Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:07

BMHP schreef:
Karl66 schreef:
@Maartje, ik bedoelde dat je in Nederland rechts mag inhalen. Ik zat even met de Engelse wegsituatie in mijn hoofd. Maar als fietser mag je hier in Nederland dus gewoon rechts een auto inhalen.


ik denk dat je nooit rechts mag inhalen, pas als er gescheiden rijstroken (fietspaden) zijn wordt het anders.
De situatie van een verplichtfietspad is hier niet van toepassing.


Welnee, check het reglement verkeersregels en verkeerstekens hoofdstuk 2, artikel 11.3 maar eens:

Citaat:
Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.


En aangezien alle verkeersdeelnemers met uitzondering van voetgangers bestuurders zijn, mag je die als fietser hier in Nederland gewoon links inhalen. Een ruiter dus ook.

Ik blijf het trouwens bijzonder vinden dat sommige mensen weer een kans zien om wielrenners de schuld van alle problemen te geven, terwijl het hier om een triathleet gaat. Ja een triathleet zit als deel van zijn sport ook op een racefiets, maar het is nog steeds geen wielrenner.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:14

Karl66 schreef:
Ja een triathleet zit als deel van zijn sport ook op een racefiets, maar het is nog steeds geen wielrenner.


en kijken voornamelijk naar het asfalt.....

nogmaals dit is in Engeland gebeurt. Andere regels e.d.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:17

Heleennn schreef:
Wat een idee ook om tijdens zo'n evenement daar te gaan rijden. Ze zegt dat ze er al haar hele leven woont, dan weet je zo'n dingen toch wel lijkt me? Ik ga toch ook niet met mijn paarden op het militair domein rijden op de dag dat ik weet dat ze komen oefenen? Je kan toch zelf wel een beetje inschatten in wat voor situaties jij en je paard mogelijk een groter risico hebben op ongelukken. En dan ga je die situaties toch gewoon vermijden? Dat het openbaar is wil niet zeggen dat het veilig is. Daar moet je als ruiter zelf over nadenken... beide hebben hier een stuk verantwoordelijkheid vind ik.


Maar vind je echt dat een priveterrein zoals een militair terrein waar (naar ik hoop) duidelijk aangekondigd stat dat er geoefend gaat worden en hopelijk zelfs de boel afgezet is vergelijkbaar is met een wielertocht op de openbare weg die niet aangekondigd is en de tegenpartij zich op geen enkele manier aan de regels houdt?

Wat als deze dame een vakantieganger was die niet uit de buurt kwam? Je mag toch verwachten dat de andere partij zich enigzins aan de normale regels houdt?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:24

Op de Edese heide worden nooit geen oefeningen aangegeven. Altijd een verrassing als je daar gaat rijden; rookgranaten, helikopters, vrachtwagens, schietoefeningen, sluipoefeningen

Logisch dat dat niet aangegeven wordt, jij als recreant wordt gezien als burger of als vijand en bent dus onderdeel van de oefening.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:36

secricible schreef:
Heleennn schreef:
Wat een idee ook om tijdens zo'n evenement daar te gaan rijden. Ze zegt dat ze er al haar hele leven woont, dan weet je zo'n dingen toch wel lijkt me? Ik ga toch ook niet met mijn paarden op het militair domein rijden op de dag dat ik weet dat ze komen oefenen? Je kan toch zelf wel een beetje inschatten in wat voor situaties jij en je paard mogelijk een groter risico hebben op ongelukken. En dan ga je die situaties toch gewoon vermijden? Dat het openbaar is wil niet zeggen dat het veilig is. Daar moet je als ruiter zelf over nadenken... beide hebben hier een stuk verantwoordelijkheid vind ik.


Maar vind je echt dat een priveterrein zoals een militair terrein waar (naar ik hoop) duidelijk aangekondigd stat dat er geoefend gaat worden en hopelijk zelfs de boel afgezet is vergelijkbaar is met een wielertocht op de openbare weg die niet aangekondigd is en de tegenpartij zich op geen enkele manier aan de regels houdt?

Wat als deze dame een vakantieganger was die niet uit de buurt kwam? Je mag toch verwachten dat de andere partij zich enigzins aan de normale regels houdt?

