"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 06:17

www.nrc.nl

"Nederland is zwaar aan het "verpaarden".

Groeiende welvaart heeft Nederland sinds 1990 tweemaal zoveel paarden opgeleverd. Aan de randen van de stad verrommelt het landschap door de ‘verpaarding’.

Wassenaar, 4 okt. Op de weg tussen Voorschoten en Wassenaar is het vrijwel onmogelijk géén paarden te zien. Links en rechts lopen ze in het weiland of de tredmolen, steken ze hun hoofden uit de stalling, of drentelen ze op het fietspad met een jonge berijdster op de rug. Margriet van Santen runt hier manege Santhorst, met zestig stalplaatsen. „Langs deze weg zijn drie boeren met stallingen”, zegt ze. Er is ook een privéstal. En om de hoek ligt nog een manege.

Haar klanten komen uit omliggende dorpen en steden als Leiden en Den Haag. Vanuit Santhorst rijd je zo de duinen in, het strand op, of het recreatiegebied De Vlietlanden in. „Je hebt hier veel mooie uitrijmogelijkheden.”

Het geschatte aantal paarden in Nederland is sinds 1990 verdubbeld tot 350.000 à 400.000, zegt Herman Agricola van onderzoeksinstituut Alterra van Wageningen Universiteit. Op naar schatting 81.000 locaties worden paarden gehouden. Het komt veel voor in de Achterhoek, Twente, de Veluwe, Brabant, en aan de randen van de stad, het overgangsgebied tussen stad en platteland. Verdere groei wordt verwacht.

Dat de paardenhouderij zo hard groeit, heeft verschillende oorzaken. Zo verhuizen meer mensen uit de stad naar het buitengebied. De „verburgerlijking van het platteland”, noemt Agricola dat. „Door de economisch gunstige jaren negentig hebben veel mensen hun droom kunnen realiseren: een boerderijtje op het platteland, met een eigen paard. Dat paard is vaak een soort status. Veel mensen rijden er helemaal niet op. Het is puur voor de show.”

Een tweede oorzaak is de schaalvergroting in de landbouw. Veel agrariërs stoppen met hun bedrijf en beginnen commerciële activiteiten als maneges en paardenkampen. Of een particulier koopt een stuk landbouwgrond om het als paardenwei te gebruiken.

Dan zijn er nog „de paardenmeisjes uit de stad”, zegt Agricola. „Die willen een paard en stalling, liefst in hun achtertuin. Steeds meer mensen kunnen dat betalen. Als het economisch goed gaat, neemt het aantal paarden toe.”

En anders kan je altijd nog naar een manege. Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst, manager recreatiesport bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS). „Paardensport is een brede sport geworden. Het imago dat het stinkend duur is of dat je van adel moet zijn, is er wel vanaf.” Het ledental van de KNHS steeg van 139.000 in 2002 tot bijna 200.000 vorig jaar.

De groeiende populariteit van de paardenhouderij heeft gevolgen, allereerst voor het landschap. Overal verschijnen paardenbakken, hekken, stallen en verlichting. Dat leidt tot verrommeling, zegt Agricola. Er zijn veel voorbeelden van hoe het niet moet, zegt Bronkhorst. „Dat heeft de paardensport in het verleden een slechte naam opgeleverd.” Paardenvoorzieningen moeten goed in het landschap passen, vindt Liane ter Maat van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). „We moeten voorkomen dat het hele land er straks als een manege uitziet.”

Een ander gevolg: maneges en paardenpensions trekken verkeer aan, en dat kunnen de wegen niet altijd aan, zegt Ter Maat. Agricola: „Het is soms nét een sporthal, met al dat autoverkeer.”

Nog een consequentie is onveiligheid. Agricola: „De meeste mensen met een paard willen in de directe omgeving een rondje rijden. Maar dat is ook de plek waar fietsers en wandelaars zijn. Wandelaars met een hondje en ruiters, dat gaat niet goed samen.”

Gemeenten worstelden aanvankelijk met deze ontwikkelingen, vertelt Ter Maat. Daarom bracht de VNG twee jaar geleden de Handreiking Paardenhouderij en Ruimtelijke Ordening uit. Die wordt veel gebruikt, zegt ze.

