Nu ook een kloon geboren van topspringpaard Calvaro 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nu ook een kloon geboren van topspringpaard Calvaro 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 06:24

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Afbeelding
Calvaro 5 stond bekend als het paard dat altijd enorm over hindernissen kon zeilen.
foto: http://www.horsemag.com

Kloonbedrijf Cryozootech heeft de geboorte van een hengstveulen bevestigd. Het veulen is de kloon van de spring-gigant Calvaro 5.
De Zwitserse ruiter Willi Melliger wist voorheen enorme successen te behalen met dit topspringpaard en winnaar van het Olympisch zilver. Het paard stierf echter in 2003.

In 2002 werd al voorgesteld om Calvaro 5 te klonen, maar Willi Melliger weigerde dit, omdat het proces nog niet voldoende bevestigd en stabiel zou zijn. Op dat moment was Calvaro 5 ook nog in leven.
Maar toen de gezondheid van het paard achteruit ging, gingen Melliger en Cryozootech toch om de tafel zitten en dit resulteerde uiteindelijk in een huid-biopsie van het paard, en de toezegging om het dier te klonen van Melliger.

De afgelopen vier jaar heeft Cryozootech aandelen van de toekomstigde hengst -nu Calvaro Cryozootech Stallion genaamd- verkocht om het project verder te bekostigen. Investeerders bezitten nu 25% van het paard, en het bedrijf heeft nog steeds 75% in handen.

Het kloonproces heeft in totaal maar liefst vijf jaar geduurd, aldus de eigenaar van Cryozootech, Eric Palmer.
In het eerste jaar werden er embryo's gespoeld maar kon er geen zwangerschap worden bevestigd. In 2005 raakte er wel een merrie drachtig, maar het veulen werd in 2006 te vroeg geboren en overleefde dit niet.
Een nieuwe poging pakte vorig jaar echter wel goed uit, en dit resulteerde in een gezond veulen dat begin vorige maand gezond ter wereld kwam in Frankrijk.

"Dit langdurige proces op weg naar een kloon laat zien dat de productie nog steeds geen routine-proces is," aldus Palmer.

Calvaro 5 was in 1995 het beste paard ter wereld. In 1996 en 1998 stond hij als nummer twee op de wereldranglijst en won maar liefst twee keer een zilveren medaille tijdens de Olympische Spelen in Sydney en Atlanta. Hij werd tweede tijdende de Wereldbekerfinale Springen in 1996.

Calvaro ging met pensioen in 2002 en verbleef zijn laatste jaar in de stallen van zijn ruiter Willi Melliger. Zijn gezondheid ging echter snel achteruit en de reusachtige schimmel stierf in September 2003.

Vertaling door bokt.nl, overname zonder bronvermelding niet toegestaan.

Klik hier voor een foto van het gekloonde veulen.

Guetta

Re: Nu ook een kloon geboren van topspringpaard Calvaro 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:27

Ik vond Calvaro zelf een geweldig paard...
Ben benieuwd hoe het veulen wordt.... Heb het niet zo op klonen namelijk.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:40

al weer een kloon ? ze weten ook niet van op houden he... en hebben ze nou echt niet door dat het niet de genen maar de ervaringen zijn die het paard maken tot wat het is ?

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:59

De foto doet het niet.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:16

Celede_x schreef:
al weer een kloon ? ze weten ook niet van op houden he... en hebben ze nou echt niet door dat het niet de genen maar de ervaringen zijn die het paard maken tot wat het is ?

goede genen met aanleg voor het springen zullen Calvaro toch wel geholpen hebben hoor Clown en tuurlijk is het daarna afhankelijk van de training, karakter, geluk e.d.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:20

Celede_x schreef:

Op dit moment wordt dit getest, door middel van afwachten van de groei van het veulen en hoe het zich ontwikkelt. Pas over een x aantal jaar kun jij zeggen; Ja, de genen werken er aan me of Nee, het zijn niet de genen die het doen. Daar kun je nou toch nog helemaal niks over zeggen? Zo'n proces duurt jaren. Of ben jij soms genen onderzóeker?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:36