Dat wordt hier niet aangekondigd hoor, en de straat afzetten gebeurt al helemaal niet! Ik kan het hooguit wat inschatten omdat ze vaak op een donderdag komen, dus dan ga ik op donderdag sowieso niet daarheen. Het zou wat zijn, voor elke legertraining de boel op stelten. Dat militair domein is ook helemaal geen privé terrein, daar mag je gewoon vrij gaan wandelen met de hond, lekker met het paard gaan rijden (veel ruiterpad) of lekker mountainbiken. Er is vooral veel lawaai en grote voertuigen, rijtjes soldaten die hun rondjes lopen enzo.

En dat er verwacht wordt dat de wielrenners zich hier wat aan de regels houden had ik zelf eerder ook al vermeld hoor, daar ben ik het gewoon mee eens.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:36

Karl66 schreef:
Welnee, check het reglement verkeersregels en verkeerstekens hoofdstuk 2, artikel 11.3 maar eens:
Citaat:
Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

En aangezien alle verkeersdeelnemers met uitzondering van voetgangers bestuurders zijn, mag je die als fietser hier in Nederland gewoon links inhalen. Een ruiter dus ook.


De basis regel is duidelijk, fietsers in nederland zijn dus de uitzondering. bedankt voor dit onbegrijpelijke stukje wetgeving.

Ik kan het niemand aanbevelen om andere verkeersdeelnemers rechts in te halen. Je wordt niet gezien of verwacht. Maar het mag (tenminste op de fiets).

Soms zijn fietsers dus niet zo asosiaal als we denken maar mogen ze gewoon teveel.
bedankt voor de verduidelijking Karl

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:45

Ik heb het dus een keer gehad dat een wielrenner mij rechts inhaalde en dat mijn paard daar zo van schrok dat ze met haar billen de wielrenner wegduwde. Doordat ze met haar hoofd van hem wegdraaide schoof de wielrenner naar voren over het asvalt heen. Hele nare val.

Maar het was echt oliedom van hem. Ik reed echt dicht langs de kant. misschien 20 cm asvalt over terwijl er ook nog struiken over hingen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:24

Karl66 schreef:
Ik blijf het trouwens bijzonder vinden dat sommige mensen weer een kans zien om wielrenners de schuld van alle problemen te geven, terwijl het hier om een triathleet gaat. Ja een triathleet zit als deel van zijn sport ook op een racefiets, maar het is nog steeds geen wielrenner.


Vind je dat echt zo bijzonder?

Overeenkomsten:
Racefiets en assiociaal op de openbare weg....
Wedstrijden op openbare weg, die nooit zorgen voor een veiligere situatie!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:24

Ik ken een aantal mensen die met de fiets tegen iets aan zijn geknald als geparkeerde auto´s of paaltjes en ik heb zelf meegemaakt dat een fietser op mijn pony inreed. Dit komt omdat de meesten niet de hele tijd vooruit kijken omdat ze niet rechtop op de fiets zitten. Dat doe je alleen als je heel rustig rijdt. Het zit dus wel een beetje in het hard gaan dat er dergelijke dingen gebeuren.

Persoonlijk denk ik, dat als ik merk dat er een groep hard rijdende fietsers op mijn pad zijn, ik zo snel mogelijk van dat pad zal zijn. Beetje hoe je wijkt voor een kudde rennende koeien ofzo.
Of veel lawaai maken. Je kunt er gewoon niet vanuit gaan dat een racende fietser je ziet.

Ik wil geen partij trekken, fietsers zouden gewoon op moet letten, en achterop rijden heeft automatisch schuld, maar daar gaat het niet om. Het gaat om een situatie waar je in kunt komen en hoe ga je er mee om? Ruiters moeten er niet vanuit gaan dat ze gezien worden in dergelijke situaties. Daarbij kan een racende fietser ook niet plots remmen of op het laatste moment uitwijken zonder te vallen, je kunt je paard wel plots een stuk opzij of vooruit laten springen als je een botsing aan ziet komen. Ze had ook de fietsers in de gaten kunnen houden, op het moment dat ze merkt dat ze links en rechts voorbij schieten.

