het houden van een paard.
Dan lijkt me toch dat je van te voren incalculeert dat je ook je paard moet kunnen verzorgen en onderhouden als het financieel wat minder gaat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:36

En wie had daar nou op zo'n mega crisis gerekend dan? Niemand... Wel dat het beurstechnisch minder kon gaan gezien de tendens, maar zo heftig? nee.
Dat daar mensen hun huis uit moeten en amper geld hebben om rond te komen, dat hadden ze niet voorzien...
In nederland is het op zich wel goed geregeld met de garantiefondsen etc. in amerika is dat toch vaak wat minder...

Je kan wel incalculeren dat het iets minder goed gaat financieel, maar dat je ineens met heel veel mensen aan de grond zit? nee daar ga je niet vanuit.
Als je moet kiezen tussen je paard eten geven of je gezin, is de keuze makkelijk.
Maar als het aanbod groter is dan de vraag en er is simpelweg geen geld om paarden langdurig op te vangen? Dan is dit een zeer humaan alternatief (in vergelijk met: paard maar gewoon loslaten)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:49

Als je $12 of meer per baaltje hooi moet betalen, ondertussen je huis uit gezet wordt en paarden op een veiling $1 opbrengen omdat er niet meer geslacht mag worden... Ja dan moet je wat he?
Andere optie is idd laten verhongeren, en dat gebeurt helaas ook veel...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:07

ik vind t wel walgelijk hoor mensen die dus geen geld en tijd hebben voor hun paard dan maar t laten euthanaseren..
voor oude zieken paarden vind ik t wel goed mar ik hoop toch echt dat veel goede paarden een goed baasje krijgen die wel tijd voor ze heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:10

Ik vind het een prima initiatief. Er zijn de laatste jaren zoveel zwaar verwaarloosde paarden in Amerika aangetroffen bij zogenaamde "verzamelaars" die de dieren wilden redden, er ook geen geld voor hadden en de dieren hierdoor van de wal in de sloot hielpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:12

Ik heb daar toevallig van de week over na zitten denken. Stel dat we hier in Europa een enorme inflatie te verwerken krijgen waarbij je dus meer dan 20 euro voor een brood moet gaan betalen etc. Stel dat je dan idd zo aan de grond zit dat je paard echt weg moet. Wat zou je dan doen?
Verkopen klinkt leuk, maar iedereen zit in geldnood en zit niet op een doorsnee paard te wachten. Als je hem verkoopt is de kans dus groot dat hij de week erna op een bord ligt. Ik geloof dat ik er dan toch ook maar liever voor zou kiezen om hem zelf op te eten. In amerika mag je je paard echter niet opeten dus dan lijkt me inslapen de eerlijkste andere optie.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:17

@ buster4ever: het gaat niet om tijd, het gaat om geld. En het gaat om heel veel paarden, waarvan de eigenaren de zorg financieel niet meer op zich kunnen nemen. Kleine kans dat er voor al die paarden een goed tehuis gevonden kan worden.