Paarden worden via sluiproute gecoupeerd in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Paarden worden via sluiproute gecoupeerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:28

www.agd.nl

Het couperen van staarten bij paarden is in Nederland verboden, maar toch staan er veel veulens in de wei waarvan de staart verwijderd is.

Veel eigenaren van paarden maken gebruik van een "sluiproute'' naar Frankrijk en daar kan minister Gerda Verburg (Landbouw) juridisch niets tegen doen, zei de CDA-bewindsvrouw vandaag in de Tweede Kamer.

Dit tot verdriet van Harm Evert Waalkens (PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren), die hierover een motie indienden. Verburg vindt met hen dat dit eigenlijk niet kan en is daarom met organisaties van fokkers in gesprek om eigenaren van paarden tot beter gedrag aan te sporen.

Anoniem

Re: Paarden worden via sluiproute gecoupeerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:51

Zolang er markt is voor dieren zonder staart zullen mensen blijven couperen. Maar ik dacht dat er een keuringsverbod is bij het stamboek voor dieren zonder staart geboren na ......? Maar blijkbaar wordt couperen door het stamboek gewoon gedoogd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:58

voor het couperen brengen ze ze niet alleen naar frankrijk ook in nl gebeurd dit regelmatig

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:59

Hier is dat oud nieuws.
Van alle trekpaardenveulens in de buurt is wel bekend dat ze naar Frankrijk geweest zijn voor het couperen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:01

Juliette86 schreef:
Zolang er markt is voor dieren zonder staart zullen mensen blijven couperen. Maar ik dacht dat er een keuringsverbod is bij het stamboek voor dieren zonder staart geboren na ......? Maar blijkbaar wordt couperen door het stamboek gewoon gedoogd.

Het moet gedoogd worden als er een dierenartsverklaring bij zit voor het missen van de staart en die geven ze niet alleen in Frankrijk af Knipoog

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:03

wij hebben ook een trekpaard veulen gekocht en die heeft zijn staart gelukkig nog wel.Zijn moeder heeft haar staart niet meer dat is ook in belgie gedaan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:16

Het stamboek zou z'n verantwoordelijkheid moeten nemen en geen enkel paard zonder staart meer moeten opnemen.

Geen smoesjes 'met staart tussen staldeur klem gezeten' bla bla bla

Denk je dat er ooit één KWPN paard punten scoort op een keuring als hij z'n staart mist door een 'ongelukje'?

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:38

Wij hebben ook een trekpaard op stal staan. Hij is nog hengst en 4 jaar ondertussen. In het voorjaar is hij voorgebracht bij de hengstenkeuring in den Bosch. Hij, Boris, was een van de weinige die zijn staart nog had. Als je het commetaar van de zogenaamde deskundige toeschouwers hoorde over zijn lange staart; dat het geen gezicht was; dat het een aanfluiting voor het ras was etc. Hij is ook niet goed gekeurd, maar dat maak ook niet uit, hij is vreselijk lief, alleen af en toe onbehouwen met zijn grote lichaam en staat gewoon tussen de andere paarden. Wij konden ons dan ook niet aan de indruk ontrekken, dat hij een staart had, meetelde bij de keuring.

ALS HET STAMBOEK INDERDAAD B....EN HAD DAN KEUREN ZE INDERDAAD ALLEEN TREKPAARDEN/KOUDBLOEDS MET EEN LANGE STAART EN GEEN SMOESJES VAN TUSSEN DE STAL DEUR ETC.

Het is gewoon een schandalige vertoning dat dit nog steeds kan gebeuren en ik dacht dat Frankrijk ook tot de Europese Unie behoort met dezelfde regels en wetten maar helaas.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:39

Dit is idd eigenlijk oud nieuws. Ook de Belgen doen dit massaal, lees ik regelmatig.
Blijkbaar willen veel mensen die "in de trekpaarden zitten" een paard zonder staart zien, er is dus idd een markt voor. En als die mensen dan ook nog in de stamboeken zitten, zullen de stamboeken niet snel strenger worden.

Niet dat ik er iets van ken of weet, maar dit lijkt me wel vrij logisch. Al zou het idd niet mogen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:42

Verbieden en er een boete van 2000 euro opzetten.