De organisators hadden kunnen zorgen voor vlaggers hier en daar om ander verkeer een beetje in de gaten te houden en van de weg wanneer nodig.
Ik ben ooit in een plaats geweest waar de tour de France door ging en dan werd het verkeer gewoon even opgehouden als er weer een ploegje voorbij kwam.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:32

BMHP schreef:
De basis regel is duidelijk, fietsers in nederland zijn dus de uitzondering. bedankt voor dit onbegrijpelijke stukje wetgeving.

Ik kan het niemand aanbevelen om andere verkeersdeelnemers rechts in te halen. Je wordt niet gezien of verwacht. Maar het mag (tenminste op de fiets).

Soms zijn fietsers dus niet zo asosiaal als we denken maar mogen ze gewoon teveel.
bedankt voor de verduidelijking Karl


Ik neem aan dat deze wet bedoeld is voor als de auto's bumper aan bumper in de file staan, zodat je geacht wordt als fietser gewoon rechts te blijven rijden zodat je geen fratsen uit hoeft te halen zoals door een file heen laveren om braaf links in te halen. Dat het zo zou kunnen gebeuren dat een tweespan braaf op de rijbaan stapt en jij als fietser dus óók rechts er langs mag met 30 km/u is bijzaak. Daar is die wet niet echt voor bedacht lijkt me...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:37

Tja als ruiter zelf moet je ook keuzes maken. Onze paarden staan op een voor wielrenners ideale weg. Loopt een heuvel op en af rondom de wei dus erg populair bij wielrenners. Als er weer eens een kudde wielrenners langskomt en zo tourtocht staat zelden aangekondigd dan gaan we echt niet naar buiten.
Dat is vragen om problemen. Hoe braaf de paarden ook zijn en ze allemaal wielrenners kennen zijn ze het na verschillende groepen echt zat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:24

Karl66 schreef:
Welnee, check het reglement verkeersregels en verkeerstekens hoofdstuk 2, artikel 11.3 maar eens:
Citaat:
Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

En aangezien alle verkeersdeelnemers met uitzondering van voetgangers bestuurders zijn, mag je die als fietser hier in Nederland gewoon links inhalen. Een ruiter dus ook.

BMPH schreef:
De basis regel is duidelijk, fietsers in nederland zijn dus de uitzondering. bedankt voor dit onbegrijpelijke stukje wetgeving.

Ik kan het niemand aanbevelen om andere verkeersdeelnemers rechts in te halen. Je wordt niet gezien of verwacht. Maar het mag (tenminste op de fiets).

Soms zijn fietsers dus niet zo asosiaal als we denken maar mogen ze gewoon teveel.
bedankt voor de verduidelijking Karl

Ibbel schreef:
Ik neem aan dat deze wet bedoeld is voor als de auto's bumper aan bumper in de file staan, zodat je geacht wordt als fietser gewoon rechts te blijven rijden zodat je geen fratsen uit hoeft te halen zoals door een file heen laveren om braaf links in te halen. Dat het zo zou kunnen gebeuren dat een tweespan braaf op de rijbaan stapt en jij als fietser dus óók rechts er langs mag met 30 km/u is bijzaak. Daar is die wet niet echt voor bedacht lijkt me...


het verkeersregelement is krom, laats kwam er een verplicht fietspad van 4 meter voorbij.
Dat ging niet om de fietsers maar om een verbod voor o.a. auto's.

Er is een uitzondering gemaakt voor fietsers zodat die het andere verkeer (behalve fietsers) rechts in mogen halen. bezopen maar legaal.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:44

sneeuwpop schreef:
Vind je dat echt zo bijzonder?

Overeenkomsten:
Racefiets en assiociaal op de openbare weg....
Wedstrijden op openbare weg, die nooit zorgen voor een veiligere situatie!


Welnee, bij elke groep weggebruikers heb je een percentage asociale weggebruikers. Daarbij maakt het echt niet uit of het wielrenners, wandelaars, automobilisten of ruiters zijn. En die percentages zijn in al die groepen ongeveer even groot.

Op zich hoeft het helemaal geen probleem te zijn om wedstrijden op de openbare weg te houden. Dat gebeurt natuurlijk ook bij bijvoorbeeld marathons, autorally's of endurance-wedstrijden. Je moet het alleen goed regelen en dat was hier blijkbaar niet gebeurd.