Moet je desondanks voorstellen hoe er daar aan de boxwieg gestaan wordt. Mensen die geld zien schitteren, maar ook mensen die emoties hadden voor de vader, die zien hem als het ware weer....Doooooodeng!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:57

tot nu toe zijn ze qua aftekeningen nooit exact hetzelfde geweest hoor, al zal deze neem ik aan uit eindelijk schimmel worden, dus steeds meer op de oorspronkelijke Calvaro gaan lijken.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:30

Celede_x schreef:

Genen bepalen wel degelijk de aanleg tot sportprestaties. Natuurlijk is het beleid met betrekking tot het africhten ook zeer belangrijk maar wie zegt dat genen niet belangrijk zijn die heeft het goed mis. Waarom zijn fokkers dan al die jaren bezig met hun fokbeleid gelet op het kruisen van bloedvoeringen om de best passende genen bij elkaar te krijgen?. Dit heeft door de jaren heen wel geleid tot het huidige sportpaard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:31

ik vind dat zo gek he, dat klonen.
zijn het precies dezelfde genen, in een nieuw dier?

ik snap niet dat ze nu al zo veel dieren klonen, in plaats van eerst met een handjevol dieren af te wachten wat de toekomst brengt?
straks hebben ze al heel jong mankementen die bij oudere dieren horen, of iets in die richting.
ik vind het maar raar hoor, en een beetje freaky..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:40

Eng idee..

maar licht het nou aan mij of is het achterbeen van dat kloonveulen zo raar gebouwd... zo even snel op het eerste gezicht..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:44

Als blijkt dat het veulen niet de topper wordt dan dat men verwachtte, zal men snel stoppen met het klonen van superpaarden. Laat ons daar op hopen, wat heb je nou aan klonen? Er lopen nog genoeg andere paarden rond die ook het potentie hebben of een toppaard te worden (of het al zijn). Wat gaat er dan nog leuk zijn aan de sport??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:57

Ik vind het maar eng dat er zoveel gekloond wordt, er is nog helemaal niet bekend wat de precieze uitwerking is en toch worden er massaal paarden gekloond.

Vraag me ook af of dit wel vooruitgang is, je gebruikt tenslotte paarden van tig jaar terug opnieuw, hebben we het dan niet over achteruitgang?

_Sammy_; ik keek ook vreemd op zijn achterbeen maar hopelijk is het een momentopname, laten we hem het voordeel van de twijfel geven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:19

Ik vind het veulen er ook niet erg goed uitzien.
Idd de achterbenen, maar ook de voorbenen zien er niet helemaal mooi uit op de foto.
Verder zou ik ook eerst eens afwachten wat er op latere leeftijd met de gekloonde beesten gebeurd, voordat ik meer klonen op de wereld zou helpen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:25

Stand vh achterbeen vind ik ook niet optimaal nee. Bolle stand van de voorbenen trekt wel weg denk ik.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:10

Klonen wordt is een heel natuurlijk proces, zelfs bij mensen komt het voor in de vorm van een eeneiige tweeling. Onwetendheid is de oorzaak van angst en negativiteit, zoals bij wel meer zaken. Als je vanuit onbegrip en redenen die nergens op gebaseerd zijn een bepaalde techniek niet wilt gebruiken, beperk je zinloos jezelf en anderen. Ik ben benieuwd wat het ons nog meer voor mogelijkheden biedt in de toekomst en ben blij dat het onderzocht wordt.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:24

Ik denk dat de meeste mensen het met je eens konden zijn "Super Pepijn" wanneer dit onderzoek werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksinstituut. Dit wordt uitgevoerd door een bedrijf die maar een oogmerk heeft: GELD.

De zeven doodzonden hebben in de geschiedenis maar al te vaak aangetoond dat men het niet zo heeft op wat goed is en veel verderf veroorzaakt. Dus daarom is angst, negativiteit, voorzichtigheid heel normaal, verklaarbaar en acceptabel.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:41

Kan iemand mij vertellen wat klonen precies is, of waar ik dat kan vinden. want ik weet het niet echt.. ( mag ook via pb!)