Extreme duivel

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:45

in belgie mag het ook niet meer. wordt het ook amper nog gedaan gaan ze vaak voor naar frankrijk of nederland

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:09

Nou is oud nieuws ja.. Volgens mij word het al jaren gedaan daar. Je ontkomt er toch niet aan denk ik..Boete heeft geen zin..Die betalen ze toch wel..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:21

*Niet denken dat ik voorstander ben, ik probeer een ander licht op de discussie te werpen.*

De meeste trekpaardhouders roepen bij hoog en laag dat er nooit een knol met staart op de werft zal komen, dan stoppen ze met fokken. De meeste van die fokkers zijn van de oudere generatie. Maar veel jonge fokkers komen er niet bij, is het handjevol mensen dat dan overblijft genoeg om het ras in stand te houden?

Daarnaast zie ik veel verschillende trekpaarden, ook met staart. En het is me wel opgevallen dat ze ook veel last kunnen hebben van hun staart... Van het feit dat een staart soms te zwaar is om te heffen (tegen de vliegen) tot ataxie. Is dat wel simpelweg te voorkomen door de staart uit te dunnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:25

Ataxie door een staart? Dan is er meer loos. En er zijn ook andere rassen waarbij de staartharen tot op de staartwortel worden afgeschoren (bijv. Shire's) om zo de achterhand beter op een keuring te laten uitkomen. Die staart is bescherming voor de anus en bij de merries ook de vagina.

Couperen zou niet meer mogen. Laatst ben ik helaas ook op een boerenmarkt geweest, waar een gecoupeerd veulen stond. Zo lang als de stamboeken hun verantwoording niet nemen, help je dit probleem de wereld niet uit.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:58

Ik ben er ook heeel erg op tegen.Had laatst al een pb van iemand die mij daarover onderhield,ook met het excuus dat de staart te zwaar zou zijn.Das toch kul.Als dat zo zou zijn,moeten ze inderdaad zo`n staart uitdunnen of bovenaan opscheren of ,en dat zie je nog wel eens bij oude hitten,de staart op de hak afknippen.Dan hebben ze toch nog wat bescherming en is het gezeur van een te zware staart ook niet meer van toepassing.O ja,bij de bevalling zou zo`n paard allemaal rotzooi in de staart krijgen.Duh,dat krijgt een KWPNner ook,die worden ook niet gecoupeerd.en zo kan ik nog een poosje doorgaan.Van mij mag dat hele stamboek eens flink gecoupeerd worden,weten ze ook eens hoe dat voelt.Ik hoop dat de Tweede Kamer nog eens de kans krijgt om een goeie wet daarvoor te maken.En dat die waterdicht is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:39

*** Eigenaar van ongecoupeerd trekpaard meldt zich.

dat die staart te zwaar zou zijn? Volgens mij is dat echt erg vergezocht hoor, mocht hij echt mega-zwaar zijn dan kun je die toch altijd beter uitdunnen dan de staart er gewoon maar afknippen. Mijn Belgje heeft een mooie volle staart en zo te zien geen enkele last er van.

Dat het vroeger werd gedaan toen die beesten voor de ploeg stonden ,dat kan ik me wel voorstellen (hoewel ik het dan ook niet goedkeur), als ik menoefeningen doe met haar, dan hangen de leidsels weleens redelijk los en soms komt het dan voor dat er in de bochten een leidsel onder die staart komt. Als een paard dan de staart aanklemt, krijg je die er bijna niet meer onderuit. Op het land werden soms 4 paarden slechts met een touwtje bestuurd, als dat ene touwtje dan klem komt te zitten ben je niet blij natuurlijk.

Laatst kreeg ik het blaadje van het stamboek binnen, ik kan daar echt kwaad om worden, een keuring van JONGE merries, 2- en 3 jarigen, en allemaal geeneen uitgezonderd blote dozen, omdat ze allemaal dus gewoon nog gecoupeerd worden.

Ik vind dat de eerste initiatiefnemer om dingen te veranderen toch het stamboek moet zijn; hoe kunnen ze nou gecoupeerde paarden accepteren terwijl het formeel niet meer mag! Ik snap dat echt niet. Het kan wel traditie zijn en zo, maar vrouwenbesnijdenis is in sommige landen ook een traditie en dat keuren we met z´n allen om die reden toch ook niet goed!?! Boos! Boos! Boos!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 05:16

nou nou nou.. vrouwenbesnijdenis en couperen is wel een verschil!
maar ik vind couperen achterlijk,allebei eigenlijk daarnietvan:P een paard heeft van nature een staart, waarom moet dat worden weggehaald, als hij geen staart zou hebben,maar hij heeft m toch echt niet voor niets gekregen! het is toch ook verboden bij honden?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:29

Idd behoorlijk oud nieuws. Er zijn geregeld transporten naar Frankrijk om te couperen, en ze komen niet eens van de vrachtwagen af.
In Frankrijk is het toegestaan om een staart te couperen, je krijgt er alle papieren bij. Alleen mag je daar niet meedoen aan een evenement (keuring, show, wedstrijd etc) zonder staart.
Hier in NL is de wet niet zo, en het stamboek is ook niet zo.

