Tweejarigen laten sterke indruk achter in Wolvega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweejarigen laten sterke indruk achter in Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 06:13

www.frieschdagblad.nl

Tijdens de wekelijkse koersmeeting op de drafbaan van Wolvega stonden zaterdag de klassiekers voor de tweejarige paarden centraal. De hengsten ontmoetten elkaar in de Jonker Prijs, de merries in de Joffer Prijs. De twee winnaars hebben in elk geval één ding gemeen: beide werden precies een jaar geleden verkocht tijdens een unieke veiling in Vogelpark Avifauna in Alphen aan de Rijn.

Bij de Selected Winners Sale worden elk jaar 65 jaarlingen geveild in een bomvolle galazaal met ruim zeshonderd genodigden. Het podium waarop de paarden tijdens de verkoping plaats nemen staat midden tussen de dinerende gasten in. Een jaar geleden betrad Zjanti River als nummer 43 de zaal. Op de zwarte hengst werd lang geboden. Uiteindelijk kocht de familie Gerrits hem voor 41.000 euro. Toeval of niet, maar meteen daarna was Zaskia Fortuna als nummer 44 aan de beurt. Ook zij was in trek, ze werd voor 20.000 euro aangekocht door de heer Van Schaik.

De beide eigenaren verdienden zaterdag in Wolvega alvast 4.500 euro van het aankoopbedrag terug. Zjanti River domineerde ondanks een lastig koersverloop bij de Jonkers en Zaskia Fortuna versloeg op speed de steeds leidende Zo Super Koel bij de Joffers.

De winnende rijders kijken met vertrouwen uit naar de Derby der Tweejarigen, 25 oktober in Wolvega. ,,Zjanti River is in zijn ontwikkeling verder dan ik dacht. Hij loopt de laatste kilometer in een snell tijd van een minuut en 14 seconden. Dat kunnen niet veel tweejarigen”, aldus Hugo Langeweg junior. Frans van der Blonk had dat ook gezien. ,,Zaskia Fortuna is onze beste tweejarige, maar of ze straks opgewassen is tegen de hengsten weet ik niet. Die zijn wel erg goed.”
Behalve over paarden werd er zaterdag in Wolvega ook veel over geld gepraat. Prijzengeld bijvoorbeeld. De Vereniging Nederlandse Draf en Rensport wil vanaf deze week gaan koersen voor eerste prijzen van 300 euro, een verlaging met 25 procent. In Wolvega gaat dat in elk geval niet door. Jaap Fikse, voorzitter van de Regio Noord, heeft sponsor Hodij Coatings bereid gevonden om tot eind december het prijzengeld op het huidige niveau te houden.

Dat zal de stemming bij de vrijdag te houden jaarlingenveiling in Wolvega positief beïnvloeden. Tijdens de eerste sessie, afgelopen vrijdag, waren de kopers terughoudend. Veel paarden gingen weg voor prijzen tussen de 500 en 1.500 euro.

,,Dat is te weinig, maar de fokkers zijn reëel en kijken verder. Als hun paard een eerlijke kans krijgt en hij haalt over één of twee jaar de baan, dan maakt de verkoopprijs weinig uit. Een fokker wil zijn paard mee zien doen, liefst in de grote koersen. Zolang die illusie er nog is, leeft de draverfokkerij”, aldus Jaap Fikse.

Anoniem

Re: Tweejarigen laten sterke indruk achter in Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:51

Ik snap niet hoe het kan dat 2 jarigen al een koers mogen lopen hoor.. Is toch niet normaal? Verward

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:55

in de drafwereld wel hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:57

Dat snap ik Clown Maar slaat toch nergens op? De KNHS is alleen maar bezig om jonge paarden uit de sport weg te houden en die dravers moeten als 2 jarigen al aan de bak..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:00

een stuk rechtuit draven met een karretje erachter is niet echt belastend hoor Lachen Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 07:03

Nou komt er wel iets meer bij kijken dan een stukje rechtuit draven hoor Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:05

dat begrijp ik ook wel Haha! Haha! echter is het nog altijd een stuk minder belastend dan met een ruiter eeuwige voltes draaien in een bak Haha! Haha!

In de dressuur of springsport moet je geen 2 jarige willen hebben lopen, draf en rensport is heel anders Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:06

Bedenk dat deze paarden alleen 1 kant om lopen en dus eigenlijk 1-zijdig belast worden. En hoe wordt de leeftijd bepaald? Per 1 januari of op de datum dat het paard geboren is? In het eerste geval zou dan namelijk een laat geboren veulen je een paard van 1,5 jaar de baan op kunnen sturen....Maar dat kan ik me eigenlijk niet echt voorstellen...
Overigens zit er bij rensport ook een ruiter op het paard (die voor zijn 2de is ingereden, want hij moet tenslotte ook nog wel even een tijdje getraind worden..), is dus best wel belastend voor een jong paard...
Persoonlijk zou ik de leeftijdsgrens wat hoger hebben liggen, bij minstens 3 jaar..

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:35

Citaat:
Bedenk dat deze paarden alleen 1 kant om lopen en dus eigenlijk 1-zijdig belast worden.