Helaas zijn die aanbevelingen niet altijd even makkelijk te vertalen naar de dagelijkse praktijk, blijkt uit het concept van het Alterra-rapport Paardenhouderij en landschap, hoe pakken gemeenten het op?, dat binnenkort uitkomt. Zo ontbreken aanknopingspunten voor een goede inpassing in het landschap. En juist daar worstelen gemeenten mee. „Ze zitten er mee in hun maag”, zegt Agricola. „Is het landbouw? Is het recreatie? Is een paardenbak een bouwwerk?”

Het beleid verschilt dan ook van gemeente tot gemeente, van bestemmingsplan tot bestemmingsplan. Volgens Agricola zijn ambtenaren niet goed op de hoogte van het beleid bij de buurgemeente. „Ze doen maar wat, er wordt niet één lijn getrokken. Burgers weten het ook niet. Die bouwen vaak gewoon een paardenbak, en dat wordt door de gemeente dan maar gedoogd. Als wethouder maak je je niet populair als je zoiets tegenhoudt. Gemeenten weten niet hoe ze grip kunnen krijgen op de paardenhouderij.”

Dat de paardensport zo’n hoge vlucht neemt, is voor veel gemeenten een nieuw fenomeen, zegt Bronkhorst van de KNHS. De hippische federatie publiceert daarom eind deze maand een boek over ‘paard en landschap’. Daarin zijn tips, ideeën en ervaringen gebundeld. Het boek is onder meer bedoeld voor gemeenten en provincies. „Om basiskennis te verspreiden”, aldus Bronkhorst.

Volgens het conceptrapport van Alterra moeten gemeenten hun paardenbeleid veel meer regionaal afstemmen. Anders vormt de groei van de sport een steeds groter risico voor het landschap. Bronkhorst vreest iets anders: dat er door ruimtegebrek steeds minder mogelijkheden zijn bedrijven te beginnen of uit te breiden. „Zeker in het Westen. Daar hebben sommige maneges nu al wachtlijsten.”

In 2006 reden 456.000 mensen vanaf acht jaar minimaal zes keer per maand op een paard. Vijf jaar eerder waren dat er nog 392.000. Dat blijkt uit het onderzoek van dat branchevereniging KNHS. Vier van de vijf paardensporters zijn vrouw, 42 procent is jonger dan 20 jaar. Ze besteedden in 2006 zo’n 1.035 euro per persoon aan hun sport, 15 procent meer dan in 2001. De manege is veruit de belangrijkste plaats om paard te rijden. Rijden op eigen terrein wordt wel steeds populairder.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek telde in 2006 bijna 1.500 maneges en paardrijscholen, met samen 234.000 klanten. Het aantal maneges en paardrijscholen is sinds 2000 26 procent toegenomen, het aantal klanten met 14 procent.

EeCee

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:31

Ah! Dus toch! Overdrijven ís een vak, sterker, je kan er een beroep van maken.
Zou het de komende tijd niet minder worden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:04

Sja..... en heel vroeger zag je nog wel 's varkens buiten lopen, kippen scharrelen en koeien in de wei. De 'maatschappij' heeft die diersoorten inmiddels keurig opgeborgen in mega-stallen, worstfabrieken en eier-batterijen. Het wordt hoog tijd dat de laatste ergernis, paarden, 's aangepakt wordt. En we moeten streng in de gaten houden dat het met geiten, alpaca's en konijnen ook niet uit de hand gaat lopen. Want, god beter 't, dat landschap mág niet verrommelen, alle weides strak gemaaid, alle hokjes op een rij.
Trouwens, kunnen er ook niet een aantal mensen en hun toebehoren, zoals auto's, weg?

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:05

Wat wil je dat in je landschap zien, naast koeien en schapen? De rest zit al in hokken. Typisch nederlands geneuzel dit. Daarnaast het Nederlands landschap wordt ik niet veel vrolijker van. Sterker nog, daar wordt ik zelfs een beetje droevig van.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:10

Leven en laten leven. Van mij mag iemand wel een hobby hebben zonder direct betutteld te worden en van alles te moeten aanvragen. Er zijn wel balangrijker zaken om je druk over te maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:13

Citaat:
Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst

Ehm uit welk jaar dateerd deze uitspraak??
Mijn hemel, je betaald achterlijk veel geld voor een paar lessen tegenwoordig.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:18

ik word vrolijk van de koetjes in de wei,de lammetjes de paardjes. Maar ze bedoelen geloof ik ook kleine dingen, een hek maken met donker stroomdraat in plaatst van wit. maar zien de paarden dat dan nog wel?

dat nederland verautoo't is blijkbaar geen probleem Boos!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:20

Verommeling van het landschap pffff... is toch leuk, Nederland als één grote manege Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:20

Stoom uit je oren

en al die industrieterreinen langs de snelweg?

