Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 13:42

Bokt.nl / Persbericht
Welzijn


ERMELO (SRP) – Met hoge temperaturen op komst de komende dagen, zal het protocol extreme temperaturen in werking gaan treden. De weersverwachting voorspelt de komende dagen een temperatuur van 27 graden Celsius en meer in de Bilt. Dit betekent dat dan het Nationaal Hitteplan deze dagen weer in werking zal gaan treden. Voor paardenhouders betekent dit dat ook zij extra maatregelen zouden kunnen nemen om het welzijn van hun paard te waarborgen.

Bij het vaststellen of er voor een paardenhouder, voor een evenement of voor een transport sprake is van extreme weer wordt er uitgegaan van werkelijke temperaturen die ter plaatse worden vastgesteld. Dit kan worden gedaan gewoon door de temperatuur te meten met behulp van een app met gegevens van het KNMI: “Het Weer in Nederland” of middels deze link.

Om paardenhouders en paardeneigenaren een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, besloten een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ op te stellen (protocol). Hieronder een aantal overwegingen bij warm weer:
    • paarden moeten in de schaduw (kunnen) staan;
    • paarden moeten zo nodig voldoende gekoeld worden (met water of ventilatoren);
    • er moet voldoende goede kwaliteit drinkwater ten minste iedere 4-6 uur ter beschikking staan/ter beschikking worden gesteld en er moet voldoende ruwvoer worden verstrekt;
    • transport is bij voldoende ventilatie mogelijk, maar de koeling moet voldoende zijn;
    • door organisatoren van evenementen moeten de omstandigheden ter plaatse meegenomen worden bij de beslissing een evenement wel/niet door te laten gaan;
    • eigenaren, ruiters en menners hebben een eigen verantwoordelijkheid om wel of niet aan een evenement deel te nemen.

Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:19

Jammer dat een KNHS hier zijn rol niet pakt. Een gemiste kans imo. Ondanks idiote temperaturen gaan concoursen gewoon door. Wanneer ruiters zich afmelden vanuit redenen van dierenwelzijn zijn ze nog steeds startgeld verschuldigd. Ook internationale concoursen gaan gewoon door met deze idiote temperaturen.
Als ze KNHS zich zo druk maakt om welzijn en happy atletes zou ze in moeten voeren dat er bij temperaturen boven de 25 graden geen wedstrijden worden gereden, in het belang van het dierenwelzijn. Maar ook bij de KNHS gaan de commerciële belangen uiteindelijk toch voor op het welzijn van de paarden.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:46

Wat wil je dat die wedstrijd organisaties doen dan? Ze hebben alle voorbereidingen getroffen, kosten gemaakt en materiaal gehuurd. Als ze het startgeld terug moeten betalen levert dat een flinke schadepost op.
Ik vind het correct dat het financiële risico in deze bij de ruiter zelf ligt.

Daarbij hoeft het niet zo te zijn dat het onverantwoord is om wel op wedstrijd te gaan. Dat zul je per paard en per discipline moeten bekijken.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:50

Mijn paard heeft de komende dagen gewoon lekker vrij. Kwam nu toevallig zo uit. Meestal train ik hem bij deze temperaturen vroeg of laat op de dag en ik bouw meer rust in. Meestal heeft hij weinig last van deze temperaturen.

Ik kan hem ook vol aan de bak zetten in de middag en hij is er niet echt anders onder. Natuurlijk probeer ik dat te vermijden maar als het gebeurt zorg ik ervoor dat hij goed drinkt voor en na de arbeid (liter appelsap in een 10 liter emmer water, met stukjes appel erbij) en geef ik elektrolyten. Het is meer dat ik er meer last van heb :+

Hij staat nu de komende dagen lekker buiten en kan zelf kiezen of hij in de schaduw staat of in de zon. Onbeperkt drinken aanwezig.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:59

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:05

Undefined schreef:
Boven de 25 afgelast? Zo warm is dat toch niet?

Ben misschien een beetje biased omdat ik in Australië woon, maar ik vind 25 nog een vrij normale temperatuur om te rijden. Ik zou dan eerder 30 aanhouden.


Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met de omstandigheden die het paard gewend is en met de luchtvochtigheid en belevingstemperatuur.
De temperaturen hebben hier in nederland nogal geschommeld de laatste weken. Het kon van de een op de andere dag zomaar 10 graden schelen.
De paarden hebben het hier in Nederland dus best wel wat zwaar met deze hoge temperaturen.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:07

25 graden is echt niet idioot warm, maar je moet gewoon even extra opletten en voorzorgsmaatregelen nemen. Met 27 graden ga ik gewoon op wedstrijd, mits mijn paard gezond en fit is, ik in de schaduw kan staan op het parkeerterrein, en ik goed kan koelen (afspuiten bijvoorbeeld). Dan haal ik bijvoorbeeld mijn protocol eerder op (geen prijs dus) en wacht ik niet nog een uur op de prijsuitreiking.
Gezond verstand en je paard kennen is nog altijd belangrijker dan stap 1 tot en met zoveel van een nationaal hitteplan. Ik lees het meer als tips dan gebieding.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:21

Mijn paard is fit en gezond maar hij zweet ontzettend snel en veel, dus ik ga niet starten aankomende zondag. Hier in het zuiden word 33 graden verwacht, en weet dat het op de locatie waar ik rijd altijd uitloopt. Denk niet dat ik mijn paard en groom een plezier ga doen door te starten, komen nog wedstrijden genoeg. Welzijn van de dieren staat voorop vind ik ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:28

pol013 schreef:
Wat wil je dat die wedstrijd organisaties doen dan? Ze hebben alle voorbereidingen getroffen, kosten gemaakt en materiaal gehuurd. Als ze het startgeld terug moeten betalen levert dat een flinke schadepost op.
Ik vind het correct dat het financiële risico in deze bij de ruiter zelf ligt.

Daarbij hoeft het niet zo te zijn dat het onverantwoord is om wel op wedstrijd te gaan. Dat zul je per paard en per discipline moeten bekijken.


Wat denk je van de jury op dressuur wedstrijden die daar tijdens het jureren een ei op zn motorkap kan bakken? Of de parcourshulpen die in de B meer balken rapen als dat ze paarden zien.. Of de grooms die 6 tot 8 paarden klaar moeten maken op een dag en die dieren die daar de hele dag op de wagen staan ;).

Heb heb zelf mee gemaakt dat ik op wedstrijd moest groomen 6 jonge paarden op de wagen had staan en het was 30 graden.. Leuk hoor om dan stiften te moeten draaien, had er 3 dagen later nog last van, en de paarden ook!

Het is zeker vervelend voor zo'n organisatie, maar wat dan mensen en paarden een zonnesteek op laten lopen omdat het ze anders geld kost?! Helaas is dit gewoon een risico voor een organisatie en dat weten ze ook van te voren..

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:28

CharmingS schreef:
Mijn paard is fit en gezond maar hij zweet ontzettend snel en veel, dus ik ga niet starten aankomende zondag. Hier in het zuiden word 33 graden verwacht, en weet dat het op de locatie waar ik rijd altijd uitloopt. Denk niet dat ik mijn paard en groom een plezier ga doen door te starten, komen nog wedstrijden genoeg. Welzijn van de dieren staat voorop vind ik ;)


welzijn staat altijd voorop, als ik geen extra maatregelen kan treffen (bijvoorbeeld voorziening afspuiten/water is er niet) dan zeg ik ook gerust af. Maar kijk vooral naar waar je paard en jij je prettig bij voelen. Om boven de 25 graden gelijk alle wedstrijden af te lassen zou voor mij niet nodig zijn. De een doet het bij 33 graden gewoon beter dan de andere. Al zou 33 voor mij ook op het randje zijn hoor, maar dan meer voor mijzelf, niet echt voor m`n paard.

Edit: ik zou mijn paard(en) nooit zo lang op de wagen laten staan. Nu heb je het over een prof met meerdere paarden, maar de standaard amateur die met 1 paard op wedstrijd gaat kan dat prima goed regelen.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:33

CharmingS schreef:
pol013 schreef:
Wat wil je dat die wedstrijd organisaties doen dan? Ze hebben alle voorbereidingen getroffen, kosten gemaakt en materiaal gehuurd. Als ze het startgeld terug moeten betalen levert dat een flinke schadepost op.
Ik vind het correct dat het financiële risico in deze bij de ruiter zelf ligt.

Daarbij hoeft het niet zo te zijn dat het onverantwoord is om wel op wedstrijd te gaan. Dat zul je per paard en per discipline moeten bekijken.


Wat denk je van de jury op dressuur wedstrijden die daar tijdens het jureren een ei op zn motorkap kan bakken? Of de parcourshulpen die in de B meer balken rapen als dat ze paarden zien.. Of de grooms die 6 tot 8 paarden klaar moeten maken op een dag en die dieren die daar de hele dag op de wagen staan ;).