Hier wil ik graag even op reageren, want dat klopt absoluut niet. De paarden worden gedurende de training zowel links –als rechtsom getraind. Alleen tijdens de koers gaan ze gedurende een aantal minuten 1 kant op. De koersbanen in NL koersen linksom en in Duitsland zijn ook rechtsomkoersende banen.
De leeftijd wordt idd bepaald per 1 januari, dus het is niet verstandig om met een laat veulen te gaan koersen. Overigens ben ik persoonlijk tegen 2-jarige koersen. Trainen is prima, mits op verantwoordelijke wijze en met beleid natuurlijk. Het beste voorbeeld is mijn eigen opa, hij heeft als 3-jarige rustig wat koersjes gelopen om te leren en zijn laatste start was hij bijna 12. Inmiddels is hij bijna 19 en is nog steeds super fit en vrolijk. Zo kan het dus ook Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:47

Ik zit niet in de dravers en wist dus niet dat ze beide zijden om getraind werden, sorry daarvoor..

En een pluim voor je opa! Zo mag ik het zien!! OK dan! OK dan!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:59

Zowel draf als rensport lopen er al 2 jarigen in de koers, ik moet wel zeggen dat je in nederland maar kleine koersen tegenkomt, Qua rensport is er nog geen enkele 2 jarige koers geweest ivm niet voldoende aangiften, er zijn er slechts een stuk of 5 gekwalificeert, ik denk zelf dat het ook in de drafsport zit zo ongeveer, maar dan een groter aantal aangezien het aantal dravers groter is in nl. In het buitenland zie je wel meer 2 jarigen starten,maar als je ze bekijkt zou je niet zomaar zeggen van goh, dasnou een 2jarige.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:40

Elke keer weer hetzelfde commentaar, zucht.
Misschien dat het allemaal minder drastisch is qua impact dan de leken vermoeden?..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:10

Misschien gaat het tegenwoordig alleen nog maar om geld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:15

Nog even over de eenzijdige belasting, ze worden inderdaad zowel links als rechtsom getraind, bovendien zijn de bochten op een drafbaan echt enorm ruim dus de zijdelingse belasting is te verwaarlozen.
Frisiangirl, hoezo zou het tegenwoordig alleen maar om geld gaan? Ik denk dat het vroeger juist meer om geld ging, in de paardenwereld in het algemeen dan.
De beschreven koers in dit topic is een koers voor hengsten. Ik zie het nut er wel van in. Vooral voor de merrie-eigenaren die het toch wel prettig vinden om te weten hoe snel een jonge hengst is, alvorens ze een dekking overwegen.

Mee eens, Detour. Ze gaan echt niet dood van zo'n koersje.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:20

Ik bedoel het kan toch niet goed zijn om een paard met 2 al zo te belasten. Hij is dan echt nog niet volgroeid. Maar als hij met 2, 3 en 4 jaar goed verdiend, dan kan hij met 4 de dekdienst gelijk in . Zou je pas op 3 of 4 jarige leeftijd een paard in de sport uitbrengen, duurt alles dus langer en zijn de kosten hoger....
Het nut van de koers zie ik zeker wel in, mij staat alleen de leeftijd tegen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:22

Een draver is geen KWPNer of een Fries, verder zit er geen ruiter op de rug en ze worden als twee jarigen maar sporadisch uitgebracht. Je kunt het niet vergelijken met andere takken van paardensport. Verder is er van verdienen op tweejarige leeftijd geen sprake, omdat de meeste dravers slechts een of twee keer worden uitgebracht op die leeftijd.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:47

Mag ik dan het verschil weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:50

Dat kun je zelf wel uitzoeken, zoek maar eens foto's van tweejarige dravers en KWPNers en leg die naast elkaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:00

Ik denk ook inderdaad dat er meestal geld bij moet, WendyBZ.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:20

Tweejarigenkoersen hebben overigens wel veel beperkingen. De eerste koers is pas in juli, als ik me niet vergis, zijn maximaal 1609 meter (normaal de sprintafstand) en ze mogen maar een keer in de twee weken lopen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:22

En het grootste probleem: ons stamboek schrijft de wedstrijden zo uit dat er veel te verdienen is als twee en drie jarige, en daarna niet meer.... En helaas kunnen sommige mensen zich dan niet beheersen....

Dat heb ik even uit bovenstaand topic gequote....

Ik ga nu offline, discuseer morgen wel verder.... Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:28

Klopt, in de klassiekers is het meeste geld te verdienen. Maar waar denk je dat dat vandaag komt? Je mag voor elke koers wel aardig wat inleggeld betalen Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:35

Het enigste dat ik daar over kan zeggen is dat onze draver (die ook is uitgebracht is geweest op wedstrijden) nooit, maar dan ook nooit, iets heeft gemankeert. Integendeel op z'n 25ste had hij nog benen waar menig paard jaloers op zou zijn. Hij is bijna 30 geworden. Ik ken verschillende mensen die met dravers rijden (waarvan de meeste ooit gekoerst hebben), geen van die paarden hebben ooit rug- en beenproblemen.
Ik zeg niet dat het gezond is om zo jong al zo hard getrained te worden (ben ik geen voorstander van). Maar blijkbaar valt het voor de paarden zelf nogal mee, uiteindelijk (uitzonderingen daar gelaten). Ik vind het ook onterecht dat mensen zich gaan moeien met trainigsmethodes van deze paarden, terwijl ze nog nooit een sulky van dichtbij hebben gezien. En dan dingen beweren die blijkbaar helemaal niet kloppen.
Zolang men veel geld kan verdienen aan het trainen van (te) jonge paarden, zal men hieraan weinig aan kunnen veranderen. Jammer genoeg.

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:33

Tweejarigen mogen die al koersen??