Wij hebben zelf 2 trekpaarden, 1 zonder en 1 met staart. Met staart is een eigen gefokte kampioensveulen, maar het jaar daarna was zij de enige op de keuring in haar groep met een staart. En stond ze ook gelijk achteraan. Het stamboek trekt de regels nog niet goed aan, en dan krijg je zulke tafarelen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:42

Ik vind een knollie met staart zeker zo mooi dan eentje zonder.
wat het mennen betreft,de staart met een staartkous aan de koets binden,en de leidsels raken niet meer beklemd.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:23

supercop schreef:
Als je het commetaar van de zogenaamde deskundige toeschouwers hoorde over zijn lange staart; dat het geen gezicht was; dat het een aanfluiting voor het ras was etc. Hij is ook niet goed gekeurd, maar dat maak ook niet uit, hij is vreselijk lief, alleen af en toe onbehouwen met zijn grote lichaam en staat gewoon tussen de andere paarden. Wij konden ons dan ook niet aan de indruk ontrekken, dat hij een staart had, meetelde bij de keuring.

Misschien moeten die mensen die het niet mooi vinden eens gaan nadenken. Een ander "huisdier" uitzoeken bijvoorbeeld Clown Eentje die zonder staart geboren wordt. Wat denkt een mens wel om een dier te mogen verminken. Als hij die staart niet nodig had dan was hij wel zonder geboren!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:24

Het probleem is echt niet zo moeilijk als men wil geloven.

Iedereen die nu nog een gecoupeerd paard heeft dat na de datum waarop het veboden is, geboren is, gewoon een hele fikse boete geven. De eigenaar kan dan wel bij hoog en laag beweren dat zij het niet gedaan hebben (bv zo gekocht), maar door dat dier te kopen, zetten zij wel degelijk aan tot dierenmishandeling. Worden staartloze dieren niet verkocht is het couperen binnen no time afgelopen.

Dus de overheid is gewoon flauw en slap aan het doen door niet op te treden. Al die smoesjes geven alleen maar aan dat die regel voor de vorm is ingevoerd en dat de overheid het echt geen ruk kan schelen hoe er met dieren omgegaan wordt.

Geen kopers = Geen slopers

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:28

Met een gecoupeerde hond wordt je uitgesloten op een tentoonstelling , en met een trekpaard mag je wel met een gecoupeerd dier aan komen zetten.
Waarom maakt de regering in hemelsnaam verschil tussen een hond en een paard ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:34

Citaat:
De meeste trekpaardhouders roepen bij hoog en laag dat er nooit een knol met staart op de werft zal komen, dan stoppen ze met fokken. De meeste van die fokkers zijn van de oudere generatie. Maar veel jonge fokkers komen er niet bij, is het handjevol mensen dat dan overblijft genoeg om het ras in stand te houden?

Dan fokken die oudjes toch niet meer...klaar. Dan krijgen de jonge mensen een kans die wel MET staart fokken.
Het stamboek moet van de overheid gewoon een flinke boete krijgen iedere keer wanneer er keuringen zijn met paarden zonder staart.
Het gevaar is dat het stamboek opgeheven wordt maar worden we daar nou echt arm van?
De overheid moet gewoon streng gaan optreden ipv zielig in hun bankjes te blijven zitten.

En die reden van 'staart te zwaar' is toch wel helemaal om te huilen. Hoe zit het dan bij Shire's en ons eigen fries ras?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:02

Ik vind dat men er echt wat aan moet doen. Ik zag pas weer een veulen in de wei staan zonder staart. Ik vroeg het me al af, ik dacht dat het verboden was, nu lees ik dat er met een omweg alsnog de staart afgezet kan worden, vind het echt om naar van te worden!

Ik vind een paard met zo'n mooie volle staart juist prachtig!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:00

Het is officieel sinds 2001 verboden om te couperen...

Heb 2 weken terug de LID gebeld over een trekpaard veulen met gecoupeerde staart dat hier in de buurt stond. Het was goed dat ik belde en ze zouden er gelijk zaak van maken, mag over 2 weken terug bellen wat er uiteindelijk gedaan is maar lijkt me dat we met zn allen sterk staan ook als we meldingen maken bij het LID als we dergelijke situaties zien om ons heen..
(de staart is dan helaas al gecoupeerd maar als hier boetes op staan, wat volgens mij het geval is, dan wordt het minder aantrekkelijk om te doen...)