Heb heb zelf mee gemaakt dat ik op wedstrijd moest groomen 6 jonge paarden op de wagen had staan en het was 30 graden.. Leuk hoor om dan stiften te moeten draaien, had er 3 dagen later nog last van, en de paarden ook!

Het is zeker vervelend voor zo'n organisatie, maar wat dan mensen en paarden een zonnesteek op laten lopen omdat het ze anders geld kost?! Helaas is dit gewoon een risico voor een organisatie en dat weten ze ook van te voren..


Als je zelf of je paard gevoelig is voor een zonnesteek hoop ik toch dat iemand zo wijs is om zich af te melden. Je gaat toch niet voor €20/30 startgeld niet afzeggen, om dan maar een zonnesteek oplopen :')

Die verantwoordelijkheid hoeft niet bij de organisatie te liggen, maar daarvoor moet je naar je eigen situatie kijken... Als je thuis wilt blijven, blijf je thuis. Als je voldoende maatregelen neemt en toch je proefje gaat rijden moet je dit ook zelf weten :j

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:36

Helemaal mee eens met je mavantos, en inderdaad iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar ik vind wel dat er vaak iets te licht over word gedacht. Maar owee als iemand een hond in de auto laat zitten (wat ook echt stom is natuurlijk).. Maar je paard in de trailer laten staan bij 30 graden kan dan wel.. 8)7

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:42

CharmingS schreef:
Helemaal mee eens met je mavantos, en inderdaad iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar ik vind wel dat er vaak iets te licht over word gedacht. Maar owee als iemand een hond in de auto laat zitten (wat ook echt stom is natuurlijk).. Maar je paard in de trailer laten staan bij 30 graden kan dan wel.. 8)7


Nouja, als je zorgt dat je trailer in de schaduw staat en de klep en het voordeurtje open is. Dan is het haast koeler in de trailer dan dat hij buiten op de wei in de zon staat. Je moet inderdaad rekening houden met het warme weer, maar als je dat doet kan je prima op wedstrijd. Als je intensief lest met 20 graden is het ook erg warm, maar daar zegt niemand wat van.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:59

Ik rijd op wedstrijd korter en minder intensief dan tijdens een training. En per paard merk je verschil in hoeveel last ze er van hebben. Net als dat het verschilt van mens tot mens. Het hangt ook wat af van niveau en discipline.

Een proefje van 5,5 minuut met deel stap, draf en kort stukje galop is minder intensief dan een marathon, sgw wedstrijd of endurance wedstrijd...

Het verschilt ook per locatie hoe warm het is, en of het waait of niet. Daarnaast moet je luisteren naar je paard en je eigen lijf.

Ik heb meestal eerder en erger last van de warmte dan de paarden die ik rijd/reed.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:07

Er te licht over denken is iets anders dan met beleid per situatie bekijken welke zaken je kunt aanpassen om op een verantwoorde manier op wedstrijd te gaan.

Het vergt wel inderdaad meer 'management'. Dat je iemand op wedstrijd ziet gaan met 30 graden wil niet zeggen dat ze dat 'zomaar' doen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:50

mavantos schreef:
CharmingS schreef:
Helemaal mee eens met je mavantos, en inderdaad iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar ik vind wel dat er vaak iets te licht over word gedacht. Maar owee als iemand een hond in de auto laat zitten (wat ook echt stom is natuurlijk).. Maar je paard in de trailer laten staan bij 30 graden kan dan wel.. 8)7


Nouja, als je zorgt dat je trailer in de schaduw staat en de klep en het voordeurtje open is. Dan is het haast koeler in de trailer dan dat hij buiten op de wei in de zon staat. Je moet inderdaad rekening houden met het warme weer, maar als je dat doet kan je prima op wedstrijd. Als je intensief lest met 20 graden is het ook erg warm, maar daar zegt niemand wat van.



Dan moet daar ook wel de mogelijkheid voor zijn, en dat weet je niet altijd van te voren..

Maargoed, iedereen die dit weekend op wedstrijd gaat veel plezier.. +:)+ Mijn paard gaat lekker de wei in waar hij lekker kan chillen in de schaduw, en ik plof met mn kont langs het zwembad {:}

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:53

Extreem :') NL is een ster in misplaatste krachttermen... De punten die in de OP genoemd worden, lijken mij op alle dagen van toepassing. Helaas zijn er nog steeds mensen zonder verstand.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:02

Als ik kijk andere landen warmer soms. Maar is de luchtvochtigheid anders enz. En paarden hier zijn het minder gewend.