Dat is mooi zeker???

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:22

Niet de paarden zélf zorgen voor een verrommeling van het landschap, maar allerlei attributen zoals stapmolens en buitenmaneges: dat staat ook duidelijk in het rapport. Er is een wildgroei van plaatsen van stapmolens en buitenbakken: Het is terecht dat die ontwikkeling gestopt moet worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:25

ongelooflijk!
Tis toch goed dat mensen gaan sporten?
Ik ken geen mensen die een paard hebben voor de show..... - misschien leeft zij in andere kringen, want de gewone man kan dat niet betalen Knipoog
(dan nog zie ik dat probleem niet)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:27

Ik snap dat sommige mensen zich er aan ergeren maar er zijn er toch ook die het heel leuk vinden. Hoeveel kindern willen mijn paard niet aaien als ik ze tegenkom.
Mopperaars hebben nu eenmaal een luidere stem dan genieters.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:28

verrommeling???nee,kilometers file en flats dat is mooi.....en de windmolens natuurlijk!!!prachtig!!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:28

"Dan zijn er nog „de paardenmeisjes uit de stad”, zegt Agricola. „Die willen een paard en stalling, liefst in hun achtertuin. Steeds meer mensen kunnen dat betalen. Als het economisch goed gaat, neemt het aantal paarden toe.”

Nou is dat probleem ook weer opgelost! het gaat economisch weer bagger, dus veel zal er niet bij komen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:30

madamX schreef:
Niet de paarden zélf zorgen voor een verrommeling van het landschap, maar allerlei attributen zoals stapmolens en buitenmaneges: dat staat ook duidelijk in het rapport. Er is een wildgroei van plaatsen van stapmolens en buitenbakken: Het is terecht dat die ontwikkeling gestopt moet worden.

hmm, ik zie het probleem oom niet van de bakken en stapmolens. als niemand daar last van heeft in de omgeving.... - welzijn van paard en mens! Daarbij scheelt het weer een auto elke dag naar een pension Tong uitsteken

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:31

madamX schreef:

ik vind buitenbakken en stapmolens persoonlijk niet lelijk. En als je geen bak meer mag hebben dan laadt iedereen het paard weer op de trailer om in een manege te gaan trainen. Krijg je weer meer verkeer waar ze ook al tegen ageert.

De enige oplossing is dus dat mensen minder paarden houden. Nou succes Clown

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:33

....... da's goed MadamX. Maar dan nemen we ook de vinex-wijken mee, alle industrieterreinen langs de snelwegen, lelijke flatgebouwen, woontorens, reclameborden, mega-Ikea's, mega-Praxis' en Gamma's, radio-zendmasten, ijzeren constructies voor mobiel-telefoonverkeer, windmolens/stroomturbines.. ik zei het al: als we ongeveer de helft van de bevolking wegsturen ( bij voorkeur de zeurpieten) dan hebben we weer wat ruimte Lachen

En och.. als we het andere voorpagina-bericht mogen geloven, komt er eens een paardenziekte waardoor 95% van de paarden wel weer verdwijnt. Dan worden de stapmolens vanzelf wel weer leuke patio's waar je kunt barbecuen, de buitenrijbaan vanzelf wel weer een gras- en onkruidveld.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:34

Arabesk schreef:
Stoom uit je oren

en al die industrieterreinen langs de snelweg?

Dat is mooi zeker???

Blijkbaar....
Daar willen ze er veel meer van en daarom is er geen plaats meer voor het zien van grasland waar paarden, koeien en schapen op grazen. Frusty

Ik vind het zwaar overdreven.
Want als we zoveel stallen hebben, waarom is het dan zo verdomd moeilijk een goede stal te vinden Verward

Maar goed, de mens moet duidelijk iets te zeuren hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:41

Pling Allemaal een Tinker! Op afstand zie je het verschil met een koe niet Clown

Ambtelijk gezeik dit!

NL verandert continu, het landschap ziet er nu anders uit dan 10 jaar geleden. IJburg was er niet bijv. Heel veel grote dorpen en steden hebben enorm veel nieuwbouwwijken erbij gekregen.