En zelfs als je het wel goed regelt, dan kan het mis gaan, zoals dit weekend in België waar een wielerwedstrijd op een afgesloten parcours gehouden werd en een automobiliste toch kans zag om het peloton in te rijden. Hoe verschrikkelijk het resultaat dan kan zijn, het blijft een ongeluk wat je nooit helemaal uit kan sluiten. Je kan alleen maar proberen zo goed mogelijk risico's te voorkomen, maar dat was in de VK blijkbaar te weinig aandacht voor geweest.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:02

Oja vooral lekker zo gaan krijsen als zoiets gebeurd :+ . Les 1 op paard, niet gaan schreeuwen of gillen als je paard aan de haal gaat. Je rijdt buiten, er kan altijd zoiets gebeuren. Voor hetzelfde geld springt er een hert uit de bosjes tegen je aan of vliegt er een fazant omhoog tegen je paard zn neus. Ook in die situatie moet je kalm blijven. Kan je dan niet kalm blijven dan moet je gewoon nog niet naar buiten gaan.

Als mijn paard schrikt gaat er ook wel even een schok van de schrik door mn lijf, maar mijn automatische reactie is “Ho” . Verander niet ineens in een speenvarken :Y)

En niet om goed te praten wat die wielrenner doet, die zit in deze situatie volledig fout maar ze had het minder erg kunnen maken en beter kunnen oplossen door niet zo te gaan piepen. Wel een idioot , wie haalt nou weer op die manier in :’) Maargoed, aan de andere kant is het vaak onwetendheid van die mensen, ze hebben geen verstand van paarden en gaan ervan uit dat het paard ertegen kan denk ik

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:08

Het hoeft echt geen triathlon zijn om iets soortgelijks mee te maken.

Ik was dit weekend gaan buitenrijden en ik dacht dat ik een auto hoorde naderen van achter me. Bleek het een troep wielrenners te zijn die aan volle vaart voorbij vloog. Het was gelukkig een brede baan en ze hielden netjes afstand, maar ze zullen maar net vanachter een bocht komen en je niet gezien hebben.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:16

YentlShots schreef:
Oja vooral lekker zo gaan krijsen als zoiets gebeurd :+ . Les 1 op paard, niet gaan schreeuwen of gillen als je paard aan de haal gaat. Je rijdt buiten, er kan altijd zoiets gebeuren. Voor hetzelfde geld springt er een hert uit de bosjes tegen je aan of vliegt er een fazant omhoog tegen je paard zn neus. Ook in die situatie moet je kalm blijven. Kan je dan niet kalm blijven dan moet je gewoon nog niet naar buiten gaan.

Als mijn paard schrikt gaat er ook wel even een schok van de schrik door mn lijf, maar mijn automatische reactie is “Ho” . Verander niet ineens in een speenvarken :Y)


Zijzelf werd geraakt dus misschien was het wel een uiting van pijn.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:19

genja schreef:
Tja als ruiter zelf moet je ook keuzes maken. Onze paarden staan op een voor wielrenners ideale weg. Loopt een heuvel op en af rondom de wei dus erg populair bij wielrenners. Als er weer eens een kudde wielrenners langskomt en zo tourtocht staat zelden aangekondigd dan gaan we echt niet naar buiten.
Dat is vragen om problemen. Hoe braaf de paarden ook zijn en ze allemaal wielrenners kennen zijn ze het na verschillende groepen echt zat.


Dat is wel heel makkelijk gezegd. Mijn paarden staan aan een dijk. Ideaal voor allerlei wedstrijden. Hardlopen, racefietsen, triatlons. Het is in het seizoen steeds raak. Is het niet legaal georganiseerd dan resulteert het soms wel in illegale racepartijen en wedstrijden.
Dan zou ik dus nooit meer naar buiten kunnen, want als ik vrij heb zijn de wegmisbruikers ook vrij.

En ja, ik heb al eens een wielrenner in me staart gehad, meerdere tegen mijn stijgbeugel en ook al een ontelbaar aantal tegen mijn zweep. Paarden zijn doodbraaf. Ze weten het inmiddels heus wel. Maar als je dat nooit gebeurd dan slaat elk paard op hol.