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:42

tegenwoordig zoveel klonen
heb het er ni zo voor ... :s

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:42

Ik weet niet maar vind het klonen wel erg ver gaan. Waarom willen we toch zo graag klonen en kunnen we niet leven van een legendarisch iets en moet het perse weer gekopieerd worden want dat is het eigenlijk. ik moet er niet aan denken dat we ooit zover komen dat ik mezelf kan klonen..dat is toch niet acceptabel. Soms moet je de natuur zijn gang laten gaan zo is het leven en daar moet je niet mee knoeien want wat ze hier niet vertellen is hoeveel mislukkingen er zijn geweest voor dat de kloon datwerkelijk er is. Dus hoeveel misvormde beesten er niet op de aardbodem zijn gezet door ons en meteen ingeslapen kunnen worden..dat vertellen ze je nooit. Ik heb er ooit een paar op sterk water gezien en dat is geen grap....je moet niet knoeien met zulke dingen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:44

Is er al een volwassen kloonpaard?

Ik vind een stap in de natuur, en zelf creëren door de hand van de mens iets heel anders. En het heeft ons al in voorgaande situaties geleerd dat we er soms beter afblijven.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:00

alles kan gekloond worden, maar denk ik niet de "ziel"
en dat is wat "het"maakt wie of wat je bent.
Het omhulsel of hoe je ook noemt zal mischien identiek zijn maar of de persoonlijk heid dit ook is???
De toekomst zal het uitwijzen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:03

luve_rozes schreef:
Moet je desondanks voorstellen hoe er daar aan de boxwieg gestaan wordt. Mensen die geld zien schitteren, maar ook mensen die emoties hadden voor de vader, die zien hem als het ware weer....Doooooodeng!

Dat laatste zal wel meevallen denk ik. Het feit dat hij dezelfde genen heeft, maakt nl nog niet dat hij er ook hetwelfde uitziet.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:28

Ik vind het spannend onderzoek, maar ben het eens met henkb wat betreft geld, en anneliesdj: stilstand = achteruitgang. Dit heeft niks te maken met een goed fokbeleid, alleen maar met vermeerderen met de dollartekens op het netvlies....

Daarbij: de discussie nature - nurture is al vele jaren aan de gang, maar het is toch wel algemeen geaccepteerd dat het een combinatie van beiden is: genen & opvoeding zijn beide bepalend voor de prestaties van het paard, met alleen goede genen kom je er echt niet. Afwachten dus! Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:34

Natuurlijk gaat het om het geld, dezelfde genetisch aanleg als calvaro dus dan is de kans dat het op zijn minst een behoorlijk goed paard zal worden dat aardig wat geld zal opbrengen natuurlijk veel groter dan bij een gewoon gefokt veulen. Maar ja moeten we het maar verbieden omdat het geld oplevert? Het zal toch nooit het gewone fokken vervangen (want dan heb je natuurlijk weer een kansje dat het veulen zijn ouders overtreft en dat is bij een kloonpaard natuurlijk weer veel minder zo). Denk wel dat ze de rol van de merrie onderschatten, die brengt namelijk ook een deeltje genen in (die van de mitochondrien de energiefabriekjes zeg maar) en die zijn heel belangrijk! Nog afgezien natuurlijk van de baarmoederomgeving (die speelt natuurlijk ook een rol, hoeveel voeding krijgt het veulen tijdens de zwangerschap hoe ligt het veulen tijdens de zwangerschap dat soort dingen), en na de geboorte de omgang/opvoeding door de moeder. Tis nog aardig lastiger dan je zo op het eerste ogenblik zou denken! Als je meer wilt weten van dna/klonen zou ik trouwens even googlen (want om dat een beetje goed op te typen is nogal lastig). Stiekum hoop ik touwens dat het allemaal mis loopt want het gewone fokken vindt ik toch een stuk leuker!