Mijn eigen gemeente bijvoorbeeld, tien jaar geleden was het een lief klein boerendorpje, moet je het nu zien. Alkmaar rukt ook steeds verder op, nog 1 km en ik ben weg.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:44

Is ook helemaal geen nieuw nieuws, dit wordt al een aantal jaar geroepen. 'landschapvervuiling'

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:45

Een beetje heeeeeeeeeel erg overdreven vind ik het stuk

Citaat:
Wassenaar, 4 okt. Op de weg tussen Voorschoten en Wassenaar is het vrijwel onmogelijk géén paarden te zien. Links en rechts lopen ze in het weiland of de tredmolen, steken ze hun hoofden uit de stalling, of drentelen ze op het fietspad met een jonge berijdster op de rug. Margriet van Santen runt hier manege Santhorst, met zestig stalplaatsen. „Langs deze weg zijn drie boeren met stallingen”, zegt ze. Er is ook een privéstal. En om de hoek ligt nog een manege.

Rond de tijden dat ik op deze weg rij, gebeurd het ook regelmatig dat ik geen paarden zie hoor.
En daarbij, waar maken ze zich drukom!
Aan de ene kant is een boerderij met pension stalling, een trainings stal en een manege. Aan de overkand van deze weg zijn 2 boerderijen (waarvan 1 zeker weten paarden heeft, de andere weet ik niet) en een klein stalletje. Ook zit er een Ruitervereniging aan deze weg...

Maar wat ik langs deze straat vooral zie zijn: Pinken!
Ohja, en elke ochtend file...Langl eve de N448 (want dat is deweg waar ze het over hebben).

Mensen waar maken ze zich druk om... in de krant van vandaag stond ook al dat de overheid (in noord holland) zich wil gaan bemoeien metde inrichting van de tuin....
Wees dan blij dat er nog zoveel stukken weide izjn waar paarden lopen, daar kan tenminste het regenwater in de grond zakken!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:47

Arabesk, ik ben het helemaal met je eens.

Ze bouwen alle polders vol. Bouwen daarbij een manege/stal helemaal in.
vervolgens moet die manege weg omdat de omwonenden "stankoverlast" hebben.
En dat terwijl ze van te voren wisten dat ze bij een manege in de buurt zijn gaan wonen Verward

Dit is al bij een paar manege's in de regio gebeurd. Al die paarden moeten vervolgens een andere stal zien te krijgen.

En maar zeuren over dat er meer stallen komen....

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:50

Cayenne schreef:
www.nrc.nl

Als het economisch goed gaat, neemt het aantal paarden toe.”

idd. het zal wel niet verder uit de hand lopen voorlopig als je even de nieuwsberichten volgt...Knipoog

ik denk dat je je eerder zorgen mag gaan maken, dat je amerikaanse toestanden krijgt hier......

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:54

Allesjeetje wie heeft deze onzin nou weer verzonnen, die vent mag ook in een gesticht Lips are sealed
Blijkbaar gaat de regering ervoor om over een aantal jaren geen enkel dier meer in weides en op staat te hebben lopen, alles moet achter gesloten deuren en het liefst zo ver mogelijk weg van de bewoonde wereld, sjonge jonge waar gaat de wereld heen ???

Moet je opletten moeten we straks belasting gaan betalen of iets dergelijks om een paard te houden of iets, let maar op mijn woorden, die verzinnen wel wat, ow ssssst niet te hard, dalijk breng ik ze op ideeen Koe

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:57

Sjonge jonge, Nederlandse betutteling ten top hoor. Wat is er mis met paarden in een wei, met een buitenbak en een lantaarnpaal? Met mensen die hun hobby uitoefenen, sporten? Lekker alles aan banden leggen, dan heb je straks nog meer jongelui die uit verveling op straat rond hangen of hun dagen achter de pc of nintendo slijten. Over voetbalstadions en voetbalvelden wiens lampen 's avonds de gehele omgeving in 'lichterlaaie' zetten, zul je 'ze' niet horen, over al die auto's e.d. die daarvoor heen en weer kachelen, zul je 'ze' ook niet horen. Over al die ploegen wielrenners die als kamikaze piloten de weg onveilig maken, hoor je 'ze' ook niet. Al die sportscholen waar de meeste leden met de auto naar toe gaan evenmin.