Overigens rijden ook wij een goede halve meter uit de berm. Heb in Wales geleerd hoe en waarom en ik merk zeker dat het veiliger is. Idioten zoals dit daargelaten.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:21

Als mevrouw bij de berm reed was er niks aan de hand, maar mevrouw rijd met haar pard middag op de weg..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:35

Trui schreef:
Als mevrouw bij de berm reed was er niks aan de hand, maar mevrouw rijd met haar pard middag op de weg..

Dan was ze de heg/omheining in gedrukt. Ze neemt zoals ook motorrijders leren keurig haar plek op de rijbaan in. Zo moet het overige verkeer om haar in te halen over de andere rijbaan ipv via haar rijbaan (net als dat bij passeeren auto zou moeten ivm de massa ervan). Zo rijden is juist bedoeld om 1 genoeg zichtbaar te zijn en 2 een duidelijk te plaatsen obstakel waarvan de afstand/snelheid makkelijkst in te schatten is en dus hoe snel en wanneer te passeren. Dat je daarvoor medeweggebruikers nodig hebt die goed vooruit kijken en anticiperen op wat overig verkeer doet is duidelijk. En dat is precies waar het hier aan schortte, kennelijk is het niet gebruikelijk om te leren (met training al) en door de organisatie om aan te geven dat de wegenverkeerswet gewoon van toepassing is tijdens de wedstrijd. Ronduit slordig en het kan met huidige drukte op de weg in buitenseizoen zeker gewoon niet goed blijven gaan. Dat zal door de organisaties opgepakt moeten worden voordat er een verbod komt op wedstrijden die gebruik maken van de openbare weg.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:36

Trui schreef:
Als mevrouw bij de berm reed was er niks aan de hand, maar mevrouw rijd met haar pard middag op de weg..


En dat is in Engeland haar plaats op de weg. Ga je op voor je 'ruiterexamen' daar moet je dat zo doen. Die plaats geeft je meer overzicht op de weg, zeker bij bochtige wegen. Geeft afstand van de vaak dichte weg kanten (waar spoken achter zitten). Geeft ruimte voor uitwijken in het geval van duw gedrag door andere weggebruikers. Maakt je in combinatie met high-vis beter zichtbaar.

Bedenk je even dat in de uk de wegen smaller zijn en veel on-overzichtelijker. Veel bochten, en veel gebouwen dicht op de weg en heggetjes en muren.
Daarnaast kent de uk een highway-code daarin staat duidelijk dat je elke ruiter wide-and-slow moet passeren. Alleen op basis daarvan kan je dus al een boete krijgen. Want in het boek is dit niet wijd en ook niet langzaam. In de combinatie van wijd had de wielrenner daar ook helemaal niet moeten zijn links. Want ook voor het inhalen had hij kunnen zien dat dat niet wijd is.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:34

Wielrenners zijn een crime. Ondanks dat de meesten een rijbewijs zullen hebben....zodra ze op de fiets zitten denken ze dat zij het voor het zeggen hebben op de weg. Voor mij ergernis nr 1 op de weg.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:35

Trui schreef:
Als mevrouw bij de berm reed was er niks aan de hand, maar mevrouw rijd met haar pard middag op de weg..


Paard en ruiter....verkeersdeelnemers. Net zo goed als die onbenullige wielrenners.


Kreeg hier laatst een vuist en een scheldkannonade van een wielrenner. Waarom? Omdat hj af moest remmen voor een heuvel waar ik op de kruising in het dal linksaf moest slaan en hij achter mijn auto zat en daardoor ook moest afremmen. Te bizar voor woorden. En dan vinden ze het gek dat met hun verkeersgedrag ongelukken ontstaan. :r

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wielrenner knalt tegen paard tijdens Royal Windsor Triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:21

Die ruiter had alle recht om daar te rijden. Die wielrenners moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden ze zijn immers op de openbare weg. Zie maar een foute partij en dat is de wielrenner.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:55

Het is een lange rechte weg

mijn vraag komt dan binnen met ...

Zie je nou echt niet van zo'n afstand dat er een pony "loopt" op de weg!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:55

De wielrenner die tegen haar aangeknald is heeft een levenslange schorsing gekregen en een ander nog 12 maanden.
Ik kan de link ervan ervan even niet vinden, maar dit is het belangsrijkste er uit.