En snap als je wedstrijd op plannig hebt als organisatie niet zomaar kan stoppen.

Dan denk ik kan het niet heel vroeg in de morgen doorgaan of avond heel laat. Of zoals in sommige landen in de nacht? Of verplaatst naar een. binnen locatie met zeer goede isolatie? En niet midden dag volle zon? Dan is de wedstrijd niet verloren en voor iedereen eerlijker want wat als jij degene met je paard op heetst van de dag bent? Niet eerlijk lijkt me.

Vervoer en wachttijd zo kort mogelijk en ook daar fijner voor paard op andere tijdstippen dan middag. Of stal, paddock met goede schaduw bieden inplaats gesloten trailer.

En we mogen ons er de aankomende jaren vast aan gaan wennen dat ons ritme met paarden misschien anders moet worden. Omdat we zien dat het nu steeds vaker voor gaat komen dat het zo schommelt. En soms zo heet wordt.of extra koud.

Dan worden wij de siesta landen...rust midden op de dag om heetste werk te voorkomen. En beter isoleren stallen enz om koelte te maken of warmte houden.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 28-06-18 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:04

nah ja het is gewoon een feit dat de warmte verschilt per land, ik bedoel waar ik woon trek ik de 30 graden prima, maar in nederland niet hoor.

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:10

Als ik paardrij heb ik minder last van de warmte dan als ik op een stoel zit te zonnen.

Tot nu toe nog geen paard gehad dat zichtbaar last had van de warmte.
Stukje extra management is wel essentieel maar daarmee ook prima te doen.

Voor organisaties vind ik het betekenen dat zij waterpunten moeten hebben waar je voldoende kan halen om paard te laten drinken en paard af te koelen. Voorkeur slang.
Als ruiter neem je emmer, spons en zweetmes mee. Rijden en weer naar huis, betekend voor de organisatie dus prijzen na sturen en duidelijk planning. Geen bijschrijving, denk aan warmste moment van de dag.
Parasollen zijn ook nodig.

Kan allemaal prima door gaan als je jezelf en je paard maar goed in de gaten houd. Kun je dit niet? Kan je e r niet tegen? Kan je paard er niet tegen? Dan moet je thuis blijven ja.

Ik heb toevallig niks op de planning en ga dus ook lekker genieten van de zon :))

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:10

Ik snap niet zo goed waar het in de OP over gaat. Gaat het alleen om evenementen of ook om huis-tuin-en keukenpaarden die niet op wedstrijd gaan? Het lijkt mij namelijk vrij logisch dat je thuis de genoemde punten op orde hebt voor je paard.

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:15

Koper schreef:
Ik snap niet zo goed waar het in de OP over gaat. Gaat het alleen om evenementen of ook om huis-tuin-en keukenpaarden die niet op wedstrijd gaan? Het lijkt mij namelijk vrij logisch dat je thuis de genoemde punten op orde hebt voor je paard.


Ik gok beide. Maar dat een evenement wordt uit gepikt omdat dat energie en inspanning vergt vergeleken met op het land staan

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:24

CharmingS schreef:
Het is zeker vervelend voor zo'n organisatie, maar wat dan mensen en paarden een zonnesteek op laten lopen omdat het ze anders geld kost?! Helaas is dit gewoon een risico voor een organisatie en dat weten ze ook van te voren..


Niemand dwingt je om te gaan toch? Je kunt gewoon afmelden en je verlies (in euros) nemen.

Als een vereniging zoveel risico moet lopen zullen ze het wel uit hun hoofd laten om iets te organiseren. Als je na alle werk die je er in hebt zitten de clubkas aan moet spreken om de rekeningen te voldoen.......Dan daalt de motivatie samen met banksaldo denk ik.
Ik vraag mij bij dit soort opmerkingen wel eens af of mensen wel snappen wat die 'zotjes' drijft om een wedstrijd te organiseren voor de sportbeoefening van een ander.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:13

Ik ga zondag wel gewoon op wedstrijd. Maar dat zijn ook maar 2 bb proeven dus stap/draf/galop. Ook hoef ik maar 1 km met de trailer en na het rijden gaat pony naar huis en ik blijf voor de prijsuitreiking.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:12

Ik ben het met Abacap eens :j
En daarbij vind ik eens per 4-6 uur water aanbieden te weinig -O-